.
Eiropas Savienība starptautiskajā politiskajā ekonomikā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.03.2024 17:05:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_039 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kārlis Bukovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 52 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas ekonomiskajos procesos un konceptos. Zināšanas starptautiskajās politiskajās attiecībās. | ||||||||
Mērķis: | Šis kurss ir vērsts uz konceptuālu un praktisku mācīšanos un diskusijām par izaicinājumiem ES un dalībvalstīm, īpaši mazajām, mūsdienu globālajā politiskajā ekonomikā. Tajā ES aplūkota gan kā starptautiskās ekonomikas dalībniece, gan kā valsts ekonomisko un politisko interešu īstenošanas struktūra. Paredzams, ka kursa gaitā studenti attīstīs izpratni un zināšanas, kā arī spēs izsekot dažādu starptautiskās (globālās un reģionālās) ekonomiskās integrācijas procesu izcelsmei; varēs apspriest starptautisko finanšu un monetāro sistēmu pamatiezīmes, kā arī to ietekmi uz valsts ekonomikas politiku un valsts ekonomisko attīstību; un varēs diskutēt par ES un tās dalībvalstu ietekmi globālajā ekonomiskajā sistēmā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Latvijas ekonomika 21. gadsimtā: kāpumi un kritumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Valsts un pasaules ekonomikas lēmumu pieņemšana. Globālā ražošanas un kapitāla regulēšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Monetārā politika un fiskālā politika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Valsts intereses globālajā ekonomikā. Ideoloģiju nozīme. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Teorētiskās pieejas Starptautiskajai Politiskajai Ekonomikai. Postkoloniālisms. Marksisma pieeja starptautiskajās attiecībās, Globalizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Konvencionālās un nekonvencionālās attīstības teorijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Latvija ES lēmumu pieņemšanā par globālo ekonomiku. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Modernā finanšu struktūra un tās izcelsme. Pasaules finanšu tirgu un dalībnieku ietekme. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Ekonomiskā un monetārā savienība. Optimālās valūtas zonas. Eirozona un Eirosistēma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mītu un stereotipu atmaskošana. Ziņojumu prezentācijas un diskusija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Eiropas vienotā tirgus daudzās šķautnes. Eiropas Savienības daudzgadu finanšu ietvars. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Eiropas Savienība un tās pašmāju ekonomiskās problēmas: Konkurētspēja un produktivitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Eiropas Savienība un tās globālie ekonomiskie sāncenši. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Konsultācijas | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
15 | Eksāmens | Nodarbības | 3.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Ziņojuma (individuālā pētniecības darba) mērķis ir attīstīt analizēšanas prasmes, tāpēc tam nevar būt aprakstošs raksturs. Tas jāraksta par doto jautājumu, nevis par vispārēju tēmu. Tā nav eseja un nenozīmē, ka vienkārši jāpauž savs viedoklis. Studentam ir jāsniedz pamatoti dati un pierādījumi, kas apstiprina argumentus. Ziņojumā jāiekļauj trīs aspekti: - skaidri jānorāda tēmas problemātika; - jāizpēta problēma, novērtējot vismaz trīs argumentus un statistikas datus; - jānoslēdz ziņojums ar saviem ar saviem argumentiem, pētījuma rezultātiem un ieteikumiem. Ziņojumam jābūt 5 lappuses garam. Tas var būt latviešu vai angļu valodā. Katru PLAĢIĀTISMA gadījumu izskatīs fakultātes komisija ar iespējamu studenta atskaitīšanu no studijām. Uz visiem viedokļiem un datiem, kas nav paša studenta radīti, ir jāatsaucas saskaņā ar zinātniskajām prasībām un formatējumu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) aktīva līdzdalība semināru un lekciju laikā, ziņojuma prezentācija – 50%; 2) esejas – 15%; 3) ziņojums – 20%; 4) eksāmens – 15%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Studenti veidos izpratni par mūsdienu finanšu struktūrām un to izcelsmi. • Studenti varēs noteikt ES galvenās ekonomiskās iezīmes. • Studenti sapratīs, kā mazā valsts iesaistās pasaules ekonomikas sistēmā. • Studenti varēs izvērtēt Latvijas monetāro un fiskālo politiku. | ||||||||
Prasmes: | • Studenti varēs izsekot dažādu starptautiskās (globālās un reģionālās) ekonomiskās integrācijas procesu izcelsmei. • Studenti varēs apspriest starptautisko finanšu un monetāro sistēmu pamatiezīmes un to ietekmi uz valsts ekonomikas politiku un valsts ekonomikas attīstību. • Studenti varēs apspriest Eiropas Savienības iestādes, to darbību un ietekmi, ko tās nodrošina pasaules ekonomikas sistēmas valstīm. | ||||||||
Kompetences: | • Studentiem būs vispārēja izpratne par Eiropas Savienības ietekmi, globālajiem finanšu tirgiem un uzņēmējdarbības dalībniekiem. • Studentiem būs izpratne par Eiropas Savienības iestādēm un lēmumu pieņemšanu ES. • Studenti varēs analizēt tirgus parādības starptautiskajā politikā un iepazīstināt ar saviem secinājumiem. • Studenti varēs paust saskaņotu un labi argumentētu nostāju pasaules ekonomikas jautājumos un aizstāvēt savu viedokli debatēs. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gilpin, R. 1987. The Political Economy of International Relations. Princeton: Princeton University Press. (fundamentāls mācību materiāls) | ||||||||
2 | Braithwaite, J., Drahos, P. 2000. Global Business Regulation. Cambridge: Cambridge University Press. (unikāls mācību materiāls) | ||||||||
3 | Cini, M., Pérez-Solórzano Borragán N. 2022. European Union Politics. 7th ed. Oxford University Press. | ||||||||
4 | Hamilton, D. S., Quinlan, J. P. 2022. The Transatlantic Economy 2022: Annual Survey of Jobs, Trade and Investment between the United States and Europe, Washington, DC: Foreign Policy Institute, Johns Hopkins University SAIS. | ||||||||
5 | European Commission. 2023. European Economic Forecast. Summer 2023, Brussels: European Commission DG for Economic and Financial Affairs. | ||||||||
6 | Gatis Krūmiņš (red.). 2017. Latvijas Tautsaimniecības vēsture. Rīga: Jumava. (latviešu plūsmai) | ||||||||
7 | Crisis, Karlis Bukovskis (ed.). 2014. The Politics of Economic Sustainability. Baltic and Visegrad Responses to the European Economic. Riga: Latvian Institute of International Affairs, Friedrich Ebert Stiftung. | ||||||||
8 | Oatley, T. 2019. International Political Economy. 6th ed. New York: Routledge. | ||||||||
9 | Bénassy- Quéré, A., Cœuré, B, Jacquet, P., Pisani- Ferry, J. 2019. Economic Policy. Theory and Practice. 2nd ed. Oxford: oxford University Press. | ||||||||
10 | O'Brien, R., Williams, M. 2020. Global Political Economy: Evolution and Dynamics. 6th ed. | ||||||||
11 | Cohn, T. 2020. Global Political Economy: Theory and Practice. 8th ed. New York: Routledge. | ||||||||
12 | Peet, R., Hartwick E. 2015. Theories of Development. Contentions, Arguments, Alternatives. 3rd ed. New York, London: The Guilford Press. | ||||||||
13 | Eichengreen, B., Sussman, N. 2000. The International Monetary System in the (Very) Long Run, Washington DC: International Monetary Fund. (fundamentāls mācību materiāls) | ||||||||
14 | Mundell, R. 1961. “A Theory of Optimum Currency Areas”. The American Economic Review, 51, 4, 657-665. (unikāls mācību materiāls) |