.
Baltkrievija starp Austrumiem un Rietumiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.03.2024 14:01:04
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_045 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politikas zinātne | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elizabete Elīna Vizgunova-Vikmane | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par starptautisko attiecību teorijām un metodēm, kā arī vispārējas zināšanas par Baltkrieviju un to aptverošo reģionu. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par Baltkrieviju, tās vēsturi, politiku, ekonomiku, kā arī ģeopolitikas ietekmi uz šiem aspektiem. Kursa mērķis ir atspoguļot savstarpējo mijiedarbību starp starptautisko, reģionālo un vietējo politiku, izmantojot Baltkrieviju un tās sarežģīto valstiskumu kā piemēru/līdzekli. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Baltkrievija: vēstures krustcelēs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | 20. gadsimts: PSRS sabrukums un neatkarīga Baltkrievija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | A. Lukašenko nākšana pie varas: autoritāras valsts veidošanās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Varas personalizācija Lukašenko prezidentūrā: institūcijas, elites un sabiedrība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Baltkrievijas attiecības ar Krieviju: draudzība ar dažādiem mērķiem? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Abpusēja sadarbības dilemma: Baltkrievijas un ES attiecības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Baltkrievija un starptautiskās organizācijas (EES, NVS, KDLO) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Baltkrievijas attiecības ar ASV un Ķīnu: jaunu sabiedroto meklējumos? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Polija, Ukraina un Baltijas valstis: sadarbības iespējas un ierobežojumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Koronavīrusa “Covid-19” izraisītās pandēmijas ietekme uz A. Lukašenko režīma stabilitāti un Baltkrievijas nākotni: quo vadis, Baltkrievija? TBD – ja zaudēta aktualitāte, tad noslēgumā cits aktuāls temats | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Baltkrievija un dažādu varu vēsturiskā ietekme. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Baltkrievija PSRS sastāvā un pēc tās sabrukuma: sekas. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Lukašenko nākšana pie varas un iespējamie attīstības scenāriji. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pamata pīlāri uz kā balstās Baltkrievijā esošais režīms : institūcijas un Lukašenko ietekme uz tām. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Vai Baltkrievijas attiecībās ar Krieviju panākams “zelta vidusceļš”? Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Vai nepieciešama Baltkrievija un ES attiecību ietvara pārstrukturizēšana? Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Baltkrievija un starptautiskās organizācijas: ieguvēja vai zaudētāja. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Ķīnas un ASV ietekme uz Baltkrieviju. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Polija, Ukraina un Baltijas valstis: sadarbības iespējas un ierobežojumi. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Globālās pandēmijas ietekme uz Baltkrieviju: vai tuvākā nākotnē ir iespējamas pārmaiņas? Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Baltkrievija: vēstures krustcelēs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | 20. gadsimts: PSRS sabrukums un neatkarīga Baltkrievija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | A. Lukašenko nākšana pie varas: autoritāras valsts veidošanās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Varas personalizācija Lukašenko prezidentūrā: institūcijas, elites un sabiedrība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Baltkrievijas attiecības ar Krieviju: draudzība ar dažādiem mērķiem? | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Abpusēja sadarbības dilemma: Baltkrievijas un ES attiecības | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Baltkrievija un starptautiskās organizācijas (EES, NVS, KDLO) | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Baltkrievijas attiecības ar ASV un Ķīnu: jaunu sabiedroto meklējumos? | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Polija, Ukraina un Baltijas valstis: sadarbības iespējas un ierobežojumi | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Koronavīrusa “Covid-19” izraisītās pandēmijas ietekme uz A. Lukašenko režīma stabilitāti un Baltkrievijas nākotni: quo vadis, Baltkrievija? TBD – ja zaudēta aktualitāte, tad noslēgumā cits aktuāls temats | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Baltkrievija un dažādu varu vēsturiskā ietekme. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Baltkrievija PSRS sastāvā un pēc tās sabrukuma: sekas. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Lukašenko nākšana pie varas un iespējamie attīstības scenāriji. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pamata pīlāri uz kā balstās Baltkrievijā esošais režīms : institūcijas un Lukašenko ietekme uz tām. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Vai Baltkrievijas attiecībās ar Krieviju panākams “zelta vidusceļš”? Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Vai nepieciešama Baltkrievija un ES attiecību ietvara pārstrukturizēšana? Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Baltkrievija un starptautiskās organizācijas: ieguvēja vai zaudētāja. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
18 | Ķīnas un ASV ietekme uz Baltkrieviju. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
19 | Polija, Ukraina un Baltijas valstis: sadarbības iespējas un ierobežojumi. Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
20 | Globālās pandēmijas ietekme uz Baltkrieviju: vai tuvākā nākotnē ir iespējamas pārmaiņas? Diskusija un prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Moduļa ietvaros studenti gatavosies semināriem, lasīs ieteikto literatūru, sagatavos divas esejas, referātu un prezentāciju. Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. Eseju un referāta – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums – 10% Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā – 30% Esejas – 20% Referāts – 40% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izmantojot studiju kursā sniegtās zināšanas, studenti identificēs Baltkrievijas vēstures attīstības izaicinājumus līdz mūsdienām. Studenti raksturos Baltkrievijas iekšpolitisko problemātiku un priekšnoteikumus A. Lukašenko nākšanai pie varas Baltkrievijā. Studenti izskaidros Baltkrievijas ārpolitiskos izaicinājumus reģionālā un starptautiskā kontekstā, it sevišķi attiecību veidošanā ar ES un Krieviju. Analizēs Baltkrievijas nākotnes attīstības scenārijus un prognozēs Baltkrievijas iekšpolitisko un ārpolitisko vektoru attīstību nākotnes perspektīvā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie lasīs un kritiski analizēs un izvērtēs studiju kursā piedāvātos informācijas avotus par Baltkrievijas vēsturi, iekšpolitiskajiem procesiem un to ietekmi uz valsts ārpolitiku un nākotnes attīstības scenārijiem. Studenti argumentēs un pamatos savu pozīciju konkrētos jautājumos par Baltkrievijas iekšpolitiku (piemēram, deviņdesmito gadu loma A. Lukašenko nākšanā pie varas) un ārpolitiku (piemēram, Baltkrievijas attiecības ar ES, Krieviju un ASV), kā arī vēstures attīstību (piemēram, kuros posmos un kā veidojusies baltkrievu nacionālā identitāte). Patstāvīgi rakstot esejas un referātu, studenti analizēs alternatīvus literatūras avotus un ievāks informāciju par atšķirīgiem viedokļiem konkrētās problēmas kontekstā, piedāvās risinājumus konkrētas rakstu darbā aplūkotās problēmas attīstībai, demonstrēs spēju patstāvīgi izdarīt secinājumus un modelēs jaunus Baltkrievijas iekšpolitikas un ārpolitikas attīstības scenārijus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie argumentēs problēmas cēloņus (piemēram, A. Lukašenko varas pozīcijas nosaka izteikta varas struktūru personalizācija). Studējošie izskaidros Baltkrievijas iekšpolitiskos un ārpolitiskos procesus, balstoties vēsturiskā pieredzē. Studējošie demonstrēs pozīciju par savu viedokli konkrētā ar Baltkrievijas iekšpolitiku un/vai ārpolitiku saistītā jautājumā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Lubov Bazan. A History of Belarus. Glasgow Publications, United Kingdom, 2014, pp. 20-306. | ||||||||
3 | Ainārs Lerhis, 2017. “The History of Belarus: Multiply Identities”, in Belarusian Foreign Policy: 360. A. Kudors (eds.), Centre for East European Policy Studies, Friedrich-Ebert-Stiftung, pp. 11-19. | ||||||||
4 | Robert Coalson, “Flexible Stagnation: How Lukashenka has held on to Power For 25 Years in Belarus”, 20.07.2019. Radio Free Europe/ Radio Liberty. | ||||||||
5 | Oleg Manev, Natalie Manayeva, Dzmitry Yuran. “More State than Nation: Lukashenko’s Belarus,” in Journal of International Affairs, Fall/Winter2011, Vol. 65 Issue 1, pp. 93-113. | ||||||||
6 | House of Representatives of the National Assembly of the Republic of Belarus, “Constitution of the Republic of Belarus,” House of Representatives of the National Assembly of the Republic of Belarus. | ||||||||
7 | Artyom Shraibman. “The House that Lukashenko Built: the Foundation, Evolution, and Future of the Belarus Regime.” Carnegie Moscow Center, April 2018. | ||||||||
8 | Artyom Shraibman, “Lukashenko and the Reformers,”28.07.2020, Carnegie Moscow Center. | ||||||||
9 | Matthew Frearer. Belarus Under Lukashenka: Adaptive Authoritarianism. Routledge; 1st Edition (September 4, 2020), pp. 31-47; pp. 49-62; pp. | ||||||||
10 | Konstantin Ash. “The election trap: the cycle of post-electoral repression and opposition fragmentation in Lukahsenko’s Belarus.” Democartization, Vol. 22. 2015. Issue 6. pp. 1030-1053. | ||||||||
11 | Vitali Silitski, “Belarus and Russia: Comradeship-in-arms in Preempting Democracy” in “Political Trends in the New Eastern Europe: Ukraine and Belarus” (eds. A. Moshes and V. Silitski), 2007. pp. 02-08. | ||||||||
12 | Anais Marin, “The Union State of Belarus and Russia: Myths and Realities of Political-Military Integration.” Vilnius Institute for Policy Analysis, 2020. | ||||||||
13 | Artyom Shraibman, “A Brotherly Takeover: Could Russia Annex Belarus?” 29.01.2019, Cernegie Moscow Center. | ||||||||
14 | Artyom Shraibman, “Oil Spoils the Russia- Belarus Romance,” 28.01.2020, Carnegie Moscow Center. | ||||||||
15 | “Building Belarus’ defense capacity is at odds with Russia’s interests,” 26.05.2020. Belarus Security Blog. | ||||||||
16 | Māris Cepurītis, 2017. “Belarus Political Relations with Russia after the Annexation of Crimea”, in Belarusian Foreign Policy: 360. A. Kudors (eds.), Centre for East European Policy Studies, Friedrich-Ebert-Stiftung, pp. 73-86. | ||||||||
17 | “EU-Belarus Relations”, European Commision, European Neighbourhood Policy and Enlargement Negotiations. | ||||||||
18 | Dzianis Melyantsou, 2017. “Belarus - EU Relations: Normalization 2.0”, in Belarusian Foreign Policy: 360. A. Kudors (eds.), Centre for East European Policy Studies, Friedrich-Ebert-Stiftung, pp. 45-56. | ||||||||
19 | Artyom Shraibman, “Europe’s Last Dictator Comes in from the Cold,” 06.04.2020. Carnegie Moscow Center. | ||||||||
20 | Judy Dempsey, “The Kremlin Tries Charm to Counter E.U.” 05.08.2013. Carnegie Moscow Center. | ||||||||
21 | Yauheni Preiherman, “Belarus and the EU: Where Could Another Rapprochement Lead?” 27.01.2020. The Jamestown Foundation. | ||||||||
22 | Reid Standish, “Russia May Need to Say ‘Do Svidaniya’ to Belarus,” 30.01.2015, Foreign Policy. | ||||||||
23 | Mārcis Balodis, 2020. “Eurasian Economic Union: Numbers and Trends”, in The Russian Economy: Prospects for Putin 4.0.. A. Kudors, J. Hermanis (eds.), Centre for East European Policy Studies, Friedrich-Ebert-Stiftung, pp. 109-124. | ||||||||
24 | “Here’s looking at EAEU #4: Belarus backs itself into trade corner,” 03.09.2020. Eurasianet. | ||||||||
25 | Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Belarus, “Belarus and CIS countries and Georgia”. | ||||||||
26 | A. V. Tihomirov, 2015. “Approaches of the Main Actors in the Development of CSTO after 2014 (Russia, Belarus, Kazakhstan)”, in “Collective Security Treaty Organization and Contingency Planning after 2014,” A.F. Douhan and A.V. Russakovich (eds.), The Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces, pp. 35-60. | ||||||||
27 | Siarhei Bohdan, “The World HandCOV’d: CSTO: in search of raisons d'être,” 29.06.2020, Minsk Dialogue. | ||||||||
28 | Temur Umarov, “In Belarus, China is Neither at Odds with Russia nor Wedded to Lukashenko,” 07.09.2020, Carnegie Moscow Center. | ||||||||
29 | Brian G. Carlson, ”Why China will support Russia in Belarus?” 31.08.2020. The Diplomat. | ||||||||
30 | Nicolas Bouchet, “The Wheel May be About to Turn (Again) in U.S. - Belarus Relations,” 08.06.2020. | ||||||||
31 | Petro Burkovsky, 2017. “Ukrainian-Belarusian Relations from 2014 and Beyond: Using Good Chances and Looking for Better Times”, in Belarusian Foreign Policy: 360. A. Kudors (eds.), Centre for East European Policy Studies, Friedrich-Ebert-Stiftung, pp. 117-137. | ||||||||
32 | Andrei Yeliseyeu, 2017. “The Poland-Belarus Relathionship: Geopolitics Gave New Impetus, but no Breakthrough”, in Belarusian Foreign Policy: 360. A. Kudors (eds.), Centre for East European Policy Studies, Friedrich-Ebert-Stiftung, pp. 159-170. | ||||||||
33 | Dzianis Melyantsou, “Belarus’s Relations With the Baltic States: Strategic Economic Links and Pragmatic Foreign Policy Calculations,” 29.05.2020. The Jamestown Foundation. | ||||||||
34 | Ryhor Astapenia, Anaïs Marin, “Belarusians Left Facing COVID-19 Alone”, 16.04.2020. Chatham House. | ||||||||
35 | Artyom Shraibamn, “Coronavirus Inflames Russia-Belarus Quarrel,” 25.03.2020. The Carnegie Moscow Center. | ||||||||
36 | Mariya Sadouskaya - Komlach, “Who can replace Lukashenko in Belarus?” 26.08.2020. Politico. |