.
Krievija, ASV un Baltijas valstis - mijiedarbība pagātnē un tagadnē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.03.2024 09:16:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_047 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika; Starptautiskā politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Edijs Bošs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par starptautisko attiecību pētniecības metodēm un teorijām. Vispārīgas zināšanas par Baltijas valstu, Krievijas un Amerikas ārējo attiecību pamatprincipiem. | ||||||||
Mērķis: | Kurss sniegs studentiem pārskatu par Amerikas un Krievijas savstarpējo attiecību attīstību, kontekstā ar šo valstu attiecībām ar Baltijas valstīm. Kursa saturs balstīts uz aktuālajām norisēm, kā arī uz tām diplomātiskās vēstures epizodēm, kuras ļauj labāk izprast abu lielvalstu stratēģiskās izvēles un politikas iespējas attiecībā uz Igaunijas, Latvijas un Lietuvas dispozīciju starptautiskajās norisēs. Kursa mērķis ir uzlabot studentu spēju analizēt Amerikas un Krievijas mijiedarbību Baltijas reģionā un ārpolitiskos draudus un iespējas, ko šī mijiedarbība rada Baltijas valstīm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mazas valstis un lielvalstis | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Baltijas valstu stratēģiskā vide un alianšu uzvedība: 1920. – 1940 | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Baltijas valstu stratēģiskā vide un alianšu uzvedība: 1990. – 2020. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Krievijas Baltijas politikas pamatvirzieni no Pētera Lielā līdz Nikolajam II | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | ASV globālās pozīcijas evolūcija: daudzpolārais laikmets | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | ASV globālās pozīcijas evolūcija: bipolārais laikmets | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | ASV globālās pozīcijas evolūcija: unipolārais laikmets | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Dokumentu analīze: 1920. gada “Colby Note” | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Baltija ASV Krievijas politikā starpkaru periodā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Dokumentu analīze: 1940. gada “Velsa deklarācija” | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Baltijas jautājums Staļinam un F. D. Rūzveltam | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Baltija kā Aukstā kara jautājums: neatzīšanas politika un “retoriskās raķetes” | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Dokumentu analīze: ‘Gorbačova galvassāpes’: Baltija un ‘Perestroika’ | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Dokumentu analīze: Dž.H.V. Buša administrācija un “Chicken Kiev” politika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | NATO “nepaplašināšanās solījumi”: vai tādi bija? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Kāda nozīme būtu NATO “nepaplašināšanās solījumiem”? Pētniecisko darbu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | B. Jeļcina Baltijas politika: liberālisms pret ‘Karaganova doktrīnu’ | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
18 | Bila Klintona administrācijas “Demokrātiskā paplašināšanās” doktrīna | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Džordžs Bušs un Vladimirs Putins: NATO “atvērto durvju politika” un tās robežas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Dokumentu analīze: ‘Gribas koalīcija’: Baltijas atlantisms un Irākas karš 1/2 | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
21 | Dokumentu analīze: ‘Gribas koalīcija’: Baltijas atlantisms un Irākas karš 2/2 | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
22 | The ‘Reluctant Realism’ of the Obama Administration and the ‘Sphere of Privileged Interests’ of the Medvedev/Putin administration | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
23 | Dokumentu analīze: Baidens pret Medvedevu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Prezidenti un kandidāti: ārpolitisko uzskatu analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Dokumentu analīze: Tramps un sabiedrotie | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Krievijas kā lielvalsts attīstības trajektorija un tās ietekme uz Baltiju | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Amerikas Savienoto Valstu kā lielvalsts attīstības trajektorija un tās ietekme uz Baltiju | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Alianses un ‘ietekmes sfēras’ 21. gadsimtā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mazas valstis un lielvalstis | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Baltijas valstu stratēģiskā vide un alianšu uzvedība: 1920. – 1940 | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Baltijas valstu stratēģiskā vide un alianšu uzvedība: 1990. – 2020. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Krievijas Baltijas politikas pamatvirzieni no Pētera Lielā līdz Nikolajam II | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | ASV globālās pozīcijas evolūcija: daudzpolārais laikmets | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | ASV globālās pozīcijas evolūcija: bipolārais laikmets | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | ASV globālās pozīcijas evolūcija: unipolārais laikmets | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Dokumentu analīze: 1920. gada “Colby Note” | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Baltija ASV Krievijas politikā starpkaru periodā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Dokumentu analīze: 1940. gada “Velsa deklarācija” | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Baltijas jautājums Staļinam un F. D. Rūzveltam | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Baltija kā Aukstā kara jautājums: neatzīšanas politika un “retoriskās raķetes” | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Dokumentu analīze: ‘Gorbačova galvassāpes’: Baltija un ‘Perestroika’ | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Dokumentu analīze: Dž.H.V. Buša administrācija un “Chicken Kiev” politika | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | NATO “nepaplašināšanās solījumi”: vai tādi bija? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Kāda nozīme būtu NATO “nepaplašināšanās solījumiem”? Pētniecisko darbu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | B. Jeļcina Baltijas politika: liberālisms pret ‘Karaganova doktrīnu’ | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
18 | Bila Klintona administrācijas “Demokrātiskā paplašināšanās” doktrīna | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Džordžs Bušs un Vladimirs Putins: NATO “atvērto durvju politika” un tās robežas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Dokumentu analīze: ‘Gribas koalīcija’: Baltijas atlantisms un Irākas karš 1/2 | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
21 | Dokumentu analīze: ‘Gribas koalīcija’: Baltijas atlantisms un Irākas karš 2/2 | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
22 | The ‘Reluctant Realism’ of the Obama Administration and the ‘Sphere of Privileged Interests’ of the Medvedev/Putin administration | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
23 | Dokumentu analīze: Baidens pret Medvedevu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Prezidenti un kandidāti: ārpolitisko uzskatu analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Dokumentu analīze: Tramps un sabiedrotie | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Krievijas kā lielvalsts attīstības trajektorija un tās ietekme uz Baltiju | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Amerikas Savienoto Valstu kā lielvalsts attīstības trajektorija un tās ietekme uz Baltiju | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Alianses un ‘ietekmes sfēras’ 21. gadsimtā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Moduļa ietvaros studenti gatavosies semināriem, lasīs ieteikto literatūru un sagatavos referātu un tā prezentāciju. Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. Referāta mērķis – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums - 10% Aktivitāte un sagatavotība semināriem - 50% Prezentācija – 10% Referāts - 10% Gala pārbaudījums (eseja) - 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izmantojot studiju kursā iegūtās padziļinātās zināšanas par vēsturisko un mūsdienu attiecību dinamiku starp diviem globālās varas centriem un Baltijas valstīm starp tiem, studenti izpētīs to, kā attīstījušas ASV un Padomju Savienības un pēcāk Krievijas attiecības un kāda ir bijusi to abu ietekme uz Baltijas valstīm un jo īpaši Latviju. Balstoties literatūras analīzē par vēsturisko un aktuālo pārejas procesu pieredzi, studējošie raksturos minēto valstu politisko, kā arī ekonomisko, politisko un sabiedrisko mijiedarbību sistēmiskā, reģionālā un divpusējā dimensijā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie izvēlēsies patstāvīgā darba tēmai atbilstošu zinātnisko literatūru par Krievijas, ASV un Baltijas valstu vēsturiskās mijiedarbības un tās attīstības posmiem. Studējošie kritiski izvērtēs zinātniskajā literatūrā paustās idejas un diskutēs par šo ideju interpretāciju kolēģu prezentācijās. Izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie izskaidros konkrēto vēstures posmu ietekmi uz sadarbības iespējām un Krievijas, ASV un Baltijas valstu mūsdienu politiku un veiks vēsturisko problēmsituāciju kritisku analīzi. | ||||||||
Kompetences: | Analizējot starpdisciplināru literatūru un izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie integrēs rekomendācijas un jaunas idejas par iespējamo Krievijas, ASV un Baltijas valstu attiecību attīstības modeli pespektīvā. Kontrastējot dažādu valstu pieredzes un izvēlētos modeļus, studējošie praksē demonstrēs izpratni par salīdzinošās politikas metodēm. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | “The Colby Note”, FRUS 1920. | ||||||||
3 | “The Welles Declaration”, FRUS 1940. | ||||||||
4 | George H. W. Bush. “Remarks to the Supreme Soviet of the Republic of the Ukraine in Kiev, Soviet Union”. 1 August 1991, APP. | ||||||||
5 | Mark Kramer. "The Myth of a No-NATO-Enlargement Pledge to Russia". The Washington Quarterly, 32:2 pp. 39-61 | ||||||||
6 | John Lewis Gaddis. “History, Grand Strategy and NATO Enlargement”. Survival, Vol. 40, No. 2 (Spring 1998), pp. 145-151. | ||||||||
7 | Edijs Bošs. “Liberal Hawks, Realpolitikers and Legalists: a Typology of Foreign Policy Positions in Latvia’s Debate on the Iraq War of 2003” in Andris Sprūds, Valters Ščerbinskis, Kārlis Bukovskis (eds.) The Centenary of Latvia’s Foreign Affairs: Global Thought and Latvia (Rīga: LIIA, 2020), pp. 153-167. | ||||||||
8 | Charlie Laderman and Brendan Simms, Donald Trump. The Making of a World View. London: I.B.Tauris, 2017, pp. 7-63, 70-79, 90-94. | ||||||||
9 | Graham Allison. “The New Spheres of Influence”. Foreign Affairs, March-April 2020, pp.30-40. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | John P. LeDonne. The Russian Empire and the World, 1700-1917. Oxford: Oxford University Press, 1997. pp. 23-88. | ||||||||
2 | George Kennan. Memoirs 1925-1950. New York: Pantheon Book, 1967. pp. 3-56. | ||||||||
3 | John L. Harper. American Visions of Europe. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. pp. 48-134. | ||||||||
4 | Anthony Lake. “From Containment to Enlargement”. 21 September 1993. | ||||||||
5 | George W. Bush. “Remarks by the President in Address to Faculty and Students of Warsaw University”. June 15, 2001. | ||||||||
6 | Vladimir Putin. “Speech and the Following Discussion at the Munich Conference on Security Policy”. February 10, 2007. | ||||||||
7 | Jeffrey Goldberg. “The Obama Doctrine”. The Atlantic, April 2016. | ||||||||
8 | Thomas Wright. “The Folly of Retrenchment”. Foreign Affairs, March-April 2020, pp. 10-18. | ||||||||
9 | Stephen Wertheim. “The Price of Primacy”. Foreign Affairs, March-April 2020, pp. 19-29. |