.
Krievija, Austrumeiropa, Kaukāzs, Centrālāzija un Baltija - iekšpolitika un ārpolitika starp pagātni un tagadni
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 08:57:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_056 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.67 | ECTS: | 7.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Artūrs Bikovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 52 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par starptautisko attiecību metodēm un teorijām, kā arī vispārīgas zināšanas par reģionālismu, Krieviju, Austrumeiropu, Baltiju, Vidusāziju un Kaukāzu, kā arī to ārpolitiku un iekšpolitiku. | ||||||||
Mērķis: | Izpētīt, analizēt un aprakstīt Krievijas, Austrumeiropas, Baltijas, Centrālāzijas un Kaukāza valstu vēsturi, pašreizējo situāciju, iekšpolitiku un ārpolitiku; sniegt studentiem informāciju un vadlīnijas, t.i. prasmju kopumu, metodes un avotus turpmākiem šo reģionu pētījumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Krievijas vēsture: kā tā kļuva par lielāko valsti pasaulē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu Krievija: bijušās ietekmes meklējumi starp Rietumiem un Austrumiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Krievijas attiecības ar kaimiņvalstīm: vairs nav pagalms | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Krievijas nākotne: ne vairāk kā reģionālā vara? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Centrālāzijas vēsture: daudzu kultūru krustojumā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mūsdienu Centrālāzija: kā saglabāt neatkarību, suverenitāti un drošību | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Centrālāzijas attiecības ar kaimiņvalstīm: nevienlīdzīga partnerība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Centrālāzijas nākotne: stiprākais izdzīvo? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Kaukāza vēsture: mēģinājumi izdzīvot | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mūsdienu Kaukāzs: svarīgs ģeostratēģisks reģions | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kaukāza attiecības ar kaimiņvalstīm: pastāvīga aizsardzības meklēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Kaukāza nākotne: nemitīgi konflikti? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Austrumeiropas vēsture: savas identitātes meklēšana un saglabāšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Mūsdienu Austrumeiropa: krustcelēs starp rietumiem un austrumiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Austrumeiropas attiecības ar kaimiņvalstīm: jauktas jūtas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Austrumeiropas nākotne: labklājība vai izmiršana? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Baltijas vēsture: garš ceļš uz neatkarību | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Mūsdienu Baltija: tiekties pēc “vecās Eiropas” | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Baltijas attiecības ar kaimiņvalstīm: vienmēr pragmatiskas? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Baltijas nākotne: daudz ātrumu Eiropa? | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Krievijas vēsture: kā tā kļuva par lielāko valsti pasaulē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Mūsdienu Krievija: bijušās ietekmes meklējumi starp Rietumiem un Austrumiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Krievijas attiecības ar kaimiņvalstīm: vairs nav pagalms | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Krievijas nākotne: ne vairāk kā reģionālā vara? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Centrālāzijas vēsture: daudzu kultūru krustojumā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mūsdienu Centrālāzija: kā saglabāt neatkarību, suverenitāti un drošību | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Centrālāzijas attiecības ar kaimiņvalstīm: nevienlīdzīga partnerība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Centrālāzijas nākotne: stiprākais izdzīvo? | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kaukāza vēsture: mēģinājumi izdzīvot | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Mūsdienu Kaukāzs: svarīgs ģeostratēģisks reģions | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Kaukāza attiecības ar kaimiņvalstīm: pastāvīga aizsardzības meklēšana | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Kaukāza nākotne: nemitīgi konflikti? | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Austrumeiropas vēsture: savas identitātes meklēšana un saglabāšana | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
14 | Mūsdienu Austrumeiropa: krustcelēs starp rietumiem un austrumiem | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Austrumeiropas attiecības ar kaimiņvalstīm: jauktas jūtas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Austrumeiropas nākotne: labklājība vai izmiršana? | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Baltijas vēsture: garš ceļš uz neatkarību | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
18 | Mūsdienu Baltija: tiekties pēc “vecās Eiropas” | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
19 | Baltijas attiecības ar kaimiņvalstīm: vienmēr pragmatiskas? | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
20 | Baltijas nākotne: daudz ātrumu Eiropa? | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Moduļa ietvaros, studenti gatavosies semināriem, rakstīs esejas un referātu. • Eseju mērķis – pētot un analizējot apgūtu informāciju, strukturēti, argumentēti un konsekventi uzrakstīt savu viedokļi, fiksējot būtisko; attīstīt politikas analīzes spējas un prasmi izstrādāt rekomendācijas politikas izstrādei. • Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. • Referāta mērķis – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Esejas – 25%. Aktīva līdzdalība semināros – 25%. Referāts un tā prezentēšana – 25%. Gala pārbaudījums (eksāmens) – 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izmantojot studiju kursā iegūtās padziļinātās zināšanas par četru dažādu reģionu un arī Krievijas mijiedarbību un to iekšējo dinamiku, studenti raksturos šo reģionu galvenos iekšējos un ārējos politiskos, ekonomiskos un sabiedriskos procesus mijiedarbību sektoros, kuros tā norisinās. Studenti aktuālos reģiona valstu iekšpolitiskos notikumus analizēs šo reģionu savstarpējās mijiedarbības, kā arī ārējo varas centru lomas, jo īpaši Ķīnas Tautas Republikas, kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Strādājot grupā, studējošie izvēlēsies, lasīs un kritiski izvērtēs zinātnisko literatūru, pamatos savu literatūras izvēli, interpretāciju un analīzi grupas biedriem. Izstrādājot individuālus un grupu darbus, studējošie mutvārdos un rakstiski identificēs, salīdzinās un novērtēs alternatīvus argumentus un viedokļus, formulēs, skaidros un argumentēs savu viedokli par ar četru dažādu reģionu un arī Krievijas mijiedarbību un to iekšējo dinamiku. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie izstrādās referātu, balstoties starpdisciplinārā zinātniskajā literatūrā, analizējot Krievijas, Centrālāzijas, Kaukāza, Austrumeiropas un Baltijas valstu iekšējo un ārpolitiku, attiecību dinamiku starp šiem reģioniem un līdz ar to spēs izskaidrot svarīgāko aktoru ietekmi uz reģionālo attiecību dinamiku. Studējošie novērtēs kompleksu problēmu starpdisciplināro raksturu un kombinēs dažādu nozaru pētniecības rezultātus un metodes analizējot kompleksas problēmas. Studenti modelēs iespējamos nākotnes scenārijus attiecībā uz reģionu savstarpējo sadarbību un attīstības scenārijiem nākotnē, kā arī pretnostatīs pavisam atšķirīgu reģionu, piemēram, Baltijas un Centrālāzijas, problēmjautājumus, spējot identificēt vienojošās un atšķirīgās cēloniskās saiknes atšķirīgiem mūsdienu politiskajiem, ekonomiskajiem un sabiedriskajiem procesiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Bideleux, R. and Ian Jeffries. A History Of Eastern Europe. (London: Routledge). 2007. Pp. 176-351 | ||||||||
3 | Bushkovitch, P. A Concise History Of Russia. (New York: Cambridge University Press). 2012. Pp. 38-154, 426-460. | ||||||||
4 | Fagan, A., and Peter Kopecký. Routledge Handbook Of East European Politics. (Routledge). 2020. Pp. 265-358. | ||||||||
5 | Hiro, D. Inside Central Asia. (New York: Overlook Duckworth). 2011. Pp. 125-358. | ||||||||
6 | Kasekamp, A. A History Of The Baltic States. (Palgrave). 2011. Pp. 68-172, 172-198. | ||||||||
7 | King, C. The Ghost Of Freedom. (New York: Oxford University Press). 2012. Pp. 165-266. | ||||||||
8 | Lo, B. Russia and The New World Disorder. (Brookings Inst. Press). 2015. Pp. 71-203. | ||||||||
9 | Peimani, H. Conflict and Security In Central Asia And The Caucasus. (Santa Barbara: ABC-CLIO). 2009. Pp. 23-40, 85-100. | ||||||||
10 | Plakans, A. A Concise History Of The Baltic States. (Cambridge: Cambridge University Press). 2012. 402-449. | ||||||||
11 | Saparov, A. From Conflict To Autonomy In The Caucasus. (London: Routledge). 2017. Pp. 140-170. |