.
Krievija un starptautiskās organizācijas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 10:13:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_064 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Politika | Mērķauditorija: | Politikas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunda Reire | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 46 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgas zināšanas par starptautisko attiecību teorijām un metodēm, kā arī vēstures pamatzināšanas par periodu pēc Otrā pasaules kara. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sintezēt Krievijas iekšpolitikas un ārpolitikas tendences un iekšējās un ārējās identitātes meklējumus un izaicinājumus, lai gūtu precīzu un padziļinātu izpratni par mūsdienu Krievijas politiku un darbību starptautiskajās organizācijās; tās mērķiem, izaicinājumiem un darba metodēm. Mēs koncentrēsimies uz trīs mainīgajiem. Pirmkārt, Krievijas iekšējie resursi un spējas. Otrkārt, vide – gan reģionālā, gan globālā. Treškārt, līderības ambīcijas. Kursa ietvaros tiks izvērtēta Krievijas politika attiecībās ar ASV, Eiropu, Ķīnu un tā dēvēto postpadomju telpu starptautisko organizāciju kontekstā. Šis studiju kurss piedāvā kontekstā bagātīgu un vēsturisku zināšanu piepildītu izpratni par galvenajiem konceptiem, kas joprojām turpina veidot Krievijas ārpolitiku. Tā vietā, lai būtu strukturēts hronoloģiski, kurss ir sadalīts konceptuālos klāsteros, kas pievēršas ilgstošākajiem, diskutablākajiem un neskaidrākajiem aspektiem, kas kopā veido Krievijas ārpolitikas diskursa kodolu un atspoguļojas Krievijas politikā un aktivitātēs dažādās starptautiskajās organizācijās. Tiks aplūkota Krievijas loma un attiecības ar ANO, NATO, ES, EDSO, Eiropas Padomi, Arktikas Padomi, Eirāzijas Ekonomisko Savienību, NVS, Šanhajas Sadarbības Organizāciju un Kolektīvās Drošības Līguma Organizāciju, aptverot plašu darbības jomu lauku. Kursu caurvīs izvērtējums par politiskajām, ekonomiskajām un drošības interesēm, kas veido Krievijas ārpolitiku, Krievijas pieeju multilaterālismam un aktivitātēm multilaterālu institūciju ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Krievijas ārpolitika kā iekšpolitikas turpinājums ar citiem līdzekļiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Krievijas ārpolitikas un drošības politikas doktrīna | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Starptautisko organizāciju instrumentalizācija: Multilaterālisma loma Krievijas ārpolitikā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Apvienoto Nāciju centrālā loma Krievijas ārpolitikā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ne ienaidnieki, ne draugi? Darbspējīgas attiecības ar Eiropu | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Nevienlīdzīgās attiecības. Krievija, ASV un NATO | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Krievija kā līdzmenedžeris starptautiskajās institūcijās? Krievijas - Ķīnas sadarbība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Krievija kā aktīvs arhitekts. Reģionālās organizācijas post-padomju telpā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Cilvēktiesību kārts. Krievija ANO, Eiropas Padomē un EDSO | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Krievijas alkas pēc ekspansijas un buferzonām starptautisko organizāciju dienaskārtībās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Krievijas perspektīva multilaterālisma konceptam. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Ārējie draudi Krievijas nacionālās drošības un aizsardzības dokumentos. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Krievijas iesaiste Sīrijas pilsoņu karā: ANO Drošības padomes piemērs. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | No “aģentiem” līdz “nevēlamajiem”: perspektīva ārpus Krievijas reģistrētām starptautiskām organizācijām. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | 6 gadi: Krievijas naratīvs ANO Ģenerālās Asamblejas Vispārējās debatēs Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Dot un ņemt? Krievijas-ES sadarbība enerģētikas jomā. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | NATO nākotnes paplašināšanās plāni Ukrainai un Gruzijai: Četras perspektīvas. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Krievijas ietekmes instrumenti reģionālajās starptautiskajās organizācijās. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Iesaldētie sapņi: Krievija Arktikas Padomē. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Trīs scenāriji Krievijas lomai institucionalizētajā globālajā pārvaldībā. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas. Kursa noslēgums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Krievijas ārpolitika kā iekšpolitikas turpinājums ar citiem līdzekļiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Krievijas ārpolitikas un drošības politikas doktrīna | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Starptautisko organizāciju instrumentalizācija: Multilaterālisma loma Krievijas ārpolitikā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Apvienoto Nāciju centrālā loma Krievijas ārpolitikā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Ne ienaidnieki, ne draugi? Darbspējīgas attiecības ar Eiropu | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Nevienlīdzīgās attiecības. Krievija, ASV un NATO | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Krievija kā līdzmenedžeris starptautiskajās institūcijās? Krievijas - Ķīnas sadarbība | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Krievija kā aktīvs arhitekts. Reģionālās organizācijas post-padomju telpā | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Cilvēktiesību kārts. Krievija ANO, Eiropas Padomē un EDSO | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Krievijas alkas pēc ekspansijas un buferzonām starptautisko organizāciju dienaskārtībās | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Krievijas perspektīva multilaterālisma konceptam. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ārējie draudi Krievijas nacionālās drošības un aizsardzības dokumentos. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Krievijas iesaiste Sīrijas pilsoņu karā: ANO Drošības padomes piemērs. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | No “aģentiem” līdz “nevēlamajiem”: perspektīva ārpus Krievijas reģistrētām starptautiskām organizācijām. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | 6 gadi: Krievijas naratīvs ANO Ģenerālās Asamblejas Vispārējās debatēs Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Dot un ņemt? Krievijas-ES sadarbība enerģētikas jomā. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
17 | NATO nākotnes paplašināšanās plāni Ukrainai un Gruzijai: Četras perspektīvas. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
18 | Krievijas ietekmes instrumenti reģionālajās starptautiskajās organizācijās. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
19 | Iesaldētie sapņi: Krievija Arktikas Padomē. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
20 | Trīs scenāriji Krievijas lomai institucionalizētajā globālajā pārvaldībā. Literatūras apspriešana. Referātu prezentācijas. Kursa noslēgums | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Moduļa ietvaros studenti gatavosies semināriem, lasīs ieteikto literatūru, sagatavos referātu un prezentāciju. Semināru mērķis – attīstīt studentu spējas argumentēt savu viedokli; veicināt aktivitāti; pārbaudīt zināšanas par jautājuma tēmu un materiālus. Referāta – attīstīt spēju noteikt tēmas pamatproblēmu; identificēt un novērtēt alternatīvus argumentus un viedokļus; piedāvāt savu viedokli, skaidrojot un argumentējot, kāpēc tieši šis viedoklis ir pieņemamāks un pārāks par jebkuru citu. Referāta ietvaros jāsalīdzina visas iespējamās alternatīvas, izsverot visas to vājās un stiprās puses. Vēl viens mērķis – attīstīt iemaņas patstāvīgi veikt situāciju un problēmu izpēti, dot tām novērtējumu un spēt izstrādāt risinājumus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Apmeklējums – 10% Aktivitāte un sagatavotība nodarbību laikā – 30% Prezentācija un referāts – 40% Gala pārbaudījums (eseja) – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izmantojot studiju kursā iegūtās padziļinātās zināšanas par Krievijas lomu un darbību starptautiskā līmeņa organizācijās, studenti salīdzinās un pretnostatīs Krievijas pieejas kā pašas veidotajās un centrētajās (piemēram, NVS, KDLO, EES), tā arī plašākās reģionālā un starptautiskā līmeņa organizācijās (piemēram, ANO, EDSO, EP). Balstoties literatūras analīzē par vēsturisko un aktuālo pārejas procesu pieredzi, studējošie skaidros Krievijas pieejas, izaicinājumus un iespējas dažādu starptautisko organizāciju ietvaros. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie izvēlēsies un kritiski izvērtēs patstāvīgā darba tēmai atbilstošu zinātnisko literatūru par Krievijas dalību un lomu starptautiskajās organizācijās, to raksturojošiem faktoriem, cita starpā gan kombinējot teorētiskos, gan empīriskos avotus, gan arī pašas Krievijas, tā arī starptautisko organizāciju un citu valstu avotus līdz ar pētnieku analītiskiem materiāliem un žurnālistu darba rezultātiem. Studējošie kritiski izvērtēs zinātniskajā literatūrā paustās idejas un diskutēs par šo ideju interpretāciju kolēģu prezentācijās. Izstrādājot patstāvīgo darbu, studējošie salīdzinās un pretstatīs dažādas Krievijas darbības metodes dažādās starptautiskajās organizācijās. | ||||||||
Kompetences: | Kontrastējot Krievijas darbību dažādās organizācijās, studējošie praksē demonstrēs izpratni par Krievijas lomu, darbību un nākotnes attīstības scenārijiem starptautisko organizāciju ietvarā profesionālajā, akadēmiskajā un uzņēmējdarbības vidē. Analītiskās kompetences tiks attīstītas, studentiem balstot secinājumus cēlonisko saikņu identificēšanā, kopsakarībiskošanā un savstarpībiskošanā. Izmantojot savas kompetences dažādās jomās un zināšanas par Krievijas darbību ietekmējošiem faktoriem, studējošie prognozēs Krievijas darbību dažādos starptautiskos formātos, kā arī attīstīs spēju vispārināt šīs prasmes un pielietot tās kā uz citām valstīm šajās pat un citās starptautiskajās organizācijās, kā arī citos jautājumos, kur cieši mijiedarbojas nacionālā un starptautiskā vide. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem | ||||||||
2 | Azerbaijan: Government Repression Tarnishes Chairmanship Council of Europe's Leadership Should Take Action. Human Rights Watch, 2014. | ||||||||
3 | Ben-Ari, R. International Nongovernmental Organizations: “Global Conscience” or Powerful Political. | ||||||||
4 | Casier, T. A Classic Dilemma: Russia's Threat to Withdraw from the Council of Europe. Heinrich Böll Stiftung European Union, 2018. | ||||||||
5 | Copelovitch M. Master or Servant? Common Agency and the Political Economy of IMF Lending. International Studies Quarterly 54(1), 2010, pp. 49-77. | ||||||||
6 | Donno D. Who is Punished? Regional Intergovernmental Organizations and the Enforcement of Democratic Norms. International Organization 64(4), 2010, pp. 593-625. | ||||||||
7 | Hyde S. Catch Us if You Can: Election Monitoring and International Norm Diffusion. American Journal of Political Science 55(2), 2011, pp. 356-369. | ||||||||
8 | Kahn R., Tananbaum S. The IMF and the Next Global Crisis. Global Economics Monthly March 2016. | ||||||||
9 | Karns M., Mingst K., Stiles K. International Organizations: The Politics and Processes of Global Governance. Lynne Rienner Publishers, 2015, pp. 1-40. | ||||||||
10 | Komisar L. Interview with Joseph Stiglitz. 2011. Global Policy Forum. | ||||||||
11 | Langhorne R. New Directions of Multilateral Diplomacy. The Changing Roles of State and Nonstate Actors in Diplomatic Practice. In: Muldoon Jr. J. P., Aviel J. P., Reitano R., Sullivan E. (Eds.) Multilateral Diplomacy and the United Nations Today. Westview Press, 2018, pp. 298-308. | ||||||||
12 | NATO at 70 - The bedrock of European and transatlantic security. Speech by NATO Secretary General Jens Stoltenberg at the Körber Global Leaders Dialogue, Berlin, 2019. | ||||||||
13 | Pallas C. L., Urpelainen J. NGO monitoring and the legitimacy of international cooperation: A strategic analysis. Review of International Organizations 7(1), 2012, pp. 1âA¸S32. | ||||||||
14 | Pelc K. Seeking Escape: the Use of Escape Clauses in International Trade Agreements. International Studies Quarterly 53(2), 2009, pp. 349-368. | ||||||||
15 | Rose A. Do We Really Know that the WTO Increases Trade? American Economic Review 94 (1), 2004, pp. 98-114. | ||||||||
16 | Schroeder W. NATO at seventy: Filling NATO’s critical defense-capability gaps. Atlantic Council, 2019. | ||||||||
17 | Schwab S. C. After Doha. Foreign Affairs, May/June 2011. | ||||||||
18 | Sirkku K. H. Multilateralism and economic justice. In: Newman E., Thakur R., Tirman J. (Eds.) Multilateralism Under Challenge? Power, International Order and Structural Change. United Nations University Press, 2006, pp.422-440. | ||||||||
19 | Stone R. The Scope of IMF Conditionality. International Organization 62(4), 2008, pp. 489-620. | ||||||||
20 | Sullivan E. Multilateral Diplomacy in the Twenty-first Century. In: Muldoon Jr. J. P., Aviel J. P., Reitano R., Sullivan E. (Eds.) Multilateral Diplomacy and the United Nations Today. Westview Press, 2018, pp. 273-284. | ||||||||
21 | Thakur R. Pacific settlement, collective security and international peacekeeping. In: Thakur R. The United Nations, Peace and Security. Cambridge University Press, 2006, pp. 27-47. | ||||||||
22 | Tomz M., Goldstein J. L., Rivers D. Do We Really Know That the WTO Increases Trade? Comment. American Economic Review 97(5), 2007, pp.2005-2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Werker E., Ahmed F. What Do Non-Governmental Organizations Do? 2007. | ||||||||
2 | Barnett M., Finnemore M. The Politics, Power, and Pathologies of International Organizations. International Organization 53(4), 1999. pp. 699-732. | ||||||||
3 | Heiskanen V. The rationality of the use of force and the evolution of international organization. In: Coicaud J. M., Heiskanen V. (Eds.) The Legitimacy of International Organizations. The United Nations University Press, 2001, pp. 155-185. | ||||||||
4 | Kelley J. D-Minus Elections: The Politics and Norms of International Election Observation. International Organization 63(4), 2009, pp. 765-787. | ||||||||
5 | Pevehouse J. Democracy from the Outside In? International Organizations and Democratization. International Organization 56(3), 2002, pp. 519-549. | ||||||||
6 | Wallander C. Institutional Assets and Adaptability: NATO after the Cold War. International Organization 54(4), 2000, pp. 705-735. | ||||||||
7 | Wallensteen P., Johansson P. Security Council Decisions in Perspective. In: Malone D. M. (Ed.) The UN Security Council. From the Cold War to the 21st Century. Lynne Rienner Publishers, 2004, pp. 17-33. | ||||||||
8 | Martin, L., Simmons, B. Theories and Empirical Studies of International Institutions. International Organization 52(4), 1998, pp. 729-757. | ||||||||
9 | Voeten E.The Political Origins of the UN Security Council’s Ability to Legitimize the Use of Force. International Organization 59(3), 2005, pp. 527-557. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The European Convention on Human Rights. | ||||||||
2 | The United Nations System – Organizational Chart. | ||||||||
3 | TOP 100 NGOs. | ||||||||
4 | Election Observation Handbook. OSCE/ODHIR, 2010. | ||||||||
5 | Charter of the United Nations. |