Pārlekt uz galveno saturu

Informācijas karš un propaganda

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 09:35:52
Par studiju kursu
Kursa kods:SZF_072LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Politikas zinātneMērķauditorija:Komunikācijas zinātne; Sociālā antropoloģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Tiesību zinātne; Politikas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lelde Metla-Rozentāle
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas46
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas46
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Lai sekmīgi apgūtu kursu, studentiem ieteicams būt pamatzināšanām par starptautiskajām attiecībām, politisko teoriju un masu mediju darbību. Nav nepieciešamas specifiskas priekšzināšanas par informācijas kara vai propagandas specifiku.
Mērķis:
Šī kursa mērķis ir sniegt studentiem izpratni par informācijas kara un propagandas teorijām, metodēm un praksi, kā arī to izmantošanu starptautiskajā politikā un sabiedrībā. Pilnveidot kritisko domāšanu un spēju analizēt dažādus informācijas avotus, atpazīt propagandas tehnikas un stratēģijas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Informācijas karš: definīcijas un teorijasLekcijas1.00E-studiju vide
2Propagandas vēsture un teorijaLekcijas1.00auditorija
3Mediju sistēmas un informācijas avotiNodarbības1.00auditorija
4Informācijas kara stratēģijas un taktikasLekcijas1.00E-studiju vide
5Psiholoģiskās operācijas un to ietekmeLekcijas1.00E-studiju vide
6Propagandas analīzes metodesNodarbības1.00auditorija
7Digitālā propaganda un sociālie medijiLekcijas1.00E-studiju vide
8Dezinformācija un "Fake News"Lekcijas1.00E-studiju vide
9Kiberuzbrukumi un informācijas drošībaNodarbības1.00auditorija
10Valstu stratēģijas informācijas karāLekcijas1.00E-studiju vide
11Sabiedrības noturība pret propaganduNodarbības1.00auditorija
12Etiķete informācijas kara veikšanāLekcijas1.00E-studiju vide
13Propagandas loma konfliktu eskalācijāLekcijas1.00E-studiju vide
14Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšanaNodarbības1.00auditorija
15Reģionālie informācijas kariLekcijas1.00E-studiju vide
16Starptautiskās organizācijas un informācijas karšNodarbības1.00auditorija
17Propagandas izmantošana miera procesosLekcijas1.00auditorija
18Gadījuma analīzeNodarbības1.00auditorija
19Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijasLekcijas1.00E-studiju vide
20Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenamNodarbības1.00auditorija
21Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)Nodarbības3.00E-studiju vide
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Informācijas karš: definīcijas un teorijasLekcijas1.00E-studiju vide
2Propagandas vēsture un teorijaLekcijas1.00auditorija
3Mediju sistēmas un informācijas avotiNodarbības1.00auditorija
4Informācijas kara stratēģijas un taktikasLekcijas1.00E-studiju vide
5Psiholoģiskās operācijas un to ietekmeLekcijas1.00E-studiju vide
6Propagandas analīzes metodesNodarbības1.00auditorija
7Digitālā propaganda un sociālie medijiLekcijas1.00E-studiju vide
8Dezinformācija un "Fake News"Lekcijas1.00E-studiju vide
9Kiberuzbrukumi un informācijas drošībaNodarbības1.00auditorija
10Valstu stratēģijas informācijas karāLekcijas1.00E-studiju vide
11Sabiedrības noturība pret propaganduNodarbības1.00auditorija
12Etiķete informācijas kara veikšanāLekcijas1.00E-studiju vide
13Propagandas loma konfliktu eskalācijāLekcijas1.00E-studiju vide
14Mediju ''literatūra'' un kritiskā domāšanaNodarbības1.00auditorija
15Reģionālie informācijas kariLekcijas1.00E-studiju vide
16Starptautiskās organizācijas un informācijas karšNodarbības1.00auditorija
17Propagandas izmantošana miera procesosLekcijas1.00auditorija
18Gadījuma analīzeNodarbības1.00auditorija
19Mūsdienu propagandas rīki un tehnoloģijasLekcijas1.00E-studiju vide
20Kursa pārskats un gatavošanās eksāmenamNodarbības1.00auditorija
21Individuālais darbs - konsultācijas ar studentiem (pēc nepieciešamības)Nodarbības3.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Kursa "Informācijas karš un propaganda" laikā studentiem jāveic vairāki patstāvīgi darbi, kas sevī ietver: Eseju rakstīšana: Studentiem jāizstrādā eseja par kādu konkrētu informācijas kara vai propagandas gadījumu, analizējot tā ietekmi un izmantotās stratēģijas. Esejā jāparāda spēja kritiski analizēt un interpretēt informāciju, izmantojot kursa laikā apgūtās teorijas un metodoloģijas. Prezentācijas semināriem: Katram studentam vai studentu grupai jāsagatavo prezentācija par noteiktu tēmu, kas saistīta ar informācijas karu un propagandu. Prezentācijās jāuzrāda spēja izklāstīt izpētīto materiālu skaidri un pārliecinoši, kā arī jāiekļauj kritiskā analīze. Referāta izstrāde: Studentiem jāveic detalizēta izpēte par izvēlētu tēmu, kas saistīta ar kursu, un jāsagatavo referāts. Referātā jādemonstrē dziļa temata izpratne, jāizmanto dažādi avoti un jāveic kritiska analīze.
Vērtēšanas kritēriji:
Vērtēšana notiek 10 ballu skalā, pēc kumulatīvā principa, kurā tiek ņemti vērā šādi aspekti: Patstāvīgie darbi (40%): Esejas, prezentācijas un referāti tiek vērtēti, atbilstoši to kvalitātei, analīzes dziļumam un argumentācijas spējai. Aktīva līdzdalība semināros (20%): Regulāra un aktīva piedalīšanās diskusijās, spēja kritiski domāt un konstruktīvi iesaistīties semināru darbā. Eksāmens (40%): Teorētisku zināšanu pārbaude un praktisku gadījumu analīze, kur eksāmenā demonstrēta spēja piemērot teoriju un veikt kritisku analīzi. Eksāmens kursā "Informācijas karš un propaganda" tiek veikts kā kombinēts tests, kas ietver gan teorētiskus jautājumus, gan gadījumu analīzi. Studentiem jāparāda sava spēja piemērot kursā apgūto teoriju praktiskās situācijās, veicot analīzi un argumentējot savu viedokli. Katra darba un aktivitātes kvalitāte tiek novērtēta, balstoties uz izvirzītajiem kritērijiem, un tiek summēta, lai noteiktu galīgo vērtējumu. Studentiem ir jāsasniedz vismaz 4 punkti no 10, lai kursu sekmīgi pabeigtu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Dziļa izpratne par informācijas kara un propagandas teoriju. Zināšanas par dažādām propagandas tehnikām un to izmantošanu. Sapratne par mediju lomu un ietekmi sabiedrībā.
Prasmes:Spēja kritiski analizēt mediju saturu un atpazīt propagandu. Prasme veikt propagandas analīzi, izmantojot dažādas metodes. Spēja izstrādāt stratēģijas, informācijas kara novēršanai un pretpropagandas veikšanai.
Kompetences:Iemaņas efektīvā komunikācijā un argumentācijā. Spēja pielietot teorētiskās zināšanas praktiskās situācijās. Iemaņas strādāt komandā, veicot grupas uzdevumus un projekta darbu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Visa literatūra ir angļu valodā un piemērota gan latviešu, gan angļu plūsmas studentiem
2Jowett, G.S., & O'Donnell, V. (2019). Propaganda & Persuasion. Sage Publications.
3Rid, T. (2020). Active Measures: The Secret History of Disinformation and Political Warfare. Farrar, Straus and Giroux.
4Bennett, W.L., & Livingston, S. (2018). The Disinformation Age: Politics, Technology, and Disruptive Communication in the United States. Cambridge University Press.
5Woolley, S.C., & Howard, P.N. (2019). Computational Propaganda: Political Parties, Politicians, and Political Manipulation on Social Media. Oxford University Press.
6Winkler, C. (2019). The Rhetoric of Terror: Reflections on 9/11 and the War on Terror. Lexington Books.
7Sunstein, C.R. (2018). #Republic: Divided Democracy in the Age of Social Media. Princeton University Press.
Papildu literatūra
1Taylor, P.M. (2003). Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Ancient World to the Present Era. Manchester University Press.
2Wolfsfeld, G. (2013). Media and Political Conflict: News from the Middle East. Cambridge University Press.
3Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press.
4Silverman, C. (2016). Lies, Damn Lies, and Viral Content: How News Websites Spread (and Debunk) Online Rumors, Unverified Claims, and Misinformation. Tow Center for Digital Journalism.