.
Psihologa darbs rehabilitācijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:11:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_121 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Marina Brice | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā psiholoģija, klīniskā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihologa profesionālā darbība un ētika. | ||||||||
Mērķis: | Teorētiski un praktiski apgūt pamatstudiju studentu priekšstatus par rehabilitācijas pamatprincipiem; veicināt izpratni par klīniskā un veselības psihologa darbu iestādē, sadarbojoties ar multidisciplināru komandu; izglītot par psihosociālās rehabilitācijas iespējām dažādu pacientu grupās un psiholoģiskās palīdzības metožu izmantošanu; sniegt izpratni par psiholoģiskās izpētes nepieciešamību rehabilitācijas procesā; attīstīt alianses veidošanas pamatprasmes nemotivētiem pacientiem; veidot izpratni par psihohigiēnas nepieciešamību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Klīniskā un veselības psihologa darba specifika. Psihosociālā rehabilitācija un tās pamatprincipi. Pacientu un psihologu sadarbība rehabilitācijas iestādē. Mērķu izvirzīšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Klīniskā un veselības psihologa darbs iestādē. Klīniskā un veselības psihologa sadarbība ar multidisciplināru komandu. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirorehabilitācija. Psiholoģiskās palīdzības metodes. Psiholoģiskās izpētes nepieciešamība rehabilitācijas procesā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: psihiskās saslimšanas. Psiholoģiskās palīdzības metodes. Psiholoģiskās izpētes nepieciešamība rehabilitācijas procesā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: kardiovaskulāras saslimšanas. Psiholoģiskās palīdzības metodes. Psiholoģiskās izpētes nepieciešamība rehabilitācijas procesā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
6 | Alianses pamatprincipi un pamatprasmes, sadarbība ar nemotivētiem pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | Psihohigiēnas nepieciešamība psihologa darbā un tās veidi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Veikt zinātnisko rakstu apkopojumu par izvēlēto tēmu, sagatavot prezentāciju. 2. Izpildīt noslēguma testu, kas balstīts uz lekciju materiāliem. 3. Patstāvīga obligātās literatūras lasīšana. 4. Kursa atgriezeniskās saites - aptaujas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Studējošie sagatavo zinātnisko rakstu apkopojumu par izvelēto tēmu - 40% no kopējā vērtējuma. 2. Sagatavo prezentāciju un vada diskusiju par prezentējamo tēmu, atbild uz jautājumiem - 40% no kopējā vērtējuma. 3. Noslēguma tests, kas balstīts uz lekciju materiāliem - 20% no kopējā vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definē rehabilitācijas psiholoģijā terminoloģiju, principus un metodoloģiju; izskaidro klīniskā un veselības psihologa darba pamatprincipus; raksturo multiprofesionālās komandas darba principus rehabilitācijā; apgūst psiholoģiskās palīdzības metodes, atbilstoši pacientu grupai; nosauc pamatprasmes, kuras nepieciešamas, veidojot alianses nemotivētiem pacientiem; pārzina dažādus psihohigiēnos veidus. | ||||||||
Prasmes: | Izmanto kursā apgūto terminoloģiju; spēj atpazīt multiprofesionālās komandas pamatuzdevumus, klīniskā un veselības psihologa darba pamatuzdevumus rehabilitācijas procesā; spēj izvēlēties atbilstošas psiholoģiskās palīdzības metodes vai izpētes metodes pacientu grupai, pielieto iegūtās zināšanas par psihohigiēnas nepieciešamību un tās veidiem. | ||||||||
Kompetences: | Izprot rehabilitācijas psiholoģijā pamatprasmes; izskaidro klīniskā un veselības psihologa darba principus rehabilitacijā; diskutē par multiprofesionālās komandas darba principiem rehabilitācijā, pielieto psiholoģiskās palīdzības metodes, atbilstoši pacientu grupai; prot izmantot pamatprasmes, sadarbojoties ar nemotivētiem pacientiem; analizē savus psihohigiēnas veidus un pielieto iegūtās zināšanas profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Brian, E., Marks, D. F., Murray, M. D., & Estacio, E. V. (Eds.). (2011). Health psychology: theory, research and practice. SAGE Publications. | ||||||||
2 | Coetzer, R., Daisley, A., Newby, G., & Weatherhead, S. (Eds.). (2013). Practical neuropsychological rehabilitation in acquired brain injury: A guide for working clinicians. Karnac Books. | ||||||||
3 | Evenden, J. (2018). Building Motivational Interviewing Skills: A Practitioner Workbook (2nd ed.). Journal of Social Work Practice in the Addictions, 18(2), 216-217. | ||||||||
4 | Freedland, K. (2022). Handing of Health Psychology. Health Psychology, 41(12), 893. | ||||||||
5 | Kennedy, P. (2012). The Oxford Handbook of Rehabilitation Psychology. Oxford University Press. | ||||||||
6 | Koļesņikova, J., Mārtinsone, K., Freimane, G., un Mihailovs, I. J. (2022). Klīniskā un veselības psihologa profesionālā darbība veselības aprūpes vidē: aktualitāte, pieredze, izaicinājumi. Rīga: RSU, 32 lpp. | ||||||||
7 | Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (Eds) (2019). Veselības psiholoģija starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Miller, J., & Grise-Owens, E. (2020). Self-Care: An Imperative. Social Work. New York, 65(1), 5-9. | ||||||||
2 | Wahass S. H. (2005). The role of psychologists in health care delivery. Journal of family & community medicine, 12(2), 63–70. | ||||||||
3 | Vögele, C., & Spaderna, H. (2019). The European Journal of Health Psychology – Health psychology in Europe. European Journal of Health Psychology, 26(3), 69-70. | ||||||||
4 | Scholz, U. (2019). It's Time to Think about Time in Health Psychology. Applied Psychology: Health and Well-being, 11(2), 173-186. | ||||||||
5 | Sica, R. (2020). Medical adjustment counseling: An evidence-based neuropsychological approach in the care of medical patients. NeuroRehabilitation (Reading, Mass.), 46(2), 213-225. | ||||||||
6 | Park, J. & Nasypany, A. (2012). Psychological Consultation in Rehabilitation. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 10 (1), 1-5. | ||||||||
7 | Miller, W.R., Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: Helping People Change. New York, London: The Guilford press. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Rehabilitation Psychology |