Pārlekt uz galveno saturu

Psihologa darbs rehabilitācijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 09:11:12
Par studiju kursu
Kursa kods:SZF_121LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Marina Brice
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas22
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sociālā psiholoģija, klīniskā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihologa profesionālā darbība un ētika.
Mērķis:
Teorētiski un praktiski apgūt pamatstudiju studentu priekšstatus par rehabilitācijas pamatprincipiem; veicināt izpratni par klīniskā un veselības psihologa darbu iestādē, sadarbojoties ar multidisciplināru komandu; izglītot par psihosociālās rehabilitācijas iespējām dažādu pacientu grupās un psiholoģiskās palīdzības metožu izmantošanu; sniegt izpratni par psiholoģiskās izpētes nepieciešamību rehabilitācijas procesā; attīstīt alianses veidošanas pamatprasmes nemotivētiem pacientiem; veidot izpratni par psihohigiēnas nepieciešamību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievadlekcija. Klīniskā un veselības psihologa darba specifika. Psihosociālā rehabilitācija un tās pamatprincipi. Pacientu un psihologu sadarbība rehabilitācijas iestādē. Mērķu izvirzīšana.Lekcijas1.00E-studiju vide
2Klīniskā un veselības psihologa darbs iestādē. Klīniskā un veselības psihologa sadarbība ar multidisciplināru komandu.Lekcijas1.00E-studiju vide
3Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirorehabilitācija. Psiholoģiskās palīdzības metodes. Psiholoģiskās izpētes nepieciešamība rehabilitācijas procesā.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
4Darbs ar dažādām pacientu grupām: psihiskās saslimšanas. Psiholoģiskās palīdzības metodes. Psiholoģiskās izpētes nepieciešamība rehabilitācijas procesā.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
5Darbs ar dažādām pacientu grupām: kardiovaskulāras saslimšanas. Psiholoģiskās palīdzības metodes. Psiholoģiskās izpētes nepieciešamība rehabilitācijas procesā.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
6Alianses pamatprincipi un pamatprasmes, sadarbība ar nemotivētiem pacientiem.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00E-studiju vide
7Psihohigiēnas nepieciešamība psihologa darbā un tās veidi.Lekcijas1.00E-studiju vide
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Veikt zinātnisko rakstu apkopojumu par izvēlēto tēmu, sagatavot prezentāciju. 2. Izpildīt noslēguma testu, kas balstīts uz lekciju materiāliem. 3. Patstāvīga obligātās literatūras lasīšana. 4. Kursa atgriezeniskās saites - aptaujas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Studējošie sagatavo zinātnisko rakstu apkopojumu par izvelēto tēmu - 40% no kopējā vērtējuma. 2. Sagatavo prezentāciju un vada diskusiju par prezentējamo tēmu, atbild uz jautājumiem - 40% no kopējā vērtējuma. 3. Noslēguma tests, kas balstīts uz lekciju materiāliem - 20% no kopējā vērtējuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Definē rehabilitācijas psiholoģijā terminoloģiju, principus un metodoloģiju; izskaidro klīniskā un veselības psihologa darba pamatprincipus; raksturo multiprofesionālās komandas darba principus rehabilitācijā; apgūst psiholoģiskās palīdzības metodes, atbilstoši pacientu grupai; nosauc pamatprasmes, kuras nepieciešamas, veidojot alianses nemotivētiem pacientiem; pārzina dažādus psihohigiēnos veidus.
Prasmes:Izmanto kursā apgūto terminoloģiju; spēj atpazīt multiprofesionālās komandas pamatuzdevumus, klīniskā un veselības psihologa darba pamatuzdevumus rehabilitācijas procesā; spēj izvēlēties atbilstošas psiholoģiskās palīdzības metodes vai izpētes metodes pacientu grupai, pielieto iegūtās zināšanas par psihohigiēnas nepieciešamību un tās veidiem.
Kompetences:Izprot rehabilitācijas psiholoģijā pamatprasmes; izskaidro klīniskā un veselības psihologa darba principus rehabilitacijā; diskutē par multiprofesionālās komandas darba principiem rehabilitācijā, pielieto psiholoģiskās palīdzības metodes, atbilstoši pacientu grupai; prot izmantot pamatprasmes, sadarbojoties ar nemotivētiem pacientiem; analizē savus psihohigiēnas veidus un pielieto iegūtās zināšanas profesionālajā darbībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Brian, E., Marks, D. F., Murray, M. D., & Estacio, E. V. (Eds.). (2011). Health psychology: theory, research and practice. SAGE Publications.
2Coetzer, R., Daisley, A., Newby, G., & Weatherhead, S. (Eds.). (2013). Practical neuropsychological rehabilitation in acquired brain injury: A guide for working clinicians. Karnac Books.
3Evenden, J. (2018). Building Motivational Interviewing Skills: A Practitioner Workbook (2nd ed.). Journal of Social Work Practice in the Addictions, 18(2), 216-217.
4Freedland, K. (2022). Handing of Health Psychology. Health Psychology, 41(12), 893.
5Kennedy, P. (2012). The Oxford Handbook of Rehabilitation Psychology. Oxford University Press.
6Koļesņikova, J., Mārtinsone, K., Freimane, G., un Mihailovs, I. J. (2022). Klīniskā un veselības psihologa profesionālā darbība veselības aprūpes vidē: aktualitāte, pieredze, izaicinājumi. Rīga: RSU, 32 lpp.
7Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (Eds) (2019). Veselības psiholoģija starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība.
Papildu literatūra
1Miller, J., & Grise-Owens, E. (2020). Self-Care: An Imperative. Social Work. New York, 65(1), 5-9.
2Wahass S. H. (2005). The role of psychologists in health care delivery. Journal of family & community medicine, 12(2), 63–70.
3Vögele, C., & Spaderna, H. (2019). The European Journal of Health Psychology – Health psychology in Europe. European Journal of Health Psychology, 26(3), 69-70.
4Scholz, U. (2019). It's Time to Think about Time in Health Psychology. Applied Psychology: Health and Well-being, 11(2), 173-186.
5Sica, R. (2020). Medical adjustment counseling: An evidence-based neuropsychological approach in the care of medical patients. NeuroRehabilitation (Reading, Mass.), 46(2), 213-225.
6Park, J. & Nasypany, A. (2012). Psychological Consultation in Rehabilitation. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 10 (1), 1-5.
7Miller, W.R., Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: Helping People Change. New York, London: The Guilford press.
Citi informācijas avoti
1Rehabilitation Psychology