.
Nākotnes domāšana un stratēģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.06.2024 15:31:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SZF_146 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne | Mērķauditorija: | Uzņēmējdarbības vadība; Vadībzinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Artis Birziņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 30 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Gaidīti ir studenti, kuriem piemīt ziņkārība un atvērta prāta pieeja dažādu jomu, perspektīvu un nākotnes scenāriju pētīšanai. Būtiska ir gatavība aktīvi piedalīties diskusijās. Šie priekšnoteikumi nodrošinās, ka studenti ir gatavi pilnvērtīgi iesaistīties kursa aktivitātēs, apmainīties ar idejām un veidot tālredzīgas stratēģijas. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir attīstīt studentu prasmes, kas nepieciešamas, lai veiksmīgi darbotos arvien vairāk mainīgajā pasaulē. Studenti iegūs dziļu izpratni par galvenajām tendencēm un tehnoloģijām, kas veido mūsu nākotni. Kursā tiks apgūtas nākotnes domāšanas metodes, kas nepieciešamas tālredzīgas prognozēšanas un stratēģiju izstrādei, lai sasniegtu gan personiskos, gan profesionālos, gan sabiedrības mērķus. Tas ļaus studentiem ne tikai reaģēt uz nākotnes izaicinājumiem, bet arī aktīvi veidot to, izmantojot inovatīvas pieejas un rīkus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads nākotnes domāšanā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Pagātnē balstīts nākotnes redzējums | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Industriālās revolūcijas un skats nākotnē | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Nākotnes iztēle, virtuālās pasaules | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Mākslīgā intelekta evolūcija un bizness | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Mākslīgā intelekta evolūcija un cilvēce | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Nākotnes domāšana un ekonomika | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Resursu atkarības teorija: ģeopolitika un augstās tehnoloģijas / Alternatīvi vieslekcija | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
9 | Tālredzīgs skatījums uz globālajiem riskiem | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Tālredzīgais līderis | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
11 | Tava nākotnes spēja | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
12 | Tālās nākotnes un alternatīvo nākotņu iezīmēšana / Alternatīvi vieslekcija | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
13 | Nākotnes produkta izstrāde - darbs grupās | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
14 | Darba nākotne | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
15 | Nākotnes produktu hakatons un noslēgums | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Kursa komandu projekts - nākotnes produkta izstrāde (hakatons), izmantojot kursā apgūtās nākotnes domāšanas metodes. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas tiek vērtētas 10 ballu sistēmā. 70% no atzīmes veido grupas projekta vērtējums. 30% veido jautājumu testa vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pabeidzot kursu "Nākotnes domāšana un stratēģija", studenti apgūs plašu zināšanu un prasmju kopumu, kas nepieciešams izaugsmei strauji mainīgā globālā un biznesa vidē. Kursa ietvaros tiks izklāstītas un praktiski apgūtas metodes nākotnes scenāriju izveidei un ilgtermiņa stratēģiskās plānošanas tehnikas, ļaujot studentiem izprast un prognozēt globālas tendences. Apgūstot šīs zināšanas, studenti spēs analizēt un pielāgoties ekonomiskajām, sociālajām un tehnoloģiskajām pārmaiņām, kā arī veiksmīgi izstrādāt ilgtspējīgas stratēģijas, kas atbilst mūsdienu un nākotnes prasībām un izaicinājumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti apgūs tendenču identificēšanas un interpretācijas prasmes - analizēt industriju, tehnoloģiju un tirgus un sociālās tendences. Studenti iemācīsies arī izstrādāt detalizētus nākotnes scenārijus, kas ļaus organizācijām sagatavoties iespējamām izmaiņām, kā arī iezīmēt un plānot stratēģiskus projektus. Tāpat kursā uzsvars tiks likts uz komunikācijas un prezentāciju veidošanas prasmēm, lai studenti varētu skaidri un pārliecinoši izklāstīt savas idejas un stratēģiskos plānus. Studenti apgūs iztēles līderības un radošu risinājumu izstrādes prasmes, kas nepieciešamas, lai efektīvi risinātu potenciālās problēmas un izmantotu nākotnes iespējas. | ||||||||
Kompetences: | Studenti attīstīs virkni būtisku kompetenču, kas nepieciešamas, lai veiksmīgi vadītu un pielāgotos nākotnes izaicinājumiem un iespējām. Stratēģiskā domāšana - ļauj analizēt globālās tendences un izstrādāt ilgtspējīgas stratēģijas. Nākotnes scenāriju izstrādes prasme - nodrošina spēju plānot mainīgajos apstākļos. Inovāciju veicināšana, atbilstoši nākotnes vajadzībām. Efektīvu lēmumu pieņemšana kompleksās situācijās - balstoties uz datiem un nākotnes prognozēm. Pārmaiņu vadība - ietver cilvēku motivēšanu un vadīšanu. Kritiskās domāšanas un problēmu risināšanas kompetence, kas ļauj identificēt un efektīvi risināt izaicinājumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Birziņš. A. Ko mākslīgā intelekta ekspansija nozīmē sabiedrībai? Skaidro RSU viesdocētājs. Latvijas sabiedriskie mediji, 2024. | ||||||||
2 | David Christian. Future Stories, a User's Guide to the Future. Bantam Press, 2022. | ||||||||
3 | Jane McGonigal. Imaginabe, How to See Future Coming and Be Ready for Anything? Penguin, 2022. | ||||||||
4 | NATO Science & Technology Organization. Science & TechnologyTrends 2023-2043 Across the Physical, Biological, and Information Domains, VOLUME 2: Analysis. 2023. | ||||||||
5 | Vidergor, H. E., Multidimensional Curriculum Enhancing Future Thinking Literacy. Brill | Sense, 2018 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ari Wallach. Longpath, Becoming the Great Ancestors Our Future Needs: An Antidote for Short-Termism. HarperOne, 2022. | ||||||||
2 | Birzins A. Why Futurism is Critical for Environmentalists, Entrepreneurs, and Historians Alike? Medium, 2023. | ||||||||
3 | Birzins A. 37+ Trillion Future Managers Betting on You: The Intriguing World of Cellular Futures. Medium, 2023. | ||||||||
4 | Birzins A. Is the Flow of Time Just an Illusion? Medium, 2023. | ||||||||
5 | Brad Smith, Carol Ann Browne. Tools and Weapons, The Promise and the Peril of the Digital Age. Penguin, 2019. | ||||||||
6 | Chris Miller. Chip Wars. Scribner, 2022. | ||||||||
7 | Kai-Fu Lee and Chen Quifan. AI 2041 Ten Visions for Our Future. Currency, 2021. | ||||||||
8 | Klaus Schwab. Shaping the Future of the Fourth Industrial Revolution. Penguin Random House, 2018. | ||||||||
9 | Michio Kaku. The Future of Humaity. Doubleday, 2018. | ||||||||
10 | Nouriel Roubini. MegaThreats. Little, Brown & Company, 2022. | ||||||||
11 | Ray Dalio. Principles for Dealing With the Changing World Order. Simon & Schuster, 2021. | ||||||||
12 | Reid Hoffman. The Startup of You (Revised and Updated). Penguin Random House, 2022. | ||||||||
13 | Yuval Harari. Homo Deus, A Brief History of Tomorrow. Vintage, 2017. | ||||||||
14 | Yuval Harari. 21 Lessons for the 21st Century. Vintage, 2018. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Harari Y. Why humans run the world? Ted Talk, 2015. | ||||||||
2 | Christian D. The history of our world in 18 minutes. Ted Talk, 2013 | ||||||||
3 | Sam Harris. WARNING: ChatGPT Could Be The Start Of The End! The Diary of a CEO, 2023. | ||||||||
4 | Mo Gawdat. EMERGENCY EPISODE: Ex-Google Officer Finally Speaks Out On The Dangers Of AI! The Diary of a CEO.,2023. | ||||||||
5 | Fareed Zakaria GPS. The next evolution in tech needs to be nearly frozen to operate. See how it works. CNN, 2023. |