.
Lingvistika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2024 12:30:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_003 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inta Urbanoviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iegūtās zināšanas un prasmes latviešu valodā, vidusskolas mācību programmas ietvaros. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir padziļināt studentu zināšanas par lingvistikas pamatjautājumiem, palīdzēt labāk orientēties specialitātes literatūrā, kā arī nostiprināt prasmi segmentēt un analizēt dažādas valodas vienības, lai students spētu veikt profesionālu un pētniecisku darbību, kā arī patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos procesu izvēlētajā specialitātē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadnodarbība. Kursa mērķis un individuālā darba izstrādes principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Valodniecība un tās izpētes objekts. Zinātne par valodu, tās vieta zinātņu sistēmā. Valodniecības uzdevumi un nozīme. Valodniecības zinātnes vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Valodas izpratne. Cilvēka valoda un dzīvnieku komunikācija. Cilvēka antropoģenēze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Valodas funkcijas. Valoda un domāšana. Lingvistiskās universālijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Valodas struktūra: līmeņi, to elementi, starplīmeņi, ārpuslīmeņu parādības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Valodas izcelšanās teorijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Valodas attīstība. Valodu kontakti. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Valodas apguve. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Valoda un sabiedrība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Rakstības attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Pasaules valodu daudzveidība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Valodu klasifikācijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošais patstāvīgi gatavo divas prezentācijas par noteiktu lingvistikas jautājumu, apzinot teorētisko literatūru un interneta resursus, kā arī individuāli strādā ar vārdnīcām, precizējot valodniecības terminoloģiju. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Divi referāti un prezentācijas par noteiktiem lingvistikas jautājumiem (25 +25 % gala vērtējuma), 2) Rakstisks eksāmens (50% gala vērtējuma). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais: • zinās valodas funkcionālos uzdevumus; • izpratīs valodas līmeņus un tiem raksturīgos elementus; • pārzinās pazīstamākās valodas izcelšanās teorijas; • pratīs identificēt svarīgākās rakstības attīstības pakāpes; • pārzinās valodu klasificēšanas iespējas. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • noteikt un precizēt tekstu atbilsmi noteiktām valodas funkcijām; • klasificēt valodas elementus un raksturot tos pēc noteiktām pazīmēm; • klasificēt pasaules valodas pēc dažādām pazīmēm. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apguves studējošais profesionālajā darbībā spēs segmentēt un analizēt valodas vienības, pārzinās svarīgākos sinhroniskās lingvistikas jautājumus, kā arī pratīs lietot svarīgākos valodniecības terminus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Baltiņš, Māris, Druviete, Ina (2017). Ceļavējš cilvēku ciltij: Valoda sabiedrībā. Rīga: Latviešu valodas aģentūra. | ||||||||
2 | Veisbergs, Andrejs (red.) (2013). Latviešu valoda. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Fāters, Heincs. (2010). Ievads valodniecībā. Rīga: Zinātne. | ||||||||
2 | Nītiņa, Daina, Grigorjevs, Juris (red.). (2015). Latviešu valodas gramatika. Rīga: LU Latviešu valodas institūts. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Crystal, David. (2008). The Cambridge Encyclopedia of Language. Sixth edition. Cambridge: Cambridge University Press. | ||||||||
2 | Nacionālā enciklopēdija. Pieejams tiešsaistē: Nacionālā enciklopēdija - Lietpratēju veidots augstticams saturs (enciklopedija.lv) | ||||||||
3 | Skujiņa, Valentīna (red.) (2007). Valodniecības pamatterminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: LU Latviešu valodas institūts. |