.
Medicīnas terminoloģija angļu un latīņu valodā rehabilitācijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:29:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VC_158 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Valodniecība | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Miervaldis Karulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Latviešu un angļu valodas zināšanas un prasmes vidusskolas programmas apmērā un nokārtoti valsts centralizētie latviešu un angļu valodas eksāmeni. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt zināšanas par medicīnas terminoloģijas veidošanas pamatprincipiem angļu un latīņu valodā, prasmes tos pareizi pielietot, lasot, atpazīstot, klasificējot, skaidrojot, veidojot un rakstot anatomiskos un klīniskos terminus, prasmes izmantot medicīnisko literatūru angļu valodā, kā arī veicināt medicīnas terminoloģijas lietošanu angļu un latīņu valodā komunikatīviem, studiju, pētniecības un turpmākiem profesionāliem nolūkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa ievads. Latīņu valodas alfabēts. Fonētika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Lietvārdu pārskats, to deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + nesaskaņotais apzīmētājs (lietvārds + lietvārds ģenitīva locījumā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārdu ģenitīvā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Īpašības vārdu pārskats, to iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anatomijas terminu ar saskaņoto apzīmētāju (ar īpašības vārdu) veidošana, tulkošana, analīze un locīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Mācību materiāla atkārtošana pirms e-testa kārtošanas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | E-tests. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Ievads ortozēšanā-protezēšanā. Īss vēsturisks apskats. Vispārīgs cilvēka ķermeņa anatomisks un fizioloģisks raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Cilvēka skelets: funkcijas, struktūra, kaulu saslimšanas, kaulu lūzumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Locītavas: funkcijas, veidi, saslimšanas, izmežģījumi. Kustības un to veidi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Mugurkauls un stāja, tās deformācijas. Ekstremitāšu deformācijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Muskulatūra: funkcijas, struktūra, kustības, saslimšanas, kustību traucējumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Amputācija: indikācijas, veidi, komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Nervu sistēma: funkcijas, saslimšanas un ar tām saistītie kustību traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Ortozes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Augšējo un apakšējo ekstremitāšu ortozes. Mugurkaula ortozes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Protēzes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Augšējo un apakšējo ekstremitāšu protēzes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Materiāli un iekārtas ortožu un protēžu izgatavošanai. Ortožu un protēžu izgatavošanas process. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kursa ievads. Latīņu valodas alfabēts. Fonētika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vārdu morfoloģija. Zilbe. Vārdu dalīšana zilbēs. Īsa un gara zilbe. Uzsvars. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Lietvārdu pārskats, to deklinācijas, lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. I, II, IV un V deklinācijas lietvārdi. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + nesaskaņotais apzīmētājs (lietvārds + lietvārds ģenitīva locījumā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Lietvārdu locīšana N., G. sg. un pl. formās. III deklinācijas lietvārdi. Anatomijas termini ar nesaskaņoto apzīmētāju (lietvārdu ģenitīvā). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Īpašības vārdu pārskats, to iedalījuma grupas. Īpašības vārdu salīdzināmās pakāpes. Anatomijas terminu struktūra – lietvārds + saskaņotais apzīmētājs (lietvārds + īpašības vārds). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anatomijas terminu ar saskaņoto apzīmētāju (ar īpašības vārdu) veidošana, tulkošana, analīze un locīšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Terminu analīze, kas veidoti no vairākiem lietvārdiem un īpašības vārdiem. Pārskats par jaunu īpašības vārdu darināšanu: izskaņas, priedēkļi, salikti īpašības vārdi. Mācību materiāla atkārtošana pirms e-testa kārtošanas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | E-tests. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
9 | Ievads ortozēšanā-protezēšanā. Īss vēsturisks apskats. Vispārīgs cilvēka ķermeņa anatomisks un fizioloģisks raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Cilvēka skelets: funkcijas, struktūra, kaulu saslimšanas, kaulu lūzumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Locītavas: funkcijas, veidi, saslimšanas, izmežģījumi. Kustības un to veidi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Mugurkauls un stāja, tās deformācijas. Ekstremitāšu deformācijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Muskulatūra: funkcijas, struktūra, kustības, saslimšanas, kustību traucējumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Amputācija: indikācijas, veidi, komplikācijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Nervu sistēma: funkcijas, saslimšanas un ar tām saistītie kustību traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Ortozes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Augšējo un apakšējo ekstremitāšu ortozes. Mugurkaula ortozes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Protēzes: vispārīgs raksturojums, veidi, pielietošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Augšējo un apakšējo ekstremitāšu protēzes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Materiāli un iekārtas ortožu un protēžu izgatavošanai. Ortožu un protēžu izgatavošanas process. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) regulāra vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu izpilde kursa e-studiju vidē vai docētāja norādītā formātā, iegūstot rezultātu vismaz 55% par katru uzdevumu; 2) vārdnīcu, papildliteratūras, interneta resursu un datu bāzu izmantošana terminu un tekstu dziļākai izpratnei un analīzei, kā arī vērtēšanai nepiesaistīto uzdevumu izpilde; 3) ziņojumu/referātu/prezentāciju par izvēlētām tēmām kursa tematikas ietvaros sagatavošana un pasniegšana, izmantojot dažādus informācijas avotus: grāmatas, rakstus, datu bāzes, interneta resursus u.c.; 4) gatavošanās kontroldarbiem/e-eksāmenam apgūtās medicīnas terminoloģijas zināšanu un praktiskā lietojuma pārbaudei. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu, e-testa un e-eksāmena vērtēšanas kritēriji tiek noteikti atbilstoši metodikai kursa e-studiju vidē vai docētāja noteiktajai, un rezultāti tiek izteikti procentos; 2) ziņojumu/referātu/prezentāciju vērtēšana ir atbilstoša vienotiem kritērijiem, un rezultāti tiek izteikti procentos; 3) visi vērtēšanai piesaistītie patstāvīgie uzdevumi, ziņojumi/referāti/prezentācija jāizpilda līdz noslēguma e-testam/e-eksāmenam; 4) pirmajā semestrī, apgūstot medicīnas terminoloģiju latīņu valodā, vērtējums ir kumulējošs, (33,33% no visa kursa) un to veido studiju darba – vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu un semestra noslēguma kontroldarba (e-testa) (ne vairāk kā 33%) rezultāts; 5) otrajā semestrī, apgūstot medicīnas terminoloģiju angļu valodā, vērtējums ir kumulējošs (66,67% no visa kursa), un to veido studiju darba – vērtēšanai piesaistīto patstāvīgo uzdevumu, pārbaudes darbu (ziņojumu/referātu, prezentācijas) un e-eksāmena (ne vairāk kā 20%) rezultāti; 6) par katru vērtējamo uzdevumu (patstāvīgie uzdevumi, noslēguma e-tests, ziņojumi/referāti/prezentācija, e-eksāmens) jāiegūst rezultāts vismaz 55%; 7) kursa vērtējums ir kumulējošs, un to veido pirmā semestra rezultāts (33,33%) un otrā semestra rezultāts (66,67%); iegūtie procenti tiek izteikti ballēs saskaņā ar RSU aktuālo Studiju reglamentu I. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais zinās: • medicīnas terminoloģijas izrunas un rakstības likumus angļu un latīņu valodā; • latīņu valodas gramatikas likumus par vārdu saskaņošanu anatomiskos terminos, par to uzbūvi, skaidrošanu un tulkošanu; • anatomijas terminoloģijā lietotos, kā arī zinātniskajā un profesionālajā darbībā biežāk lietotos terminus angļu un latīņu valodā. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīgi apgūta studiju kursa studējošais pratīs: • pareizi lasīt, izskaidrot, rakstīt un lietot medicīnas terminus angļu un latīņu valodā; • identificēt, veidot, skaidrot, klasificēt un salīdzināt medicīnas terminus latīņu valodā; • lasīt, tulkot un analizēt tekstus specialitātē angļu valodā; • izklāstīt savas domas un argumentēt savu viedokli par profesionālām tēmām angļu valodā, lietojot atbilstošas valodas struktūras; • sniegt norādījumus angļu valodā klientiem, kam nepieciešama balsta-kustību korekcija un rehabilitācija; • sagatavot referātu un uzstāties ar tā prezentāciju angļu valodā. | ||||||||
Kompetences: | Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs pareizi lietot anatomiskos un klīniskos terminus angļu un latīņu valodā un praktiski izmantot apgūtās zināšanas un prasmes studijās, pētniecībā un profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lingua Latina pro medicis. RSU, 2020 (pieejams kursa e-studiju vidē). | ||||||||
2 | Glendinning, E., Howard, R. Professional English in Use, Medicine. Cambridge University Press, 2007, 176 p. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Lusardi M.M., Jorge M., Nielsen C.C. Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. 4th Edition, 2020. Elsevier, 839 p. | ||||||||
4 | Chabner, D.-E. The Language of Medicine. 4th Edition., W.B. Saunders Co, 2011, 1935 p. | ||||||||
5 | Fitzgerald P., McCullagh M., Wright R. English for Medicine in Higher Education Studies. Course Book, Garnet Education, 2010, 136 p. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | K. Rudzītis. „Terminologia medica: latīņulatviešu medicīnas terminu vārdnīca”. Pārstrādāts un papildināts izdevums; Rīga, Nacionālais apgāds, 2003.-2005. | ||||||||
2 | A. Zilvestre. Latīņu-latviešu valodas vārdnīca medicīnas studijām. RSU, 2016 (pieejams kursa e-studiju vidē) | ||||||||
3 | Latīņu-latviešu-angļu valodas vārdnīca medicīnas studijām. RSU, 2011 (pieejams kursa e-studiju vidē) | ||||||||
4 | Stich A.P. Medical Terminology, Documentation, and Coding. Routledge, 2018, 680 p. | ||||||||
5 | Dictionary of Medical Terms. A & C Black Publishers, 2005, 460 p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | A.Kalme. Per aspera ad astra: latīņu spārnotie teicieni. Zvaigzne ABC, 2008. | ||||||||
2 | Latin tree view of Terminologia Anatomica, version 1998 on-line. | ||||||||
3 | The Free Dictionary by Farlex | ||||||||
4 | PONS Online Dictionary | ||||||||
5 | Check your English Vocabulary for Medicine. 3rd Edition. A&C Black, London, 2006 |