.
Attīstības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.06.2021 10:23:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_003 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Attīstības psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aelita Vagale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 24 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 48 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi Vispārējā psiholoģija, Personības psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studentu zināšanas par personības attīstības būtību, ietekmējošiem faktoriem, likumsakarībām dažādos personības attīstības vecumposmos, kā arī attīstīt prasmes veikt personības attīstības analīzi, noteikt attīstības kritērijus, atklāt reālās un potenciālās attīstības problēmas un izvērtēt to risināšanas iespējas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. Dažādu autoru teorijas par personības attīstību dažādos vecumposmos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Kopsavilkuma tabula par autoru attīstības teorijām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība prenatālajā stadijā un zīdaiņa vecumā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Jaunākie pētījumi par attīstību. Refleksu nozīme attīstībā. Temperamenta loma attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība mazbērna vecumā (1-3 gadi). Raksturs un temperaments. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vidējā bērna vecumā (3-6 gadi), bērna gatavība skolai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību vecumposmā no 1-6 gadiem. Bērna gatavības skolai izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība skolas vecumā (7-11 gadi). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pusaudža vecumposmā (11-16 gadi). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Identātes veidošanās jaunieša vecumposmā.Identitāte, identitātes krīze un attīstības krīzes E. Eriksona teorijā. Intervijas jautājumu sagatavošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība agrīnās jaunības vecumposmā (18-25 gadi). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā( 25- 45 gadi). Dzīves vidus krīze. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
15 | 18-45 gadus vecu cilvēku intervijas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (45-65 gadi). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vēlīnā pieaugušā vecumposmā (65-.... gadi). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
18 | 45-... gadus vecu cilvēku interviju prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Novecošana un nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
20 | Attīstība kā dzīves process. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. Dažādu autoru teorijas par personības attīstību dažādos vecumposmos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Kopsavilkuma tabula par autoru attīstības teorijām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība prenatālajā stadijā un zīdaiņa vecumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Jaunākie pētījumi par attīstību. Refleksu nozīme attīstībā. Temperamenta loma attīstībā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība mazbērna vecumā (1-3 gadi). Raksturs un temperaments. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vidējā bērna vecumā (3-6 gadi), bērna gatavība skolai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību vecumposmā no 1-6 gadiem. Bērna gatavības skolai izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība skolas vecumā (7-11 gadi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pusaudža vecumposmā (11-16 gadi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Identātes veidošanās jaunieša vecumposmā.Identitāte, identitātes krīze un attīstības krīzes E. Eriksona teorijā. Intervijas jautājumu sagatavošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība agrīnās jaunības vecumposmā (18-25 gadi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā( 25- 45 gadi). Dzīves vidus krīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | 18-45 gadus vecu cilvēku intervijas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība pieaugušā vecumposmā (45-65 gadi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība vēlīnā pieaugušā vecumposmā (65-.... gadi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | 45-... gadus vecu cilvēku interviju prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījums par attīstību šajā vecumposmā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Novecošana un nāve. Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Attīstība kā dzīves process. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: • Bērna novērošana (1-6 gadi) un bērna novērošanas dienasgrāmatas analīze, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) vai pieaugušā intervija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) – intervējamā un novērojamā vecums tiek saskaņoti ar pasniedzēju, intervijas jautājumi tiek sagatavoti nodarbībā; studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18... gadi). Prezentē bērna novērošanas dienasgrāmatu vai pieaugušā interviju un jaunākos pētījumus par attiecīgi vecumposmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: o Bērna novērošana un bērna novērošanas dienasgrāmatas analīze un prezentācija, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) – novērojamā vecums tiek saskaņots ar pasniedzēju, studenti novēro bērnus no 1-6 gadu vecumam. Novērošanas rezultāti tiek prezentēti, izmantojot jaunākos pētījumus par attīstību novērojamā bērna vecumposmā vai pieaugušā intervija, intervijas prezentācija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) – intervējamā vecums tiek saskaņots ar pasniedzēju, studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 15-80). Intervijas rezultāti tiek prezentēti, izmantojot jaunākos pētījumus par attīstību intervējamā vecumposmā – 25% no vērtējuma; Tests par katru vecumposmu – 25% no vērtējuma; Noslēguma tests – eksāmens – par attīstības psiholoģijas pamatjautājumiem un personības fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību – 50% no vērtējuma; • Aktīva dalība lekcijās un semināros +1 vērtējuma balle. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti pārzina personības attīstības psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta attīstības psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus personības attīstībā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot lietot personības attīstības psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata personības attīstības teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, lai savstarpēji salīdzinātu dažādas teorētiskās koncepcijas. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, pielieto to personības attīstības izvērtēšanai dažādos vecumposmos teorētiskajā aspektā, pielietojot to prakses darbu aprakstā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt attīstības psiholoģijas un specializācijas kontekstā. Spēj izmantot personības attīstības teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Ir pieredze attīstības psiholoģijas likumsakarību holistiskā interpretācijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Keil F. (2014). Developmental Psychology: The Growth of Mind and Behavior 1st Edition, Norton&Company inc. | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. un Miltuze, K. (red.), (2015). Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi–teorijas un pētījumi (358. lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Craig, G. and Baucum, D. (2008). Human Development (9th ed.). Upper Saddle River N. J. Prentice Hall. | ||||||||
4 | Schaie, W. and Sherry, L. (2016). Handbook of the psychology of aging. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Boulbijs, Dž. (1998). Drošais pamats. Rīga. Rasa ABC. | ||||||||
2 | Ding, Sh. (2005). Children's Personal and Social Development. Malden. Blackwell Publishing. | ||||||||
3 | Eriksons, E.H. (1998). Identitāte: jaunība un krīze. Rīga. Jumava. | ||||||||
4 | Gilibrand, R., (2016). Developmental Psychology, Harlow, England : Pearson. | ||||||||
5 | Helwig, C.C., (2018). New perspectives on moral development, NY, Routledge. | ||||||||
6 | Piažē, Ž. (2002). Bērna intelektuālā attīstība. Rīga. Pētergailis. | ||||||||
7 | Vinikots, D. V. (2004). Bērns un viņa māte. Rīga. Raka. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | British Journal of Developmental psychology | ||||||||
2 | European Journal of developmental Psychology | ||||||||
3 | Journal of Applied Developmental Psychology |