Pārlekt uz galveno saturu

Drāmas terapija II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 15:35:02
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_017LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jana Duhovska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati, Izvērtēšanas principi un process mākslu terapijā, Personības un attīstības psiholoģija, Individuālā konsultēšana mākslu terapijā, Drāmas terapija I.
Mērķis:
Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot metodes un tehnikas atbilstoši situācijai, klientu/pacientu grupas specifikai, radīt maģistrantiem iespēju apgūt drāmas terapijas metodes un tehnikas darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām, attīstīt prasmes atbilstoši izmantot terapeitiskās intervences un tehnikas terapeitiskajā procesā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem psihiatrijāLekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
2Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma individuāliem pacientiem/klientiem medicīniskajā rehabilitācijāLekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
3Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām psihiatrijāLekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
4Drāmas terapija darbā ar dažāda vecuma pacientu/klientu grupām medicīniskajā rehabilitācijāLekcijas3.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Regulāra pašrefleksija par savu profesionālo attīstību dienasgrāmatā. Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. Literatūras meklēšana, atlasīšana, analīze, tai skaitā, aktuālie pētījumi un starptautiskās datu bāzes, ar mērķi izprast drāmas terapijas daba specifiku ar dažādām diagnožu un pacientu/klientu grupām. Individuāls projekts – sagatavot, iesniegt un prezentēt – drāmas terapijas metodes, to teorētisko pamatojumu divām dažādām potenciālām klientu/pacientu grupām un situācijām. Novadīt praktisku nodarbību studentu grupai modelējot klienta grupas situācijas. Novadīt individuālu drāmas terapijas sesiju individuālam pacientam/klientam. Procesa video filmēšana un analīze. Savas pieredzes analīze.
Vērtēšanas kritēriji:
Praktiskā darba demonstrācija drāmas terapijā ar divām klientu/pacientu grupām individuāli un grupā pēc rakstiski sagatavota plāna (70%), un sava darba un pieredzes analīze (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie apraksta un salīdzina dažādus drāmas terapijas virzienus un izskaidro drāmas terapijas procesa organizācijas īpatnības darbam ar dažādām klientu/pacientu grupām. Apraksta grupas un individuālo drāmas terapijas procesa specifiku. Pamato dažādu drāmas terapijas metožu un tehniku izvēli kontekstā ar pacientu grupu. Analizē drāmas terapijas procesa struktūru.
Prasmes:Prot izvēlēties drāmas terapijas metodes un tehnikas atbilstoši dažādām klientu/pacientu grupām, drāmas terapijas mērķim un tās pielietot terapeitiskā situācijā, daļēji prot noformēt protokolus. Pielieto drāmas terapijas metodes un tehnikas saskaņā ar drāmas terapijas mērķi, vada drāmas terapijas procesu, analizē drāmas terapijas dinamiku un interpretē iegūtos rezultātus. Empātiski atspoguļo, pieskaņojas klientam/pacientam un pakāpeniski neverbāli veido attiecības, sniedz klientam/pacientam verbālo un neverbālo atbalstu. Argumentēti diskutē par drāmas terapijas pieejām.
Kompetences:Pieredze drāmas terapijas metožu un tehniku izvēlē, drāmas terapijas procesa vadīšanā grupā un individuāli. Maģistrants demonstrē spēju analizēt drāmas terapijas procesu, savas darbības ar pacientu stiprās un vājās puses, ir pašrefleksijas pieredze.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Andersen-Warren, M., Graigner, R. (2000). Practical approaches to dramatherapy: the shield of Perseus, London; Philadelphia: Jessica Kingsley publishers. (akceptējams izdevums)
2Aristotelis. (2008). Poētika. Rīga: Latvijas Valsts izdevniecība. (akceptējams izdevums)
3Dayton, T. (1990). Drama games: techniques for self-development. New York; Innerlook Inc. Health Communications, Incorporated. Health Communications, Incorporated (akceptējams izdevums)
4D.R.Johnson, S.Pendzik, S.Snow (Eds.). (2012). Assessment in dramatherapy. Charles C. Thomas Pub Ltd. (akceptējams izdevums)
5Dokter, D., Holoway, P., Seebohm, H. (Eds.) (2011). Dramatherapy and Destructiveness: Creating the Evidence Base, Playing with Thanatos. London: Routledge. (akceptējams izdevums)
6Emunah, R. (2020). Acting for Real: Drama Therapy Process, Technique, and Performance. New York: Routlegde.
7Jennings, S. (1998). Introduction to Dramatherapy : Theatre and Healing, Ariadne's Ball of Thread. London: Jessica Kingsley Publishers. (akceptējams izdevums)
8Jennings, S., Cattanach, A., Mitchel, S., Chesner, A., Meldrum, B. (1994). The Handbook of Dramatherapy. New York: Routledge. (akceptējams izdevums)
9Jones, P. (2007). Drama as therapy: theory, practice and research. London; New York: Routledge. (akceptējams izdevums)
10Landy, R.J. (1994). Drama Therapy: Concepts, Theories and Practices. Illinois: Springfield. (akceptējams izdevums)
11Langley, D. (2006). An introduction to dramatherapy. London: Sage publications. (akceptējams izdevums)
12Langley, D.M., Langley G.E. (1983). Dramatherapy and psychiatry. London: Croom Helm. (akceptējams izdevums)
13Mārtinsone, K. (Sast.) (2009). Mākslas terapija: teorija un prakse. Rīga: Drukātava. (akceptējams izdevums)
14Mārtinsone, K. (Red.) (2011). Mākslu terapija. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)
15Mārtinsone, K. (Sast.) (2020). Mākslu metodes un tehnikas profesionālajā darbībā. Rīga: Drukātava.
16Pendzik, S.(2008). Using the 6-Key Model as an intervention tool in drama therapy. In The Arts in Psychotherapy. Vol. 35. No.5, p.349-354. (akceptējams izdevums)
17Pitruzzella, S. (2004). Introduction to dramatherapy: person and threshold. New York: Brunner-Routledge. (akceptējams izdevums)
18Pitruzzella, S. (2017). Drama, creativity, and intersubjectivity : the roots of change in dramatherapy. London: Routledge
19Rowe, N. (2007). Playing the Other: dramatizing personal narratives in playback theatre. London: Jessica Kingsley. (akceptējams izdevums)
20Sudraba, V., Mārtinsone, K. (2018). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. Rīga, Rīgas Stradiņa universitāte
Papildu literatūra
1Antiņa, I., Mežale, S. (2008). Spēles radošiem pedagogiem. Rīga: Raka.
2Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
3Booker, M. (2011). Developmental drama. Dramatherapy approaches for people with profound or severe multiple disabilities, including sensory impairment. London: Jessica Kingsley Publishers.
4Cattanach, A. (1999). Process in the arts therapies. London: JessicaKingsley Publisher.
5David, R.J. Renee, E. (2009). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C. Thomas Publisher.
6Gazda, G.M., Ginter, E.J., Horne, A.M. (2001). Group counseling and group psychotherapy. Theory and application. Allyn & Bacon.
7Pearson J., Smail M., Watts P. (2013). Dramatherapy with Myth and Fairytale. Jessica Kingsley Publishers.
8Karkou, V., Sanderson, P. (2006). Arts Therapies a Research-based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone.
9Pētījumi mākslu terapijā. Mārtinsone, K. (Sast.). (2010). Rīga: Raka.
10Spolina, V. (1999). Teātra spēles improvizācija. Rīga: Preses nams.
11Mārtinsone, K., Lasmane, A., & Karpova Ā. (2016) Psiholoģijas vēsture. Rīga: Zvaigzne ABC, 544. lpp.
12Mārtinsone, K., Sudraba, V. (Sast.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU.
13Mārtinsone, K., Pipere, A., & Kamerāde, D. (Sast.). (2016). Pētniecība: teorija un prakse. Rīga: RaKa.
14Mārtinsone, K., & Mihailova, S. (Sast.). (2017). Supervīzija: teorija, pētījumi, prakse. Rīga: RSU
15Winbolt, B. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. London: Jessica Kingsley Publishers
16Hoffower, K. (2017). Strength-Based Drama Therapy with Groups. [independantly published]
17Hooley, J.M., Butcher, J.N., Nock, M.K., Mineka, S. (2016). Abnormal Psychology (17th edition). Pearson Education Limited
18McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic Diagnosis. Understanding Personality Structure in the Clinical Process (2nd edition). NY, London: The Guilford Press
Citi informācijas avoti
1Drama Review.
2Dramatherapy.
3International Journal of Arts Medicine.
4Narrative Inquiry.
5The Arts in Psychotherapy.