.
Krīžu un traumu psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.10.2022 09:05:33
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_052 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējās zināšanas bakalaura līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt zināšanas un prasmes par psiholoģiskās krīzes un psiholoģiskās traumas riska faktoriem, izpausmēm, sekām un psiholoģiskās palīdzības iespējām krīzē nonākušiem cilvēkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psiholoģiskās krīzes un traumas. Traumatisko krīzi izraisošie notikumi. Krīzes norise, izpausmes un tās īpatnības dažādās vecuma grupās. Krīzes sekas. Psihiskās traumas pētniecības vēsture. Akūta stresa un pēctraumas stresa tracējumi (PTST). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Vardarbība. Vardarbības veidi. Vardarbības sekas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Suicīds. Riska faktori. Vadlīnijas suicīdāla riska izvērtēšanai. Suicīda prevence. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Krīzes un traumas intervenču pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīga norādītās literatūras lasīšana; dotā gadījuma analīze, intervences plāna izstrāde un demonstrēšana. 2. Mācību gadījumu krīzes intervences protokolu analīze. 3. Studija kursa beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Raksturo un apraksta psiholoģiskās palīdzības pamatprincipus krīzē nonākušiem cilvēkiem. Mazajās grupās analizē vienu no dotiem mācību gadījumiem, pēc plāna. 1. Prasības/vērtēšanas kritēriji (20%): Studenti izveido krīzes intervences plānu, veic mācību gadījumu krīzes intervenci mazajās grupās. 1) Krīzes konsultēšanas mērķis. 2) Gadījuma konceptualizācija. 3) Konsultāciju plāns. 4) Izvēlēto metožu pamatojums. 2. Prasības/vērtēšanas kritēriji (30%): Studenti veic rakstisku dotā gadījuma analīzi atbilstoši kritērijiem un pamatojoties uz teoriju, prezentē to. 1) Gadījuma konceptualizācija. 2) Krīzes intervences metožu demonstrēšana. 3) Turpmāko konsultāciju plāns, rekomendācijas. 4) Pašrefleksija. 3. Prasības/vērtēšanas kritēriji (50%): Patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus pēc dotā parauga. Analizē mācību gadījumus. Prasības: Iesniedz rakstiski veiktos mācību gadījumu protokolus un to analīzi. 1) Krīzes konsultēšanas mērķis. 2) Gadījuma konceptualizācija. 3) Konsultāciju plāns. 4) Izvēlēto metožu pamatojums. 5) Turpmāko konsultāciju plāns, rekomendācijas. 6) Pašrefleksija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti izskaidro psiholoģiskās krīzes un psihiskās traumas riska faktorus, izpausmes un sekas. Apraksta suicīda psiholoģiskos aspektus. Raksturo un apraksta psiholoģiskās palīdzības pamatprincipus krīzē nonākušiem cilvēkiem. | ||||||||
Prasmes: | Studenti analizē krīzes un psihiskās traumas iespējamus riska faktorus, izpausmes un sekas dotajos gadījumos. Studenti izvērtē akūta un pēctraumas stresa traucējumu izpausmes, pamatojoties uz slimību aktuālajiem klasifikatoriem. Studenti izveido krīzes intervences plānu, veic krīzes intervenci strādājot trijniekos. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas par psiholoģiskām krīzēm un traumām, studenti analizē psiholoģiskās krīzes un traumas dotus gadījumus, izstrādā krīzes intervences plānu, veic mācību gadījumu krīzes intervenci trijniekos, izskaidro krīžu, PTSS, suicīda preventīvus pasākumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gold, L. H., & Frierson, R. L. (Eds.). (2020). The american psychiatric association publishing textbook of suicide risk assessment and management. American Psychiatric Publishing. | ||||||||
2 | Glenn R. Schiraldi. (2017). The Resilience Workbook : Essential Skills to Recover From Stress, Trauma, and Adversity. New Harbinger Publications. | ||||||||
3 | King, M. (2020). The crisis of school violence : A new perspective. Michigan State University Press. | ||||||||
4 | Levers, L. L. (2012). Trauma Counseling: Theories and Interventions. New York: Springer Pub. eBook, Datubāze: eBook Academic Collection (EBSCOhost) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders – 5 (5th ed.). Washington | ||||||||
2 | France, K. (2014). Crisis Intervention : A Handbook of Immediate Person-to-person Help: Vol. 6th ed. Charles C Thomas. | ||||||||
3 | Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. RSU izdevniecība. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Dattilio, F. M., & Freeman, A. (Eds.) (2010). Cognitive-Behavioral Strategies in Crisis Intervention, 3rd ed. NY: The Guilford Press. | ||||||||
2 | Fortuna, L. R., & Vallejo, Z. (2015). Treating Co-occurring Adolescent PTSD and Addiction : Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Adolescents with Trauma and Substance-Abuse Disorders. Context Press. | ||||||||
3 | Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No Mārtinsone, K. un Miltuze, A. (red.). Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. 171 – 230, Rīga: Zvaigzne ABC. |