.
Kvalifikācijas eksāmens
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2024 09:10:17
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_055 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 8 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Visi obligātie un ierobežotās izvēles studiju kursi. | ||||||||
Mērķis: | Pārbaudīt studējošo kompetenci profesijā un spēju novērtēt savu kompetenču attīstības procesu studiju laikā, kā arī izveidot savas profesionālās attīstības plānu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Teorētiskās pieejas un uz pierādījumiem balstīta prakse darbā ar dažādām klientu/ pacientu grupām (bērniem un pieaugušajiem/ individuāli un grupās). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihologa pienākumi un uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Psiholoģiskā izpēte, konsultēšana vai psiholoģiskā palīdzība klientiem/pacientiem, izmantojot zinātniski pamatotas metodes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Sadarbošanās ar savas un citu profesiju pārstāvjiem klienta problēmu risināšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Līdz eksāmena dienai studējošais sagatavo: a) Īsu teorētisko pamatojumu par gadījumu (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma aprakstam). • teorētiskais pamatojums, kas ietver izvēlētās psiholoģiskās izpētes metodes īsu aprakstu un to pielietošanas pamatojumu (atbilstoši iepriekš izlozētā gadījuma specifikai); • izvēlētās psiholoģiskās atbalsta metodes apraksts un tās pielietošanas pamatojums (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma specifikai); • dienasgrāmatu. b) Kopīgu plānu psiholoģiskajai izpētei un palīdzībai (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma aprakstam). 2. Rakstiski sagatavots pašvērtējuma pārskats par savu kompetenču un prasmju attīstības procesu studiju laikā un profesionālās tālākizglītības plāns. 3. Aizpildīta prakses dienasgrāmata. 4. Studija programmas beigās sniegt atgriezenisko saiti (aizpildīt anketu). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | A. Studējošais sagatavo un prezente īsu teorētisko pamatojumu (apjoms 3 lpp) un kopīgo darba plānu (apjoms 3 lpp) par gadījumu. Prezentācijas plans (PowerPoint prezentācija, laiks 10 min.): • teorētiskais pamatojums, kas ietver izvēlētās izpētes metodes īsu aprakstu un to pielietošanas pamatojumu (atbilstoši iepriekš izlozētā gadījuma specifikai); • izvēlētās psiholoģiskās atbalsta metodes apraksts un tās pielietošanas pamatojums (atbilstoši iepriekš izlozētajam gadījuma specifikai); • kopīgs plāns psiholoģiskās izpētes un palīdzības metožu pielietošanai. B. Studējošais demonstrē darbu ar individuālo klientu/pacientu vienā sesijā (20 – 25 min, atbilstoši gadījumam): • pēc demonstrācijas studējošais saņem atgriezenisko saiti no simulācijas klienta/pacienta par novadīto sesiju. • pēc atgriezeniskās saites saņemšanas maģistrants sniedz pašrefleksiju par savu sesijas epizodes demonstrāciju un atbild uz komisijas locekļu jautājumiem. • noslēgumā studējošais prezentē pašvērtējuma pārskatu par savu kompetenču un prasmju attīstības procesu studiju laikā un savas profesionālās attīstības plānu. Vērtēšanas kritēriji: Kompetence veidot kontaktu ar klientu/pacientu; Kompetence izvirzīt mērķi, atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām, grūtībām un resursiem; Kompetence izvēlēties klientam/pacientam atbilstošu pieeju, psiholoģiskās palīdzības metodes un psiholoģiskās izpētes metodes; Kompetence sniegt psiholoģisku konsultāciju un palīdzību; Kompetence sniegt atgriezenisko saikni klientam, atbilstoši izvirzītajiem mērķiem; Kompetence ievērot profesionālo ētiku un orientēties ārējos un iekšējos normatīvajos aktos; Kompetence kritiski analizēt un novērtēt savu profesionālo darbību un attīstību; Kompetence kritiski novērtēt psihologa atzinumu (psihologa profesionālās darbības dokumentāciju). Katrs komisijas loceklis novērtē studenta kompetences 10 ballu sistēmā. Gala atzīme tiek izlikta, nosakot vidējo atzīmi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Valsts pārbaudījums | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie analizē un piemēro psihologa profesionālajā darbībā psiholoģijas zinātnes teorētiskos un empīriski pamatotos principus. Raksturo psihologa pienākumus un tiesības. Studējošie apraksta zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes. Nosauc un raksturo zinātniski pamatotas psiholoģiskās konsultēšanas vai psiholoģiskās palīdzības metodes. Raksturo sadarbības principus ar citu profesiju pārstāvjiem un citiem psihologiem klienta/ pacienta problēmu risināšanā, ievērojot profesionālās ētikas un konfidencialitātes prasības. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie pārraudzībā, kvalitatīvi veic profesionālo darbību: izmanto zinātniski pamatotas psiholoģiskās izpētes (novērtēšanas) metodes, veic psiholoģisko konsultēšanu un sniedz psiholoģisko palīdzību klientiem/ pacientiem. Īsteno sadarbību ar citu profesiju pārstāvjiem un citiem psihologiem klienta/ pacienta problēmu risināšanā, ievērojot profesionālās ētikas un konfidencialitātes prasības. Sagatavo sadarbības pārskatu un psihologa atzinumu. Veic pašrefleksiju. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie pārraudzībā veic profesionālo darbību, atbilstoši profesijas standartam un citiem normatīvajiem dokumentiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Groth-Marnat, G. & Wright, J. (2016). Handbook of psychological assessment. Hoboken, New Jersey. | ||||||||
2 | Langs, R. (2019). Ground Rules in Psychotherapy and Counselling. Taylor & Francis Group. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
3 | Psihologu ētikas kodekss izdots saskaņā ar Psihologu likuma 7.panta ceturtās daļas 3.punktu. | ||||||||
4 | Sudraba, V. un Mārtinsone, K. (2019). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. 2.izd. RSU izdevniecība. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Butcher, J. N., Hooley, J. M., & Mineka, S. M. (2022). Abnormal Psychology. 16th Edition. Pearson Higher Ed USA. | ||||||||
2 | Cicchetti, D. (2016). Developmental psychopathology. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc. | ||||||||
3 | Geva, E., & Wiener, J. (2015). Psychological Assessment of Culturally and Linguistically Diverse Children and Adolescents : A Practitioner’s Guide. Springer Publishing Company. | ||||||||
4 | Ļevina, J. un Mārtinsone, K. (2016). Konsultēšana un konsultatīvā psiholoģija. RSU izdevniecība. | ||||||||
5 | Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L. & Kaufman, A. S. (2004). Essentials of assessment report writing. Hoboken, N.J. | ||||||||
6 | Mārtinsone K. Sudraba V. (red.). (2019). Veselības psiholoģija. Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU izdevniecība. | ||||||||
7 | Maheshwari N. & Kumar V.V. (2016). Military Psychology : Concepts, Trends and Interventions. Los Angeles: SAGE Publications. | ||||||||
8 | Sudraba, V. un Mārtinsone, K. (2018). Grupu psiholoģiskā konsultēšana un psihoterapija. RSU izdevniecība. | ||||||||
9 | Tuokko, H. & Smatr C. M. (2018). Neuropsychology of cognitive decline: a developmental approach to assessment and intervention. New York : The Guilford Press | ||||||||
10 | Mārtinsone un B. Girgensone (red.). (2018). Psihologu profesionālā darbība Latvijā: saturs, organizācija, regulējums. Psihologu likuma komentāri. Rīga: Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
11 | Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
12 | Barlow, D. H., & McHugh, R. K. (2012). Dissemination and Implementation of Evidence-Based Psychological Interventions. Oxford University Press. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Saeima ir pieņēmusi un Valsts prezidents izsludina šādu likumu: Psihologu likums. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 75, 12.04.2017. OP numurs: 2017/75.1 | ||||||||
2 | Ministru kabineta noteikumi Nr. 301. Psihologu noteikumi. Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 106, 31.05.2018. OP numurs: 2018/106.3. | ||||||||
3 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologu reģistrācija. | ||||||||
4 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Vadlīnijas sadarbības pārskata veidošanai. | ||||||||
5 | Izglītības kvalitātes valsts dienests. Psihologa atzinuma par personas psiholoģisko izpēti vadlīnijas. |