Pārlekt uz galveno saturu

Mūzikas terapija I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2022 09:07:03
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_074LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Paiča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati.
Mērķis:
Attīstīt izpratni par MT vēsturiskās attīstības gaitu un teorētisko nostādņu daudzveidību. Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot klientu/pacientu grupas specifikai atbilstošus izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus. Attīstīt radošo potenciālu mūzikas izteiksmē, sekmēt savas muzikālās pieredzes apzināšanu un izvērtēšanu, iepazīstināt ar mūzikas valodu. Attīstīt spontanitāti, radošumu, pašrefleksijas spējas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mūzikas terapijas vēsturiskā attīstība. Nozīmīgas personības mūzikas terapijas profesijas veidošanā ASV, Eiropā un Latvijā.Lekcijas4.00auditorija
2Improvizācija terapeitiskajā kontekstā: atspoguļošana, imitēšana, saskaņošana (matching), pavadījuma veidošana, dialoga veidošana, muzikālo parametru izmaiņu ieviešana.Lekcijas4.00auditorija
3Improvizācija un jaunrade, pašpieredze klavierspēlē, instrumentu spēlē un balss pielietojumā.Nodarbības4.00auditorija
4Improvizācija un jaunrade darbā ar dažādām pacientu grupām.Nodarbības4.00auditorija
5Psihoanalītiskā/psihodinamiskā mūzikas terapija. Nedirektīva pieeja mūzikas terapijā.Lekcijas1.00auditorija
6Psihoanalītiskā/psihodinamiskā mūzikas terapija. Nedirektīva pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par psihoanalītiskā/psihodinamiskā koncepta pielietošanu MT.Nodarbības1.00auditorija
7Attīstības pieeja mūzikas terapijā. Humānistiskā pieeja mūzikas terapijā.Lekcijas1.00auditorija
8Attīstības pieeja mūzikas terapijā. Humānistiskā pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par attīstības un humānistiskās pieejas principu pielietošanu MT.Nodarbības1.00auditorija
9Kognitīvi biheiviorālā pieeja mūzikas terapijā. Direktīvā pieeja mūzikas terapijā. Sistēmiskā pieeja.Lekcijas1.00auditorija
10Kognitīvi biheiviorālā pieeja mūzikas terapijā. Direktīvā pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par kognitīvi biheiviorālās un sistēmiskās pieejas principu pielietošanu MT.Nodarbības1.00auditorija
11Integratīvi eklektiskā pieeja mūzikas terapijā. Teorētisko pieeju mūzikas terapijā pielietojums atbilstoši dažādām klientu/pacientu vajadzībām un vecumposmam.Lekcijas1.00auditorija
12Integratīvi eklektiskā pieeja mūzikas terapijā. Teorētisko pieeju mūzikas terapijā pielietojums atbilstoši dažādām klientu/pacientu vajadzībām un vecumposmam.Nodarbības1.00auditorija
13Izvērtēšana mūzikas terapijā. Ētiskie, tiesiskie aspekti. Izvērtējuma jomas biopsihosociālā skatījumā, mūzikā balstītās izvērtēšanas priekšrocības un ierobežojumi.Lekcijas2.00auditorija
14Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi mūzikas terapijā.Lekcijas2.00auditorija
15Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā un rehabilitācijā.Lekcijas2.00auditorija
16Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā.Nodarbības2.00auditorija
17Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu, pieaugušo izvērtēšanā rehabilitācijā.Nodarbības2.00auditorija
18Iz(no)vērtēšanas protokolu noformēšana. Mērķu izvirzīšana un novērtēšana.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. Seminārnodarbību laikā patstāvīgi un mazajās grupās praktizēt mūzikā balstītās iz(no)vērtēšanas metodes un muzikālās improvizācijas metodes dažādām klientu/pacientu grupām.
Vērtēšanas kritēriji:
MT vēstures un teorijas daļā: 1) referāts par divu teorētisko pieeju salīdzinājumu, uzrakstīts akadēmiskajā stilā ar precīzi noformētām atsaucēm, 2) prezentācija par referātu. Radīšanās un improvizācijas daļā: 1) improvizācijas dažādos stilos uz klavierēm, perkusijām, vokāli, 2) eseja par pieredzi radīšanas procesā. Izvērtēšanas daļā: 1) divu reālu klientu/pacientu izvērtēšana ar dažādiem uz mākslu balstītiem instrumentiem un izvērtēšanas dokumentēšana, izmantojot sākotnējās izvērtēšanas formu. Izvērtēšanas formai pievieno nepieciešamo papildinformāciju, 2) viena gadījuma izvērstāks apraksts (pēc gadījuma analīzes principa) un prezentācija, 3) Kontroldarbs par izvērtēšanas instrumentiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Maģistrants nosauc faktus par MT attīstības vēsturi, raksturo MT pamatprincipus un attīstības procesus saistībā ar citām mākslas jomām. Definē vispārējos jēdzienus profesijas kontekstā. Salīdzina mākslā/mūzikā balstītos izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus, izskaidro un pamato to pielietojumu dažādām pacientu/klientu grupām. Izprot ētiskos apsvērumus attiecībā uz izpēti un izvērtēšanu. Pārzina MT tehnikas.
Prasmes:Maģistrants pielieto teorētiskās zināšanas, lai noteiktu un analizētu MT pieejas un iz(no)vērtēšanas instrumentus saistībā ar dažādām klientu/pacientu grupām. Analizē informācijas avotus par MT pieejām, sintezē zināšanas, argumentējot savu izvēli. Novērtē savu pieredzi uz mākslu balstītu instrumentu lietojumā. Izmanto dažādas MT tehnikas un mākslas valodu. Pamatojoties uz pašrefleksiju un gūto personīgo pieredzi radošajā procesā, apraksta un izvērtē savu mākslas izteiksmes pieredzi un mākslas valodu.
Kompetences:Maģistrants integrē un pamato MT teorētisko pieeju un izvērtēšanas/novērtēšanas instrumentu lietojumu atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām un vecumposmam.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Jacobsen, S., Pedersen, I., & Bonde, L. (eds.) (2019). A comprehensive guide to music therapy: Theory, clinical practice, research, and training (2nd ed.). Jessica Kingsley Publishers
2Edwards, J. (Ed.) (2017). The Oxford handbook of music therapy. New York, NY: Oxford University Press
3Wheeler, B. (Ed.) (2017). Music therapy handbook. New York: The Guilford Press
4Mārtinsone, K. (Sast). (2011). Mākslu terapija. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Waldon, E., Jacobsen, S., Gattino, G., (Eds). (2019). Music Therapy Assessment: theory, research, and aplication. London: Jessica Kingsley.
2Crowe, B., & American Music Therapy Association. (2007). Effective clinical practice in music therapy: Music therapy for children, adolescents, and adults with mental disorders / Barbara J. Crowe, monograph editor; American Music Therapy Association. (AMTA monograph series). Silver Spring, Md.: American Music Therapy Association.
3Wigram, T. (2004). Improvisation : methods and techniques for music therapy clinicians, educators, and students. London: Jessica Kingsley Publishers.
4Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC
Citi informācijas avoti
1Australian Journal of Music Therapy
2Canadian Journal of Music Therapy
3The Nordic Journal of Music Therapy
4Datu bāzes: Cochrane Library, ProQuest, Sage, ScienceDirect u.c.