.
Mūzikas terapija I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.03.2022 09:07:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_074 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sporta medicīna un rehabilitoloģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Paiča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Profesionālā darbība mākslu terapijā un tās tiesiskie pamati. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt izpratni par MT vēsturiskās attīstības gaitu un teorētisko nostādņu daudzveidību. Attīstīt prasmi izvēlēties un lietot klientu/pacientu grupas specifikai atbilstošus izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus. Attīstīt radošo potenciālu mūzikas izteiksmē, sekmēt savas muzikālās pieredzes apzināšanu un izvērtēšanu, iepazīstināt ar mūzikas valodu. Attīstīt spontanitāti, radošumu, pašrefleksijas spējas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mūzikas terapijas vēsturiskā attīstība. Nozīmīgas personības mūzikas terapijas profesijas veidošanā ASV, Eiropā un Latvijā. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
2 | Improvizācija terapeitiskajā kontekstā: atspoguļošana, imitēšana, saskaņošana (matching), pavadījuma veidošana, dialoga veidošana, muzikālo parametru izmaiņu ieviešana. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
3 | Improvizācija un jaunrade, pašpieredze klavierspēlē, instrumentu spēlē un balss pielietojumā. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Improvizācija un jaunrade darbā ar dažādām pacientu grupām. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
5 | Psihoanalītiskā/psihodinamiskā mūzikas terapija. Nedirektīva pieeja mūzikas terapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Psihoanalītiskā/psihodinamiskā mūzikas terapija. Nedirektīva pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par psihoanalītiskā/psihodinamiskā koncepta pielietošanu MT. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Attīstības pieeja mūzikas terapijā. Humānistiskā pieeja mūzikas terapijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Attīstības pieeja mūzikas terapijā. Humānistiskā pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par attīstības un humānistiskās pieejas principu pielietošanu MT. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Kognitīvi biheiviorālā pieeja mūzikas terapijā. Direktīvā pieeja mūzikas terapijā. Sistēmiskā pieeja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Kognitīvi biheiviorālā pieeja mūzikas terapijā. Direktīvā pieeja mūzikas terapijā. Mūzikā balstīti uzdevumi par kognitīvi biheiviorālās un sistēmiskās pieejas principu pielietošanu MT. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Integratīvi eklektiskā pieeja mūzikas terapijā. Teorētisko pieeju mūzikas terapijā pielietojums atbilstoši dažādām klientu/pacientu vajadzībām un vecumposmam. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Integratīvi eklektiskā pieeja mūzikas terapijā. Teorētisko pieeju mūzikas terapijā pielietojums atbilstoši dažādām klientu/pacientu vajadzībām un vecumposmam. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Izvērtēšana mūzikas terapijā. Ētiskie, tiesiskie aspekti. Izvērtējuma jomas biopsihosociālā skatījumā, mūzikā balstītās izvērtēšanas priekšrocības un ierobežojumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Mākslas ekspresijas pakāpeniskie līmeņi mūzikas terapijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā un rehabilitācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu un pieaugušo izvērtēšanā psihiatrijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Mūzikā balstīti instrumenti bērnu, pusaudžu, pieaugušo izvērtēšanā rehabilitācijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Iz(no)vērtēšanas protokolu noformēšana. Mērķu izvirzīšana un novērtēšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot dotos avotus. Seminārnodarbību laikā patstāvīgi un mazajās grupās praktizēt mūzikā balstītās iz(no)vērtēšanas metodes un muzikālās improvizācijas metodes dažādām klientu/pacientu grupām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | MT vēstures un teorijas daļā: 1) referāts par divu teorētisko pieeju salīdzinājumu, uzrakstīts akadēmiskajā stilā ar precīzi noformētām atsaucēm, 2) prezentācija par referātu. Radīšanās un improvizācijas daļā: 1) improvizācijas dažādos stilos uz klavierēm, perkusijām, vokāli, 2) eseja par pieredzi radīšanas procesā. Izvērtēšanas daļā: 1) divu reālu klientu/pacientu izvērtēšana ar dažādiem uz mākslu balstītiem instrumentiem un izvērtēšanas dokumentēšana, izmantojot sākotnējās izvērtēšanas formu. Izvērtēšanas formai pievieno nepieciešamo papildinformāciju, 2) viena gadījuma izvērstāks apraksts (pēc gadījuma analīzes principa) un prezentācija, 3) Kontroldarbs par izvērtēšanas instrumentiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Maģistrants nosauc faktus par MT attīstības vēsturi, raksturo MT pamatprincipus un attīstības procesus saistībā ar citām mākslas jomām. Definē vispārējos jēdzienus profesijas kontekstā. Salīdzina mākslā/mūzikā balstītos izvērtēšanas un novērtēšanas instrumentus, izskaidro un pamato to pielietojumu dažādām pacientu/klientu grupām. Izprot ētiskos apsvērumus attiecībā uz izpēti un izvērtēšanu. Pārzina MT tehnikas. | ||||||||
Prasmes: | Maģistrants pielieto teorētiskās zināšanas, lai noteiktu un analizētu MT pieejas un iz(no)vērtēšanas instrumentus saistībā ar dažādām klientu/pacientu grupām. Analizē informācijas avotus par MT pieejām, sintezē zināšanas, argumentējot savu izvēli. Novērtē savu pieredzi uz mākslu balstītu instrumentu lietojumā. Izmanto dažādas MT tehnikas un mākslas valodu. Pamatojoties uz pašrefleksiju un gūto personīgo pieredzi radošajā procesā, apraksta un izvērtē savu mākslas izteiksmes pieredzi un mākslas valodu. | ||||||||
Kompetences: | Maģistrants integrē un pamato MT teorētisko pieeju un izvērtēšanas/novērtēšanas instrumentu lietojumu atbilstoši klienta/pacienta vajadzībām un vecumposmam. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Jacobsen, S., Pedersen, I., & Bonde, L. (eds.) (2019). A comprehensive guide to music therapy: Theory, clinical practice, research, and training (2nd ed.). Jessica Kingsley Publishers | ||||||||
2 | Edwards, J. (Ed.) (2017). The Oxford handbook of music therapy. New York, NY: Oxford University Press | ||||||||
3 | Wheeler, B. (Ed.) (2017). Music therapy handbook. New York: The Guilford Press | ||||||||
4 | Mārtinsone, K. (Sast). (2011). Mākslu terapija. Rīga: RaKa. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Waldon, E., Jacobsen, S., Gattino, G., (Eds). (2019). Music Therapy Assessment: theory, research, and aplication. London: Jessica Kingsley. | ||||||||
2 | Crowe, B., & American Music Therapy Association. (2007). Effective clinical practice in music therapy: Music therapy for children, adolescents, and adults with mental disorders / Barbara J. Crowe, monograph editor; American Music Therapy Association. (AMTA monograph series). Silver Spring, Md.: American Music Therapy Association. | ||||||||
3 | Wigram, T. (2004). Improvisation : methods and techniques for music therapy clinicians, educators, and students. London: Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
4 | Bite, I., Mārtinsone, K., & Sudraba, V. (Sast.). (2016). Konsultēšanas un psihoterapijas teorija un prakse. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Australian Journal of Music Therapy | ||||||||
2 | Canadian Journal of Music Therapy | ||||||||
3 | The Nordic Journal of Music Therapy | ||||||||
4 | Datu bāzes: Cochrane Library, ProQuest, Sage, ScienceDirect u.c. |