.
Pedagoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:14.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 10:42:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_088 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aira Aija Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads studijās, ievads specialitātē. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studējošo zināšanas un izpratni par pedagoģijas zinātni un pieaugušo pedagoģijas didaktiskajiem pamatprincipiem. Pilnveidot prasmi lietot jauniegūtās zināšanas un kompetences studiju procesā, savā profesionālajā izaugsmē un darbībā pacientu/klientu labā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pedagoģijas zinātņu sistēma. Pedagoģijas vispārīgie pamati un kategorijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pedagoģisko un sociālo procesu mijsakarības. Personība kā pedagoģijas kategorija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Tehnoloģijas, lai mācītos un mācītu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Izglītības digitalizācija. Simulācijas. Patiesā, virtuālā un jauktā realitāte medicīnas izglītībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pedagoģiskās stratēģijas domāšanas attīstīšanai (transformatīvā, kooperatīvā, dziļā mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Didaktikas principi veselības aprūpē, un pacientu/klientu izglītošanā. 21.gadsimta dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Prasme mācīties, mūsdienīgas mācīšanās stratēģijas. Pašvadīta mācīšanās. Domāšanas procesi. Uzmanība. Iegaumēšana un atcerēšanās. Domāšana. Kritiskā domāšana. Problēmrisināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Refleksija par savas profesijas izvēli. Pedagoģiskā un profesionālā ētika saskarsmē un komunikācijā ar klientu. Situāciju modelēšana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Situāciju modelēšana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pedagoģiskais pētījums. 1.patst.darba - pētījuma mērķim atbilstoša situācijas risinājuma (prezentācija par izvēlēto tematu) profesionālā vidē aizstāvēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Informācijas (zinātniskas un populārzinātniskas) atlase, analīze, objektīva izvērtēšana un strukturēšana. Informācijas kartēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Pacienta izglītošanas plāna sastādīšana savas izvēlētās profesijas kontekstā. Izglītošanas mērķi, uzdevumi, sasniedzamie rezultāti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Pieaugušo izglītības pedagoģiskie principi praksē. 2.patst.darba (izglītības programmas projekta) prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
3 | Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Izglītības digitalizācija. Simulācijas. Patiesā, virtuālā un jauktā realitāte medicīnas izglītībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pedagoģiskās stratēģijas domāšanas attīstīšanai (transformatīvā, kooperatīvā, dziļā mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Didaktikas principi veselības aprūpē, un pacientu/klientu izglītošanā. 21.gadsimta dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Situāciju modelēšana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Pedagoģiskais pētījums. 1.patst.darba - pētījuma mērķim atbilstoša situācijas risinājuma (prezentācija par izvēlēto tematu) profesionālā vidē aizstāvēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Pacienta izglītošanas plāna sastādīšana savas izvēlētās profesijas kontekstā. Izglītošanas mērķi, uzdevumi, sasniedzamie rezultāti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Pieaugušo izglītības pedagoģiskie principi praksē. 2.patst.darba (izglītības programmas projekta) prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Aktīva iesaistīšanās nodarbību norisē, t.sk. studenta atziņas un vērojumi par RSU Zinātnes nedēļā un RSU konferencēs gūto personisko pieredzi kontekstā ar zinātnisko pētījumu rezultātiem. 1. Pārspriedums "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā" (individuāli, prezentēts mutvārdos, iesniegts e-studijās Word formātā, 1-2 lpp; 10% no studiju kursa gala vērtējuma). 2. Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu: (2–3 studentu grupā, prezentēta mutvārdos un iesniegta Powerpoint formātā; 20% no studiju kursa gala vērtējuma). 3. Pieaugušo neformālās izglītības programmas izstrāde savas profesionālās kompetences pilnveidei; prezentēšana studiju grupā, izmantojot informācijas uztveri rosinošas metodes, programmas saturu saistot ar klientu/pacientu izglītošanu vai akadēmisko darbību (pāru darbs), prezentēta mutvārdos (Powerpoint; 7-10 slaidi; 10%) un iesniegta rakstveidā (Word dokuments; 6-8 lpp; 30%); (kopā: 40% no studiju kursa gala vērtējuma). 4. Eksāmens: Zināšanu tests par PEDAGOĢIJAS kursā apgūto (30% no studiju kursa gala vērtējuma). Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Iesaistīšanās nodarbību norisē, dalīšanās pieredzē, konferenču iespaidi, analītisks redzējums un pedagoģisko procesu sabiedrībā izvērtējums, u.c. Pārspriedums "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā" (10% no kopējā vērtējuma) Kritērij: 1. Saturiskā atbilstība tematam, saistība ar izvēlēto profesiju. 2. Pārspriedums ir strukturēts argumentētas esejas formātā (ievads, argumentu daļa, nobeigums). 3. Tekstā ir loģiski un secīgi izvērtēti vismaz 3 apgalvojumi, kas paskaidroti faktiem, skaitļiem, zinātniska pētījuma (vismaz 3) datiem, korektas atsauces. 4. Ir pausta autora personīgā attieksme. 5. Darbs ir noformēts korekti, tajā nav ortogrāfijas, interpunkcijas un neuzmanības kļūdu. Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu (izvēle, atbilstoši piedāvāto tematu sarakstam) (20% no kopējā vērtējuma) Kritēriji: 1. Prezentācijas apjoms, saturiskā atbilstība izvēlētajam tematam. 2. Izmantoti zināniski informācijas avoti. 3. Ietverts interaktīvas metodes apraksts saistībā ar prezentējamo tematu. 4. Pievienoti 5-7 jautājumi diskusijai saistībā ar izvēlēto tematu. 5. Prezentēšanas prasmes (laika menedžments, verbālā un neverbālā komunikācija, kontakts ar auditoriju). Pieaugušo neformālās izglītības programmas izstrāde. (40% no kopējā vērtējuma) Kritēriji: 1. Iesniegtās programmas (Word formātā) struktūra, kvalitāte un noformējums (30%). 2. Profesionāla valoda, informācijas avotu zinātniskums, korekts atsauču lietojums. 3. Programmas prezentācija (PowerPoint) un prezentēšanas prasmes (10%). 4. Informācijas (domu, jēdzienu, argumentu u.c.) karte. 5. Pašvērtējums un programmas izvērtējuma anketa. Eksāmens: Zināšanu tests par PEDAGOĢIJAS kursā apgūto (30% no studiju kursa gala vērtējuma). Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta, atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem, un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Raksturo pedagoģijas kategorijas profesionālā kontekstā, novērtē to lietderību un iespējamos riska faktorus. 2. Apraksta dažādu pedagoģijas teoriju būtību un izmantošanas iespējas pacienta/klienta veselības aprūpē. 3. Novērtē personības lomu pedagoģiskā procesa vadīšanā un saskarsmē ar pacientu/klientu. 4. Klasificē un salīdzina didaktikas metodes pieaugušo pedagoģijā. | ||||||||
Prasmes: | 1. Mērķtiecīgi atlasa, kritiski izvērtē un strukturē informāciju, atbilstoši profesionālajām vajadzībām. 2. Analizē dažādas didaktiskās pieejas, izmanto teorētiskās zināšanas konfliktu risināšanā konkrētās situācijās. 3. Izvēlas piemērotākās metodes savas pieredzes demonstrēšanai/tālāknodošanai starpdisciplinārā (pedagoģija, psiholoģija, medicīna) skatījumā. | ||||||||
Kompetences: | 1. Izstrādā jaunākajos pedagoģiskajos pētījumos balstītu, profesionālajai darbībai atbilstošu, pieaugušo neformālās izglītības programmu. 2. Argumentēti prezentē izstrādāto izglītības programmu, prezentācijā ietverot informācijas uztveri rosinošas un interaktīvas didaktikas metodes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Špona, A. Pedagoģija. Pārdomas. Atziņas (2022). Rīga: RaKa. 216. | ||||||||
2 | Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Monogrāfija. Rīga: NordLynx, 204 lpp. | ||||||||
3 | Kūle, M. u.c. (2019) Kritiskā domāšana, inovācija, konkurētspēja un globalizācija. | ||||||||
4 | Dunn, T.& Kennedy, M. (2019). Technology Enhanced Learning in higher education; motivations, engagement and academic achievement. Computers & Education. 137. 113. 10.1016/j.compedu.2019.04.004. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Miltuze, A. u.c. (2015). “Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra". Rīga: Zvaigzne ABC, 304. | ||||||||
2 | Krūmiņa A.A. (2018). Dizaina domāšana pedagoģijas kontekstā. Sabiedrība, integrācija, izglītība. Starptautiskās zinātniskās konferences materiāli. – IV.daļa. – Rēzekne: RA izdevniecība, 423-434. | ||||||||
3 | Krūmiņa, A.A., Lubenko, J. (2016). Web-based intervention for developing long-term health literacy of individuals: Advantages and limitations. JTEFS, Vol.18, Nr.1, 69-83. | ||||||||
4 | Brigmane B. (2014) Pieaugušo pašpieredzes veidošanās mācīšanās procesā RPIVA, Promocijas darbs | ||||||||
5 | Mārtinsone, K. (red.). (2012). Pieaugušo izglītība. Rīga: RaKa. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Davies, M. Concept Mapping, Mind Mapping and Argument Mapping: What are the Differences and Do They Matter? High Education. 2011, 62, 3, 279-301. | ||||||||
2 | The Handbook of Transformative Learning: Theory, Research, and Practice (Jossey-Bass Higher and Adult Education Series) Ebrary Academic Complete 2012. |