Pārlekt uz galveno saturu

Pedagoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:14.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 10:42:36
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_088LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PedagoģijaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aira Aija Krūmiņa
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Ievads studijās, ievads specialitātē.
Mērķis:
Padziļināt studējošo zināšanas un izpratni par pedagoģijas zinātni un pieaugušo pedagoģijas didaktiskajiem pamatprincipiem. Pilnveidot prasmi lietot jauniegūtās zināšanas un kompetences studiju procesā, savā profesionālajā izaugsmē un darbībā pacientu/klientu labā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pedagoģijas zinātņu sistēma. Pedagoģijas vispārīgie pamati un kategorijas.Lekcijas1.00auditorija
2Pedagoģisko un sociālo procesu mijsakarības. Personība kā pedagoģijas kategorija.Lekcijas1.00auditorija
3Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība.Lekcijas1.00auditorija
4Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde.Lekcijas1.00auditorija
5Tehnoloģijas, lai mācītos un mācītu.Lekcijas1.00auditorija
6Izglītības digitalizācija. Simulācijas. Patiesā, virtuālā un jauktā realitāte medicīnas izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
7Pedagoģiskās stratēģijas domāšanas attīstīšanai (transformatīvā, kooperatīvā, dziļā mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process.Lekcijas1.00auditorija
8Didaktikas principi veselības aprūpē, un pacientu/klientu izglītošanā. 21.gadsimta dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā.Lekcijas1.00auditorija
9Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts.Nodarbības1.00auditorija
10Prasme mācīties, mūsdienīgas mācīšanās stratēģijas. Pašvadīta mācīšanās. Domāšanas procesi. Uzmanība. Iegaumēšana un atcerēšanās. Domāšana. Kritiskā domāšana. Problēmrisināšana.Nodarbības1.00auditorija
11Refleksija par savas profesijas izvēli. Pedagoģiskā un profesionālā ētika saskarsmē un komunikācijā ar klientu. Situāciju modelēšana un analīze.Nodarbības1.00auditorija
12Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Situāciju modelēšana un analīze.Nodarbības1.00auditorija
13Pedagoģiskais pētījums. 1.patst.darba - pētījuma mērķim atbilstoša situācijas risinājuma (prezentācija par izvēlēto tematu) profesionālā vidē aizstāvēšana.Nodarbības1.00auditorija
14Informācijas (zinātniskas un populārzinātniskas) atlase, analīze, objektīva izvērtēšana un strukturēšana. Informācijas kartēšana.Nodarbības1.00auditorija
15Pacienta izglītošanas plāna sastādīšana savas izvēlētās profesijas kontekstā. Izglītošanas mērķi, uzdevumi, sasniedzamie rezultāti.Nodarbības1.00auditorija
16Pieaugušo izglītības pedagoģiskie principi praksē. 2.patst.darba (izglītības programmas projekta) prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
3Pieaugušo izglītības izpratne, organizācija un saturs. Andragoģija. Mūžizglītība.Lekcijas1.00auditorija
4Izglītojošā darba nozīme profesionālajā vidē. Kompetences un prasmes. Izglītojošas programmas izstrāde.Lekcijas1.00auditorija
6Izglītības digitalizācija. Simulācijas. Patiesā, virtuālā un jauktā realitāte medicīnas izglītībā.Lekcijas1.00auditorija
7Pedagoģiskās stratēģijas domāšanas attīstīšanai (transformatīvā, kooperatīvā, dziļā mācīšanās). Pašregulēts un pašvirzīts studiju process.Lekcijas1.00auditorija
8Didaktikas principi veselības aprūpē, un pacientu/klientu izglītošanā. 21.gadsimta dzīves prasmes un meistarība profesionālajā darbībā.Lekcijas1.00auditorija
9Mācīšanās spējas un stili, testi un skalas to noteikšanai. Emocionālais intelekts.Nodarbības1.00auditorija
12Saruna. Intervija. Dialoga veidošana. Daudzveidīgā jautāšana. Parafrāzēšana (fakti, jūtas, notikuma nozīmīgums). Situāciju modelēšana un analīze.Nodarbības1.00auditorija
13Pedagoģiskais pētījums. 1.patst.darba - pētījuma mērķim atbilstoša situācijas risinājuma (prezentācija par izvēlēto tematu) profesionālā vidē aizstāvēšana.Nodarbības1.00auditorija
15Pacienta izglītošanas plāna sastādīšana savas izvēlētās profesijas kontekstā. Izglītošanas mērķi, uzdevumi, sasniedzamie rezultāti.Nodarbības1.00auditorija
16Pieaugušo izglītības pedagoģiskie principi praksē. 2.patst.darba (izglītības programmas projekta) prezentācija. Pedagoģijas kursā apgūto metožu izvērtējums.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Aktīva iesaistīšanās nodarbību norisē, t.sk. studenta atziņas un vērojumi par RSU Zinātnes nedēļā un RSU konferencēs gūto personisko pieredzi kontekstā ar zinātnisko pētījumu rezultātiem. 1. Pārspriedums "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā" (individuāli, prezentēts mutvārdos, iesniegts e-studijās Word formātā, 1-2 lpp; 10% no studiju kursa gala vērtējuma). 2. Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu: (2–3 studentu grupā, prezentēta mutvārdos un iesniegta Powerpoint formātā; 20% no studiju kursa gala vērtējuma). 3. Pieaugušo neformālās izglītības programmas izstrāde savas profesionālās kompetences pilnveidei; prezentēšana studiju grupā, izmantojot informācijas uztveri rosinošas metodes, programmas saturu saistot ar klientu/pacientu izglītošanu vai akadēmisko darbību (pāru darbs), prezentēta mutvārdos (Powerpoint; 7-10 slaidi; 10%) un iesniegta rakstveidā (Word dokuments; 6-8 lpp; 30%); (kopā: 40% no studiju kursa gala vērtējuma). 4. Eksāmens: Zināšanu tests par PEDAGOĢIJAS kursā apgūto (30% no studiju kursa gala vērtējuma). Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Iesaistīšanās nodarbību norisē, dalīšanās pieredzē, konferenču iespaidi, analītisks redzējums un pedagoģisko procesu sabiedrībā izvērtējums, u.c. Pārspriedums "Pedagoģija manas izvēlētās profesijas kontekstā" (10% no kopējā vērtējuma) Kritērij: 1. Saturiskā atbilstība tematam, saistība ar izvēlēto profesiju. 2. Pārspriedums ir strukturēts argumentētas esejas formātā (ievads, argumentu daļa, nobeigums). 3. Tekstā ir loģiski un secīgi izvērtēti vismaz 3 apgalvojumi, kas paskaidroti faktiem, skaitļiem, zinātniska pētījuma (vismaz 3) datiem, korektas atsauces. 4. Ir pausta autora personīgā attieksme. 5. Darbs ir noformēts korekti, tajā nav ortogrāfijas, interpunkcijas un neuzmanības kļūdu. Prezentācija par pedagoģijas kursā aktuālu jautājumu (izvēle, atbilstoši piedāvāto tematu sarakstam) (20% no kopējā vērtējuma) Kritēriji: 1. Prezentācijas apjoms, saturiskā atbilstība izvēlētajam tematam. 2. Izmantoti zināniski informācijas avoti. 3. Ietverts interaktīvas metodes apraksts saistībā ar prezentējamo tematu. 4. Pievienoti 5-7 jautājumi diskusijai saistībā ar izvēlēto tematu. 5. Prezentēšanas prasmes (laika menedžments, verbālā un neverbālā komunikācija, kontakts ar auditoriju). Pieaugušo neformālās izglītības programmas izstrāde. (40% no kopējā vērtējuma) Kritēriji: 1. Iesniegtās programmas (Word formātā) struktūra, kvalitāte un noformējums (30%). 2. Profesionāla valoda, informācijas avotu zinātniskums, korekts atsauču lietojums. 3. Programmas prezentācija (PowerPoint) un prezentēšanas prasmes (10%). 4. Informācijas (domu, jēdzienu, argumentu u.c.) karte. 5. Pašvērtējums un programmas izvērtējuma anketa. Eksāmens: Zināšanu tests par PEDAGOĢIJAS kursā apgūto (30% no studiju kursa gala vērtējuma). Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta, atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem, un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Raksturo pedagoģijas kategorijas profesionālā kontekstā, novērtē to lietderību un iespējamos riska faktorus. 2. Apraksta dažādu pedagoģijas teoriju būtību un izmantošanas iespējas pacienta/klienta veselības aprūpē. 3. Novērtē personības lomu pedagoģiskā procesa vadīšanā un saskarsmē ar pacientu/klientu. 4. Klasificē un salīdzina didaktikas metodes pieaugušo pedagoģijā.
Prasmes:1. Mērķtiecīgi atlasa, kritiski izvērtē un strukturē informāciju, atbilstoši profesionālajām vajadzībām. 2. Analizē dažādas didaktiskās pieejas, izmanto teorētiskās zināšanas konfliktu risināšanā konkrētās situācijās. 3. Izvēlas piemērotākās metodes savas pieredzes demonstrēšanai/tālāknodošanai starpdisciplinārā (pedagoģija, psiholoģija, medicīna) skatījumā.
Kompetences:1. Izstrādā jaunākajos pedagoģiskajos pētījumos balstītu, profesionālajai darbībai atbilstošu, pieaugušo neformālās izglītības programmu. 2. Argumentēti prezentē izstrādāto izglītības programmu, prezentācijā ietverot informācijas uztveri rosinošas un interaktīvas didaktikas metodes.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Špona, A. Pedagoģija. Pārdomas. Atziņas (2022). Rīga: RaKa. 216.
2Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Monogrāfija. Rīga: NordLynx, 204 lpp.
3Kūle, M. u.c. (2019) Kritiskā domāšana, inovācija, konkurētspēja un globalizācija.
4Dunn, T.& Kennedy, M. (2019). Technology Enhanced Learning in higher education; motivations, engagement and academic achievement. Computers & Education. 137. 113. 10.1016/j.compedu.2019.04.004.
Papildu literatūra
1Mārtinsone, K., Miltuze, A. u.c. (2015). “Psiholoģija 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra". Rīga: Zvaigzne ABC, 304.
2Krūmiņa A.A. (2018). Dizaina domāšana pedagoģijas kontekstā. Sabiedrība, integrācija, izglītība. Starptautiskās zinātniskās konferences materiāli. – IV.daļa. – Rēzekne: RA izdevniecība, 423-434.
3Krūmiņa, A.A., Lubenko, J. (2016). Web-based intervention for developing long-term health literacy of individuals: Advantages and limitations. JTEFS, Vol.18, Nr.1, 69-83.
4 Brigmane B. (2014) Pieaugušo pašpieredzes veidošanās mācīšanās procesā RPIVA, Promocijas darbs
5Mārtinsone, K. (red.). (2012). Pieaugušo izglītība. Rīga: RaKa.
Citi informācijas avoti
1Davies, M. Concept Mapping, Mind Mapping and Argument Mapping: What are the Differences and Do They Matter? High Education. 2011, 62, 3, 279-301.
2The Handbook of Transformative Learning: Theory, Research, and Practice (Jossey-Bass Higher and Adult Education Series) Ebrary Academic Complete 2012.