.
Supervīzora profesionālā darbība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.08.2022 09:04:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_134 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Pieaugušo pedagoģija | Mērķauditorija: | Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Pumpiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Mācīšanās un profesionālās pilnveides formas. Mūžizglītības nozīme. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studentu izpratni par supervīzijas attīstības vēsturi, par dažādiem supervīzijas teorētiskajiem modeļiem. Padziļināt izpratni par supervizora profesionālo darbību dažādās vidēs, tās tiesisko un ētisko regulējumu, kā arī par tiesību un ētikas normu ievērošanas nozīmi profesionālajā darbā, tostarp dokumentējot savu darbību. Attīstīt prasmi tiesību un ētiskos principus pielietot gadījumu analīzēs par dilemmām supervīzijā, attīstot izpratni par supervizora dubulto atbildību tiesisku un ētisku jautājumu risināšanā. Attīstīt kultūras kompetenci supervīzijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Supervīzijas funkcijas. Supervīzija – sistēmiska pieeja. Supervīzijas teorētiskie aspekti un modeļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Supervīzijas jēdziens. Supervīzijas vēsturiskā attīstība un kvalitātes kritēriji mūsdienās (ANSE standarts). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Supervīzijas veidi un profesionālās darbības specifika dažādās darbības vidēs. Izdegšanas sindroms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Supervizora profesionālās vērtības. Supervizora profesionālā kompetence, tās pilnveides iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Supervizora profesionālās darbības tiesiskais un ētiskais regulējums. Supervizora un supervizējamā tiesības un pienākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Fizisko personu datu aizsardzība un privātā dzīve. Darba un darba aizsardzības normas supervīzijā. Ar supervīziju saistīto dokumentu izstrāde un noformēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Supervīzijas ētika attiecībās supervizors – supervīzējamais un ētisko aspektu pārraudzība attiecībās supervīzējamais – klients. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ētiskās dilemmas un to risināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Biežākie ētiskie pārkāpumi supervīzijā (robežu pārkāpumi, duālās attiecības u.c.). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Multikulturālie aspekti supervīzijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Supervīzijas teoriju un modeļu izmantošana konkrētā darba vietā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi lasīt norādītos avotus un literatūru un sagatavot jautājumus diskusijai lekcijās/nodarbībās par doto tēmu. Veikt rakstiskas gadījuma analīzes, atbilstoši dotajiem uzdevumiem un prezentēt tās mācību grupā darbībā. Rakstīt profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Sagatavoti jautājumi diskusijai lekcijās/nodarbībās par konkrētu tēmu. Veiktas divas rakstiskas gadījuma analīzes, atbilstoši uzdevumiem un tās prezentētas mācību grupā darbībā. Rakstīta profesionālās izaugsmes dienasgrāmata. Rakstisks darbs par viena supervīzijas modeļa dziļāku izpēti, attiecinot šo modeli uz konkrētu darba vietu (60%) un tā prezentācija (30%), iesaiste diskusijās (10%) par prezentētajiem darbiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie raksturo supervizora profesiju, vērtības, supervīzijas profesionālās vides specifiku. Apraksta ar profesionālo darbību saistītos juridiskos dokumentus un ētikas principus (t.sk. darba un darba aizsardzības, fizisko personu datu aizsardzības normatīvo aktu prasības un privātās dzīves principus; profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus). Analizē un izvērtē ar supervīzijas situāciju saistītos tiesiskos un ētiskos aspektus, tiesiski un ētiski jūtīgās supervīzijas problēmsituācijās; definē un analizē potenciālās tiesiskās un ētiskās problēmas un sakārto informāciju problēmas tālākai risināšanai, raksturo, kādi dokumenti ir nepieciešami supervizora darbībā. | ||||||||
Prasmes: | Risina ētiskas dilemmas supervīzijas gadījumos, pielietojot ētikas kodeksu un ētiskās vadlīnijas ētisko dilemmu risināšanā, kā arī demonstrējot multikulturālo kompetenci, gatavo ar supervīziju saistītos dokumentus. | ||||||||
Kompetences: | Izprotot savas darbības iespējamo ietekmi uz indivīdu, grupu, komandu vai organizāciju, demonstrē tiesisko, ētisko un kultūras kompetenci gadījumu analīzē. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Corey, G., Corey, M.S., & Callanan, P. (2011). Issues and ethics in the Helping Professions. Brooks;Cole: Cengage learning. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Ethical and legal issues in supervision. | ||||||||
3 | Latvijas Republikas Satversmes komentāri. VIII nodaļa. Cilvēka pamattiesības (2011). Rīga. Latvijas Vēstnesis. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Moon, B.L. (2015). Ethical Issues in Art therapy. Charles Thomas Pub. Ltd. | ||||||||
5 | Ruķers, M. (2008). Fizisko personu datu aizsardzības likuma komentāri. Rīga: SIA E- sabiedrības risinājumi. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Slaidiņa, V., Skultāne I. (2017). Darba tiesības. Rīga: Apgāds Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | Mārtinsone, K. (Sast.) (2010). Supervīzija un tās specifika mākslu terapijā. Rīga: Drukātava. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Adjukovic, M., Cajvert, L., Judy, M., et.al. European Glossary of Supervision and Coaching. From: Conference „A Common Terminology for Supervision and Coaching in Eorope”, LEONARDO–Development of Innovation. Project “EC Vision A European System of Comparability and Validation of Supervisory Competences, 527220-LLP-AT-Leonardo_LMP” . | ||||||||
9 | ANSE Code of Ethics. | ||||||||
10 | Inspire and be Inspired - a Sample of Research on Supervision and Coaching in Europe : the collected articles of the 1st ANSE Research Conference on Supervision and Coaching, 24.-25. April 2015, Budapest, organized by ANSE, KRE, MSZCT, DGSv / 2017 | ||||||||
11 | Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse [rakstu krājums]. Mārtinsone K. un Mihailova S. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2017.- 420 lpp. | ||||||||
12 | Carroll, M. (2014). Effective supervision for the helping professions. Thousand Oaks, CA: SAGE. | ||||||||
13 | Frawley-O’Dea, M.G. & Sarnat, J.E. (2001). The supervisory relationship: A contemporary psychodynamic approach. New York: Guilford Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
14 | Pumpiņa, B. (Sast.). (2021). Supervīzija izglītības vidē. Rīga: RSU | ||||||||
15 | Zakriževska- Belogrudova, M. (Sast.). (2019). Supervīzija Latvijā: Izpētē pamatota attīstības iespēja. Rīga: RISEBA | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Koķe, T. (1999). Pieaugušo izglītības attīstība: raksturīgākās iezīmes. Rīga: Mācību apgāds NT | ||||||||
2 | Zabukovec, V. (2010). A model of the supervised practice of psychologists. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozoeska fakulteta | ||||||||
3 | Mārtinsone, K., Regzdiņa- Pelēķe, L. (Sast.). (2020). Personība un psiholoģiskā palīdzība Latvijā: (paš)pieredzes stāsti. Rīga: RSU | ||||||||
4 | Mārtinsone, K. (Sast.). (2021). Pašpalīdzības un pašvadības iespēju arsenāls krīzes un transformāciju laikā: metodes ikvienam. Rīga: RSU | ||||||||
5 | Krūmiņa, A.A., Mihailovs, I.J. (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: NordLynx | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas Republikas Satversme | ||||||||
2 | Civillikums | ||||||||
3 | Darba likums | ||||||||
4 | Darba aizsardzības likums | ||||||||
5 | Dokumentu juridiskā spēka likums | ||||||||
6 | Fizisko personu datu aizsardzības likums | ||||||||
7 | Eiropas nacionālo supervizoru organizāciju asociācija |