.
Didaktikas metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 11:01:01
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_151 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija; Augstskolas pedagoģija | Mērķauditorija: | Uzņēmējdarbības vadība; Tirgzinības un reklāma; Sociālā antropoloģija; Dzīvās dabas zinātnes; Tiesību zinātne; Socioloģija; Farmācija; Psiholoģija; Informācijas un komunikācijas zinātne; Pedagoģija; Komunikācijas zinātne; Veselības vadība; Rehabilitācija; Tiesību zinātne; Personu un īpašuma aizsardzība; Vadībzinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Sabiedrības veselība; Klīniskā farmācija; Politikas zinātne; Sporta treneris; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Bioloģija; Ārstniecība; Māszinības; Medicīnas pakalpojumi; Zobārstniecība; Medicīnas tehnoloģijas | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aira Aija Krūmiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studējošo izpratni par didaktikas metodēm, veicināt prasmi radoši, kritiski un efektīvi izmantot didaktikas metodes savā profesionālajā pilnveidē, kā arī klientu veselības saglabāšanā un nostiprināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Didaktika – mācību (studiju) procesa teorētiskais pamats. Paradigmu maiņa metožu izvēlē. Mūsdienu didaktikas pamatprincipi atbilstoši augstākās izglītības prasībām. Didaktikas metodes profesionālo un caurviju prasmju attīstīšanai nākotnes prasmju kontekstā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Mācīšanās teorētiskie pamati – biheiviorālā, kognitīvā, konstruktīvā, kooperatīvā, humānā u.c. pieejas. Mācīšanās darot. Mācīšanās lietpratībai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Interaktivitātes jēdziens. Interaktīvas mācīšanās pamatprincipi. Pašvadīta (pašvirzīta, pašregulēta) mācīšanās. Mācīšanās veidi (Apvērstā jeb reversā, Kooperatīvā, Transformējošā, Dziļā u.c. mācīšanās). | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Saruna un intervija. Interviju un jautāšanas tehnikas (STAR, strukturēta, vadīta, gadījumu analīzes, konceptuāla, motivējoša, stresa u.c.). Daudzveidīgā /mērķtiecīgā jautāšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Mazo grupu diskusijas. Diskusiju veidi (Atklātā, Fokusgrupu, "Par un pret", "Sešu domāšanas cepuru", Punktētā, Piramidālā u.c.). Diskusija digitālā vidē. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Klienta/pacienta izglītošanās plāna, neformālas izglītības programmas un/vai grupu izglītojoša projekta izstrādes pamatprincipi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Mērķtiecīgās/daudzveidīgās jautāšanas un dialoga veidošanas prasmju demonstrēšana studiju vidē. Situāciju izspēle "Students - simulēts klients/pacients". | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Diskusijas ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu gatavošana un vadīšana studiju grupā klātienē un/vai attālināti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Spēle kā didaktikas metode praksē. Lomu spēles. Simulācijas. Spēļošana kā profesionāla un caurviju prasme. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Klienta /pacientai izglītošanās plāns/ programma /projekts manā profesionālajā darbībā - idejas izstrāde, prezentēšana un aizstāvēšana studiju grupā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Atbilstoši kopējam studiju kursa apjomam, studējošā patstāvīgā darba (vismaz 64 stundas) ietvaros: patstāvīgi un mērķtiecīgi gatavoties nodarbībām, t.sk.: • nostiprināt lekciju materiālu, • lasīt papildus norādītos informācijas avotus, • iesaistīties diskusijās, problēmsituāciju/gadījumu analīzē, lomu spēlēs u.c., • apgūt interaktīvas studiju metodes, • sekot līdzi nozares un specialitātes aktualitātēm; 1) Individuāli ir sagatavots 2 konkrētu didaktikas metožu (saruna /dialogs, lomu spēle) konceptuālu aprakstu, ietverot tajā metodes praktiskās lietošanas izvērtējumu noteiktā mērķa grupā; 2) Nelielā grupā (2-3 studenti) ir novadīta diskusija ar noteiktu didaktisko ievirzi par iepriekš saskaņotu tematu studiju grupā; prezentēts un aizstāvēts klienta/pacienta izglītošanas plāns/ programma /projekts. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtējums eksāmenā ballēs (1-10) tiek saņemts, ja students ir: 1) sagatavojis un iesniedzis rakstveidā vismaz 2 didaktikas Metožu aprakstu (saruna /dialogs, lomu spēle; 1-2 lp katra) atbilstoši dotajiiem kritērijiem/plānam (50%) 2) nelielā grupā (2-3 studenti) ir sagatavojis diskusiju ar noteiktu didaktisko ievirzi (novadījis to attālināti vai klātienē), diskusijas tematu iepriekš saskaņojot; ir izstrādājis un aizstāvējis klienta/pacienta izglītošanas plānu/ programmu /projektu, ietverot tajā vairāku (3-5) didaktisko spēļu un metožu elementus (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Raksturo un sistematizē didaktikas metodes. 2. Skaidro interaktivitātes teorētiskās pamatnostādnes un nozīmi. 3. Izprot kooperatīvas mācīšanās būtību. 4. Novērtē didaktikas metožu lietošanas iespējas saskarsmē ar pacientiem/klientiem. | ||||||||
Prasmes: | 1. Lieto apgūtās didaktiskās metodes jaunu zināšanu un prasmju apguvē. 2. Prot diferencēt un izvēlēties klienta situācijai, savām studiju un profesionālajām vajadzībām atbilstošas didaktikas metodes. | ||||||||
Kompetences: | Prot veidot dialogu ar klientu/pacientu, izmanto sagatavoto informatīvo materiālu (metodes aprakstu) un novada diskusiju ar noteiktu didaktisko ievirzi izvēlētajai auditorijai, ir apguvis spēļošanas un projekta prezentēšanas pamatprasmes simulētā vidē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Strods G. (2012). Studentu pašnoteikšanās veicināšana kooperatīvās mācīšanās procesā augstskolā. Promocijas darbs. LU. | ||||||||
2 | Grozdanka Gojkov G., Stojanović A., Gojkov-Rajić A. (2015). Didactic strategies and competencies of gifted students in the digital era. | ||||||||
3 | Močinić S.N. (2012). Active teaching strategies in higner education. Metodički obzori 15, vol. 7, (2), 97-105. | ||||||||
4 | Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives. (2013). Second edition. Ed. by Zimmerman B. J. & Schunk D. K., 336. | ||||||||
5 | Taylor, E.W., Cranton, P. (2012). The Handbook of Transformative Learning: theory, research, and practice, San Francisco Jossey-Bass a Wiley Imprint. 588. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Fullan, M., & Langworthy, M. (2014): A rich seam: How new pedagogies find deep learning. London: Pearson, pages 68‐73. | ||||||||
2 | Huber, G. L. (2006). Lernen in Gruppen/Kooperatives Lernen. In: H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.). Handbuch Lernstrategien, Göttingen: Hogref. | ||||||||
3 | Maslo, I. (2006). u.c. No zināšanām uz kompetentu darbību. Mācīšanās antropoloģiskie, ētiskie un sociālkritiskie aspekti. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. | ||||||||
4 | Scott G.(2013) Improving learning and teaching quality in higher education. South African Journal of higher Education, 27 (2), 275-294. | ||||||||
5 | Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives. (2013). Second edition. Ed. by Zimmerman B. J. & Schunk D. K., 336. | ||||||||
6 | Vos N., Van der Meijden H., Denessen E. (2011) Effects of constructing versus playing an educational game on students motivation and deep learning strategy use. Computers & Education, 56, 127-137. | ||||||||
7 | Rychen, D., S., Tiana, A., Developing Key Competencies in Education: Some Lessons from International and National Experience,Geneve, UNESCO IBE, 2004. | ||||||||
8 | Krūmiņa, A. A., Mihailovs, I.J., (2020). Izglītības organizācijas pamatjautājumi un izglītošanās iespējas Latvijā. Rīga: “NordLynx”, 203. | ||||||||
9 | |||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Game-Based Learning: What it is, Why it Works, and Where it's Going. | ||||||||
2 | Human rights education handbook. Effective practice for learning, action and change. Method 6. Discussion. | ||||||||
3 | Izglītība mūsdienīgai lietpratībai: mācību satura un pieejas apraksts. | ||||||||
4 | Diekelmann, N. L. (2003). Teaching the Practitioners of Care: New Pedagogies for the Health Professions. University of Wisconsin Press. |