.
Vides un darba psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.01.2023 15:04:47
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_176 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Farmācija; Politikas zinātne; Tiesību zinātne; Socioloģija; Medicīnas pakalpojumi; Vadībzinātne; Zobārstniecība; Dzīvās dabas zinātnes; Veselības vadība; Māszinības; Rehabilitācija; Psiholoģija; Pedagoģija; Medicīnas tehnoloģijas; Informācijas un komunikācijas zinātne; Komunikācijas zinātne; Tiesību zinātne; Civilā un militārā aizsardzība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Tirgzinības un reklāma; Sociālā antropoloģija; Personu un īpašuma aizsardzība; Ārstniecība; Sporta treneris; Bioloģija; Uzņēmējdarbības vadība; Klīniskā farmācija; Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sandra Dzilna | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt studentiem zināšanas par darba un vides psiholoģiju, nozīmīgākajām teorijām, pamatjēdzieniem, kā arī prasmes darba un vides psiholoģijas zināšanu praktiskai pielietošanai organizācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides un darba psiholoģija kā psiholoģijas nozares. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Organizācija: struktūras, veidi, modeļi, kultūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Atbildības līmeņi, sadale dažādās organizācijās. Lēmumu pieņemšana. Darba ražīgums: grupas un komandas. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Personāla vadība: nozīme, attīstība, procesi. Personāla atlase: process, veidi, metodes. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Konfliktu raksturs dažāda veida organizācijās. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Darba aizsardzības likumdošana, risku novērtējums | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Organizācijas kultūra, personāla vadība un atlase. Atbildība darbā un tās robežas. Stress un darba vide. Konflikti un to risināšana organizācijā. | Nodarbības | 6.00 | cits | |||||
8 | Darba aizsardzība. Darba vides riska faktori. Darba vietas riska faktori. Vides uztvere, personiskā telpa, teritorija, pūlis, pārapdzīvotība. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti patstāvīgi lasa norādītos avotus un literatūru, izdarot kopsavilkumus, galvenos secinājumus, sagatavo ar citiem dalībniekiem prezentāciju par norādīto un saskaņoto tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 10% Apmeklējums. 10% Aktīva dalība semināros. 10% Sistemātiska, patstāvīga iepriekš norādītās teorētiskās literatūras apguve. 20% Patstāvīgi izstrādātā darba prezentācija. 50% Eksāmens. Prasības: Aktīvi piedalīties visās nodarbībās, produktīvi iesaistīties diskusijās par konkrēto jautājumu, problēmu, pamatojot un aizstāvot savu viedokli, diskutējot izmantot atbilstošu terminoloģiju, argumentējot atsaukties uz izlasītajiem literatūras avotiem. Patstāvīgi lasīt norādītos literatūras avotus un sagatavot prezentāciju par konkrēto tēmu. Patstāvīgi lasīt mācību literatūru, sameklēt un iepazīties ar zinātniskajiem pētījumiem par uzdoto tēmu, prezentēt galvenos secinājumus. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definē vides un darba psiholoģijas terminoloģiju (indivīds, grupa, organizācija, vide u.c.). Raksturo personāla atlases procesu un metodes. Apraksta vadības funkcijas, lēmuma pieņemšanas teorētiskos aspektus, konflikta risināšanas modeļus, motivācijas veidus. | ||||||||
Prasmes: | Izstrādā darbinieku motivācijas metodes un vadlīnijas, analizē jau gatavas motivācijas programmas. Sniegtajos situāciju piemēros izvērtē darbinieka atbilstību veicamā darba veidam un sniedz rekomendācijas, iespējamās prognozes. | ||||||||
Kompetences: | Diskutē par vērtību un attieksmju maiņu mainīgajos darba tirgus apstākļos. Sasaista vides un darba apstākļus (vadības stilu, motivācijas programmas, psihosociālos darba apstākļus u.c.) ar dažādiem veselības iznākumiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU. | ||||||||
2 | Friend, M. A., Kohn, J. P. (2018). Fundamentals of occupational safety and health. Lanham: Government Institutes, an imprint of the Scarecrow Press. | ||||||||
3 | Bechtel, R. B., & Churchman, A. (2002). Handbook of environmental psychology. New York: John Wiley & Sons. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Kamerāde, D. (2015). Cilvēks organizācijā. Organizāciju psiholoģija. No: Mārtinsone, K., Miltuze, A. (red.), Psiholoģija. 3. grāmata (9.-31.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | Reņģe, V. (2007). Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Saeima. Darba aizsardzības likums. Stājas spēkā:01.01.2002. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ferret, E. (2021). Health and safety at work revision guide: for the NEBOSH national general certificate in occupational health and safety. London: Routledge, Taylor & Francis Group. | ||||||||
2 | Snashall, D. & Patel, D. (2012). ABC of occupational and environmental medicine. Chichester, West Sussex: Wiley-Blackwell. | ||||||||
3 | Vorončuka, I. (2009). Personāla vadība: teorija un prakse. Rīga: Latvijas Universitāte. | ||||||||
4 | Ešenvalde, I. (2004). Personāla praktiskā vadība. Rīga: Merkūrijs LAT. | ||||||||
5 | Boitmane, I. (2008). Personāla atlase un novērtēšana. Rīga: Lietišķās informācijas dienests. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Occupational and Organizational Psychology | ||||||||
2 | Industrial and Organizational Psychology | ||||||||
3 | European Journal of Work and Organizational Psychology |