.
Īstermiņa konsultēšana
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2024 09:04:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_180 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, psihofizioloģija, klīniskā psiholoģija, veselības psiholoģija, patopsiholoģija, psiholoģiskā konsultēšana. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt maģistranta zināšanas, prasmes un kompetenci par īstermiņa konsultēšanas procesu darbā ar dažādām klientu grupām un pacientu grupām veselības aprūpes vidē, veidot prasmi formulēt īstermiņa konsultēšanas plānu dažādiem klientiem un dažādiem pacientiem dažādās klīniskās vidēs, apgūt un trenēt prasmes psiholoģiskās konsultēšanas procesa vadīšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas vēsture un attīstība. Īstermiņa konsultēšanas pamatprincipi (specifika, ierobežojumi, organizācijas īpatnības) un struktūra (uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas pieejas). Uz pierādījumiem balstītas īstermiņa konsultēšanas pielietošana veselības aprūpē, efektivitātes apskats. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Kontakta ar klientu izveide un to ietekmējošie faktori. Klienta/ pacienta izvērtēšana un hipotēzes formulēšana. Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas mērķu izvirzīšana un darba procesa plānošana dažādām klientu/ pacientu grupām. Īstermiņa konsultēšanas mērķu integrācija multidisciplināras komandas darbā, sadarbība ar citiem speciālistiem. Ētikas jautājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kontakta ar klientu izveides, pacienta izvērtēšanas un mērķu izvirzīšanas prasmju attīstīšana, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Uz risinājumu fokusēta klausīšanās. Motivācijas veicināšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Īstermiņa konsultēšanas tehnikas/ metodes. Uz risinājumu fokusēta pieeja: “brīnuma” jautājumi, novērtēšanas jautājumi, jautājumi par izņēmumiem, jautājumi par pārvarēšanu un “bezproblēmu” saruna. Uz problēmu risināšanu orientēta pieeja: “prāta vētra”, risinājuma izvērtējums, darbības plāna izstrāde. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Īstermiņa konsultēšanas tehniku un metožu praktisko prasmju apguve, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Lomu spēles demonstrācija, grūtību analīze, diskusija. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Īstermiņa konsultēšanas noslēgums. Izmaiņu veicināšana starp un pēc sesijām. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas rezultātu novērtēšana un rekomendāciju izstrāde, to fiksēšana medicīniskos dokumentos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus; sagatavoties kontroldarbam par pamata jēdzienu izpratni. Dotā gadījuma analīze mazajās grupās, īstermiņa konsultēšanas plāna izstrāde un vienas pielietotas tehnikas / metodes demonstrēšana lomu spēlē. Veikt darbu lomu spēlēs mazajās grupās (3-4 cilvēki: klients, konsultants, novērotājs/-i), izmantojot uz problēmu risinājumu īstermiņa konsultēšanu un uz risinājumu fokusētu īstermiņa konsultēšanu, procesus precīzi fiksējot protokolos, atbilstoši uz pierādījumiem balstītu praksi, veikt protokolu analīzi un iesniegt tos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Lekciju apmeklējums un aktīvs darbs nodarbībās, praksē apgūstot un pielietojot dažādas īstermiņa konsultēšanas tehnikas (30%). 2. Patstāvīgais darbs (rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz risinājumu fokusēto un uz problēmas risināšanu orientēto īstermiņa konsultēšanu pēc dotā plāna (40%). Rakstiski izskaidro īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipus, uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas īstermiņa konsultēšanas struktūru, īstermiņa konsultēšanas tehnikas / metodes. Prasības: Sekmīgi izpilda rakstisko pārbaudes darbu. Mazajā grupā veikt dotā gadījuma analīzi, pamatojoties uz teoriju, veikt īstermiņa konsultēšanas plāna izstrādi, prezentēt grupas darba rezultātus un demonstrēt vienas tehnikas / metodes pielietošanu lomu spēlē. Prasības: 1) Mutiski prezentēt grupas darba rezultātus: • Klienta problēma. • Īstermiņa konsultēšanas mērķis. • Izvēlēto metožu pamatojums. 2) Lomu spēles demonstrācija. 3) Pašrefleksija. Rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz problēmas risināšanu īstermiņa konsultēšanu (iepriekš saskaņojot un saņemot piekrišanu no maģistranta, kurš ir bijis klienta lomā) pēc dotā plāna: Prasības: 1) Pamatinformācija par klientu. 2) Situācijas apraksts. 3) Klienta aktuālās problēmas noteikšana un formulēšana. 4) Risinājumu ģenerēšana, “prāta vētra”. 5) Lēmuma pieņemšana un izvērtēšana. 6) Darbību plāna izstrāde un ieviešana. 7) Vērtējums, vai konsultēšanas mērķis ir sasniegts. 8) Analizēt paveikto un atzīmēt, ko varēja uzlabot šajā konsultēšanas procesā. Rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz risinājumu fokusēto īstermiņa konsultēšanu (iepriekš saskaņojot un saņemot piekrišanu no maģistranta, kurš ir bijis klienta lomā) pēc dotā plāna: Prasības: 1) Pamatinformācija par klientu. 2) Situācijas apraksts. 3) Pacienta aktuālās problēmas noteikšana un formulēšana. 4) Kādas tehnikas bija izmantotas, pamatot savu izvēli. 5) Risinājuma izvērtēšana. 6) Novērtēt, vai konsultēšanas mērķis ir sasniegts. 7) Analizēt paveikto un atzīmēt, ko varēja uzlabot šajā konsultēšanas procesā. 3. Kontroldarbs par īstermiņa konsultēšanas pamatjēdzienu izpratni (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošais teorētiski izskaidro īstermiņa konsultēšanas procesa specifiku, ierobežojumus, organizācijas īpatnības. Nosauc un raksturo īstermiņa konsultēšanā izmantojamās metodes / tehnikas. Apraksta uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas pieejas struktūru īstermiņa konsultēšanā. Raksturo un apraksta dažādu metožu priekšrocības noteiktās īstermiņa konsultēšanas fāzēs. | ||||||||
Prasmes: | Veic indivīdu, grupu vai organizāciju īstermiņa konsultēšanu, izmantojot zinātniski pamatotas metodes. Nodibina kontaktu ar klientu / pacientu, īstermiņa konsultēšanas procesa uzsākšanai. Formulē īstermiņa konsultēšanas mērķi un izveido konsultēšanas plānu, atbilstoši konkrētai situācijai un klientu / pacientu vajadzībām. Atkarībā no klientam / pacientam izvirzītājiem konsultēšanas mērķiem, izvēlas un pielieto vispiemērotākās īstermiņa konsultēšanas metodes. Veic īstermiņa konsultēšanu. Sniedz klientam / pacientam atgriezenisko saiti par veikto īstermiņa konsultēšanu. Noslēdz īstermiņa konsultēšanas procesu. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas, formulē īstermiņa konsultēšanas mērķi, atbilstoši konkrētai situācijai un klienta / pacienta vajadzībām. Izstrādā konsultēšanas plānu un izvēlas, īstermiņa konsultēšanai, piemērotas metodes un tehnikas. Organizē un vada īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas procesu (mācību gadījumi). Pārbauda izvelētās īstermiņa konsultēšanas stratēģijas atbilstību psiholoģiskās konsultācijas procesam. Izvērtē īstermiņa konsultēšanas rezultātu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Barry Winbolt. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers. | ||||||||
2 | Elliott Connie, M. L. (2013). Solution Building in Couples Therapy. Springer Publishing Company. | ||||||||
3 | Lee, S. A., & Edget, D. M. (2012). Cognitive Behavioral Therapy: Applications, Methods and Outcomes. Nova Science Publishers, Inc. | ||||||||
4 | Linda Metcalf, Me. P. L. L. (2017). Solution Focused Narrative Therapy. Springer Publishing Company. | ||||||||
5 | Newton, K. (2016). Problem-Solving: Strategies, Challenges and Outcomes. Nova. | ||||||||
6 | Ratner, H., George, E., & Iveson, C. (2012). Solution Focused Brief Therapy: 100 Key Points and Techniques. London: Routledge. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aleksandrowicz, D. R., & Aleksandrowicz, A. O. (Eds.). (2022). Countertransference in perspective: The double-edged sword of the patient-therapist emotional relationship. Liverpool University Press. | ||||||||
2 | Arthur M. Nezu, P. A., Christine Maguth Nezu, P. A., & Thomas J. D’Zurilla, P. (2012). Problem-Solving Therapy : A Treatment Manual. Springer Publishing Company. | ||||||||
3 | Garrett, V. (2010). Effective Short-Term Counselling Within the Primary Care Setting: Psychodynamic and Cognitive-Behavioural Therapy Approaches. Taylor & Francis Group. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
4 | Feltham, C. & Windy D. (2005). Brief Counselling: A Practical Guide for Beginning Practitioners. McGraw-Hill Education. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
5 | Ellen K. Quick. (2008). Doing What Works in Brief Therapy: A Strategic Solution Focused Approach: Vol. 2nd ed. Academic Press. | ||||||||
6 | Nelson-Jones, R. (2015). Theory and practice of counselling and psychotherapy. London: SAGE Publications Ltd. | ||||||||
7 | Pinsof, W.M. (2005). Integrative Problem-Centered Therapy. In J.C. Norcross & M.R. Goldfried (Eds.). Handbook of Psychotherapy Integration. 2nd ed. pp.382 – 403. New York: Oxford University Press. | ||||||||
8 | Zhang, A., Franklin, C., Currin-McCulloch, J., Park, S., & Kim, J. (2018). The effectiveness of strength-based, solution-focused brief therapy in medical settings: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Behavioral Medicine, 41(2), 139–151. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | International Journal of Solution-Focused Practices | ||||||||
2 | Journal of Clinical Psychology in Medical Settings | ||||||||
3 | Brief. The Centre for Solution Focused Practice | ||||||||
4 | http://www.problemsolvingtherapy.org/ |