Pārlekt uz galveno saturu

Īstermiņa konsultēšana

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2024 09:04:29
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_180LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Koļesņikova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, psihofizioloģija, klīniskā psiholoģija, veselības psiholoģija, patopsiholoģija, psiholoģiskā konsultēšana.
Mērķis:
Attīstīt maģistranta zināšanas, prasmes un kompetenci par īstermiņa konsultēšanas procesu darbā ar dažādām klientu grupām un pacientu grupām veselības aprūpes vidē, veidot prasmi formulēt īstermiņa konsultēšanas plānu dažādiem klientiem un dažādiem pacientiem dažādās klīniskās vidēs, apgūt un trenēt prasmes psiholoģiskās konsultēšanas procesa vadīšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas vēsture un attīstība. Īstermiņa konsultēšanas pamatprincipi (specifika, ierobežojumi, organizācijas īpatnības) un struktūra (uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas pieejas). Uz pierādījumiem balstītas īstermiņa konsultēšanas pielietošana veselības aprūpē, efektivitātes apskats.Lekcijas1.00auditorija
2Kontakta ar klientu izveide un to ietekmējošie faktori. Klienta/ pacienta izvērtēšana un hipotēzes formulēšana. Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas mērķu izvirzīšana un darba procesa plānošana dažādām klientu/ pacientu grupām. Īstermiņa konsultēšanas mērķu integrācija multidisciplināras komandas darbā, sadarbība ar citiem speciālistiem. Ētikas jautājumi.Lekcijas1.00auditorija
3Kontakta ar klientu izveides, pacienta izvērtēšanas un mērķu izvirzīšanas prasmju attīstīšana, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Uz risinājumu fokusēta klausīšanās. Motivācijas veicināšana.Nodarbības2.00auditorija
4Īstermiņa konsultēšanas tehnikas/ metodes. Uz risinājumu fokusēta pieeja: “brīnuma” jautājumi, novērtēšanas jautājumi, jautājumi par izņēmumiem, jautājumi par pārvarēšanu un “bezproblēmu” saruna. Uz problēmu risināšanu orientēta pieeja: “prāta vētra”, risinājuma izvērtējums, darbības plāna izstrāde.Lekcijas2.00auditorija
5Īstermiņa konsultēšanas tehniku un metožu praktisko prasmju apguve, izmantojot gadījumu analīzi un lomu spēles. Lomu spēles demonstrācija, grūtību analīze, diskusija.Nodarbības3.00auditorija
6Īstermiņa konsultēšanas noslēgums. Izmaiņu veicināšana starp un pēc sesijām.Nodarbības1.00auditorija
7Īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas rezultātu novērtēšana un rekomendāciju izstrāde, to fiksēšana medicīniskos dokumentos.Lekcijas2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi nostiprināt lekciju materiālu, lasot norādītos literatūras avotus; sagatavoties kontroldarbam par pamata jēdzienu izpratni. Dotā gadījuma analīze mazajās grupās, īstermiņa konsultēšanas plāna izstrāde un vienas pielietotas tehnikas / metodes demonstrēšana lomu spēlē. Veikt darbu lomu spēlēs mazajās grupās (3-4 cilvēki: klients, konsultants, novērotājs/-i), izmantojot uz problēmu risinājumu īstermiņa konsultēšanu un uz risinājumu fokusētu īstermiņa konsultēšanu, procesus precīzi fiksējot protokolos, atbilstoši uz pierādījumiem balstītu praksi, veikt protokolu analīzi un iesniegt tos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Lekciju apmeklējums un aktīvs darbs nodarbībās, praksē apgūstot un pielietojot dažādas īstermiņa konsultēšanas tehnikas (30%). 2. Patstāvīgais darbs (rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz risinājumu fokusēto un uz problēmas risināšanu orientēto īstermiņa konsultēšanu pēc dotā plāna (40%). Rakstiski izskaidro īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas pamatprincipus, uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas īstermiņa konsultēšanas struktūru, īstermiņa konsultēšanas tehnikas / metodes. Prasības: Sekmīgi izpilda rakstisko pārbaudes darbu. Mazajā grupā veikt dotā gadījuma analīzi, pamatojoties uz teoriju, veikt īstermiņa konsultēšanas plāna izstrādi, prezentēt grupas darba rezultātus un demonstrēt vienas tehnikas / metodes pielietošanu lomu spēlē. Prasības: 1) Mutiski prezentēt grupas darba rezultātus: • Klienta problēma. • Īstermiņa konsultēšanas mērķis. • Izvēlēto metožu pamatojums. 2) Lomu spēles demonstrācija. 3) Pašrefleksija. Rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz problēmas risināšanu īstermiņa konsultēšanu (iepriekš saskaņojot un saņemot piekrišanu no maģistranta, kurš ir bijis klienta lomā) pēc dotā plāna: Prasības: 1) Pamatinformācija par klientu. 2) Situācijas apraksts. 3) Klienta aktuālās problēmas noteikšana un formulēšana. 4) Risinājumu ģenerēšana, “prāta vētra”. 5) Lēmuma pieņemšana un izvērtēšana. 6) Darbību plāna izstrāde un ieviešana. 7) Vērtējums, vai konsultēšanas mērķis ir sasniegts. 8) Analizēt paveikto un atzīmēt, ko varēja uzlabot šajā konsultēšanas procesā. Rakstiski analizēt vienu no gadījumiem, kas tika izstrādāts mazajā grupā, kur maģistrants ir bijis konsultanta lomā un pielietojis uz risinājumu fokusēto īstermiņa konsultēšanu (iepriekš saskaņojot un saņemot piekrišanu no maģistranta, kurš ir bijis klienta lomā) pēc dotā plāna: Prasības: 1) Pamatinformācija par klientu. 2) Situācijas apraksts. 3) Pacienta aktuālās problēmas noteikšana un formulēšana. 4) Kādas tehnikas bija izmantotas, pamatot savu izvēli. 5) Risinājuma izvērtēšana. 6) Novērtēt, vai konsultēšanas mērķis ir sasniegts. 7) Analizēt paveikto un atzīmēt, ko varēja uzlabot šajā konsultēšanas procesā. 3. Kontroldarbs par īstermiņa konsultēšanas pamatjēdzienu izpratni (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošais teorētiski izskaidro īstermiņa konsultēšanas procesa specifiku, ierobežojumus, organizācijas īpatnības. Nosauc un raksturo īstermiņa konsultēšanā izmantojamās metodes / tehnikas. Apraksta uz problēmas risināšanu un uz risinājumu orientētas pieejas struktūru īstermiņa konsultēšanā. Raksturo un apraksta dažādu metožu priekšrocības noteiktās īstermiņa konsultēšanas fāzēs.
Prasmes:Veic indivīdu, grupu vai organizāciju īstermiņa konsultēšanu, izmantojot zinātniski pamatotas metodes. Nodibina kontaktu ar klientu / pacientu, īstermiņa konsultēšanas procesa uzsākšanai. Formulē īstermiņa konsultēšanas mērķi un izveido konsultēšanas plānu, atbilstoši konkrētai situācijai un klientu / pacientu vajadzībām. Atkarībā no klientam / pacientam izvirzītājiem konsultēšanas mērķiem, izvēlas un pielieto vispiemērotākās īstermiņa konsultēšanas metodes. Veic īstermiņa konsultēšanu. Sniedz klientam / pacientam atgriezenisko saiti par veikto īstermiņa konsultēšanu. Noslēdz īstermiņa konsultēšanas procesu.
Kompetences:Izmantojot apgūtās zināšanas, formulē īstermiņa konsultēšanas mērķi, atbilstoši konkrētai situācijai un klienta / pacienta vajadzībām. Izstrādā konsultēšanas plānu un izvēlas, īstermiņa konsultēšanai, piemērotas metodes un tehnikas. Organizē un vada īstermiņa psiholoģiskās konsultēšanas procesu (mācību gadījumi). Pārbauda izvelētās īstermiņa konsultēšanas stratēģijas atbilstību psiholoģiskās konsultācijas procesam. Izvērtē īstermiņa konsultēšanas rezultātu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Barry Winbolt. (2011). Solution Focused Therapy for the Helping Professions. Jessica Kingsley Publishers.
2Elliott Connie, M. L. (2013). Solution Building in Couples Therapy. Springer Publishing Company.
3Lee, S. A., & Edget, D. M. (2012). Cognitive Behavioral Therapy: Applications, Methods and Outcomes. Nova Science Publishers, Inc.
4Linda Metcalf, Me. P. L. L. (2017). Solution Focused Narrative Therapy. Springer Publishing Company.
5Newton, K. (2016). Problem-Solving: Strategies, Challenges and Outcomes. Nova.
6Ratner, H., George, E., & Iveson, C. (2012). Solution Focused Brief Therapy: 100 Key Points and Techniques. London: Routledge.
Papildu literatūra
1Aleksandrowicz, D. R., & Aleksandrowicz, A. O. (Eds.). (2022). Countertransference in perspective: The double-edged sword of the patient-therapist emotional relationship. Liverpool University Press.
2Arthur M. Nezu, P. A., Christine Maguth Nezu, P. A., & Thomas J. D’Zurilla, P. (2012). Problem-Solving Therapy : A Treatment Manual. Springer Publishing Company.
3Garrett, V. (2010). Effective Short-Term Counselling Within the Primary Care Setting: Psychodynamic and Cognitive-Behavioural Therapy Approaches. Taylor & Francis Group. ProQuest Ebook Central.
4Feltham, C. & Windy D. (2005). Brief Counselling: A Practical Guide for Beginning Practitioners. McGraw-Hill Education. ProQuest Ebook Central.
5Ellen K. Quick. (2008). Doing What Works in Brief Therapy: A Strategic Solution Focused Approach: Vol. 2nd ed. Academic Press.
6Nelson-Jones, R. (2015). Theory and practice of counselling and psychotherapy. London: SAGE Publications Ltd.
7Pinsof, W.M. (2005). Integrative Problem-Centered Therapy. In J.C. Norcross & M.R. Goldfried (Eds.). Handbook of Psychotherapy Integration. 2nd ed. pp.382 – 403. New York: Oxford University Press.
8Zhang, A., Franklin, C., Currin-McCulloch, J., Park, S., & Kim, J. (2018). The effectiveness of strength-based, solution-focused brief therapy in medical settings: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Behavioral Medicine, 41(2), 139–151.
Citi informācijas avoti
1International Journal of Solution-Focused Practices
2Journal of Clinical Psychology in Medical Settings
3Brief. The Centre for Solution Focused Practice
4http://www.problemsolvingtherapy.org/