.
Sistēmiskā pieeja konsultēšanā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2020 10:23:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_181 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija, Ģimenes psiholoģija, Diferenciālā psiholoģija, Psiholoģiskā konsultēšana, Grupu konsultēšana un psihoterapija. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt maģistrantus ar sistēmiskās psihoterapijas pamatprincipiem un teorijām; attīstīt izpratni par sistēmisko principu izmantošanu psihologa darbā, nodarbībās apgūt prasmes izmantot sistēmiskās konsultēšanas principus darbā ar indivīdu, pāri un ģimeni. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sistēmiskās psihoterapijas pamatprincipi un galvenie jēdzieni. Biopsihosociālā pieeja. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Grupa un ģimene kā sistēma. Ģimenes formas, ģimenes attīstība – dzīves cikli, subsistēmas ģimenē. Funkcionālas un disfunkcionālas ģimenes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Ģimenes, pāra un indivīda sistēmiskā izvērtēšana. Konsultēšanas fāzes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Ģimenes genogramma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sistēmiskās psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lasīt norādītos avotus un literatūru, izveidot prezentāciju par kādu no teorētiskajām pieejām sistēmiskajā konsultēšanā un psihoterapijā un prezentēt to grupā. Izveidot savas ģimenes genogrammu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās (30%), prezentācija par kādu no sistēmiskās konsultēšanas teorētiskajiem modeļiem (40%), genogrammas izveidošana un rakstiska analīze (30%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie raksturo atšķirības starp individuālo un sistēmisko pieeju konsultēšanā; apraksta sistēmiskās konsultēšanas pamatprincipus, galvenās teorijas un to būtiskākos jēdzienus; apraksta galvenās intervences sistēmiskajā pieejā konsultēšanā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie izveido ģimenes genogrammu. Demonstrē sistēmiskās intervences – uzdot sistēmiskos jautājumus, izveido ģimenes skulptūru lomu spēles situācijā. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie izvērtē ģimenes sistēmas funkcionēšanas resursus un vajadzības. Atšķir funkcionālu un disfunkcionālu ģimeni, sniedz ieteikumus sistēmas funkcionēšanas uzlabošanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2013). Family therapy: An Overview (8th ed.). Belmont: Brooks Cole, Cengage Learning. | ||||||||
2 | Krause, I.B. (2012). Culture and Reflexivity in Systemic Psychotherapy : Mutual Perspectives. London: Routledge. | ||||||||
3 | Metcalf, L.(Ed.). (2011). Marriage and Family Therapy. A Practice – Orienter Approach. New York: Springer Publishing Company, LLC. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Asen, E., Tomson, D., Tomson, P., &Young, V. (2004). Ten minutes to the family. Systemic interventions inprimary care, London. Routledge. | ||||||||
2 | Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy. (8th ed.). Australia, Thomson Brooks/Cole. | ||||||||
3 | White, J. M. (2005). Advancing Family Theories. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications, Inc. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Systemic Therapies | ||||||||
2 | Journal of Couple & Relationship Therapy | ||||||||
3 | Journal of Family Psychotherapy |