Pārlekt uz galveno saturu

Sistēmiskā pieeja konsultēšanā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2020 10:23:12
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_181LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Jeļena Koļesņikova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Attīstības psiholoģija, Personības psiholoģija, Ģimenes psiholoģija, Diferenciālā psiholoģija, Psiholoģiskā konsultēšana, Grupu konsultēšana un psihoterapija.
Mērķis:
Iepazīstināt maģistrantus ar sistēmiskās psihoterapijas pamatprincipiem un teorijām; attīstīt izpratni par sistēmisko principu izmantošanu psihologa darbā, nodarbībās apgūt prasmes izmantot sistēmiskās konsultēšanas principus darbā ar indivīdu, pāri un ģimeni.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sistēmiskās psihoterapijas pamatprincipi un galvenie jēdzieni. Biopsihosociālā pieeja.Lekcijas1.00auditorija
2Grupa un ģimene kā sistēma. Ģimenes formas, ģimenes attīstība – dzīves cikli, subsistēmas ģimenē. Funkcionālas un disfunkcionālas ģimenes.Lekcijas2.00auditorija
3Ģimenes, pāra un indivīda sistēmiskā izvērtēšana. Konsultēšanas fāzes.Lekcijas2.00auditorija
4Ģimenes genogramma.Lekcijas1.00auditorija
5Sistēmiskās psihoterapijas teorētiskie modeļi praksē.Nodarbības3.00auditorija
6Intervences sistēmiskajā konsultēšanā. Sistēmiskie jautājumi, ģimenes fotogrāfija, ģimenes skulptūra, ģimenes rituāli.Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lasīt norādītos avotus un literatūru, izveidot prezentāciju par kādu no teorētiskajām pieejām sistēmiskajā konsultēšanā un psihoterapijā un prezentēt to grupā. Izveidot savas ģimenes genogrammu.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva piedalīšanās lekcijās un nodarbībās (30%), prezentācija par kādu no sistēmiskās konsultēšanas teorētiskajiem modeļiem (40%), genogrammas izveidošana un rakstiska analīze (30%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie raksturo atšķirības starp individuālo un sistēmisko pieeju konsultēšanā; apraksta sistēmiskās konsultēšanas pamatprincipus, galvenās teorijas un to būtiskākos jēdzienus; apraksta galvenās intervences sistēmiskajā pieejā konsultēšanā.
Prasmes:Studējošie izveido ģimenes genogrammu. Demonstrē sistēmiskās intervences – uzdot sistēmiskos jautājumus, izveido ģimenes skulptūru lomu spēles situācijā.
Kompetences:Studējošie izvērtē ģimenes sistēmas funkcionēšanas resursus un vajadzības. Atšķir funkcionālu un disfunkcionālu ģimeni, sniedz ieteikumus sistēmas funkcionēšanas uzlabošanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2013). Family therapy: An Overview (8th ed.). Belmont: Brooks Cole, Cengage Learning.
2Krause, I.B. (2012). Culture and Reflexivity in Systemic Psychotherapy : Mutual Perspectives. London: Routledge.
3Metcalf, L.(Ed.). (2011). Marriage and Family Therapy. A Practice – Orienter Approach. New York: Springer Publishing Company, LLC.
Papildu literatūra
1Asen, E., Tomson, D., Tomson, P., &Young, V. (2004). Ten minutes to the family. Systemic interventions inprimary care, London. Routledge.
2Corey, G. (2009). Theory and practice of counseling and psychotherapy. (8th ed.). Australia, Thomson Brooks/Cole.
3White, J. M. (2005). Advancing Family Theories. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications, Inc.
Citi informācijas avoti
1Journal of Systemic Therapies
2Journal of Couple & Relationship Therapy
3Journal of Family Psychotherapy