.
Attīstības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.08.2023 09:43:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_196 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Attīstības psiholoģija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aelita Vagale | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads specialitātē, Prakse I. | ||||||||
Mērķis: | Papildināt studentu zināšanas un veicināt izpratni par indivīda attīstību ietekmējošiem faktoriem, likumsakarībām dažādos personības attīstības posmos, kā arī attīstīt prasmi veikt personības attīstības analīzi pēc noteiktiem kritērijiem, raksturojot reālās un potenciālās attīstības problēmas un izvērtējot to risināšanas iespējas sociālā darbinieka un ergoterapeita profesionālās kompetences ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17gadu vecumā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās.. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Norise, pārbaudījumi, prasības. Attīstības psiholoģijas pamatjautājumi. . PVO vecumposmu klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Attīstība prenatālajā stadijā. Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 1-17gadu vecumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Jaunākie pētījumi par attīstību prenatālajā stadijā un vecumposmā līdz 17 gadiem, temperamentu un piesasiti.. Temperamenta loma attīstībā. Identitātes veidošanās.. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Vecāku loma bērna audzināšanā. Vecāku audzināšanas stili. Vardarbība ģimenē, tās atpazīšana. Gadījumu analīze.. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Bērna novērošanas dienasgrāmatas prezentācija, izmantojot teoriju kopsavilkumus un jaunākos pētījumus par attīstību vecumposmā no 1-17 gadiem.. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 18-65 gadu vecumā. Dzīves vidus krīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personības fiziskā, kognitīvā un psihosociālā attīstība 66-79 gadu vecumā Attīstības krīzes un traumatiskas krīzes. Senioru vecumposms. Ilgdzīvotāji. Novecošana un nāve. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pieaugušā interviju prezentācija, izmantojot jaunākos pētījumus par vecumposmiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Sistemātiska, patstāvīga norādītās literatūras analīze, kas atspoguļota sekojošos patstāvīgos un grupas darbos: • Bērna novērošana un intervijas (1-17 gadi) un novērošanas dienasgrāmatas analīze, korekti izmantojot attīstības teoriju konceptus par konkrēto gadījumu (individuāls darbs) vai pieaugušā intervija, intervijas analīze par intervējamā attīstību dažādos vecumposmos un attīstības krīzēm (individuāls darbs) – intervējamā un novērojamā vecums tiek saskaņoti ar pasniedzēju, intervijas jautājumi tiek sagatavoti nodarbībā; studenti intervē dažāda vecuma cilvēkus (no 18... gadi). Prezentē bērna novērošanas dienasgrāmatu vai pieaugušā interviju un jaunākos pētījumus par attiecīgo vecumposmu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Noslēguma tests: 40% no vērtējuma (1-10 balles) 2. Bērna novērošanas dienasgrāmata (BND) vai pieaugušā intervija - 30% no vērtējuma (1-10 balles) 3. Kontroltestu rezultāti 30% no vērtējuma( 1-10 balles) 4. Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti pārzina personības attīstības psiholoģijas vispārējos jēdzienus un to saistību ar citām nozarēm, definē attīstības psiholoģijā analizētās pamatproblēmas un faktus, nosauc un apraksta attīstības psiholoģijas procesu profesionālā terminoloģijā, orientējas, izprot un pārzina pamata teorijas un procesus personības attīstībā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot lietot personības attīstības psiholoģijas kursā iegūtās kognitīvās un praktiskās prasmes, lai veiktu profesionālus uzdevumus un risinātu problēmas, spēj izmantot nepieciešamās zināšanas, analizējot pamata personības attīstības teorijas un prot izvēlēties un piemērot pamata metodes, līdzekļus, materiālus un informāciju, lai savstarpēji salīdzinātu dažādas teorētiskās koncepcijas. Prot novērtēt fizisko, kognitīvo un psihosociālo attīstību dažādos vecumposmos, lieto to personības attīstības izvērtēšanai dažādos vecumposmos teorētiskajā aspektā, izmantojot to prakses darbu aprakstā. | ||||||||
Kompetences: | Studenti prot lietot teorētiskās atziņas un praktisko pētījumu rezultātus, spēj tos interpretēt attīstības psiholoģijas, specializācijas kontekstā. Spēj izmantot personības attīstības teorētiskās koncepcijas, analizējot konkrēta bērna attīstību un pieaugušā dzīves vēsturi. Ir pieredze attīstības psiholoģijas likumsakarību holistiskā interpretācijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gillibrand, R. (2016). Developmental Psychology. / Rachel Gillibrand, Virginia Lam, Victoria L. O'Donnell. (2nd ed.). | ||||||||
2 | Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija. (288.-342.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
3 | Sebre S. Miltuze A.( 2022). Attīstības psiholoģija. Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | Schaie, W. and Sherry, L. (2016). Handbook of the psychology of aging. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Boulbijs, Dž. (1998). Drošais pamats. Rīga: Rasa ABC. | ||||||||
2 | Hendry, L. B. and Kloep, M. (2002). Lifespan Development. Resources, Challenges and Risks. London. Thomson Learning. | ||||||||
3 | Craig, Grace. (1992). Human development. Prentice Hall /Крайг, Г. (2006). Психология развития. Санкт-Петербург: Питер. | ||||||||
4 | Kail, R. V. (2004). Human Development: A Life-Span View. (3rd Edition). Toronto. Wadsworth/ Thompson Learning. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Developmental Psychology |