.
Militārā psiholoģija II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2023 10:11:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_289 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Klīniskā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Koļesņikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Militārā psiholoģija I | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt maģistrantu izpratni par psihiskiem traucējumiem, to etioloģiju, izpausmēm un psiholoģiskās palīdzības metodēm, prevences darbu un psihoizglītošanu militārajā jomā, kā arī pilnveidot maģistrantu prasmes psiholoģiskās palīdzības metožu/intervenču pielietošanā, karavīru psiholoģiskās rehabilitācijas īstenošanā, ieskaitot psiholoģiskā atbalsta pasākumu sniegšanu karavīru ģimenēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Prevences darbs un psihoizglītošana militārajā jomā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
2 | Psiholoģiskās intervences militārajā jomā - Krīžu un traumu intervence - Stresa pārvarēšana - Pašregulācija - Darbs komandā - Vienības morāle | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
3 | Psihisko traucējumu etioloģija un palīdzības sniegšanas metožu pielietošana. Dalība starptautiskajās operācijās un traumatiskās vides ietekme uz karavīru fizisko un psihisko veselību. Ar stresu saistīti psihiskie traucējumi: Karavīru pēctraumatiskā stresa sindroms. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
4 | Starpieskaite. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | - Karavīru rehabilitācija pēc traumatiskās krīzes kaujas vidē un starptautiskajās operācijās. - Atbalsts karavīru ģimenēm. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Patstāvīgi sagatavoties testam par psihisko traucējumu etioloģiju, izpausmēm un psiholoģiskās palīdzības metodēm. 2. Patstāvīgi sagatavot īsu aprakstu par psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodēm/i (intervencēm), atbilstoši iepriekš izlozētam gadījuma aprakstam militārajā jomā: - jāizveido psiholoģiskās palīdzības sniegšanas plānu, atbilstoši gadījuma aprakstam; - jāizvirza, atbilstoši klienta vajadzībām (gadījuma apraksts) un pasūtījumam, sasniedzamus psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķus; - jāapraksta un jāpamato izvēlētās psiholoģiskās palīdzības metodes/i. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Tests par psihisko traucējumu etioloģiju, izpausmēm un psiholoģiskās palīdzības metodēm (intervencēm), kas saskan ar kursa tēmām - starpieskaite (40%). 2. Norādītajā laikā nodots apraksts par psiholoģiskās palīdzības sniegšanas metodēm/i atbilstoši iepriekš izlozētam gadījuma aprakstam militārajā jomā (apjoms līdz 5 lpp.) (60%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie apraksta psihologa preventīvo darbu un psihoizglītošanas principus militārajā jomā, raksturo psihisko traucējumu etioloģiju un to izpausmes karavīriem; kā arī nosauc, pamato un analīzē izvēlētās psiholoģiskās palīdzības metodes (intervences), nosauc kritērijus, kā izvērtēt psiholoģiskās palīdzības sniegšanas rezultātus. Studējošie raksturo karavīru rehabilitāciju un psiholoģiskā atbalsta aspektus karavīru ģimenēm. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie pielieto zināšanas militārajā jomā, lai plānotu psihologa preventīvo darbu un psihoizglītošanas pasākumus, kā arī izvirzītu atbilstoši klienta vajadzībām un pasūtījumam (gadījuma apraksts) sasniedzamus psiholoģiskās palīdzības mērķus, izvēlas piemērotākās palīdzības metodes (intervences) un plāno psiholoģiskās palīdzības procesu. Studējošie plāno karavīru (gadījuma apraksts) rehabilitāciju un psiholoģiskā atbalsta pasākumus karavīru ģimenēm. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie patstāvīgi plāno preventīvo darbu un psihoizglītošanas pasākumus militārajā jomā, balstoties uz gadījuma aprakstu izvirza sasniedzamus psiholoģiskās palīdzības mērķus, izvēlas piemērotas psiholoģiskās palīdzības metodes (intervence) un izstrādā darba plānu par psiholoģiskās palīdzības sniegšanu karavīriem, izvērtējot ierobežojumus un ievērojot ētiskos principus. Studējošie patstāvīgi plāno karavīru rehabilitāciju un psiholoģiskā atbalsta pasākumus karavīru ģimenēm. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Hooley, J. M., Butcher, J. N., Matthew, K., N., & Mineka, S. (2017). Abnormal psychology and modern life (17 edition). London: Pearson Education Limited. | ||||||||
2 | Maheshwari, N., & Kumar, V. V. (2016). Military Psychology: Concepts, Trends and Interventions. New Delhi, India: Sage Publications Pvt. Ltd. | ||||||||
3 | Institute of Medicine (U.S.). (2012). Treatment for Posttraumatic Stress Disorder in Military and Veteran Populations : Initial Assessment. Washington, DC: National Academies Press. | ||||||||
4 | Ramchand, R., & Rand Corporation. (2015). Suicide Postvention in the Department of Defense : Evidence, Policies and Procedures, and Perspectives of Loss Survivors. Santa Monica, CA: RAND Corporation. | ||||||||
5 | Lawhorne-Scott, C., & Philpott, D. (2013). Military Mental Health Care : A Guide for Service Members, Veterans, Families, and Community. Lanham, Md: Rowman & Littlefield Publishers. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. | ||||||||
2 | Wolfendale, J., & Tripodi, P. (2011). New Wars and New Soldiers : Military Ethics in the Contemporary World. Farnham, England: Ashgate. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal of Military Psychology | ||||||||
2 | Psihologa profesionālās darbības jomu apraksts. Militārā psiholoģija. |