.
Veselības un slimības psihosociālie aspekti un psihosociālā rehabilitācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.02.2024 08:49:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_294 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Gulbe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā psiholoģija, klīniskā psiholoģija, klīniskā veselības psiholoģija, veslības psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihologa profesionālā darbība un ētika. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot un sistematizēt maģistrantu izpratni par psihosociālās rehabilitācijas pamatprincipiem, terminoloģiju un metodoloģiju; izglītot par psihosociālās rehabilitācijas iespējām; sekmēt izpratni par multidisciplinārās komandas darbu un tās principiem psihosociālajā rehabilitācijā, izglītot par dažādu pacientu/klientu grupu psiholoģiskās palīdzības metožu izvēli, psihosociālās rehabilitācijas mērķu nospraušanu un psiholoģiskās palīdzības plāna izstrādi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Psihosociālā rehabilitācija. Psihologs rehabilitācijas komandā. Hospitalizācija un rehabilitācija. Pacients un psihologs rehabilitācijas iestādē. Mērķu uzstādīšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Psihologs ārstniecības iestādē. Multiprofesionāla komanda. SFK. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: kardiovaskulāras saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: pacienti pēc spinālā bojājuma: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirorehabilitācija: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: neirodeģeneratīvas saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: onkoloģiskās saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. Paliatīvā aprūpe. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: psihiskās saslimšanas: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: diabēta pacienti: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Darbs ar dažādām pacientu grupām: narkoloģija: etioloģija, biopsihosociālie faktori, psiholoģiskās palīdzības metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Seminārs. Psihologs multiprofesionālā komandā, biopsihosociālā pieeja darbā ar pacientiem ar hroniskām saslimšanām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Rehabilitācijas ietvaros, veiktas psiholoģiskās rehabilitācijas plāna izstrāde vienam klientam/pacientam (gadījumu analīze), prezentēšana grupā un vienas psiholoģiskās palīdzības konsultācijas simulācija, norādot izvēlētās psiholoģiskās palīdzības metodes un pamatojot to izvēli. 2. Refleksijas sniegšana par katras lekcijas/nodarbības tēmu. 3. Patstāvīga obligātās literatūras lasīšana. 4. Kursa atgriezeniskās saites aptaujas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Kontroldarbs (40%). 2. Psihosociālās rehabilitācijas gadījuma analīze un plāna izstrāde grupā (50%). Uzdevums sastāv no trim daļām: • Iesniegts rakstiskais darbs, kas ietver īsu anamnēzi, ārsta nosprausto rehabilitācijas mērķi, problēmas raksturojumu pēc biopsihosociālā modeļa, intervences/izmantotās tehnikas mērķa sasniegšanai teorētisku pamatojumu un konsultēšanas plānu (konsultāciju skaits, laiks, plānotās metodes) (3 lpp); • Rakstiskā darba prezentācija (5 – 7 min); • Vienas psiholoģiskās palīdzības konsultācijas fragmenta simulācija (15 min, kopā ar atgriezenisko saiti). Uzdevuma vērtēšanas kritēriji: 10 balles – veikta korekta gadījuma teorētiskā analīze, formulēta klienta psiholoģiskā problēma; atbilstoši klienta grūtībām un vajadzībām izvirzīts individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija, izvēlētas atbilstošas metodes. Students spēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību, reflektē par saviem ierobežojumiem un resursiem. 9 balles – veikta korekta gadījuma teorētiskā analīze, formulēta klienta psiholoģiskā problēma; atbilstoši klienta grūtībām un vajadzībām izvirzīts individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija, izvēlētas atbilstošas metodes. Students spēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību, daļēji reflektē par saviem ierobežojumiem un resursiem. 8 balles – veikta korekta gadījuma teorētiskā analīze, formulēta klienta psiholoģiskā problēma; atbilstoši klienta grūtībām un vajadzībām izvirzīts individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija, izvēlētas atbilstošas metodes. Students daļēji spēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību, daļēji reflektē par saviem ierobežojumiem un resursiem. 7 balles – veikta korekta gadījuma teorētiskā analīze, formulēta klienta psiholoģiskā problēma; klienta grūtībām un vajadzībām izvirzītais individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija ir daļēji korekti, izvēlētas atbilstošas metodes. Students daļēji spēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību, daļēji reflektē par saviem ierobežojumiem un resursiem. 6 balles – veikta korekta gadījuma teorētiskā analīze, daļēji korekti formulēta klienta psiholoģiskā problēma; klienta grūtībām un vajadzībām izvirzītais individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija ir daļēji korekti, izvēlētas atbilstošas metodes. Students daļēji spēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību, daļēji reflektē par saviem ierobežojumiem un resursiem. 5 balles – veikta korekta gadījuma teorētiskā analīze, daļēji korekti formulēta klienta psiholoģiskā problēma; klienta grūtībām un vajadzībām izvirzītais individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija ir daļēji korekti, izvēlētās metodes daļēji atbilst. Students daļēji spēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību, daļēji reflektē par saviem ierobežojumiem un resursiem. 4 balles – daļēji korekti gadījuma teorētiskā analīze, daļēji korekti formulēta klienta psiholoģiskā problēma; klienta grūtībām un vajadzībām izvirzītais individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija ir daļēji korekti, izvēlētās metodes daļēji atbilst. Students daļēji spēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību, daļēji reflektē par saviem ierobežojumiem un resursiem. 3 balles – daļēji korekti veikta gadījuma teorētiskā analīze,daļēji korekti formulēta klienta psiholoģiskā problēma; klienta grūtībām un vajadzībām izvirzītais individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija nav korekti, izvēlētās metodes daļēji atbilst. Students nespēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību un reflektēt par saviem ierobežojumiem un resursiem. 2 balles – gadījuma teorētiskā analīze veikta daļēji korekti,nekorekti formulēta klienta psiholoģiskā problēma; klienta grūtībām un vajadzībām izvirzītais individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija nav korekti, izvēlētās metodes daļēji atbilst. Students nespēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību un reflektēt par saviem ierobežojumiem un resursiem. 1 balles – nekorekti gadījuma teorētiskā analīze, nekorekti formulēta klienta psiholoģiskā problēma; klienta grūtībām un vajadzībām izvirzītais individuālās palīdzības mērķis un izstrādāta psiholoģiskās palīdzības stratēģija nav korekti, izvēlētās metodes daļēji atbilst. Students nespēj kritiski analizēt savu profesionālo darbību un reflektēt par saviem ierobežojumiem un resursiem. 0 balles – darbs nav veikts. 3. "Psihologs rehabilitācijā" dienasgrāmatas izveide un uzturēšana (10%). Šajā uzdevumā tiek sniegta Īsa pašrefleksija par katru lekciju/nodarbību, sniedzot atbildes uz sekojošajiem jautājumiem: • Ko es uzzināju? • Ko es ieguvu? • Kā es to varēšu izmantot profesionālajā darbībā? Kursa nokārtošanai nepieciešami vismaz 80%. Vēršu uzmanību, ka obligāta prasība ir studiju kursa izvērtējuma/atgriezeniskās saites sniegšana studiju kursa noslēgumā e-studiju platformā! Lūgums iepazīties ar Mākslīgā intelekta vadlīnijām studiju procesā: https://www.rsu.lv/maksligais-intelekts-augstakaja-izglitiba | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Definē un izskaidro psihosociālās rehabilitācijas terminoloģiju, principus un metodoloģiju; izskaidro psiholoģiskās palīdzības iespējas; raksturo multiprofesionālās un starpdisciplināras komandas darba principus psihosociālajā rehabilitācijā un definē psiholoģiskās palīdzības sniegšanas stratēģijas psihosociālajā rehabilitācijā atbilstoši pacientu grupai. | ||||||||
Prasmes: | Lieto studiju kursā apgūto terminoloģiju; spēj atpazīt rehabilitācijas gaitu ietekmējošos faktorus; atpazīst multiprofesionālās un starpdisciplināras komandas speciālistu darba pamatuzdevumus un spēj komunicēt atbilstoši viņu darba sfērai, spēj izvēlēties pacientu grupai un faktoriem atbilstošas psiholoģiskās palīdzības metodes, pielieto psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķu izvirzīšanas teorijas un metodes psiholoģiskā plāna izstrādē. | ||||||||
Kompetences: | Izprot un pielieto psihosociālajā rehabilitācijā izmantoto terminoloģiju; veido sadarbību ar savas un citu profesiju pārstāvjiem klienta problēmu risināšanā, iekļaujoties multiprofesionālā un starpdisciplinārā komandas darbā; izskaidro multiprofesionālās komandas darba principus psihosociālajā rehabilitācijā un sadarbojas ar komandas speciālistiem atbilstoši darbības sfērai, pielieto psiholoģiskās palīdzības metodes atbilstoši pacientu grupai, izstrādā atbilstošu psiholoģiskās palīdzības sniegšanas plānu un izvirza psiholoģiskās palīdzības sniegšanas mērķus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Atgriezeniskā saite | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Es/Citi apgalvojumu pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Ieteikumi | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Konfrontācija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Neatbilstību pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Norādījumi / Instrukcija | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Pašpalīdzība | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Borsos, D. P., Weikel, W. J., & Palmo, A. J. (2011). Foundations of Mental Health Counseling. Charles C Thomas. | ||||||||
2 | Kennedy, P. (2012). The Oxford Handbook of Rehabilitation Psychology. Oxford University Press. | ||||||||
3 | King, R., Lloyd, C., Meehan, T., Deane, F., & Kavanagh, D. (2012). Manual of Psychosocial Rehabilitation. UK Willey-Blackwell. | ||||||||
4 | Park, J. & Nasypany, A. (2012). Psychological Consultation in Rehabilitation. The Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 10 (1), 1-5. | ||||||||
5 | Mārtinsone, K. un Sudraba, V. (2019). Veselības psiholoģija starpdisciplināra pieeja. RSU izdevniecība. | ||||||||
6 | Sanford, J. A. (2012). Universal Design As a Rehabilitation Strategy: Design for the Ages. Springer Publishing Company. | ||||||||
7 | Coetzer, R., Daisley, A., Newby, G., & Weatherhead, S. (Eds.). (2013). Practical neuropsychological rehabilitation in acquired brain injury: A guide for working clinicians. Karnac Books. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Brian, E., Marks, D. F., Murray, M. D., & Estacio, E. V. (Eds.). (2011). Health psychology: theory, research and practice. SAGE Publications. | ||||||||
2 | Ogden, J. (2012). Health Psychology. Open University Press. | ||||||||
3 | Robinson, R. H. (2014). Foundations of Forensic Vocational Rehabilitation. Springer Publishing Company. | ||||||||
4 | Pratt, C. W., Gill, K. J., Barrett, N. M., & Roberts, M. M. (2006). Psychiatric Rehabilitation. Academic Press. | ||||||||
5 | Sanderson, C. A. (2013). Health psychology. JohnWiley&Sons. | ||||||||
6 | Taylor, S. E. (2012). Health psychology. NewYork. | ||||||||
7 | Siegert, J. (2015). Rehabilitation goal setting: theory, practice, and evidence. Taylor & Francis Group | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Rehabilitation Psychology | ||||||||
2 | International Journal of Psychosocial Rehabilitation | ||||||||
3 | Journal of Health Psychology | ||||||||
4 | British Journal of Health Psychology | ||||||||
5 | Psychology and Health | ||||||||
6 | Journal of Clinical Psychology in Medical Settings | ||||||||
7 | Journal of Epidemiology of Community Health | ||||||||
8 | Rehabilitation Counseling Bulletin |