Pārlekt uz galveno saturu

Organisma funkciju regulācija un veselība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 09:00:15
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_300LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Agnese Ušacka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Psihes bioloģiskie pamati, neiropsiholoģija.
Mērķis:
Radīt iespēju apgūt zināšanas par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, un psiholoģiskās palīdzības iespējām stresa pārvarēšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organisma funkciju regulācija un veselība. Homeostāze un veselība. Organisma funkciju regulācijas veidi. Fizioloģisko un psihisko funkciju mijiedarbība.Lekcijas2.00auditorija
2Neirālā regulācija. Centrālā un perifērā nervu sistēma. Neiromediatori un neiromodulātori.Lekcijas2.00auditorija
3Imūnā regulācija. Organisma ģenētiskā homeostāze un tās riski. Imunitātes mehānismi. Imūnsistēmu ietekmējošie faktori. Imūnprofilakse. Imūnsistēmas darbības traucējumi. Psihoneiroimunoloģijas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
4Psihoneiroendokrīnā ietekme. Neiroendokrīnā sistēma. Nervu sistēmas – endokrīnās sistēmas un uzvedības mijiedarbība.Lekcijas1.00auditorija
5Stresa ietekme uz organisma funkcijām un veselību. Adaptācija stresam. Stresa mazināšanas intervences.Lekcijas0.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
6Klīniskā psihofarmakoterapija: psihiatrijā lietoto medikamentu grupas, to reģistrētās un nereģistrētās indikācijas, kontrindikācijas, biežākās blakusparādības un atcelšanas simptomi.Lekcijas2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lai nokārtotu pārbaudījumu, studentam jāuzraksta 2000 vārdu garš referāts par patstāvīgi izvēlētu tēmu, kas ir saistīta ar studiju kursā apskatīto materiālu. Studentiem ir aktīvi jāpiedalās praktiskajās nodarbībās. Balstoties apgūtajās stresa pārvarēšanas metodēs, studentiem ir jāpraktizē tās individuāli un jāveic pieraksti par savu pieredzi. Šī pieredze jāsintezē vienotā refreksijā. Visbeidzot studentiem ir patstāvīgi jāsagatavojas noslēguma eksāmenam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Studenti uzraksta referātu par konkrētu Psihoneiroimunoloģijas tēmu (60% no gala vērtējuma); 2. Studentiem jāiesniedz refleksija, kas balstīta individuālā pieredzē, praktizējot kursā apgūtās stresa pārvarēšanas metodes (ieskaite); 3. Noslēguma eksāmens - 80 jautājumu tests ar atbilžu variantiem (40% no gala vērtējuma). Saskaņā ar RSU Studiju reglamenta I 3.9. punktu, nodarbību apmeklējums ir obligāts un tiek reģistrēts. Katras nodarbības noslēgumā, students papildus iesniedz darba lapu, kas aizpildīta atbilstoši e-vidē norādītajiem kritērijiem un, kritēriju izpildes gadījumā, saņem vērtējumu “ieskaitīts”.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie apraksta psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību, skaidro neirozinātnes funkcionālos pamatprincipus, sistematizē organisma funkciju un veselības pamatprincipus, novērtē centrālas nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības un homeostāzes mehānismu nodrošināšanā. Apraksta stresa pārvarēšanas intervences.
Prasmes:Studējošie argumentēti diskutē par organisma funkciju regulāciju un veselību, centrālās nervu sistēmas nozīmi organisma funkcionālās darbības vienotības nodrošināšanā, psihoneiroimunoloģijas teorētiskām nostādnēm un jaunākiem pētījumiem neirozinātnes jomā. Pielieto stresa mazināšanas stratēģijas.
Kompetences:Studējošie izskaidro psihoneiroimunoloģijas pamatprincipus, stresa ietekmi uz organisma funkcijām un veselību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Purves, D., Augustine, G. J., Fitzpatrick, D., Hall, W., LaMantia, A. S., & White, L. (2019). Neurosciences. De Boeck Supérieur.
2Amthor, F., Theibert, W. A. B., Standaert, D. G., & Roberson, E. (2020). Essentials of Modern Neuroscience. McGraw Hill Professional.
3Holt, E. H., Lupsa, B., Lee, G. S., Bassyouni, H., & Peery, H. E. (2021). Goodman's basic medical endocrinology. Academic Press.
4Male, D. (2021). Immunology: an illustrated outline. CRC Press.
5Stahl, S. M. (2021). Stahl's essential psychopharmacology: neuroscientific basis and practical applications. Cambridge university press.
6María Dolores P-R, Gilberto P-S, Oscar R-E, Patricia A-P, M Iván G#x02010;P, Lenin P-R, Enrique B-V. NeuroImmuno Endocrinology: a brief historic narrative. J Leukoc Biol. 2022; 112: 97–114.
Papildu literatūra
1Moraes LJ; Miranda MB; Loures LF; Mainieri AG; Mármora CHC. (2018). A systematic review of psychoneuroimmunology-based interventions. Psych., Health & Medicine. 2018 Jul; Vol. 23 (6), pp. 635-652; Publisher: Routledge; PMID: 29262731, Database: MEDLINE
2Straub RH; Cutolo M. (2018). Psychoneuroimmunology-developments in stress research. Wiener Medizinische Wochenschrift. Mar; Vol. 168 (3-4), pp. 76-84; Publisher: Springer Verlag; PMID: 28600777, Database: MEDLINE Complete
3Sherer ML; Posillico CK; Schwarz JM. (2018). The psychoneuroimmunology of pregnancy. Frontiers In Neuroendocrinology [Front Neuroendocrinol], ISSN: 1095-6808, 2018 Oct; Vol. 51, pp. 25-35; Publisher: Academic Press; PMID: 29110974, Database: MEDLINE
4Cassidy, T. (2011). Stress, Cognition and Health. Routledge.
5Sanderson, C. A. (2013). Health Psychology. John Wiley & Sons, Inc.
6Sarafino, E.P. (2012). Health Psychology. Biopsychosocial Interactions. Willey&Sons.
Citi informācijas avoti
1Farb, N.A., Anderson, A.K, & Segal, Z.V. (2012). The Mindful Brain and Emotion Regulation in Mood Disorders.
2Fishbein, D., Warner, T., Krebs, C., Trevarthen, N., Flannery, B., & Hammond, J. (2009). Differential relationships between personal and community stressors and children’s neurocognitive functioning. Child Maltreat, 14,299–315.
3Hedges, W.H., Woon, F.L. (2011). Early-life stress and cognitive outcome. Psychopharmacology, 214:121–130.
4Mars, T.,S., & Abbey, H. (2010). Mindfulness meditation practice as a healthcare intervention: A systematic review. International Journal of Osteopathic Medicine, 13, 56–66.