.
Pozitīvā psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.02.2024 13:31:50
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_319 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Personības psiholoģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība; Sporta treneris; Māszinības; Vadībzinātne; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Rehabilitācija; Politikas zinātne; Komunikācijas zinātne; Dzīvās dabas zinātnes; Personu un īpašuma aizsardzība; Tiesību zinātne; Klīniskā farmācija; Vecmāšu zinības; Uzņēmējdarbības vadība; Tirgzinības un reklāma; Sociālā antropoloģija; Medicīnas tehnoloģijas; Farmācija; Tiesību zinātne; Ārstniecība; Informācijas un komunikācijas zinātne; Socioloģija; Medicīnas pakalpojumi; Veselības vadība; Pedagoģija; Bioloģija; Civilā un militārā aizsardzība; Zobārstniecība; Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Guna Svence | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587, GUna Svence 29106837 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas | ||||||||
Mērķis: | Padziļināt studentu izpratni par pozitīvās psiholoģijas aktualitāti, veidot izpratni par tās pamatkonceptiem un intervences programmām, kā arī pozitīvās psiholoģijas mērinstrumentāriju saturu un formu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pozitīvās psiholoģijas konstrukti, vēsture, mūsdienu aktualitātes zinātnē un sabiedrības veselībā. Galvenie jēdzieni, pozitīvās psiholoģijas atslēgvārdi, kā well-being (labizjūta), resilience (dzīvesspēks), flow (optimālā pieredze), optimism (optimisms un pozitīvā domāšana), cerība (Hope) u.c. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
2 | Pozitīvās psiholoģijas uz pierādījumiem balstītās intervences programmu piemēru apskats (pozitīvais fokuss, savouring jeb apzinātā 4 soļu baudīšanas fokuss, Resilience 7 soļu programma) | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Stipro pušu koncepts kā populārākais koncepts pozitīvās psiholoģijas intervencē. Strengths (Peterson& Seligman,2004) vingrinājumi- Tavas stiprās puses izaicinājumos, no negatīvās pagātnes un pozitīvo nākotni. M. Seligmana iemācķītās bezpalīdzības sindroms, katastrofiskā domāšana un iemācītais optimisms. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Pozitīvās psiholoģijas mērinstrumenti (dzīvesspēka aptauja, labizjūtas aptauja, stipro pušu aptauja u.c.) | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 2 patstāvīgie darbi: 1. Aprakstīt pozitīvās psiholoģijas klasiķu konceptus, sagatavot individuāli vai grupās pārspriedumu un kritisku analīzi par kādu no tiem. Apjoms 3-5 lpp. Jāpievieno E-studijās. 2. Analizēt mūsdienu (2017-2021) pozitīvās psiholoģijas pētījumus (2-3) par pozitīvās psiholoģijas atslēgvārdiem, izpētes instrumentārijiem un veiktajiem pētījumiem, analizēt metodoloģiju, diskusijas daļu. Sagatavot individuālu vai grupas pārskatu par veikto izpētes darbu. Jāpievieno E-studijās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Vērtēšanas kritēriji par 2 patstāvīgajiem darbiem: 1. Ir pozitīvās psiholoģijas koncepta zinātnisks apraksts, izmantojot pozitīvās psiholoģijas autora rakstu vai grāmatu, lietojot atsauces. 2. Ir izvērsta zinātniskā teksta analīze par konkrēto konceptu. 3. Noformējums prezentācijai vai esejai atbilst RSU prasībām. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Raksturo un skaidro pozitīvās psiholoģijas konceptus, intervences programmas un mērinstrumentāriju saturu un formu. | ||||||||
Prasmes: | Veic izpēti patstāvīgajā darbā un esejā, demonstrējot prasmi skaidrot pozitīvās psiholoģijas atslēgvārdus, intervences programmas, mērījumus, kā arī, identificē pētījuma problēmu vai tēmu, atbilstoši sabiedrībai un savai nākamajai profesijai nozīmīgu problēmu pozitīvās psiholoģijas kontekstā, izveidojot eseju. | ||||||||
Kompetences: | Izmanto pozitīvās psiholoģijas pamatautoru un mūsdienu autoru idejas, konceptus, hipotēzes un pētījumu rezultātus individuālos un grupas darbos. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Psihoizglītošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aspinwall, L. G., & Staudinger, U. M. (Eds.). (2003). A psychology of human strengths: Fundamental questions and future directions for a positive psychology. Washington, DC: American Psychological Association. | ||||||||
2 | Keyes, C. L. M., & Haidt, J. (Eds.). (2003). Flourishing: Positive psychology and the life well lived. Washington DC: American Psychological Associa | ||||||||
3 | Peterson, C., Park, N., & Seligman, M. E. (2005b). Orientations to happiness and life satisfaction: The full life versus the empty life. Journal of Happiness Studies, 6, 25–41 | ||||||||
4 | Seligman, M. E. P. (2002). Authentic happiness. New York: Free Press. Seligman | ||||||||
5 | Seligman, M. E. P. & Tracy, A. (2005). Positive Psychology Progress. Empirical Validation of Interventions. American Psychologist by the American Psychological. Vol. 60, No. 5, 410–421 DOI: 10.1037/0003-066X.60.5.410 | ||||||||
6 | Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5-14. | ||||||||
7 | Svence, G. (2009). Pozitīvā psiholoģija. R., Zvaigzne ABC. | ||||||||
8 | Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (Eds.). (2002). Handbook of positive psychology. New York: Oxford University Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mahdiani, H. & Dalhousie, U. (2020). Can Biomedical and Cognitive Enhancement Increase Psychological Resilience? 0 Canadian Psychological Association Canadian | ||||||||
2 | Psychology / Psychologie canadienne. Vol. 62, No. 3, 295–303. http://dx.doi.org/10.1037/cap0000217 295 2 | ||||||||
3 | Lopez, S. J., & Snyder, C. R. (Eds.). (2004). Positive psychological assessment: A handbook of models and measures. Washington, DC: American Psychological Association | ||||||||
4 | Lyubomirsky, S., & Lepper, H. S. (1999). A measure of subjective happiness: Preliminary reliability and construct validation. Social Indicators Research, 46, 137–155 | ||||||||
5 | Titova, L., Werner, K.M., Sheldon, M.K. (2018). EDITORIAL Translating Positive Psychology. Translational Issues in Psychological Science. American Psychological Association, Vol. 4, No. 3, 211–214 http://dx.doi.org/10.1037/tps0000170 | ||||||||
6 | Svence, G. Dzīvesspēka koncepts pozitīvās psiholoģijas kontekstā. R., Zinātne. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | https://www.pursuit-of-happiness.org/history-of-happiness/m… |