Pārlekt uz galveno saturu

Pašpalīdzība palīdzošajās profesijās

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.11.2023 11:51:02
Par studiju kursu
Kursa kods:VPUPK_347LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija; Ārstniecība; Pedagoģija; Māszinības; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Aija Ozola
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, J. Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Padziļināt studējošo zināšanas par pašpalīdzību psiholoģijas un veselības aprūpes kontekstā, tās nozīmi palīdzošajās profesijās, mākslā un tehnoloģijās balstītas pašpalīdzības iespējām. Veicināt pašnovērošanas un pašrefleksijas spēju un prasmi identificēt savas pašpalīdzības vajadzības, lietot teorētiski pamatotas pašpalīdzības stratēģijas, plānot un īstenot pašpalīdzības uzvedības pārmaiņas, psiholoģiskās noturības un pašizaugsmes veicināšanai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pašpalīdzības jēdziens un teorētiskās koncepcijas veselības aprūpē un psiholoģijā. Pašpalīdzība kā nepieciešamība, veselības un labbūtības riski palīdzošajās profesijās: stress, profesionālā izdegšana, līdzjūtības nogurums, sekundārais traumatisms.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
2Pašpalīdzība personīgajā un profesionālajā kontekstā: stratēģiju klasifikācija un raksturojums. Uzvedības pārmaiņu posmi un procesi pašpalīdzības pilnveidei.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Digitālā transformācija veselības aprūpē. Mākslas ietekme uz veselību un labbūtību. Mākslas veidi kā pašpalīdzības resurss. Mākslās un tehnoloģijās balstītas intervences pašpalīdzība.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Pašpalīdzības vajadzības, stratēģiju nozīmīgums un īstenojamība. Pašnovērošanas un pašrefleksijas nozīme uzvedības pārmaiņu īstenošanā pašpalīdzības pilnveidei.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Sistemātiskas, patstāvīgas norādītās literatūras studijas, pašpārbaudes uzdevumi studiju kursa tēmu noslēgumā, pašpalīdzības pētījuma analīze, pašpalīdzības dienasgrāmatas rakstīšana, atspoguļojot pašpalīdzības uzvedības pārmaiņu plānošanu un īstenošanu un reflektējot par nodarbībās veiktajiem individuālajiem un grupu uzdevumiem, noslēguma esejas – pašrefleksijas izstrāde un prezentācija. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Sniegums pašpārbaudes uzdevumos katras studiju kursa tēmas noslēgumā (25%), aktīva līdzdalība diskusijās, individuālajos un grupu uzdevumos nodarbībās (25%), pašpalīdzības pētījuma analīze pēc dotajiem kritērijiem (25%), noslēguma eseja un prezentācija – pašrefleksija pēc dotajiem kritērijiem par pašpalīdzības uzvedības pārmaiņu plānošanu un īstenošanu, dienasgrāmatas rakstīšanu (25%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pārzina, analizē un salīdzina pašpalīdzības teorētiskās koncepcijas psiholoģijā un veselības aprūpē, izprot pašpalīdzības nozīmi palīdzošajās profesijās. Analizē pašpalīdzības pilnveidi uzvedības pārmaiņu teoriju kontekstā. Pārzina pašpalīdzības stratēģiju saturu, izprot nozīmīguma un īstenojamības jēdzienus. Izprot mākslas lomu veselībai un labbūtībai. Analizē un kritiski izvērtē mākslās un tehnoloģijās balstītas pašpalīdzības pētījumus. Izprot pašnovērošanas un pašrefleksijas lomu pašpalīdzības vajadzību apzināšanā, pašpalīdzības īstenošanā un pilnveidē.
Prasmes:Veic personīgās un profesionālās pašpalīdzības pašnovērošanu un pašrefleksiju. Atlasa un lieto personīgās un profesionālās pašpalīdzības stratēģijas, psiholoģiskās noturības un pašizaugsmes veicināšanai. Plāno un īsteno pašpalīdzības uzvedības pārmaiņas. Iesaistās mākslā un tehnoloģijās balstītā pašpalīdzības praksē.
Kompetences:Balstoties uz teorētiskajām zināšanām par pašpalīdzību, identificē savas pašpalīdzības vajadzības, lieto teorētiski pamatotas personīgās un profesionālās pašpalīdzības stratēģijas. Plāno un īsteno personīgās un profesionālās pašpalīdzības pilnveidi. Veic savas pašpalīdzības pašnovērošanu, spēj reflektēt.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Gengoux, G. W., et al. 2020. Enhancing wellness among psychiatrists, psychologists, and mental health clinicians. American Psychiatric Association Publishing.
2Oliver, J., and Bennett, R. 2020. The mindfulness and acceptance workbook for self-esteem. New Harbinger Publications.
3Seaward, B. L. 2022. Managing stress: Skills for self-care, personal resiliency and work-life balance in a rapidly changing world. Jones & Bartlett Learning.
Papildu literatūra
1Mordue, S. J., Watson, L., and Hunter, S. 2020. How to thrive in professional practice: A self-care handbook. Critical Publishing.
2Parry, S. (Ed.) 2017. Effective self-care and resilience in clinical practice: Dealing with stress, compassion fatigue and burnout. Jessica Kingsley Publishers.
Citi informācijas avoti
1psychologytoday.com
2selfcarepsychology.com