.
Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2024 16:01:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_348 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Vispārīgā psiholoģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kristīne Vende-Kotova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešams. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt iespēju studentiem apgūt psiholoģijas pamata koncepcijas un attīstīt prasmi iegūtās zināšanas pielietot profesionālajā darbībā, kā arī pilnveidot prasmes saskarsmei ar pacientu, viņa piederīgajiem un kolēģiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Psiholoģisko faktoru nozīme biopsihosociālā modeļa koncepcijā darbā ar pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
4 | Aktīvās klausīšanās prasmes. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīnijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Vajadzības, motivācija. Vienotais motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Emocijas: primārās un sekundārās, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. Darbs un komunikācija ar dažādām pacientu grupām. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
9 | Stress un konflikti profesionālajā saskarsmē | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
10 | Stresa mazināšanas stratēģijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Jaunāko pētījumu apskats par profesionālās izdegšanas riskiem un izdegšanas profilaksi veselības aprūpes vidē. Personīgie resursi izdegšanas profilaksē. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Konfliktu pazīmes, nozīme un risnāšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva rīcība konfliktsituācijās. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un loma rehabilitācijas komandas darbā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Veselības uzvedība, tās modeļi. Preventatīva veselības uzvedība | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
15 | Kognitīvi -biheiviorālais modelis sāpju ārstēšanā. Psiholoģiskas intervences cilvēkiem ar hroniskām saslimšanām. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievadlekcija. Psiholoģisko faktoru nozīme biopsihosociālā modeļa koncepcijā darbā ar pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Saskarsmes jēdziens. Profesionālā un ikdienas saskarsme. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
3 | Apziņa un psihiskie procesi (uztvere, atmiņa, domāšana) un to ietekme uz pacienta stāvokli, mijiedarbību ar ārstniecības personu. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Aktīvās klausīšanās prasmes. Kalgari-Kembridžas saskarsmes vadlīnijas. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Vajadzības, motivācija. Vienotais motivācijas modelis. Pašefektivitāte, tās nozīme un veicināšanas iespējas. Pastiprinātāji un sodi jaunu uzvedības veidu apgūšanā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Emocijas: primārās un sekundārās, emociju funkcijas un to loma ikdienā un rehabilitācijas procesā. Darbs un komunikācija ar dažādām pacientu grupām. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Stress un konflikti profesionālajā saskarsmē | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
12 | Konfliktu pazīmes, nozīme un risnāšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva rīcība konfliktsituācijās. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
13 | Psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un loma rehabilitācijas komandas darbā. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti lasa norādītos literatūras avotus, iepazīstas ar metodiskajiem materiāliem, videolekcijām; atbild uz pašpārbaudes jautājumiem par katru no tēmām; aktīvi piedalās lekcijās un praktiskajās nodarbībās, argumentēti diskutē par apgūto materiālu, izpilda uzdevumus. Nodarbībās raksta profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. Prasības: pēc galvenās nodarbību tēmas students veic īsu tēmas aprakstu, atzīmējot galvenās atziņas par tēmas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē, kā arī atzīmē savas stiprās un pilnveidojamās prasmes saistībā ar tēmu. Noslēguma darbs: eseja ”Psiholoģijas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē”. Prasības: izmantojot ierakstus profesionālās izaugsmes dienasgrāmatā un literatūras avotus, students vismaz divu A4 lpp. (Times New Roman, 12, ne mazāk kā 680 vārdi) apjomā raksta un nodod eseju par psiholoģijas nozīmi profesionālajā darbībā veselības aprūpē. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Noskatītas videolekcijas un sniegtas atbildes uz pašpārbaudes jautājumiem – 50%. 2. Eseja ”Psiholoģijas nozīme profesionālajā darbībā veselības aprūpē” – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti atpazīst dažādus personības tipus un klientu/pacientu motīvus komunikācijā; raksturo emociju saistību ar kognitīvajiem procesiem; apraksta vajadzību un motivācijas jēdzienus, zina pašefektivitātes stiprināšanas veidus; izprot stresa pārvarēšanas nozīmīgumu. Apraksta saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar pacientu, viņa ģimeni un kolēģiem, definē konflikta pazīmes; uzskaita personības tipu galvenās pazīmes; apraksta izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus. Pārzina jaunākās atziņas par komunikāciju, tai skaitā konfliktu risināšanu, veselības aprūpes vidē. Salīdzina un atšķir profesionālo un ikdienas komunikāciju. | ||||||||
Prasmes: | Studenti izprot psihologa, psihiatra, psihoterapeita funkcijas un lomu rehabilitācijas komandas darbā; atpazīst un raksturo dažādas emocijas un jūtas; izprot dažādu faktoru ietekmi uz indivīda veselību; izmanto kritiskās domāšanas spējas, analizējot klīniskos gadījumus. Simulācijās lieto aktīvo klausīšanos, profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju, simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku. Izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas par psiholoģijas pamatiem, studenti analizē klīniskos gadījumus; analizējot klīnisko gadījumu, spēj argumentēti diskutēt, operējot ar vispārīgās psiholoģijas pamatjēdzieniem. Diferencē komunikāciju ar dažādām pacientu grupām un personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes mācību simulācijās, izvērtē savus izdegšanas riskus | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (2015). Psiholoģija. 1. Pamatjautājumi – teorijas un pētījumi. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
2 | Mārtinsone, K. & Miltuze, K. (2015). Psiholoģija. 2. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
3 | K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. | ||||||||
4 | Furlong, Gary T.,&Mississauga, Ont. (2005). The conflict resolution toolbox:models&maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict). Canada: J.Wiley&Sons( no1-14 lpp) (izdevums akceptējams) | ||||||||
5 | Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red.). (2015). Psiholoģija (no 127.-214. lpp, 11., 12., 13. nodaļa). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
6 | Mārtinsone, K., Sudraba, V. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: RSU (2. nodaļa, 3. nodaļa, 4. nodaļa, 5.1. nodaļa). | ||||||||
7 | Miller, W., Rollnick, S., (2012). Motivational interviewing: preparing people for change. New York; London: Guilford Press. | ||||||||
8 | Ramachandran, V., Stach, B. (2013). Professional Communication in Audiology. Plural Publishing, Inc., (audiologopēdiem) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kennedy, P. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of rehabilitation psychology. Oxford University Press. | ||||||||
2 | Edelman, R. (Ed.) (2000). Psychosocial Aspects of the Health Care Process. Pearson Education. | ||||||||
3 | Carlson, Mark. (2014). CBT for chronic pain and psychological well-being: a skills training manual integrating DBT, ACT, behavioral activation and motivational interviewing: Wiley-Blackwell | ||||||||
4 | Handbook of the psychology of aging / 2016 |