.
Digitālās veselības un veselības datu pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VVDG_041 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība | Mērķauditorija: | Vadībzinātne; Uzņēmējdarbības vadība; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Veselības vadība; Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Didzis Rūtītis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamata prasmes darbā ar datiem (informācijas meklēšana, izpratne par strukturētiem datiem, datu apstrāde ar MS Excel). | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas, prasmes un kompetences digitālo veselības datu ģenerēšanā, uzkrāšanā un pielietošanā, sarežģītu veselības nozares problēmu risināšanai un digitālās transformācijas īstenošanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Digitālā veselības datu tipi, to klasifikācija un standartizācija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Digitālās veselības informācijas sistēmas - EMR, EHR, PHR, slimību reģistri, datu un to apmaiņas standarti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Telemedicīnas pakalpojumi: attālinātas konsultācijas un konsīliji, pacienta attālināta uzraudzība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Datu drošība un digitālie riski | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Datu drošība, privātums un ar tiem saistītie digitālās veselības izaicinājumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Digitālā veselības datu tipi, to klasifikācija un standartizācija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Digitālās veselības informācijas sistēmas - EMR, EHR, PHR, slimību reģistri, datu un to apmaiņas standarti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Telemedicīnas pakalpojumi: attālinātas konsultācijas un konsīliji, pacienta attālināta uzraudzība | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
4 | Datu drošība un digitālie riski | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Datu drošība, privātums un ar tiem saistītie digitālās veselības izaicinājumi | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) E-studijās ievietoto materiālu apguve (videolekcijas, raksti, publikācijas, datu bāzes). 2) Pašpārbaudes uzdevumu iesniegšana. 3) Patstāvīgā darba izstrāde: noteiktai veselības jomas problēmai piedāvāt risinājumu, izmantojot digitālās veselības datus, raksturot ar to izmantošanu saistītos datu drošības un digitālās apstrādes izaicinājumus un to iespējamos risinājumus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa vērtējumu veidos gala eksāmena tests, kurā tiks iekļauti izvēles iespēju jautājumi no katras kursa apmācību tēmas (kopā 5 gab.) lekciju materiāla. Tests tiks vērtēts 10 ballu skalā. Sekmīgai kursa nokārtošanai studentam nepieciešams saņemt vismaz 4 balles no 10. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - Pārzināt digitālās veselības datu ģenerēšanu, standartizāciju, uzkrāšanu un pārzināt to pielietojumu dažādos veselības jomas procesos. - Pārzināt veselības jomā biežāk izmantotās veselības datus uzkrājošās un analizējošās informācijas sistēmas un to izmantošanas mērķus un uzdevumus, funkcijas un ierobežojumus. - Atpazīt, nosaukt un sniegt pārskatu par digitālās veselības jomā biežāk izmantotajiem standartiem. - Raksturot dažādus telemedicīnas pakalpojumus, pārzināt to lomu un sniegtās iespējas veselības jomas procesu pieejamības uzlabošanā. - Nosaukt un skaidrot izaicinājumus, kas saistīti ar digitālās veselības rīku datu drošību un privātumu, atrast un interpretēt normatīvo aktu prasības. | ||||||||
Prasmes: | - Pamatot dažādu digitālās veselības rīku pielietošanas iespējas, veselības aprūpes digitalizācijai. - Pārzināt dažādu digitālās veselības informācijas sistēmu (EMR, EHR, PHR un slimību reģistri) funkcionalitāti un izskaidrot būtiskās atšķirības, argumentēt katras sistēmas piemērotību konkrētiem uzdevumiem; pamatot būtiskās atšķirības un funkcionalitāti dažādām digitālās veselības informācijas sistēmām: EMR, EHR, PHR un slimību reģistriem. - Atšķirt dažādus telemedicīnas pakalpojumu veidus, izvērtēt un analizēt to izmantošanas iespējas noteiktu veselības jomas procesu uzlabošanā, pakalpojumu pieejamības veicināšanā, debatēt par dažādu pakalpojumu izmantošanas iespējām, stiprajām un vājajām pusēm. - Klasificēt dažādus digitālās veselības jomā izmantotos datu kodēšanas un apstrādes standartus, ieviest noteiktu standartu izmantošanu izvēlētam digitālās veselības rīkam vai informācijas sistēmai. - Izvērtēt ar izvēlēto digitālo risinājumu saistītos datu drošības un privātuma izaicinājumus, identificēt un pamatot izvēlētos risku mazināšanas pasākumus. | ||||||||
Kompetences: | - Pārvaldīt digitālās veselības datus un veselības jomā izmantotās veselības datus uzkrājošās un analizējošās informācijas sistēmas, tajā skaitā augsta līmeņa datu skaitļošanu, digitālās transformācijas īstenošanai. - Pārvaldīt digitālās veselības jomā izmantotos datu kodēšanas un apstrādes standartus, pamatot noteiktu standartu izmantošanu izvēlētam digitālās veselības rīkam, informācijas sistēmai vai analītikas pieejai. - Pārzināt tele-medicīnas risinājumus veselības nozares sadarbspējas, datu ģenerēšanas un integrācijas procesu īstenošanai. - Īstenot personas datu un privātuma aizsardzības risinājumus, identificēt un novērst ar veselības datu aizsardzību saistītos riskus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pettey C. (2019, March 8). Why data and analytics are key to digital transformation. Gartner. | ||||||||
2 | Glaser, J., & Shaw, S. (2022). Digital transformation success: What can health care providers learn from other industries. NEJM Catalyst. | ||||||||
3 | Tabrizi, B., Lam, E., Girard, K., & Irvin, V. (2019). Digital transformation is not about technology. Harvard Business Review. | ||||||||
4 | Solomon, M., & Rolle, T. L. (2020, June). Four factors driving the momentum of telehealth adoption that will continue after the COVID-19 crisis. Point of Care Partners. | ||||||||
5 | Siwicki, B. (2021, November 1). Interoperability: Where it’s headed, and where IT leaders will be investing. Healthcare ITNews. | ||||||||
6 | Farnham, K. (2021, September 16). Why good governance is the secret of success in digital transformation. Diligent. | ||||||||
7 | Obwegeser, N., Yokoi, T., Wade, M., & Voskes, T. (2020, April 1). 7 key principles to govern digital initiatives. MIT Sloan Management Review. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Finelli, L. A., & Narasimhan, V. (2020). Leading a digital transformation in the pharmaceutical industry: Reimagining the way we work in global drug development. Clinical Pharmacology and Therapeutics, 108(4), 756–761. | ||||||||
2 | Glaser, J. (2019, December 27). How To Ensure Your Health Care Innovation Doesn’t Flop. Harvard Business Review. | ||||||||
3 | Gupta, D. (2022, July 22). How is technology impacting home healthcare? Appinventiv. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kwo, L. (2021, July 1). Contributed: Top 10 use cases for AI in healthcare. Mobihealthnews. | ||||||||
2 | Kimberling, E. (2021, April 8). Top 10 Digital Transformation Failures of All Time, Selected by an ERP Expert Witness. |