.
Farmācijas vēsture
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.07.2024 11:54:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_003 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Sociālā farmācija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Mauriņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas pasaules un Latvijas vēsturē. | ||||||||
Mērķis: | 1. Iepazīt un izprast farmācijas attīstības gaitu Senajā pasaulē un Eiropā, sākot no V gadsimta līdz XX gadsimtam. 2. Apgūt farmācijas attīstību Baltijā un Rīgas aptieku vēsturi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Medicīna un farmācija senajā pasaulē: senā Indija, senā Ēģipte, senā Ķīna un senā Grieķija. Hipokrāts. Farmācija senajā Romā. Zāles, indes un pretindes senajā pasaulē: Indija, Ķīna, Ēģipte, Ponta, Senā Roma | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Arābu laikmets zinātnē VII – XII gadsimtā. Klasiskie viduslaiki Eiropā XIII – XV gadsimtā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kristietības iesakņošanās Eiropā un tās ietekme uz zinātnes attīstību | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Alķīmija. Jatroķīmijas laikmets (XV – XVII gs.) Eiropā. Paracelzs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Flogistona teorijas laikmets Eiropā. Botānikas rašanās un attīstība Eiropā. Augu sistemātikas radītājs Karls Linnejs. Zviedru aptiekārs Karls Vilhelms Šēle. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Zamuels Hānemanis un homeopātija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Anti flogistona teorija. Anuāns Lorāns Lavuazjē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Alkaloīdu atklāšana. Ķīmisko elementu atklāšana. Farmaceits Karls Klauss – ievērojams zinātnieks. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Farmācijas attīstība Baltijā no vissenākajiem laikiem līdz XX gadsimtam. Farmācijas vēsturnieki – G.Šveders, G.Otto, E.Zeiberlihs, F.Lihingers. Farmaceits Kārlis Krēsliņš – zinātnieks, aptiekārs un sabiedrisks darbinieks. Farmaceits Dāvis Blūmentāls – visu mūžu militārā dienestā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Senā aptieka, aptiekārs, tā tiesības un pienākumi. Aptieku pirmsākumi Rīgā un Latvijā. Lielā jeb Rātsaptieka. Mazā jeb Ziloņa aptieka. Kaļķu ielas aptieka | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Prevo, Gulbja, Brieža, Lauvas un Lastādijas aptieka, Zaļā, Priekšpilsētas, Kroņa, Zilā, Klīversalas, Jēzus baznīcas un Vecpilsētas aptieka. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Ekskursija uz Mencendorfa namu, Farmācijas muzeju, P.Stradiņa Medicīnas Vēstures muzeju | Nodarbības | 4.00 | mācību izbraukums | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošajiem patstāvīgi jāizveido 2 prezentācijas par konkrētām tēmām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Nodarbību apmeklējums. 2. 2 prezentācijas. 3. Eseja par ekskursijās gūtajiem iespaidiem. 3. Akumulējošais eksāmens, gala vērtējumu veido abu prezentāciju vidējā atzīme pie nosacījuma, ka ir iesniegta arī eseja. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais: 1. Mācēs sistematizēt galvenos farmācijas attīstības periodus Eiropā un Baltijā. 2. Mācēs izskaidrot ievērojamāko zinātnieku ieguldījumu farmācijas attīstībā. 3. Spēs orientēties Rīgas pirmo aptieku vēsturē. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais spēs izskaidrot farmācijas izcelsmi un pamatot tās attīstību dažādos laika periodos, novērtējot atsevišķu zinātnes teoriju un sasniegumu ietekmi uz farmāciju, spēs atrast un pielietot uz pierādījumiem balstītu informāciju. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais būs spējīgs izprast un novērtēt farmācijas attīstības virzību cauri gadsimtiem un spēs saskatīt ciešo vēsturisko saikni starp farmācijas attīstības gaitu Eiropā un Latvijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V. Šidlovska, B.Mauriņa, I.Smiltena, V.Pirsko. Senās Rīgas aptiekas. Rīga: Nordik, 2005. – 192 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Maija Pozemkovska, Arnis Vīksna. Latvijas medicīnas vēsturnieki. Rīga: Medicīnas apgāds, 2017. 111 lpp. | ||||||||
3 | Vīksna A. Vecās aptiekas. Rīga: Zinātne, 1993. 160 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | No Grindeļa līdz mūsdienām. Rīga: Nordik, 1996. – 360 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Kremers, E. Kremers and Urdang's history of pharmacy. 4th ed. Madison: American Institute of the History of Pharmacy, 1986. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
7 | Kremers, E. Kremers and Urdang's history of pharmacy. 4th ed. Madison: American Institute of the History of Pharmacy, 1986. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Zinātniski praktisks un informatīvs farmacijas žurnāls „Materia Medica |