.
Perspektīvās zāļu formas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.09.2022 09:05:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_011 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Farmakoloģija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Bārene | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 26 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 26 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Neorganiskajā un organiskajā ķīmijā, kvantitatīvajā analīzē, augu un dzīvnieku bioloģijā, matemātikā un informātikā, fizikā, fizikālā farmācijā, medicīnas bioķīmijā, vides veselībā, mikrobioloģijā, medicīnas ķīmijā, farmācijas ķīmijā, farmakognozijā ar fitofarmācijas kursu, farmakoloģijā. Vēlamas zināšanas cilvēka anatomijā, normālā fizioloģijā, angļu valodā. | ||||||||
Mērķis: | 1. Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanu par perspektīvo zāļu formu īpatnībām un nozīmi. 2. Veicināt izpratni par polimēru lomu aktīvo vielu darbības pagarināšanā. 3. Veicināt izpratni par vielu prolongēšanas teorētiskiem pamatiem un to praktisko nozīmi ilgstošas darbības zāļu izstrādē. 4. Veicināt izpratni par pediatrijas praksē lietojamo zāļu formu īpatnībām. 5. Veicināt izpratni par veterinārijā lietojamām zāļu formām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Perspektīvo zāļu formu raksturojums. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
2 | Insulīna atbrīvošanas sistēmas iekšķīgai lietošanai. Palīgvielas – polimēri kā palīgvielas zāļu formu tehnoloģijā. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
3 | Zāļu vielu darbības prolongēšana. Ilgstošās darbības zāļu formu raksturojums. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
4 | Zāļu formas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
5 | Veterinārijā lietojamo zāļu formu raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Perspektīvo zāļu formu raksturojums. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
2 | Insulīna atbrīvošanas sistēmas iekšķīgai lietošanai. Palīgvielas – polimēri kā palīgvielas zāļu formu tehnoloģijā. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
3 | Zāļu vielu darbības prolongēšana. Ilgstošās darbības zāļu formu raksturojums. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
4 | Zāļu formas bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
5 | Veterinārijā lietojamo zāļu formu raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – situāciju risināšana, atbilstoši studiju kursa tēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudījums: • nobeiguma pārbaudījums – situāciju risināšana semestra nobeigumā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. Izprast ilgstošas darbības zāļu formu veidošanas pamatprincipus. 2. Raksturot ilgstošas darbības zāļu formu gatavošanā izmantojamos polimērus. 3. Raksturot ilgstošās darbības zāļu formu kvalitāti, atbilstoši normatīvo dokumentu prasībām. 4. Izprast īpašo pieeju bērnu zāļu formu izstrādē. 5. Raksturot veterinārijā lietojamo zāļu specifiskumu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1. Izvērtēt palīgvielu-polimēru fizikālās, ķīmiskās un funkcionālās īpašības un to izmantošanu bērnu zāļu formu un prolongētas darbības zāļu gatavošanā. 2. Izvērtēt tehnoloģiskos paņēmienus bērnu zāļu formu gatavošanā. 3. Izvērtēt zāļu formu kvalitāti, atbilstoši Eiropas Farmakopejas prasībām. 4. Korekti prezentēt sava praktiskā darba rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi novērtēt polimēru un tehnoloģijas sasniegumu lomu pagarinātas darbības zāļu formu un bērnu zāļu formu izstrādē un gatavošanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aulton, M. E. and Taylor, K. 2022. Aulton's pharmaceutics: The design and manufacture of medicines / edited by Michael E. Aulton and Kevin M.G. Taylor. 4th ed. Edinburgh, [etc.]: Churchill Livingstone/Elsevier. | ||||||||
2 | Rowe, R. C. 2020. Handbook of pharmaceutical excipients / edited by Raymond C. Rowe [et al.]. 7th ed. London; Philadelphia: Pharmaceutical Press; Washington, DC: American Pharmaceutical Association. | ||||||||
3 | European Directorate for the Quality of Medicines and Healthcare. 2016. European pharmacopoeia. 9th ed. Strasbourg: Council of Europe. | ||||||||
4 | Florence, A. T. 2016. Physicochemical principles of pharmacy: In manufacture, formulation and clinical use / Alexander T. Florence and David Attwood. 6th ed. London: Pharmaceutical Press. Available from: via Ebook Central (ProQuest). | ||||||||
5 | Fox Shelley Chambers. 2014. Pharmaceutics. London | ||||||||
6 | Jones, D. 2016. Pharmaceutics - dosage form and design / David Jones. 2nd ed. London: Pharmaceutical Press. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pharmaceutical Capsules. 2nd ed. 2004. Edited by Fridrun Podczeck. 288 pp. | ||||||||
2 | Loyd Allen Jr. 2008. Suppositories. 256 pp. | ||||||||
3 | Labarre, D. J. P. 2011. Biomedical and pharmaceutical polymers / Denis J.-P. Labarre, Gilles Ponchel, Christine Vauthier. 1st ed. London; Chicago: Pharmaceutical Press. | ||||||||
4 | David Jones. 2008. Pharmaceutics-Dosage Form and Design. 286 pp. | ||||||||
5 | Adrian C. Williams. 2003. Transdermal and Topical Drug Delivery. 256 pp. | ||||||||
6 | Gibson, M. 2009. Pharmaceutical preformulation and formulation: A practical guide from candidate drug selection to commercial dosage form / edited by Mark Gibson. 2nd ed. Boca Ration: CRC Press, Taylor and Francis Group. | ||||||||
7 | Sandle, T. 2013. Sterility, sterilisation and sterility assurance for pharmaceuticals: Technology, validation and current regulations / Tim Sandle. 1st ed. Philadelphia, PA: Woodhead Publishing. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eiropas Zāļu Aģentūras (EMA) izdotas vadlīnijas | ||||||||
2 | LR Ministru kabineta noteikumi Nr. 600 "Veterināro zāļu reģistrēšanas kārtība". | ||||||||
3 | ICH Topic E 11 Clinical Investigation of Medicinal Products in the Paediatric Population | ||||||||
4 | Guideline on pharmaceutical development of medicines for paediatric use EMA/CHMP/QWP/805880/2012 Rev.2 | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
6 | ICH Topic E 11 Clinical Investigation of Medicinal Products in the Paediatric Population | ||||||||
7 | Guideline on pharmaceutical development of medicines for paediatric use EMA/CHMP/QWP/805880/2012 Rev.2 |