.
Farmaceitiskā informācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:25.08.2023 13:05:41
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_049 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Sociālā farmācija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Elvis Pumpurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Farmācijas ķīmija, farmakognozija, aptiekas un rūpnieciskā zāļu formu tehnoloģija, farmaceitiskā farmakoloģija, klīniskie pētījumi. | ||||||||
Mērķis: | 1. Iepazīties ar dažādiem farmaceitiskās informācijas avotiem, to pielietojamību. 2. Izprast atšķirības starp komerciālu un nekomerciālu zāļu informāciju. 3. Mācīties atrast nepieciešamo informāciju, izvērtēt tās kvalitāti un uzticamību. 4. Attīstīt iemaņas informācijas apkopošanā un prezentēšanā. 5. Apgūt zinātniskā pētījuma metodoloģiju un struktūru. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātniskā darba metodoloģija. Kvalitatīvie pētījumi un to nozīme veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Zinātniskā darba izstrāde un prezentēšana. Plaģiātisma veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Farmaceitiskā informācija, tās raksturojums. Uz pierādījumiem balstīti informācijas avoti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Darbs ar nekomerciālas informācijas avotiem. Eiropas Zāļu aģentūras un Latvijas Zāļu valsts aģentūras datubāžu kā informācijas avotu izmantošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Starptautiskas zāļu klasifikācijas sistēmas. PVO zāļu ATC/DDD klasifikācijas sistēma, tās struktūra, raksturojums, lietojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jēdziens par zāļu analogiem. Zāļu nosaukumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Informācija par zālēm sabiedrībai. Zāļu reklāma sabiedrībai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Informācija par zālēm speciālistiem. Zāļu reklāma veselības aprūpes speciālistiem. Intelektuālās īpašumtiesības. Zāļu pieejamības koncepts. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zinātniskā darba metodoloģija. Kvalitatīvie pētījumi un to nozīme veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Zinātniskā darba izstrāde un prezentēšana. Plaģiātisma veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Farmaceitiskā informācija, tās raksturojums. Uz pierādījumiem balstīti informācijas avoti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Darbs ar nekomerciālas informācijas avotiem. Eiropas Zāļu aģentūras un Latvijas Zāļu valsts aģentūras datubāžu kā informācijas avotu izmantošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Starptautiskas zāļu klasifikācijas sistēmas. PVO zāļu ATC/DDD klasifikācijas sistēma, tās struktūra, raksturojums, lietojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Jēdziens par zāļu analogiem. Zāļu nosaukumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Informācija par zālēm sabiedrībai. Zāļu reklāma sabiedrībai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Informācija par zālēm speciālistiem. Zāļu reklāma veselības aprūpes speciālistiem. Intelektuālās īpašumtiesības. Zāļu pieejamības koncepts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darbs ar atbilstošo literatūru, praktiskie darbi grupās ar informācijas meklēšanu un analīzi, darbs grupās pie semestra projekta. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgie un praktiskie uzdevumi, prezentācija, grupu semestra projekts, individuālie un grupu testi, rakstisks eksāmens. Kursa kopējais vērtējums sastāvēs no semestra laikā iegūtā vērtējuma. 30% no gala vērtējuma veido individuālie un grupu testi, 20% veido semestra laikā veiktie grupu darbi, un 50% no gala vērtējuma veido eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pabiedzot šo studiju kursu, studenti: 1. zinās dažādu farmaceitiskās informācijas veidus; 2. zinās uz pierādījumiem balstītas medicīnas vispārējos principus; 3. zinās un spēs izmantot galvenos uz pierādījumiem balstītas farmaceitiskās informācijas uzkrājējus; 4. zinās farmaceitiskās informācijas kvalitātes pamatkritērijus; 5. zinās dažādus farmaceitisko reklāmu veidus; 6. zinās galvenos racionālas zāļu izmantošanas veicināšanas principus; 7. zinās pētījuma metodoloģiju un pētījuma izstrādes un noformēšanas principus. | ||||||||
Prasmes: | Pabiedzot šo studiju kursu, studenti: 1. atšķirs komerciālus no nekomerciāliem farmaceitiskās informācijas avotiem; 2. spēs izvērtēt un pārbaudīt dažādu farmaceitiskās informācijas avotu kvalitāti un ticamību; 3. spēs izmantot uz faktiem balstītas zināšanas, kas vērstas uz pacienta nodrošināšanu ar savlaicīgu, pareizu un racionālu farmakoterapiju; 4. spēs izstrādāt pielāgotu informācijas meklēšanas un iegūšanas stratēģiju un atrast nepieciešamo informāciju; 5. spēs formulēt zinātniskā pētījuma mērķi, hipotēzi, uzdevumus. Spēs izvēlēties un raksturot izmantotās pētniecības metodes. Spēs izstrādāt un noformēt pētījumu atbilstoši RSU prasībām. | ||||||||
Kompetences: | Pabeidzot šo studiju kursu, studenti spēs: 1. izmantot farmaceitisko uzziņu literatūru, uz pierādījumiem balstītas datu bāzes un citus nekomerciālās informācijas avotus par zālēm, patstāvīgi izvērtēt iegūtās informācijas saturu un informācijas avotu atbilstību, pirms tās pielietošanas; 2. sniegt dažādām mērķauditorijām pielāgotu informāciju; 3. pieņemt ētiskus lēmumus attiecībā uz zāļu reklamēšanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | ATC index with DDD’s. – Oslo: WHO Collaborating Centre for Drug Statistics Methodology. | ||||||||
2 | Ethical criteria for Medicinal Drug Promotion. – Geneva: WHO, 1988. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Farmācijas likums: Latvijas Republikas likums. 10.04.1997. Latvijas Vēstnesis. 103, 24.04.1997. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | International Nonproprietary Names (INN) for Pharmaceutical Substances: Lists of Recommended and Proposed INNs. – Geneve: WHO. | ||||||||
5 | Kokreina apvienības veidotie sistemātiskie pārskati | ||||||||
6 | Ministru Kabinets. 17.05.2011. Zāļu reklamēšanas kārtība un kārtība, kādā zāļu ražotājs ir tiesīgs nodot ārstiem bezmaksas zāļu paraugus: MK noteikumi Nr. 378. Latvijas Vēstnesis. 78, 20.05.2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Nacionālā veselības dienesta interneta vietne | ||||||||
8 | Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed | ||||||||
9 | Reklāmas likums: Latvijas Republikas likums. 20.12.1999. Latvijas Vēstnesis. 7, 10.01.2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | The National Institute for Health and Care Excellence Guidance | ||||||||
11 | WHO Collaborating Centre for Drug Statistics Methodology, Guidelines for ATC classification and DDD assignment 2019. Oslo, Norway, 2018. | ||||||||
12 | WHO. Model List of Essential Medicines. 2019. | ||||||||
13 | Zāļu valsts aģentūras interneta vietne | ||||||||
14 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
15 | ATC index with DDD’s. – Oslo: WHO Collaborating Centre for Drug Statistics Methodology. | ||||||||
16 | Ethical criteria for Medicinal Drug Promotion. – Geneva: WHO, 1988. (akceptējams izdevums) | ||||||||
17 | International Nonproprietary Names (INN) for Pharmaceutical Substances: Lists of Recommended and Proposed INNs. – Geneve: WHO. | ||||||||
18 | WHO. Model List of Essential Medicines. 2019. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Malone, P.M., Kier, K.L., Stanovich J.E., Malone, M.J. (2014). Drug information: a guide for pharmacists. 5th edition. McGraw Hill. |