.
Saskarsme ar pacientiem bērnu zobārstniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.10.2022 15:03:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZHAS_018 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anda Mironova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas saskarsmes psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Ar padziļinātu teorētisko zināšanu, kā arī modelētu situāciju un psiholoģisko vingrinājumu palīdzību sagatavot Zobārstniecības fakultātes zobu higiēnistu studentus darbam ar bērniem zobārstniecībā psiholoģiski netraumējošā veidā. Palīdzēt studentiem apzināties savas saskarsmes stiprās un vājās puses darbā ar pacientiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Saskarsme bērnu zobārstniecībā un baiļu profilakse. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Zobu tīrīšanas iemaņu veidošana dažādu vecumu grupām. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Darbs ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Darbs klīnikā ar dažāda vecuma bērniem. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Darbs klīnikā ar bērniem, kuriem ir autiskā spektra traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Eksāmens. Situāciju analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Aktīva līdzdalība diskusijās un praktiskajās nodarbībās un laikus iesniegti un izpildīti rakstiskie mājas darbi par nodarbībās veiktajiem uzdevumiem, papildus izmantojot atbilstošu literatūru. Kursa novērtēšanas anketas aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējums sastāda 50% klīniskā darba vērtējums un 50% rakstisks gala eksāmens-tests par nodarbībās apgūtām tēmām. Lai tests būtu ieskaitīts jāsniedz 55% pareizu atbilžu uz uzdotajiem jautājumiem. Testa rezultāti % tiek pārvērsti ballēs atbilstoši RSU nolikumam. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: • nosaukt galvenās verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības, to izpausmes un praktisko nozīmi bērnu zobārstniecībā; • raksturot pirmsskolas, jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības; • nosaukt baiļu un trauksmes iemeslus un izpausmes zobārstniecībā, kā arī to pārvarēšanas un mazināšanas metodes; • identificēt sarežģītos pacientus un izveidot savu taktiku darbā ar tiem. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā students novērtē pacienta baiļu un trauksmes līmeni, kā arī psiholoģisko un emocionālo briedumu zobārstniecības situācijās, kā arī klīnikā piemēro optimālo taktiku (vārdus un uzvedību) baiļu un trauksmes mazināšanai. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj veiksmīgi sadarboties ar bērniem un citiem sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijā, atbilstoši viņu vecumam, veselībai un psiholoģiskajām īpatnībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | AAPD Guideline on Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient // Clinical guidelines 2015; 37(6): 180 - 193. | ||||||||
2 | Beaton L., Freeman R., Humphris G. Why are people afraid of the dentist? Observations and explanations // Medical Principles and Practice, 2014; 23(4): 295 – 301. | ||||||||
3 | Dental abstract. Managing fearful or anxious patients. 2014, Volume 59, Issue 4, Pages 212-214, 2014 Mosby, Inc. | ||||||||
4 | Koch, Goran. Pediatric Dentistry : A Clinical Approach, John Wiley & Sons, Incorporated, 2017. ProQuest Ebook Central. | ||||||||
5 | Newton T, Asimakopoulou K, Daly B, Scambler S, Scott S. The management of dental anxiety: time for a sense of proportion? // British Dental Journal 2012; 213: 271 - 274. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Poulsen S. The child’s first dental visit // International Journal of Paediatric Dentistry 2003; 13: 264 – 265. Informācija aktuāla, nemainīga. | ||||||||
7 | Wright, Gerald Z.. Behavior Management in Dentistry for Children, John Wiley & Sons, Incorporated, 2014. ProQuest Ebook Central | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Armfield JM, Heaton LJ. Management of fear and anxiety in the dental clinic: a review. Aust Dent J. 2013 Dec;58(4):390-407 | ||||||||
2 | Öst L.G., Skaret E.(editors). Cognitive behaviour therapy for dental phobia and anxiety, 2013. | ||||||||
3 | Paul S. Casamassimo DDS MS, Henry W. Fields Jr. DDS MS MSD, Dennis J. McTigue DDS MS, Arthur Nowak DMD - „Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence”, 5th Edition, 2012. | ||||||||
4 | Sotiria Gizani, Kyriaki Seremidi, Konstantina Katsouli, Antigoni Markouli and Dimitrios Kloukos. Basic behavioral management techniques in pediatric dentistry: A systematic review and meta-analysis. Journal of Dentistry, 2022, Volume 126, Article 104303 | ||||||||
5 | Stein Duker, L.,I., Grager, M., Giffin, W., Hikita, N., & Polido, J. C. (2022). The relationship between dental fear and anxiety, general Anxiety/Fear, sensory over-responsivity, and oral health behaviors and outcomes: A conceptual model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(4), 2380 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta atrodamās datu bāzes, kurās atrodamas uz pierādījumiem balstītas publikācijas. |