.
Preklīnika zobu protezēšanā I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.08.2023 08:51:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZPK_023 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Spriņģe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu protezēšanas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Zobu protezēšanas katedra, Dzirciema iela 20, zpkrsu[pnkts]lv, LV-1007, +371 67456043 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 38 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgi nokārtots studiju kurss - Zobu anatomija (ZTMVK_056). Priekšzināšanas cilvēka anatomijā, medicīniskā fizikā, vispārējā medicīniskā ķīmijā, angļu valodā zobārstniecībā, radioloģijai. Sekmīgi nokārtotiem viesiem iepriekš apgūtiem kursiem. | ||||||||
Mērķis: | 1. Iepazīstināt studentus ar zobu funkcionālās anatomijas un oklūzijas pamatprincipiem un integrēt iegūtās zināšanas praktiskā darbā, ņemot algināta nospeidumus no fantomu žokļiem un atlejot ģipša modeļus, modelējot zobus uz ģipša modeļiem, kā arī, slīpējot mākslīgos fantomu žokļu zobus metālkeramikas kroņiem un tiltveida protēzēm, ievērojot oklūzijas paradigmām. 2. Radīt studentiem izpratni par neizņemamu zobu balstītu protēžu veidiem (uzmanību vēršot uz metālkeramikas zobu kroņiem un tiltveida protēzēm), to izgatavošanas iespējām, zobu slīpēšanas biomehānikas un estētikas principiem. 3. Attīstīt prasmes secīgi veikt klīniskos etapus, izgatavojot neizņemamas zobu balstītas protēzes (metālkeramikas kroņus vai tiltveida protēzes uz mākslīgajiem fantoma žokļa zobiem preklīnikas apstākļos) - atbilstoši biomehānikas principiem slīpēt augšžokļa un apakšžokļa incisīvu un kanīnu grupas zobus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Zobu zaudēšana un to aizvietošanas iespējas. Ieskats netiešajās zobu restaurācijās | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Zobu slīpēšanas biomehāniskie un estētiskie aspekti | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Metālkeramikas un keramikas fiksētas zobu balstītas restaurācijas - kroņu un tiltveida protēzes | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Ievads studiju kursā Preklīnika zobu protezēšanā I / Zobu modelēšana (incisīvi un kanīni) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
5 | Zobu modelēšana (premolāri, molāri) | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
6 | Sakodiens - tā iedalījums pēc formas un funkcijas / Algināta nospiedums / Ģipša veiduļi | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
7 | Zobu zaudēšana un to aizvietošanas iespējas. Ieskats netiešajās zobu restaurācijās | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | Zobu slīpēšanas biomehāniskie un estētiskie aspekti /Augšžokļa incisīvu slīpēšana metālkeramikas kroņiem | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
9 | Metālkeramikas un keramikas restaurācijas - kroņu un tiltveida protēzes / Zobu slīpēšana metālkeramikas priekšzobu tiltam - augšžokļa kanīnu slīpēšana | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
10 | Kolokvijs / Apakšžokļa incisīvu slīpēšana metālkeramikas kroņiem | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
11 | Kolokvija analīze / Apakšžokļa kanīnu slīpēšana metālkeramikas kroņiem | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgā darba ietvarā studējošajiem nepieciešams uzlabot savas manuālās prasmes, izmantojot virtuālos zobārstniecības MOOG simulatorus preklīnikas telpās. Pēc E-studijās norādītā saraksta apgūt teoriju (lekcijas, videomateriāli, vadlīnijas) un izlasīt ieteiktās publikācijas, kuru izpratne tiks kontrolēta ar e-testiem nodarbību laikā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. RSU Studiju reglamenta un vispārējo noteikumu pirmsklīniskās apmācības telpās prasību ievērošana. 2. Sekmīgi nokārtoti un 10 ballu sistēmā novērtēti visi 3 lekciju kontroles jautājumu testi ar vismaz 55% vērtējumu (vērtējums 4). Atbilstoši RSU studiju reglamentam, mācību materiāla apguve var tikt novērtēta procentos, pielīdzinot šādiem vērtējumiem 10 ballu skalā (7 vērtējumi): * no 55% līdz 59% - gandrīz viduvēji (4); * no 60% līdz 64% - viduvēji (5); * no 65% līdz 69% - gandrīz labi (6); * no 70% līdz 74% - labi (7); * no 75% līdz 84% - ļoti labi (8); * no 85% līdz 95% - teicami (9); * no 96% līdz 100% - izcili (10). Ja tests nokārtots nesekmīgi, lai turpinātu mācības šajā studiju kursā un iegūtu pielaidi kolokvija rakstīšanai, testam līdz kolokvija nodarbībai jābūt sekmīgi (vērtējums vismaz 4 un procentuāli vismaz 55%) nokārtotam. Kumulatīvā eksāmena vērtējuma iegūšanai tiek ņemts vērā tikai pirmais iegūtais vērtējums (arī, ja nesekmīgs). 3. Sekmīgi nokārtots un 10 ballu sistēmā novērtēts kolokvijs ar vērtējumu no 4 līdz 10. Atbilstoši RSU studiju reglamentam mācību materiāla apguve var tikt novērtēta procentos, pielīdzinot šādiem vērtējumiem 10 ballu skalā (7 vērtējumi): * no 55% līdz 59% - gandrīz viduvēji (4); * no 60% līdz 64% - viduvēji (5); * no 65% līdz 69% - gandrīz labi (6); * no 70% līdz 74% - labi (7); * no 75% līdz 84% - ļoti labi (8); * no 85% līdz 95% - teicami (9); * no 96% līdz 100% - izcili (10). 4. Katra semestra pārbaudījuma (kontroles jautājumu tests, kolokvijs) kārtošana, studiju programmas apguves ietvaros, paredzēta ne vairāk kā trīs reizes (ja pārbaudījums ar 1. mēģinājumu netika sekmīgi nokārtots - vērtējums mazāks par 55%, tad tiek piedāvātas 2 papildus iespējas) saskaņā ar RSU Akadēmisko nolikumu. Nodarbību neapmeklēšana, kurās notiek zināšanu, prasmju un kompetences pārbaude (kontroldarbs, kolokvijs u.c.), tiek pielīdzināta attiecīgajai pārbaudījuma kārtošanas reizei, izņemot, ja studējošais attaisnojošu iemeslu dēļ nav kārtojis pārbaudījumu vai arī nodarbības nav apmeklējis slimības dēļ. 5. Sekmīgs vērtējums 10 ballu sistēmā (vismaz 4) par praktisko darbu un semināriem katrā nodarbībā (9 vērtējumi). Praktisko darbu vērtējums tiek fiksēts, ņemot vērā studējošā labāko veikumu (piemēram, ja nodarbībā paredzēts slīpēt augšžokļa incisīvus un studējošais noslīpējis 4 incisīvus, no kuriem vienam slīpējums vērtējams ar 8 ballēm, bet pārējiem slīpējumiem ar 4, 6 un 7 ballēm, tad gala vērtējumu sastāda labākais vērtējums, proti, 8 balles): * 1 sekmīga augšžokļa incisīva slīpēšana - 1 vērtējums * 1 sekmīga augšžokļa kanīna slīpēšana - 1 vērtējums * 1 sekmīga apakšžokļa incisīva slīpēšana - 1 vērtējums * 1 sekmīga apakšžokļa kanīna slīpēšana - 1 vērtējums * 1 frontālā zoba vaskošana - 1 vērtējums * 1 sānu zoba vaskošana - 1 vērtējums * 1algināta nospieduma ņemšana un diagnostikas nospiedumu atliešana - ģipša veiduļa iegūšana - 1 vērtējums * 2 semināri - 2 vērtējumi. Ja studējošais ir nesekmīgs kādā no praktiskajiem darbiem, docētājam nekavējoties par to ir jāziņo ktedras sēdē struktūrvienības vadītājam, lai lemtu par studējošā papildus klīnisko iemaņu uzlabošanas iespējām un vērtējuma labošanu. 6. Vērtējums 10 ballu sistēmā par semestra laikā izrādīto attieksmi pret darbu (centība, savu kļūdu analīze) un darba vietu (sagatavošanās darbam, laicīga (10 min pirms nodarbības beigām) darba beigšana un darba vietas sakārtošana pēc darba beigām). Par darba drošības ievērošanu. Studiju kursa laikā par attieksmi pret darbu iespējams iegūt vērtējumu 10, ja studiju kursa laikā praktiskajās nodarbības netiek iegūts neviens mīnuss. Katrs iegūtais mīnuss samazina vērtējumu par attieksmi pret darbu par 1 balli. (Piemēram, ja studiju kursa laikā studējosāis ir ieguvis 3 mīnusus, tad vērtējums ir 7 balles). 7. Studējošajam ir nepieciešams izpildīt 75% klātienes studiju kursa apjomu, bez kura apguves nav iespējama turpmāka dalība studiju kursā. Pieļaujams 2 klātienes nodarbību kavējums no kopējā studiju kursa apjoma. No paredzētajām 2.3. studiju kursa 32 akadēmiskajām kontaktstundām (1 ak.st. = 45min), kavētas drīkst būt 8 ak.st. (= 6 h= 2 nodarbības) Eksāmena kumulatīvais vērtējums 10 ballu sistēmā tiek iegūts, apkopojot visus studiju kursa laikā iegūtos vērtējumus un, izvērtējot iepriekš aprakstītos vērtēšanas kritērijus: * ievērotas RSU Studiju reglamenta un vispārējo noteikumu pirmsklīniskās apmācības telpās prasības; * nodarbību apmeklējums vismaz 75% (kavēts ne vairāk kā 25% no nodarbībām); * 3 vērtējumi 10 ballu sistēmā par lekciju kontroles jautājumu testiem (vidējā aritmētiskā atzīme - 10% no eksāmena vērtējuma); * 7 vērtējumi 10 ballu sistēmā par 7 nodarbību praktisko darbu (vidējā aritmētiskā atzīme - 30% no eksāmena vērtējuma); * sekmīgi nokārtots un 10 ballu sistēmā novērtēts kolokvijs ar vērtējumu no 4 līdz 10 (50% no eksāmena vērtējuma); * 2 vērtējumi par semināriem 10 ballu sistēmā (vidējā aritmētiskā atzīme - 5% no eksāmena vērtējuma); * 1 vērtējums 10 ballu sistēmā par semestra laikā izrādīto attieksmi pret darbu (centība, savu kļūdu analīze) un darba vietu (sagatavošanās darbam, sakārtošana pēc darba beigām) un darba drošības ievērošana (5% no eksāmena vērtējuma). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: 1. atpazīt dažādu zobu grupu funkcionālās anatomijas īpatnības un skaidrot oklūzijas pamatprincipus; 2. aprakstīt un diferencēt dažādus neizņemamu parciālu zobu balstītu protēžu veidus; 3. uzskaitīt zobu slīpēšanas biomehānikas principus, izvēloties dažādu fiksēt parciālu zobu balstītu protēžu materiālus. | ||||||||
Prasmes: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie mācēs: 1. ņemt algināta nospiedumu no fantoma žokļiem un atliet ģipša modeli; 2. modelēt zobus uz ģipša modeļiem un analizēt oklūziju; 3. slīpēt mākslīgos fantoma žokļa priekšzobus atbilstoši biomehānikai un izvēlētajam kroņa vai tiltveida protēzes materiālam. | ||||||||
Kompetences: | Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: 1. iegūtās zināšanas par dažādu zobu grupu funkcionālo anatomiju un oklūzijas pamatprincipiem integrēt praktiskajā darbā, modelējot zobus uz ģipša modeļiem un analizējot oklūziju, kā arī, slīpējot zobus dažādu materiālu parciālajām fiksētām zobu balstītām protēzēm; 2. analizēt indikācijas un iespējamos riska faktorus, plānojot parciālas fiksētas zobu balstītas protēzes; 3. pamatot klīnikā veicamo manipulāciju, instrumentu, darba piederumu izvēli, slīpējot zobus parciālajām fiksētām zobu balstītām protēzēm; 4. atpazīt un kritiski novērtēt savas klīniskā darba neveiksmes un to iespējamos cēloņus, un rast atrisinājumus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Algināta nospieduma ņemšana no fantoma žokļiem | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Algināta nospieduma ņemšana no fantoma žokļiem | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Manekena priekšzobu slīpēšana fiksētai zobu balstītai netiešai restaurācijai | A - Iesācēja līmenis | |||||||
4 | Manekena priekšzobu slīpēšana fiksētai zobu balstītai netiešai restaurācijai | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Stephen F. Rosenstiel, Martin F. Land, Junhei Fujimoto. 2016. Contemporary Fixed Prosthodontics. 5th Edition, Elsevier | ||||||||
2 | Herbert T. Shillingburg. 2012. Fundamentals of fixed prosthodontics. 4th Edition. Quintessence Publishing (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Ronald Sakaguchi, Jack Ferracane, John Powers. 2012. Craig’s Restorative Dental Materials. 13th Edition, Elsevier (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Sailer, Irena; Fehmer, Vincent; Pjetursson, Bjarni. 2021. Fixed Restorations: A Clinical Guide to the Selection of Materials and Fabrication Technology. Quintessence Publishing. | ||||||||
2 | Terry Douglas A., Geller Willi. 2018. Esthetic and Restorative Dentistry: Material Selection and Technique. 3rd Edition, Quintessence Publishing. | ||||||||
3 | Iven Klineberg and Steven Eckert. 2015. Functional Occlusion in Restorative Dentistry and Prosthodontics. Elsevier. | ||||||||
4 | J. Robert Kelly. 2016. Ceramics in Dentistry Principles and Practice. Quintessence Publishing, | ||||||||
5 | Matthias Kern. 2017. Resin-Bonded Fixed Dental Prostheses. Quintessence Publishing, |