.
Efektīva saskarsme ar pacientu bērnu zobārstniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 09:43:47
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_019 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līga Kroniņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievadlekcija Bērnu stomatoloģijas kursā „Psihoemocionālie faktori bērnu sagatavošanā un pieņemšanā pie zobārsta” 4. studiju gada 7. semestrī | ||||||||
Mērķis: | Ar padziļinātu teorētisko zināšanu, kā arī modelētu situāciju un psiholoģisko vingrinājumu palīdzību sagatavot Stomatoloģijas fakultātes studentus darbam bērnu stomatoloģijā psiholoģiski netraumējošā veidā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības. Motivācija dažādos vecumos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Personības faktori zobārstniecībā. Sadarbība ar vecākiem bērnu zobārstniecībā. Bērnu audzināšanas stili un to saistība ar uzvedību pie zobārsta. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bailes un trauksme zobārstniecībā, iemesli, patoģenēzes mehānismi, izpausmes, novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Baiļu no zobārsta pārvarēšanas un mazināšanas metodes. Vadlīnijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Uzvedības vadīšanas metodes bērnu zobārstniecībā. Praktiskā nodarbība. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Saskarsme ar sarežģītiem pacientiem. Darbs ar īpašajiem bērniem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Studentu prezentācijas par izvēlēto tēmu. Kopsavilkums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie lasa jaunākos zinātniskos rakstus par kādu no studiju kursa tēmām un sagatavo prezentāciju par vienu no tām. Studējošie strādā pāros un mazās grupās, radot „vārdnīcu”, kā arī izspēlējot modelētas situācijas un praktiskos psiholoģiskos vingrinājumus, un analizējot tos. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Aktīva līdzdalība diskusijās un praktiskajās nodarbībās; laikus iesniegti un kvalitatīvi izpildīti rakstiskie mājas darbi; • prezentācija par vienu studiju kursa tēmu; • kursa noslēgumā – rakstisks eksāmens ar teorētisko zināšanu pārbaudi un problēmsituāciju analīzi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs: • nosaukt galvenās verbālās un neverbālās saskarsmes īpatnības, to izpausmes un praktisko nozīmi bērnu zobārstniecībā; • raksturot pirmsskolas, jaunākā skolas vecuma bērnu un pusaudžu psiholoģiskās un saskarsmes īpatnības; • nosaukt baiļu un trauksmes iemeslus un izpausmes zobārstniecībā, kā arī to pārvarēšanas un mazināšanas metodes; • identificēt sarežģītos pacientus un izveidot savu taktiku darbā ar tiem. | ||||||||
Prasmes: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs novērtēt pacienta baiļu un trauksmes līmeni, kā arī psiholoģisko un emocionālo briedumu zobārstniecības situācijā, kā arī piemērot optimālo taktiku (vārdus un uzvedību) baiļu un trauksmes mazināšanai. | ||||||||
Kompetences: | Sekmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti varēs veiksmīgi sadarboties ar bērniem un citiem sarežģītiem pacientiem zobārstniecības situācijā, atbilstoši viņu vecumam un psiholoģiskajām īpatnībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chadwick B., Hosey M.T. “Child taming: how to manage children in dental practice - 2nd ed.” – London: Quintessence Publishing, 2017. | ||||||||
2 | Klingberg G., Raadal M., Arnrup K. Dental fear and behaviour management problems // Koch Göran, Poulsen Sven (editors). Paediatric dentistry: a clinical approach, 3rd ed., 2017; 32 – 43. | ||||||||
3 | Casamassimo P.S., Fields H.W., McTigue D.J. (Editors). „Pediatric Dentistry: Infancy through Adolescence”, 5th edition, 2013. | ||||||||
4 | AAPD Guideline on Behavior Guidance for the Pediatric Dental Patient // Clinical guidelines 2019/2020; 37(6): 266-279. | ||||||||
5 | International Journal of Pediatric Dentistry, 2007: 17. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Newton T, Asimakopoulou K, Daly B, Scambler S, Scott S. The management of dental anxiety: time for a sense of proportion? // British Dental Journal 2012; 213: 271 - 274. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Aminabadi N.A., Deljavan A.S., Jamali Z., Azar F.P., Oskouel S.G. The influence of parenting style and child temperament on child – parent – dentist interactions // Pediatric Dentistry, 2015; 37 (4): 342 – 347. | ||||||||
8 | Beaton L., Freeman R., Humphris G. Why are people afraid of the dentist? Observations and explanations // Medical Principles and Practice, 2014; 23(4): 295 – 301. | ||||||||
9 | Poulsen S. The child’s first dental visit // International Journal of Paediatric Dentistry 2003; 13: 264 – 265. (akceptējams izdevums) | ||||||||
10 | Sebre, S. un Miltuze, A. 2023. Attīstības psiholoģija. Cilvēka attīstība visas dzīves garumā. Rīga: Zvaigzne ABC (latviešu plūsmai) | ||||||||
11 | Wright's behavior management in dentistry for children, 3rd ed. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2022. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Öst L.G., Skaret E.(editors). Cognitive behaviour therapy for dental phobia and anxiety, 2013. | ||||||||
2 | Fisak Jr. B., Grills-Taquechel A. E. Parental modeling, reinforcement, and information transfer: risk factors in the development of child anxiety? // Clinical Child and Family Psychology, 2007; 10 (3): 213 – 231. | ||||||||
3 | Gustafsson A., Broberg A., Bodin L., Berggren U., Arnrup K. Dental behaviour management problems: the role of child personal characteristics // International Journal of Pediatric Dentistry, 2010; 20: 242 - 253. | ||||||||
4 | Armfield J. M. Cognitive vulnerability: a model of the etiology of fear // Clinical Psychology Review, 2006; 26: 746 – 768. | ||||||||
5 | De Jongh A, Adair P, Meijerink-Anderson M. Clinical management of dental anxiety: what works for whom? International Dental Journal 2005; 55:73–80. | ||||||||
6 | Armfield J.M., Heaton L.J. Management of fear and anxiety in the dental clinic: a review // Australian Dental Journal, December 2013; 58(4): 390 – 407. | ||||||||
7 | Реан, A. “Психология человека от рождения до смерти.” Спб.: прайм- ЕВРОЗНАК 2002. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU bibliotēkas abonētās datu bāzes (Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley Online Library, EBSCO, Dyna Med) |