.
Bērnu terapeitiskā zobārstniecība I
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.10.2024 16:17:37
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_044 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līga Kroniņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 56 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 44 | ||||
Kopā kontaktstundas | 52 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas embrioloģijā, zobu anatomijā, histoloģijā, mutes dobuma saslimšanu profilaksē, pirmsklīniskā apmācībā (operatīvā zobārstniecībā), karioloģijā, endodontijā, periodontoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Apmācīt teorētiski un praktiski augsta līmeņa jaunos speciālistus strādāt ar bērniem dažādos vecuma posmos, sniegt zināšanas par bērnu zobu un sakodienu veidošanās principiem, mutes dobuma saslimšanām, to profilaksi un ārstēšanas iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bērnu zobārstniecības filozofija, bērna attīstība, piena un pastāvīgo zobu attīstība, sakodiena veidošanās. Zobu mineralizācija un īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Bērna psihoemocionālās attīstības posmi. Bailes no zobārsta un uzvedības vadīšanas metodes. Sadarbība ar vecākiem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Prenatālā mutes veselība. Pirmā vizīte pie zobārsta. Agrīnas bērnības kariess, kariesa riska faktori. Orofaciālās infekcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Kariesa ārstēšana piena sakodienā, neinvazīvas un invazīvas ārstēšanas metodes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Pulpītu diagnostikas un ārstēšanas metodes piena zobos. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Kariesa attīstība jaunos pastāvīgajos zobos, ārstēšana dažādās stadijās. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Dziļa kariesa un pulpas ārstēšana jaunajos pastāvīgajos zobos. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Zobu traumas, klasifikācija, izmeklēšana. Piena zobu traumas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Zoba cieto audu traumas, diagnostika, ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Luksācijas, diagnostika, ārstēšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Zīdaiņu un mazu bērnu (toddler) mutes veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Pirmsskolas bērnu mutes veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Jaunākā skolas vecuma bērnu mutes veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pusaudžu mutes veselība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Fantomu klase. Darba organizācija bērnu zobārstniecībā, izmeklēšanas dokumentācija, informācija par klīniskā gadījuma prezentāciju V kursa beigās. Integrētās pacienta izmeklēšanas kartes aizpildīšana. | Nodarbības | 1.00 | prakses vieta | |||||
16 | Pacientu pieņemšana. | Nodarbības | 13.00 | prakses vieta | |||||
17 | Bērna fiziskās, dentālās un psiholoģiskās (emocionālās un intelektuālās) attīstības periodi. Piena zobu attīstība, mineralizācija, šķilšanās laiki, secība, anatomija, sakņu rezorbcija. Pastāvīgo zobu attīstība, mineralizācija, saknes formēšanās, anatomiskās īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
18 | Uzvedības vadīšanas metodes bērnu zobārstniecībā. Sedācija, vispārējā anestēzija. Lokālā anestēzija bērnu zobārstniecībā, devas un tehnika dažādās vecuma grupās. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
19 | Perinatālā mutes veselība, riska faktori. Pirmā zobārsta vizīte. Orofaciālās infekcijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
20 | Agrīns mazu bērnu kariess (ECC), etioloģija, patoģenēze, profilaktiskā un neinvazīvā ārstēšana. Kariesa risks, ārstēšanas un kontroles taktikas noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
21 | Kariesa ārstēšanas tehnikas piena zobos. Piena zobu pulpīti, diagnostika, ārstēšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
22 | Jauno pastāvīgo zobu īpatnības un kariesa diagnostika. Profilaktiska un neinvazīva ārstēšanas plānošana un metodes. Okluzālā un aproksimālā kariesa ārstēšana jaunajos pastāvīgajos zobos atkarībā no kariesa riska. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
23 | Molāru incizīvu hipomineralizācija (MIH). Diagnostika, klasifikācija, ārstēšanas iespējas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
24 | Dziļa kariesa un vitālas pulpas ārstēšanas metodes jaunos pastāvīgajos zobos (apeksoģenēze), diagnostika, rezultātu kontrole. Devitālas pulpas terapijas iespējas jaunos pastāvīgos zobos (apeksfiksācija, revaskularizācija). Biomateriāli bērnu zobārstniecībā, indikācijas, pielietojums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
25 | Traumatiski zobu bojājumi. Integrēta pieeja klīniskajiem gadījumiem Bērnu zobārstniecības un Ortodontijas klīnikās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Agrīnu piena zobu ekstrakciju saistība ar vietas trūkumu pastāvīgajā sakodienā. Integrēta pieeja klīniskajiem gadījumiem Bērnu zobārstniecības un Ortodontijas klīnikā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Pacientu pieņemšana. | Nodarbības | 9.00 | prakses vieta | |||||
28 | Zīdaiņu un mazu bērnu mutes veselība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Pirmsskolas vecuma bērnu mutes veselība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Skolas vecuma bērnu mutes veselība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Pusaudžu mutes veselība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais patstāvīgais darbs ar pacientu – bērnu, teorētisko tēmu sagatavošana un rakstiska atbildēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās; Noslēdzot 5. studiju gada 1. semestri: rakstisks eksāmens; Kursu noslēdzot – valsts pārbaudījums (kopā ar citiem kursiem). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas par bērnu zobu un sakodienu veidošanos, bērnu mutes dobuma saslimšanām, to profilaksi un ārstēšanu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs nodibināt kontaktu ar bērnu un bērnu vecākiem; novērst sāpes un bailes, ārstējot zobus bērniem; ārstēt kariesu, pulpītus un periodontītus piena un pastāvīgos zobos atkarībā no zobu saknes attīstības; ārstēt zobu traumas un izplatītākās gļotādas slimības bērniem. | ||||||||
Kompetences: | Studenti spēs pieņemt lēmumus, klīniski spriest un izteikt spriedumu, lai noteiktu pacienta galīgo diagnozi, interpretējot un korelējot atradnes anamnēzē, klīniskajos un radiogrāfiskos izmeklējumos vai citos diagnostikas testos; izvēlēties piemērotāko pacienta ārstēšanas veidu, ņemot vērā pacienta vecumu, ārstēšanas vajadzību un baiļu līmeni; izglītot pacientu un viņa vecākus par mutes slimību profilaksi un ārstēšanu; novērtēt ārstēšanas rezultātus un ieteikt papildus darbības mutes veselības uzlabošanai; komunicēt ar bērniem, viņu ģimenēm un tuviniekiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | AAPD Behavior guidance for the Pediatric Patient, 2019-2020. The Reference Manual of Pediatric Dentistry, p. 266-279. | ||||||||
2 | Welbury R., Duggal M.S., Hosey, M.T., 2018. Paediatric dentistry, 5th edition. Oxford University press, 480p. | ||||||||
3 | Casamassimo P., Fields H., McTigue D., Nowak A., 2013. Pediatric dentistry. Infancy through adolescence, 5th edition. Elsevier, 684p. | ||||||||
4 | Koch G., Poulsen S., Espelid I., Haubek D., 2017. Pediatric dentistry: a clinical approach, 3rd edition. Wiley, 408p. | ||||||||
5 | Harris N.O., Garcia-Godoy F., Nielsen Nathe, C., 2014. Primary preventive dentistry, 8th edition. Pearson, 528p. | ||||||||
6 | Handbook of Clinical Techniques in Pediatric Dentistry, 2nd edition. (Ed. Jane A. Soxman) Hoboken: Wiley-Blackwell, 2022. | ||||||||
7 | Handbook of Pediatric Dentistry, 5th edition. (Edit. Cameron, A and Widmer, R). Elsevier, 2022. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Jens O. Andreasen, Frances M Andreasen, Lars Andersson „Textbook and Color Atlas of Traumatic Injuries to the Teeth” – 4th edition, Blackwell Munksgaard, 2007. | ||||||||
2 | Chadwick, B., Hosey, M. T., 2017. Child taming: how to manage children in dental practice. 2nd edition. London: Quintessence Publishing | ||||||||
3 | Banerjee A., Watson T.F., 2015. Pickard's Guide to Minimally Invasive Operative Dentistry. Oxford, 200p. | ||||||||
4 | Ost L.G., Skaret E., 2013. Cognitive behavior therapy for dental phobia and anxiety. Wiley, 234p. | ||||||||
5 | Wright's Behavior Management in Dentistry for Children, 3rd edition. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2022. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pediatric Dentistry – Journal of the American Academy of Pediatric Dentistry. | ||||||||
2 | International Journal of Paediatric Dentistry. | ||||||||
3 | https://www.aapd.org/research/oral-health-policies--recomme… |