.
Mutes veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.03.2023 09:05:00
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_062 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 15 | ||||
Kopā kontaktstundas | 35 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads sabiedrības veselības aprūpē - vēsturiskais pārskats, definīcija. Primārās mutes veselības aprūpes koncepcija. Stratēģijas, lai kontrolētu mutes saslimšanas (kopējo riska faktoru pieeja). Mutes veselības situācija Latvijā un pasaulē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Mutes veselības veicināšanas principi. Veselības koncepcija un veselības veicināšanas definīcija, principi un aktivitātes (PVO 1986, Otavas Harta). Izglītojošās programmas mutes veselības veicināšanā Latvijā. Zobārstniecības aprūpes modeļi Eiropā un pasaulē. Latvijas modelis. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Uzturs, diētas vadlīnijas un uztura politika saistībā ar mutes veselību. Zobu kariess un erozijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Zobu traumu profilakse. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Smēķēšana un mutes veselība. Bezdūmu tabaka un elektroniskās cigaretes. Zobārstniecības komandas lomā smēķēšanas atmešanā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Zobu higiēnistu apmācības modeļi pasaulē un Latvijā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Stomatoloģisko slimību profilakses galvenie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Mutes veselības uzturēšana un veicināšana pacientiem vēža terapijas laikā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Aktualitātes mutes veselības situācijā Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Mutes veselības veicināšana grūtniecēm, jaunajiem vecākiem un viņu bērniem, pusaudžiem, gados vecākiem cilvēkiem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Smēķēšanas ietekme uz mutes veselību. Bezdūmu tabakas produkti un elektroniskās cigaretes. Smēķēšanas atmešanas programma zobārstniecības praksēs. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Uzturs, diētas vadlīnijas un uztura politika saistībā ar mutes veselību. Zobu kariess un erozijas. Zobārstniecības pacientu izglītošana veselīga uztura politikā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Izglītot zobārstniecības pacientus un iedzīvotājus, kā novērst zobu traumas un kā rīkoties zobu traumas gadījumā. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Zobu higiēnistu apmācības modelis Latvijā un pasaulē. Profesijas standarts. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Mutes veselības veicināšana grūtniecēm, jaunajiem vecākiem un viņu bērniem, pusaudžiem, gados vecākiem cilvēkiem. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un semināru apmeklējums. Mazo testu sekmīga nokārtošana semestra laikā. Prezentāciju gatavošana un uzstāšanās studiju kursa laikā. Rakstisks eksāmens kursa noslēgumā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Ietver izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā pacientiem dažādās vecuma grupās. | ||||||||
Prasmes: | Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt un praksē pielietot dažus mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs izprasts profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus, kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. | ||||||||
Kompetences: | Students pēc kursa beigšanas spēs izglītot pacientus par mutes veselības veicināšanas principiem. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nathe, Christine Nielsen Dental public health & research : contemporary practice for the dental hygienist / Boston : Pearson, 2017. | ||||||||
2 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
3 | Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community / St. Louis, Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, [2021] | ||||||||
4 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. 1-56.lpp. | ||||||||
5 | Rokasgrāmata „Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu” LR Veselības ministrija, 2018. | ||||||||
6 | Liran Levin, Yehuda Zadik. Education on and prevention of dental trauma: it’s time to act! Dental Traumatology 2012; 28: 49–54. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | E.Senakola, A.Brinkmane, L.Kroniņa. Mutes dobuma veselība pirmsskolas vecuma bērniem Latvijā. Doctus, 2018, Nr.9, 35.-38.lpp. | ||||||||
2 | Egita Senakola - Publikācijas Doctus | ||||||||
3 | Paula Moynihan, Yuka Makino, Poul Erik Petersen,| Hiroshi Ogawa. Implications of WHO Guideline on Sugars for dental health professionals. Community Dent Oral Epidemiol. 2018;46:1–7. | ||||||||
4 | EU Manual of Dental Practice 2015 Edition 5.1. Cardiff University, Wales, United Kingdom. | ||||||||
5 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | Oral Health - World Health Organization (WHO) | ||||||||
3 | World Oral Health Day, FDI. | ||||||||
4 | Veselības ministrija. Es par veselību.lv |