.
Sabiedrības veselības aprūpe un profilakse zobārstniecībā II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 11:52:35
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_070 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Egita Senakola | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, tskrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Stomatoloģisko saslimšanu profilakse, Bērnu zobārstniecība, Periodontoloģija, Ekonomika un uzņēmējdarbība. | ||||||||
Mērķis: | Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, pārorientējot mutes veselības aprūpes pakalpojumus profilakses virzienā - ekonomiskās perspektīvas, vērtībās balstīta mutes veselības aprūpe. Veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu. Izpratne plānot, izstrādāt izglītojošas un profilakses programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ksilitola pielietojums mutes veselības veicināšanā. Cukura alkoholi. Izcelsme un darbības mehānisms. Kāpēc un kā lietot? Lietošanas izmaksas. Pielietojums dažādos zobārstniecības produktos. Blakus efekti un brīdinājums nelietot dzīvniekiem. Kuriem pacientiem īpaši ieteicams lietot zobārstniecībā. Oficiālie starptautiskie atzinumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Mutes veselības uzturēšana un veicināšana pacientiem vēža terapijas laikā. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Smēķēšanas atmešanas programmas zobārstniecībā. Nozīmīgākās smēķēšanas izraisītās sekas mutes dobumā. Nikotīna aizvietojošā terapija. Zobārstniecības komandas loma smēķēšanas atmešanas programmās. Piecu soļu intervence (Jautā, Iesaki, Novērtē, Atbalsti, Seko). | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Aktualitātes mutes veselības situācijā Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti. Mutes veselības pakalpojumu pārorientācija profilakses pakalpojumu virzienā - ekonomiskā perspektīva. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Stomatoloģisko slimību profilakse cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Mutes veselības profilakse grūtniecēm un jaunajiem vecākiem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Mutes veselības problēmas un profilakse senioriem. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Stomatoloģisko slimību profilakse dažādās vecuma grupās - ekonomiskā perspektīva. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Zobu balināšanas metodes un riski. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Ksilitola profilaktiskā iedarbība uz mutes veselību. Kas ir Ksilitols? Kāds ir tā darbības mehānisms? Uz pierādījumiem balstīta ksilitola pielietošana iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās, Somijas un citu valstu pieredze. Ksilitola lietošanas rekomendācijas. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Komplikācijas mutē saistībā ar vēža ārstēšanu (staru un ķīmijterapijas kursu). Zobārstniecības komandas rīcība, lai uzturētu labu mutes veselību. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Zobārstniecības komandas loma smēķēšanas atmešanas programmās. Piecu soļu intervence (Jautā, Iesaki, Novērtē, Atbalsti, Seko). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Aktualitātes mutes veselības situācijā Latvijā un pasaulē. Starptautiski dokumenti. Mutes veselības pakalpojumu pārorientācija profilakses pakalpojumu virzienā - ekonomiskā perspektīva. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Mutes veselības veicināšana grūtniecēm un jaunajiem vecākiem. Vērtībās balstīts mutes veselības aprūpes modelis. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Seminārs - gala diskusija. | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuāls darbs periodiskās literatūras pārskatu veidošanā par kursā ietvertajām tēmām (gatavojot prezentācijas), lai apliecinātu savas teorētiskās zināšanas. Mutes veselību veicinošu bukletu izstrāde, infografiku, video izstrāde. Kursa noslēgumā aizpildīt studiju kursa novērtēšanas anketu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un semināru apmeklējums ir obligāts. Mazo testu sekmīga nokārtošana semestra laikā. Prezentāciju gatavošana un uzstāšanās studiju kursa laikā, izglītojošo materiālu izstrāde. Patstāvīgs un individuāls darbs literatūras apskata sagatavošanai. Rakstisks eksāmens kursa noslēgumā. Gala vērtējums veidojas no: 70% nodarbību apmeklējums, patstāvīgais darbs nodarbībās, mājās - prezentāciju gatavošana; 30% rakstisks eksāmens esejas veidā. Eksāmens nokārtots, ja sniegtas 60% izsmeļošas un pareizas atbildes uz teorētiskiem jautājumiem par doto studiju kursu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Ietver izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā. Izprast epidemioloģijas principus un pētījumu veidus zobārstniecībā, jaunu mutes veselības indikatoru pielietojuma nepieciešamību. | ||||||||
Prasmes: | Students pēc kursa beigšanas spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas īsās intervences modeli (5A modelis), izglītot pacientus, kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā. | ||||||||
Kompetences: | Students pēc kursa beigšanas spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem, arī ar īpašām vajadzībām. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās. Izvērtēt dažādu valstu pieredzi mutes veselības izglītošanas un smēķēšanas atmešanas programmu ieviešanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Chestnutt I.G. Dental Public Health at a Glance. Wiley Blackwell, 1st Edition, 2016, 124 p. | ||||||||
2 | Burt and Eklund's dentistry, dental practice, and the community. St. Louis, Missouri : Elsevier : AAPHD, American Association of Public Health Dentistry, 2021. | ||||||||
3 | E.Senakola, I.Maldupa, S.Uribe, M.Ņizamovs. Mutes veselības pētījums skolēniem Latvijā 2015./2016. mācību gads. ISBN (pdf) 978-9934-514-36-4, 1-56.lpp. | ||||||||
4 | Rokasgrāmata „Kā palīdzēt pacientiem atmest smēķēšanu”. LR Veselības ministrija, 2018. | ||||||||
5 | Vernazza C.R., Birch S., Pitts N.B. Reorienting Oral Health Services to Prevention: Economic Perspectives. Journal of Dental Research. 2021;100(6):576-582. doi:10.1177/0022034520986794 | ||||||||
6 | WHO, Guidelin : Sugars Intake for Adults and Children. World Health Organization, 2015. ProQuest Ebook Central | ||||||||
7 | EU Manual of Dental Practice 2015 Edition 5.1. Cardiff University, Wales, United Kingdom. | ||||||||
8 | Lin C.E., Nguyen T.M., McGrath R., Patterson A., Hall M. Dental Health Services Victoria value-based health care principles for oral health models of care. J Public Health Dent. 2023; 83(3): 325–328 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mostofsky D.I., Fortune F. Behavioral Dentistry. Wiley Blackwell, 2nd Edition, 2013, 11-26, 237-250, 323-348. Akceptējams izdevums. | ||||||||
2 | Toolkit for oral health professionals to deliver brief tobacco intervention, WHO, 2017. | ||||||||
3 | Egita Senakola. Publikācijas Doctus 2018. - 2020. | ||||||||
4 | The Oral management of Oncology Patients Requiring Radiotherapy, Chemotherapy and / or Bone Marrow Transplantation. Clinical Guidelines UK, Updated 2018. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane Library, Science Direct, SAGE, ProQuest, OVID, Wiley online library, EBSCO, Dyna Med. | ||||||||
2 | Oral Health - World Health Organization (WHO), 2024. | ||||||||
3 | World Oral Health Day, FDI. 2021 - 2023. |