.
Ievads mutes veselības pētniecībā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.07.2024 14:11:42
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZTMVK_079 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Stomatoloģija | Mērķauditorija: | Zobārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilze Maldupa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Zobu terapijas un mutes veselības katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 20, zhsrsu[pnkts]lv, +371 67455560 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Ievads specialitātē, Biostatistika | ||||||||
Mērķis: | Šī studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem zināšanas, attīstīt prasmes un kompetences, lai viņi spētu ar zinātniskām metodēm atrast atbildes uz klīniskiem jautājumiem, galvenokārt, izprotot zinātnisko metodoloģiju tādā līmenī, lai spētu lasīt un kritiski analizēt zinātnisko literatūru. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pubmed lietošana, pētījumu meklešanai | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Pubmed lietošana, pētījumu meklēšanai | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Uz pierādījumiem balstītas medicīnas resursu datubāzes | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Ievads zinātniskajā metodoloģijā medicīnā un zobārstniecībā; Pētījumu dizaini | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Medicīniskās informācijas meklēšana pacientiem un profesionāļiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Ētika biomedicīnas pētījumiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Kā plānot pētījumu? Pētījuma protokola izstrāde | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Kā rakstīt zinātnisku publikāciju? | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Kā prezentēt pētījuma rezultātus zinātniskā konferencē? | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Zinātniskā raksta kritiskais novērtējums | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
11 | Pētījuma dizaini | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Datu vizualizācija | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Zinātniskā pētījuma rezultātu prezentācija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Pēc diviem zinātnisko publikāciju kvalitātes vērtēšanas semināriem studenti patstāvīgi analizēs un kritiski izvērtēs vienu zinātnisku publikāciju (papildus patstāvīgā darba laiks - 2 akadēmiskās stundas). 2. Seminārs par pētījumu dizainu - studenti grupās gatavos padziļinātu prezentāciju par vienu no pētījuma dizainiem un kvalitātes prasībām konkrētā dizaina pētījuma publikācijas sagatavošanu ((papildus patstāvīgā darba laiks - 6 akadēmiskās stundas). 3. Patstāvīgi sagatavos pētījuma protokolu dotajam pētījuma jautājumam, ievērojot attiecīgā pētījuma dizaina publikācijas/protokola rakstīšanas elementus (papildus patstāvīgā darba laiks - 12 akadēmiskās stundas). 4. Patstāvīgi un kā individuālo darbu studenti gatavos stenda referātu par protokolā plānoto pētījumu, datu analīzei izmantojot doto datu kopu. Šajā uzdevumā apvienotas trīs prasmes - datu analīze (studentiem jāizmanto biostatistikas kursā gūtās zināšanas), rezultātu vizualizācija un stenda referāta dizainēšana. Stenda referāts arī būs jāprezentē nodarbībā, kas pievieno vēl ceturto - prezentācijas prasmi (papildus patstāvīgā darba laiks - 10 akadēmiskās stundas). Visi četri uzdevumi kursa ietvaros simulēs reālu pētniecisko darbību, kas sākas ar pētījuma jautājumu, literatūras izpēti un analīzi, pētījuma protokola izveidi un publicēšanu, datu ieguvi, analīzi, rezultātu apkopošanu, vizualizāciju, interpretāciju un pētījuma prezentēšanu zinātniskā konferencē. No lekciju materiāla studenti arī gūs priekšstatu, kā pabeigt pētījumu ar zinātnisku publikāciju un par to recenzēšanas procesu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu sniegums visa kursa laikā tiks vērtēts, pamatojoties uz visaptverošu vērtēšanas rubriku, kas nodrošina rūpīgu un līdzsvarotu vērtējumu visos četros semināros. Vērtēšanas kritēriji rubrikā ietvers dažādus aspektus, tostarp: Darba kvalitāte: Uzdevumu dziļums, precizitāte un vispārējā izcilība. Kritiskā domāšana: Spēja efektīvi analizēt, novērtēt un sintezēt informāciju. Prezentācijas prasmes: Mutvārdu un vizuālo prezentāciju skaidrība, organizācija un efektivitāte. Atbilstība ētikas standartiem: Atbilstība ētikas vadlīnijām un apsvērumiem pētniecībā un prezentācijā. Katrs no četriem uzdevumiem veidos 25% no kopējā kursa vērtējuma. Šī struktūra nodrošina, ka visi studentu darba aspekti tiek taisnīgi un konsekventi novērtēti, vienlīdzīgi ietekmējot viņu galīgo atzīmi. Rubrika sniegs skaidras un konkrētas vadlīnijas katram kritērijam, veicinot pārredzamību un konsekvenci vērtēšanas procesā. Lai veicinātu studentu izpratni un sagatavošanos, rubrikas būs pieejamas e-studiju platformā katra uzdevuma apraksta sadaļā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Atpazīs zinātniskās metodikas principus. Identificēs mūsdienu medicīnas zinātnes veiksmes un problēmas. Atpazīs uz pierādījumiem balstītas medicīnas konceptu. Atpazīs pamata klīniskās-epidemioloģiskās pētniecības dizainus. Identificēs pētījuma jautājumus. Atšķirs medicīnas informācijas interneta vietnes pacientiem un profesionāļiem. Pazīs biomedicīnas meklēšanas pārlūkus publicētai literatūrai. Identificēs ētikas principus biomedicīnas pētījumos. Identificēs ētiku regulējošos dokumentus medicīnas zinātnē. Atpazīs galvenās ētikas problēmas zinātnē. Atpazīs pētījumu dizainus. | ||||||||
Prasmes: | Veiks meklēšanu medicīnas informācijas interneta vietnēs un pārbaudīt tās ticamību. Veiks medicīnas informācijas meklēšanu datubāzēs, izmantojot meklēšanas pārlūkus. Pielietos medicīniskās informācijas ticamības un kvalitātes izvērtēšanas kritērijus. Noteiks pētījuma dizainu pēc publikācijā aprakstītās metodikas. | ||||||||
Kompetences: | Šis kurss nodrošina kompetences, kas ļauj studentam atpazīt pētījumu nozīmi klīniskajā praksē un pamatprasmes medicīniskās | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Richards D, Lawrence A. Evidence based dentistry. Br Dent J. 1995 Oct 7;179(7):270–3. Apstiprināts 2024. gadā | ||||||||
2 | Maldupa I, Uribe S. (2014) Ko nozīmē uz pierādījumiem balstīta zobārstniecība? Zobārstniecības raksti. (1):35–41. | ||||||||
3 | Chiappelli, F. (2019) ‘Evidence-based dentistry: Two decades and beyond’, The journal of evidence-based dental practice. Elsevier BV, 19(1), pp. 7–16. | ||||||||
4 | Bik, E. M. (2024) ‘Publishing negative results is good for science’, Access microbiology, 6(4), p. 000792. | ||||||||
5 | Bik, E. M. (2024) ‘Finding the truth in science’, Nature reviews. Cancer. Springer Science and Business Media LLC. doi: 10.1038/s41568-024-00702-w. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: VII: How to use patient management recommendations from clinical practice guidelines. The Journal of the American Dental Association. 146: 327–336.e1. | ||||||||
2 | Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: VI: How to use a systematic review. The Journal of the American Dental Association. 146: 255–265.e1. | ||||||||
3 | Carrasco-Labra A, Brignardello-Petersen R, Azarpazhooh A, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: X: How to avoid being misled by clinical studies’ results in dentistry. The Journal of the American Dental Association. 146: 919–924. | ||||||||
4 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: III: How to appraise and use an article about therapy. The Journal of the American Dental Association. 146: 42–49.e1. | ||||||||
5 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. (2015) A practical approach to evidence-based dentistry: V: How to appraise and use an article about diagnosis. The Journal of the American Dental Association. 146: 184–191.e1. | ||||||||
6 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Glick M, et al. (2014) A practical approach to evidence-based dentistry: understanding and applying the principles of EBD. J Am Dent Assoc. 145: 1105–1107. | ||||||||
7 | Brignardello-Petersen R, Carrasco-Labra A, Booth HA, et al. (2014) A practical approach to evidence-based dentistry: How to search for evidence to inform clinical decisions. J Am Dent Assoc. 145: 1262–1267. | ||||||||
8 | Richards D. (2008) Evidence-based Dentistry: Managing Information for Better Practice. Quintessence Pub. Apstiprināta 2024. gadā | ||||||||
9 | Grimes DA, Schulz KF. (2002) An overview of clinical research: the lay of the land. Lancet. Jan 5;359(9300):57–61. Apstiprināts 2024. gadā |