.
Sāpju medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2022 09:07:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AURK_036 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ināra Logina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, arkrsu[pnkts]lv, +371 67069452 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģijā, fizioloģijā un anatomijā, bioķīmijā, klīniskajās disciplīnās, farmakoloģijā, psiholoģijā, iekšķīgajās un ķirurģiskajās slimībās un pacientu aprūpē. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par sāpju veidiem, to rašanās mehānismiem un aprūpes un terapijas uzdevumiem un iespējām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads sāpju medicīnā. Sāpju bioloģiskie pamata mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Sāpju anatomija un fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Māsas kompetences sāpju aprūpes komandā un sāpju pacientu aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Biežākās hroniskās ne-onkoloģiskas sāpes: muguras un citas balsta – skeleta sistēmas | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Biežākās hroniskās ne-onkoloģiskās sāpes : galvassāpes. neiropātiskās sāpes | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Hroniskās onkoloģiskās sāpes un sāpes paliatīvajā aprūpē | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Sāpju novērtēšana un izmeklēšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Sāpju veidi : akūtas un hroniskas, to aprūpes principi un atšķirības | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
9 | Māsas loma sāpju aprūpē un pacientu izglītošanā | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
10 | Biežākās hroniskās neonkoloģiskas sāpes : disfunkcionālās, viscerālās sāpes | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
11 | Multimodālās un multidisciplinārā pieeja sāpju aprūpē. Farmakoterapijas principi | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
12 | Multimodālā sāpju terapija : Reahabilitācijas un psihosociālie faktori sāpju aprūpē. Mazinvazīvās metodes sāpju aprūpē | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvātos metodiskos materiālus un literatūru, veicot iegūtās informācijas apkopojumu. Piedalās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas, profilakses un aprūpes analīzi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes - obligātas, netiek vērtētas ar atzīmi, tiek fiksēta uzdoto uzdevumu izpilde ar i/ni (izpildīta vai nav izpildīts): 1. Līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Par katru kavēto nodarbību – jāsagatavo rakstiska prezentācija vai iespēju robežās piedalīties citas grupas nodarbībā par kavētās nodarbības tēmu 2. Klīnisko gadījumu aprūpes jautājumu risinājums un analīze praktiskajās nodarbībās (i/ni). Kursa gala vērtējumu veido: 50% - veido rakstisks eksāmens - daudzatbilžu tests ar 40 teorētiskiem jautājumiem un 50% - praktisko nodarbību apmeklējums un izpildītie uzdevumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pabeidzot studiju kursu, students spēs: • izprast un aprakstīt galvenos sāpju attīstības mehānismus; • izprast galvenos sāpju veidus un cēloņus un to bioloģisko un biopsihosociālo nozīmi; • izvērtēt sāpju pacientu sūdzības, to lomu un ietekmi klīniskajā praksē. | ||||||||
Prasmes: | Pabeidzot studiju kursu, students spēs: • izpētīt un novērtēt sāpju pacientu simptomus un viņu vajadzības dažādos aprūpes posmos; • identificēt galvenos sāpju veidus un to cēloņus dažādās klīniskās situācijās; • izvēlēties piemērotāko sāpju pacienta terapeitiskās aprūpes veidu; • izskaidrot sāpju cēloņus un ārstēšanu pacientiem, viņu tuviniekiem un aprūpes sniedzējiem; • sniegt psihoemocionālo atbalstu pacientiem un viņu tuviniekiem un izglītot. | ||||||||
Kompetences: | Pabeidzot studiju kursu, studenti varēs: • piedalīties pacientu aprūpes plānošanā dažādās slimības stadijās; • izrakstīt atbilstošu terapiju individuālam pacientam, pamatojoties uz biopsihosociālo pieeju sadarbībā ar citiem medicīnas speciālistiem; • novērtēt sāpju terapijas īstermiņa un ilgtermiņa ietekmi un risināt prognostiskos uzdevumus; • īstenot veselības veicināšanas pasākumus, profilaksi un problēmu savlaicīgu atklāšanu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Materials of lectures and practical classes in e-studies | ||||||||
2 | Lekciju un nodarbību materiāli e-studijās | ||||||||
3 | „Sāpes”. Prof. I. Loginas redakcijā. Rīga: Medicīnas apgāds, 2013 | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | Materials of lectures and practical classes in e-studies | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Pain: Clinical Updates. | ||||||||
2 | I. Logina. „Muguras sāpes”. Rīga: Nacionālais apgāds, 2006 | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
4 | Pain: Clinical Updates. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.efic.org | ||||||||
2 | www.iasp-pain.org | ||||||||
3 | http://emedicine.medscape.com/article/310834-overview | ||||||||
4 | http://emedicine.medscape.com/article/329838-overview |