.
Pacienta orientētās un Ķīnas Medicīnas sistēmas. Veselība un sāpes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.08.2024 10:32:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AURK_053 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Edgars Vasiļevskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Anestezioloģijas un reanimatoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Pilsoņu iela 13, VSIA P.Stradiņa KUS, 32. korpuss, arkrsu[pnkts]lv, +371 67069452 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģijā, fizioloģijā un anatomijā, bioķīmijā, klīniskajās disciplīnās, farmakoloģijā, psihiatrijā, psihoterapijā. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem zināšanas par multimodālo sāpju aprūpi, izmantojot integratīvās, holistiskās un komplementārās medicīnas metodes. Apgūt sāpju terapijas galvenos virzienus, sāpju rašanās mehānismus, diagnostiku un aprūpi no dažādu komplementārās un integratīvās medicīnas virzienu skatupunkta. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads sāpju medicīnā. Sāpju bioloģiskā nozīme. Sāpju anatomija un fizioloģija. Hronisko sāpju mehānismi. Biežākie hronisko sāpju veidi. Sāpju pacienta izmeklēšanas metodes. Lietotās skalas un algoritmi. Terapijas principi. Farmakoterapijas principi. Mikroinvazīvā terapija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.00 | auditorija | |||||||
2 | Integratīvās un komplementārās medicīnas jēdzieni un struktūra. Vēsturiskais integratīvās medicīnas metožu apskats. Osteopātijas metode, vēsture, novirzieni. Tradicionālā Ķīnas medicīna, vēsture, novirzieni. Akupunktūras metode. Pamatprincipi. Zinātniski pētnieciskā bāze. Praktiskā pielietošana. Ajurvēda, Tibetas medicīna, homeopātija. Vēsture, metodes. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Dažādu sāpju sindromu skaidrojums un diagnostika konvencionālajā un integratīvajā / komplementārajā medicīnā. Akūto un hronisko sāpju ārstēšanas iespējas izmantojot konvencionālās un komplementārās medicīnas metodes. . Multimodālā pieeja sāpju sindromu terapijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Integratīvās veselības jēdziens. Pacienta dalība ārstēšanās procesā. Uztura nozīme veselības uzlabošanā un iekaisīgo procesu mazināšanā. Biežāk lietotie atveseļošanās un sāpju mazināšanas vingrojumu kompleksi rietumu kultūrā (meditācija, joga, cigun, taidzi, Ba Dua Jin u.c.). Uztura nozīme sāpju sindromu mazināšanā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Pacienta izmeklēšanas pamatmetodes klasiskajā Rietumu medicīnā. Skalu un algoritmu praktiska izmantošana. Vizuālo analogu skalas (VAS) izmantošana pacienta subjektīvo sajūtu novērtēšanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pacienta izmeklēšanas pamatmetodes Tradicionālajā Ķīnas medicīnā. Integratīvās akupunktūras metode. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vispārējais un speciālais ķermeņa, mugurkaula un iegurņa biomehāniskās funkcijas novērtējums, izmantojot osteopātijas metodes. Mugurkaula, iegurņa un locītavu sāpju simptomu pārbaude un testu izpilde. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sāpju sindromu novērtējums un diagnostika lietojot holistiskās un integratīvās medicīnas metodes. Akupunktūras metode. Homeo-siniatrija. Homeopātija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Akūto sāpju terapija ar dažādām komplementārās medicīnas metodēm. Hronisko sāpju ārstēšana ar holistiskās un integratīvās medicīnas metodēm. Cigun terapija. Ievads Biorezonanses terapijas metodē. Elektroakupunktūra pēc Folla diagnostikas un veģetatīvās rezonanses testa (Vegatests). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Meditācijas metožu pielietošana sāpju terapijā. Psihosomatisko traucējumu profilakse un ārstēšana. Meditācija pēc psihotraumas. Iepzīšanās ar meditācijas virzieniem (Kristīgā meditācija, meditācija Budisma, Daoisma, dzenbudisma un vēdiskajās tradīcijās u.c.) Aurikuloterapijas metode. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Kustību nozīme atveseļošanās procesā. Praktiska iepazīšanās ar dažādām fiziskā ķermeņa atveseļošanās sistēmām (joga, cigun, taidzi, ušu, Ba Dua Jin, 5 tibetieši u.c.). Mikrosistēmas. Su-Jok terapija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Uztura programmas sastādīšana. Ieskats dažādos uztura tipos un to ietekme uz cilvēka fizisko un mentālo veselību. Uztura programmas izvēle un monitorēšana. Ievads Ajurvēdas medicīnā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veic iegūtās informācijas apkopojumu. Analizē un piedalās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas un aprūpes analīzi, iespējamo multimodālo sāpju profilaksi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai sekmīgi apgūtu studiju kursa vielu un sagatavotos studiju kursa gala pārbaudījumam, studējošais veic sekojošas aktivitātes – obligātas, netiek vērtētas ar atzīmi, tiek fiksēta uzdoto uzdevumu izpilde ar i/ni (izpildīta vai nav izpildīts): 1. Testa uzdevumu izpilde par videolekciju materiāla apguvi 1. praktiskajā nodarbībā 2. Līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Par katru kavēto nodarbību – jāsagatavo rakstiska prezentācija vai iespēju robežās piedalīties citas grupas nodarbībā par kavētās nodarbības tēmu. 3. Klīnisko gadījumu risinājums un analīze praktiskajās nodarbībās (i/ni). Kursa gala vērtējumu veido: 50% – rakstisks eksāmens, kas sastāv no divām daļām: daudzatbilžu tests ar 25 teorētiskiem jautājumiem (50%) un 2 klīniskie uzdevumi (50%); 50% – praktisko nodarbību apmeklējums un izpildītie uzdevumi. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināšanas par galvenajiem integratīvās medicīnas virzieniem un metodēm. Zināšanas par galvenajiem sāpju rašanās mehānismiem integratīvās medicīnas skatījumā un sāpju pacientu sūdzībām dažādas lokalizācijas muskuloskeletālo, neiropātisko un viscerālo traucējumu gadījumos. Studējošie spēs orientēties un pielietot jaunākās tendences multimodālajā un komplementārajā sāpju terapijā. | ||||||||
Prasmes: | Spēs izmeklēt un novērtēt sāpju slimnieku sūdzības, izmantojot komplementārās medicīnas principus un vajadzības dažādu muskuloskeletālo un viscerālo slimību gadījumos. Izveidot multimodālo sāpju terapijas plānu. Ieteikt atbilstošāko sāpju terapijas veidu dažādos aprūpes etapos. -Izskaidrot ar sāpju cēloņiem un to ārstēšanu saistītos integratīvās pieejas jautājumus pacientam, viņa piederīgajiem un aprūpētājiem. | ||||||||
Kompetences: | Students varēs piedalīties sāpju pacienta multimodālās aprūpes plānošanā dažādos etapos. Sadarbībā ar citām ārstniecības personām varēs noteikt individuālam pacientam attiecīgu terapiju, kas balstīta uz biopsihosociālu pieeju. Students varēs novērtēt sāpju terapijas īslaicīgos un ilgtermiņa efektus un prognostiskos uzdevumus. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Hronisko sāpju dinamiskā novērtēšana | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
2 | Hronisko sāpju farmakoterapija un ārstēšanas rezultātu novērtēšana | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
3 | Hronisko sāpju pacienta ārstēšanas un aprūpes plāna sastādīšana | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
4 | Mazinvazīvās sāpju terapijas metodes | C1 - Augsts līmenis | |||||||
5 | Muguras sāpju klīnisko simptomu un testu pārbaude | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
6 | Multidimensionālā sāpju kvalitatīvā novērtēšana | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
7 | Sāpju intensitātes novērtēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Sāpju intensitātes novērtēšana | C2 - Eksperta līmenis | |||||||
9 | Sāpju komorbīdo stāvokļu novērtēšana | C1 - Augsts līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | David Rakel. Integrative Medicine. 2017 | ||||||||
2 | Thomas W. Myers. Anatomy Trains: Myofascial Meridians for Manual Therapists and Movement Professionals. 2021 | ||||||||
3 | Claudia Focks, Ingolf Hosbach, Ulrich März. Guide d'acupuncture: Localisation des points et techniques d'insertion. 2018 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Lothar Ursinus. The Body Clock in Traditional Chinese Medicine: Understanding Our Energy Cycles for Health and Healing. 2020 | ||||||||
2 | Nicholas Marcer. Osteopathy: Models for Diagnosis, Treatment and Practice. 2005 | ||||||||
3 | Interneta saite. Medicīnas tehnoloģija. | ||||||||
4 | Interneta saite. Medicīnas tehnoloģija. | ||||||||
5 | Interneta saite. Medicīnas tehnoloģija. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
7 | Lothar Ursinus. The Body Clock in Traditional Chinese Medicine: Understanding Our Energy Cycles for Health and Healing. 2020 | ||||||||
8 | Nicholas Marcer. Osteopathy: Models for Diagnosis, Treatment and Practice. 2005 |