.
Vides veselība II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.12.2022 10:32:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_005 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Darja Kaļužnaja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studentam apgūt vides veselības teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par ūdens, pārtikas un augsnes (atkritumu apsaimniekošanu) piesārņojumu; apdzīvotu vietu plānošanu, apbūvi, piesārņojumu un dzīvojamo ēku higiēniskiem pamatprincipiem; bērnu augšanas un attīstības vides nelabvēlīgiem, kaitīgiem faktoriem, to ietekmi uz veselību, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli un preventīvu aizsardzību pret tiem; kā arī izglītības un sabiedrisko iestāžu higiēnas prasībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ūdens loma cilvēka dzīvē. Ūdens resursi, piesārņojums. Ūdenstilpņu un ūdensgūtņu aizsardzības pasākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uztura piesārņojums, ietekme uz veselību. Pārtikas piedevas un ĢMO saturoši pārtikas produkti. Lietošanas drošums un marķēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Apdzīvoto vietu plānojums, apbūve, piesārņojums un aizsardzība. Dzīvojamo ēku higiēniskie pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ārstniecisko iestāžu vide kā slimnieku ārstnieciskais faktors. Veselības aprūpes iestāžu vides veselība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Dzeramā ūdens organoleptiskie, ķīmiskie un bakterioloģiskie rādītāji, to noteikšanas metodes. Dzeramā ūdens ieguves tehnoloģijas, apgāde, kvalitāte. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Notekūdens attīrīšanas process – mācību ekskursija. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
7 | Pārtikas drošība un kvalitāte: pārtikas produktu analīze un saindēšanās ar uzturu. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
8 | Atkritumu apsaimniekošana, pasākumi vides piesārņotāju neitralizēšanā – mācību ekskursija. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
9 | Bērnu un pusaudžu augšanas un attīstības vide. Bērnu un pusaudžu attīstības īpatnības, vides drošība. Mugurkaula deformācijas, tuvredzības un plakanās pēdas profilakse bērnu un pusaudžu vidū. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Seminārs par cilvēka dzīves vides higiēniskajām prasībām (apdzīvotas vietas, dzīvojamās ēkas, sabiedriskās un izglītības iestādes) – studentu ziņojumi par patstāvīgi veiktajiem objektu apsekojumiem. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Paplašināta papildus zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības materiāliem, no prezentācijām, nozarē būtiskiem likumdošanas aktiem, diskusijām par studentu sagatavoto informāciju par nodarbību tēmām un studentu apsekotajiem objektiem. Studiju semestra beigās - studiju kursa novērtējuma anketu aizpildīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas tiek vērtētas ņemot vērā katra studenta aktivitāti un darba kvalitāti visa studiju kursa laikā: • piedalīšanās un aktivitāte praktisko un izbraukuma nodarbību darbā, diskusijās (10%); • praktisko darbu protokolu (t.sk. situāciju uzdevumu) aizpildīšanas kvalitāte (30%); • patstāvīgā darba satura un prezentācijas kvalitāte (30%); • teorētisko zināšanu par vides veselības jautājumiem pārbaude eksāmenā (30%). Pārbaudes metode: kumulatīvais eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Nosauc un apraksta dzeramā ūdens kvalitātes rādītājus, salīdzina dzeramā ūdens paraugu analīžu rezultātus ar robežvērtībām atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem. • Nosauc ūdens piesārņojuma gadījumu piemērus, raksturo piesārņojuma izraisītājfaktoru, avotus, ietekmi uz vidi, ietekmi uz cilvēka veselību, apraksta preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • Raksturo pārtikas produktu kvalitāti, epidemioloģisko un toksisko nozīmi; nosauc piesārņojuma piemērus par katru no pārtikas produktu grupām, apraksta posmus (no “lauka līdz galdam”), kuros var notikt piesārņojums; apraksta pārtikas produktu piesārņojuma ietekmi uz cilvēka veselību un iespējamos preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • Nosauc pārtikas piedevu funkcionālās grupas, to lietošanas mērķus, raksturo lietošanas priekšrocības un riskus; apraksta drošuma izvērtēšanas kārtību un marķēšanas prasības. • Raksturo ģenētiski modificēto organismu iegūšanas mērķus un problēmas, ieguvumus un riskus; apraksta riska novērtējuma kārtību Eiropas Savienībā un ĢMO saturošu produktu marķēšanas prasības. • Nosauc jaunās pārtikas produktus un to izmantošanas kārtību Latvijā un Eiropas Savienībā. • Nosauc atkritumu veidus, apraksta to apsaimniekošanas, šķirošanas, pārstrādes un apglabāšanas procesus; • Raksturo veselības aprūpes iestāžu atkritumus; • Nosauc prasības apdzīvotu vietu plānošanā, apbūvē, labiekārtošanā; • Nosauc prasības dzīvojamo ēku, publisko, veselības aprūpes, izglītības iestāžu plānošanā, labiekārtošanā, ekspluatācijā; • Apraksta bērnu un pusaudžu augšanas un attīstības vides faktorus, nosauc iespējamos veselības veicināšanas pasākumus atbilstoši vides riska faktoriem. | ||||||||
Prasmes: | • Izmantojot laboratorijas mēriekārtas, nosaka un novērtē dzeramā ūdens un pārtikas produktu kvalitāti un piesārņojumu, kā arī sniedz slēdzienu par ūdens parauga un pārtikas produkta drošību; • Patstāvīgi, kritiski un argumentēti analizē saindēšanās gadījumus ar uzturu un pieņem lēmumu par tālāko rīcību situācijas noskaidrošanai un bīstamības novēršanai; • Atklāj un izvērtē bērnu un pusaudžu veselībai, augšanai un attīstībai nelabvēlīgos vides riska faktorus, sagatavojot preventīvo pasākumu plānu, risku novēršanai vai samazināšanai; • Vadoties pēc Latvijā, Eiropas Savienībā un pasaulē esošām vadlīnijām/rekomendācijām, novērtē bērnu un pusaudžu vides priekšmetu (mācību grāmatas, rotaļlietas u.c.) drošību un atbilstību prasībām, kā arī pieņem lēmumu par šo priekšmetu drošību un atbilstību, kā arī sniedz ieteikumus situācijas novēršanai un uzlabošanai; • Balstoties uz likumdošanas un rekomendāciju prasībām, apseko un novērtē dažādus apkārtējās vides objektus (dzīvojamās ēkas, veselības aprūpes, izglītības iestādes, sabiedriskās iestādes, potenciāli piesārņojošus vides objektus – notekūdeņu attīrīšanas stacija, atkritumu poligons), to higiēniskās prasības un nosaka tajos esošos riska faktorus, kā arī sniedz slēdzienu par situāciju un izstrādā priekšlikumus situācijas uzlabošanai. | ||||||||
Kompetences: | • Saskata cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • Pielieto argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • Izstrādā rekomendācijas, pasākumus vides (ūdens, pārtikas, augsnes, apdzīvoto vietu, dzīvojamo, veselības aprūpes, izglītības iestāžu un sabiedrisko ēku) kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • Uzņemas atbildību un demonstrē vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vides veselība.- RSU, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Tee L.Guidotti. The Praeger Handbook of Occupational and Environmental Medicine. Vol 1. 2010. | ||||||||
2 | Tee L.Guidotti. The Praeger Handbook of Occupational and Environmental Medicine. Vol 2. 2010. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Ministru Kabinets. 18.10.2018. Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai: MK noteikumi Nr. 631. Latvijas Vēstnesis. 206. | ||||||||
2 | Ministru Kabinets. 21.01.2019. Prasības kosmētiskā iedeguma pakalpojuma sniegšanai: MK noteikumi Nr. 13. Latvijas Vēstnesis. 14. | ||||||||
3 | Ministru Kabinets. 31.07.2020. Higiēnas prasības baseina un pirts pakalpojumiem: MK noteikumi Nr. 470. Latvijas Vēstnesis. 146. | ||||||||
4 | Ministru Kabinets. 23.09.2013. Higiēnas prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmu: MK noteikumi Nr. 890. Latvijas Vēstnesis. 185. | ||||||||
5 | Ministru Kabinets. 07.01.2003. Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas: MK noteikumi Nr. 610. Latvijas Vēstnesis. 2. | ||||||||
6 | Veselības inspekcija. Droši un higiēnas prasībām atbilstoši skaistumkopšanas pakalpojumi. Vadlīnijas skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem. 2018. | ||||||||
7 | Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija. Labas higiēnas prakses vadlīnijas atklāta tipa ēdināšanas uzņēmumiem. Rīga, 2015 |