.
Vide, arodveselība un darba medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2023 10:52:07
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_012 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maija Eglīte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Jāzina teorētiskie un praktiskie pamatprincipi ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir iemācīt maģistriem jaunākos atzinumus par darba vides riska faktoru novērtēšanas principiem, jaunāko likumdošanā arodveselībā, darba drošībā un darba medicīnā, kā arī arodveselības dienesta organizācijā; dot ieskatu par darba toksikoloģijas un ekotoksikoloģijas svarīgākajiem jautājumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselības aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Ietekmes uz vidi novērtējums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vides veselības problēmu izpētes plānošana un apraksts – pētījumu protokolu sagatavošana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Aktualitātes arodveselībā un arodmedicīnā, jaunākie statistikas dati, aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Jaunākais aroda veselības likumdošanā un veselības riska novērtēšanā. OVP | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Detalizēta darba vides riska faktoru izvērtēšana jauniem/specifiskiem darba vides riskiem (arī specifiskām nodarbināto grupām: jauniešiem, grūtniecēm, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām). Obligāto veselības pārbaužu karšu pildīšana | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Noturīgie organiskie savienojumi vidē un to ietekme uz veselību. Pētījums par krūts piena piesārņojumu ar noturīgiem organiskiem piesārņotājiem. Biomonitoringa pētījumu programmas pasaulē un Eiropā. Pētījumu dati | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pieļaujamo ķīmisko vielu devu noteikšana no dažādiem ekspozīcijas avotiem – datu modelēšana un aprēķināšana. Toksikoloģisko metožu pielietojums darbavietās riska faktoru novērtēšanā | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Ergonomisko riska faktoru novērtējums darbavietās – pētījumu datu apkopojums. Ergonomiskie riska faktori: skeleta-muskuļu sistēmas slimību profilakse | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ergonomiskie riska faktoru detalizēta izpēte darba vidē – laboratorijas dati | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Darbinieku efektivitātes un produktivitātes izvērtēšana. Veselības veicināsāna darba vietās. Veselību veicinošo pasākumu plāns | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju materiālu studijas. Individuāli gatavo padziļinātu prezentāciju un prezentē grupā kādu no piedāvatajām tēmām, kuras paralēli ir jāapgūst studiju kursa laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa laikā studējošais tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem: 1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai studējošais varētu tikt pielaists šī kursa eksāmenam. 2. Studējošais aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma; 3. Studējošais kursa laikā gatavo vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma; 4. Kursa noslēgumā studējošais raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs pamatzināšanas par vides veselības un arodveselības nozīmi, principiem, virzieniem, uzdevumiem un izmantošanu praksē un zinās: • definēt vides veselības nozīmi, principus, virzienus, uzdevumus un izmantot tos praksē; • atpazīt vides piesārņojumu un veikt preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • nosaukt prasības apdzīvotu vietu plānošanā, labiekārtošanā, dzīvojamo, publisko ēku, veselības aprūpes, izglītības iestāžu plānošanā, labiekārtošanā, ekspluatācijā; • definēt arodveselības nozīmi; • nosaukt iespējamās arodslimības dažādu profesiju grupās, kaitīgos riska faktorus, kā arī preventīvos pasākumus darba vides uzlabošanā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt un pielietot ekoloģisku argumentāciju sava viedokļa pamatošanai; • izmantot praktiskās iemaņas uzdevumu risināšanā par vides sastāvdaļu (gaiss, ūdens, uzturs) un darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • noteikt un novērtēt darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • atpazīt iespējamās arodslimības un ar darbu saistītās slimības; • izstrādāt preventīvos pasākumus arodveselībā. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtā kompetence ļauj: • saskatīt cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • uzņemties atbildību un demonstrēt vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. 2. pārstrādātais un papildinātais izdevums. Rīga, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Eglīte M., Matisāne L., Vanadzins I. u.c. Darba apstākļi un riski Latvijā 2012-2013. | ||||||||
3 | Eglīte M., Aulika B., Avota M., Baķe M.Ā., Dundurs J., Jēkabsone I., Sprūdža D., Vanadziņš I. Vides veselība // Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008.- 696 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350 | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp. | ||||||||
2 | Kaļķis V, Kristiņš I, Roja Ž., Darba vides risku novērtēšana //Rīga, 2003. – 101 lpp. | ||||||||
3 | Kaļķis V, Roja Ž. (redaktori). Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība. // Rīga: Elpa, 2001. – 500. | ||||||||
4 | Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887 | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887 | ||||||||
7 | Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pasaules Veselības Organizācijas interneta vietnes mājas lapa kā arī citas aroda un vides veselības nozares oficiālas un starptautiski atzītas interneta mājas lapas. |