Pārlekt uz galveno saturu

Vide, arodveselība un darba medicīna

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2023 10:52:07
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_012LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Maija Eglīte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)1Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Jāzina teorētiskie un praktiskie pamatprincipi ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā un fizioloģijā.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir iemācīt maģistriem jaunākos atzinumus par darba vides riska faktoru novērtēšanas principiem, jaunāko likumdošanā arodveselībā, darba drošībā un darba medicīnā, kā arī arodveselības dienesta organizācijā; dot ieskatu par darba toksikoloģijas un ekotoksikoloģijas svarīgākajiem jautājumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides veselības aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Ietekmes uz vidi novērtējumsLekcijas1.00auditorija
2Vides veselības problēmu izpētes plānošana un apraksts – pētījumu protokolu sagatavošanaNodarbības1.00auditorija
3Aktualitātes arodveselībā un arodmedicīnā, jaunākie statistikas dati, aktuālo pētījumu rezultātu apkopojums. Jaunākais aroda veselības likumdošanā un veselības riska novērtēšanā. OVPLekcijas1.00auditorija
4Detalizēta darba vides riska faktoru izvērtēšana jauniem/specifiskiem darba vides riskiem (arī specifiskām nodarbināto grupām: jauniešiem, grūtniecēm, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām). Obligāto veselības pārbaužu karšu pildīšanaNodarbības1.00klīniskā bāze
5Noturīgie organiskie savienojumi vidē un to ietekme uz veselību. Pētījums par krūts piena piesārņojumu ar noturīgiem organiskiem piesārņotājiem. Biomonitoringa pētījumu programmas pasaulē un Eiropā. Pētījumu datiLekcijas1.00auditorija
6Pieļaujamo ķīmisko vielu devu noteikšana no dažādiem ekspozīcijas avotiem – datu modelēšana un aprēķināšana. Toksikoloģisko metožu pielietojums darbavietās riska faktoru novērtēšanāNodarbības1.00klīniskā bāze
7Ergonomisko riska faktoru novērtējums darbavietās – pētījumu datu apkopojums. Ergonomiskie riska faktori: skeleta-muskuļu sistēmas slimību profilakseLekcijas1.00auditorija
8Ergonomiskie riska faktoru detalizēta izpēte darba vidē – laboratorijas datiNodarbības1.00laboratorija
9Darbinieku efektivitātes un produktivitātes izvērtēšana. Veselības veicināsāna darba vietās. Veselību veicinošo pasākumu plānsNodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju materiālu studijas. Individuāli gatavo padziļinātu prezentāciju un prezentē grupā kādu no piedāvatajām tēmām, kuras paralēli ir jāapgūst studiju kursa laikā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju kursa laikā studējošais tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem: 1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai studējošais varētu tikt pielaists šī kursa eksāmenam. 2. Studējošais aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma; 3. Studējošais kursa laikā gatavo vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma; 4. Kursa noslēgumā studējošais raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūs pamatzināšanas par vides veselības un arodveselības nozīmi, principiem, virzieniem, uzdevumiem un izmantošanu praksē un zinās: • definēt vides veselības nozīmi, principus, virzienus, uzdevumus un izmantot tos praksē; • atpazīt vides piesārņojumu un veikt preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • nosaukt prasības apdzīvotu vietu plānošanā, labiekārtošanā, dzīvojamo, publisko ēku, veselības aprūpes, izglītības iestāžu plānošanā, labiekārtošanā, ekspluatācijā; • definēt arodveselības nozīmi; • nosaukt iespējamās arodslimības dažādu profesiju grupās, kaitīgos riska faktorus, kā arī preventīvos pasākumus darba vides uzlabošanā.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt un pielietot ekoloģisku argumentāciju sava viedokļa pamatošanai; • izmantot praktiskās iemaņas uzdevumu risināšanā par vides sastāvdaļu (gaiss, ūdens, uzturs) un darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • noteikt un novērtēt darba vides nozīmi, piesārņojumu, tā iedarbību uz cilvēka organismu; • atpazīt iespējamās arodslimības un ar darbu saistītās slimības; • izstrādāt preventīvos pasākumus arodveselībā.
Kompetences:Iegūtā kompetence ļauj: • saskatīt cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • uzņemties atbildību un demonstrēt vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte M. Darba medicīna. 2. pārstrādātais un papildinātais izdevums. Rīga, 2012. (akceptējams izdevums)
2Eglīte M., Matisāne L., Vanadzins I. u.c. Darba apstākļi un riski Latvijā 2012-2013.
3Eglīte M., Aulika B., Avota M., Baķe M.Ā., Dundurs J., Jēkabsone I., Sprūdža D., Vanadziņš I. Vides veselība // Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2008.- 696 lpp. (akceptējams izdevums)
4John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350
5Ārvalstu studentiem/For international students:
6John R. Mulhausen, Joseph Damiano, Strategy for Assessing and Managing Occupational Exposures – American Industrial Hygiene Association, 2015.– p. 350
Papildu literatūra
1Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp.
2Kaļķis V, Kristiņš I, Roja Ž., Darba vides risku novērtēšana //Rīga, 2003. – 101 lpp.
3Kaļķis V, Roja Ž. (redaktori). Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība. // Rīga: Elpa, 2001. – 500.
4Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887
5Ārvalstu studentiem/For international students:
6Wallace A. Hayes, Principles and Methods of Toxicology // Taylor & Francis, 2001, - p. 1887
7Information notices on occupational diseases: a guide to diagnosis (angl.). Autori – ES eksperti, to skaitā M.Eglīte // Luxembourg, European Communities, 2009. – 276 lpp.
Citi informācijas avoti
1Pasaules Veselības Organizācijas interneta vietnes mājas lapa kā arī citas aroda un vides veselības nozares oficiālas un starptautiski atzītas interneta mājas lapas.