.
Arodmedicīna un arodslimības vecmātēm
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.08.2024 10:37:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_023 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maija Eglīte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, propedeitikā, neiroloģijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir apgūt arodmedicīnas un arodslimību teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par dažādu darba vides riska faktoru ietekmi uz strādājošo veselību, prognozēšanu, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu, kā arī par arodslimību etioloģiju, patoģenēzi, ārstēšanas un rehabilitācijas principiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Arodslimību saraksts. Arodslimību diagnostikas kārtība Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Arodveselība un darba medicīna. Arodslimību saraksts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Telpu gaisa piesārņojums, tā ietekme uz veselību. Slimo ēku sindroms. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem. Jauniešu un sieviešu organisma īpatnības saistībā ar darbu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Ergonomiskie darba vides riska faktori veselības aprūpes darbiniekiem. Profilaktiskie pasākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ergonomiskie darba vides riska faktori. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Psihosociālie darba vides riska faktori veselības aprūpē nodarbinātiem. Izdegšanas sindroms, posttraumatiskais sindroms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Psihoemocionālo riska faktoru radītas arodslimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Muskuļu, skeleta, saistaudu sistēmas slimības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Perifērās neiropātijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē. Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Referāta prezentācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošais patstāvīgi kursa laikā sagatavo prezentāciju, ko prezentē grupā ar mērķi padziļinātāk izpētīt kādu no kursā apgūstamajām tēmām. Uzdevumi: • Izvēlēties tēmu padziļinātai izpētei un analīzei, izmantojot jaunākos datus un pētījumus pasaulē; • Sagatavot prezentāciju (10 minūtes), prezentēt grupā; • Sagatavoties atbildēt uz jautājumiem un piedalīties diskusijā pēc prezentēšanas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa laikā students tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem: 1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai. 2. Students aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma; 3. Students gatavo kursa laikā vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma; 4. Kursa noslēgumā students raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas un spēs: • paskaidrot arodmedicīnas nozīmi, principus, virzienus un uzdevumus; • aprakstīt darba vides riska arodfaktoru prognozēšanu, mērīšanas metodes, normēšanas pamatprincipus, izstrādātos un likumdošanā ieviestos normatīvos dokumentus; • formulēt ergonomikas pamatjautājumus, nozīmi, pielietotās metodes dažādās darba vidēs; • īsi aprakstīt preventīvo pasākumu izstrādāšanas veidus un darba vides uzraudzību; • aprakstīt riska arodfaktoru izraisīto arodslimību un no darba atkarīgo slimību etioloģiju, patoģenēzi, terapiju, rehabilitāciju. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt, argumentēt, pamatojot arodmedicīnas kā medicīnas preventīvas nozares lomu darba vidē; • orientēties literatūrā un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par darba vides riska arodfaktoriem un darba ekspertīzes jautājumiem; • veikt dažādu darba vides objektu sanitāri higiēnisko apsekošanu, atklājot cilvēka veselībai nelabvēlīgos un kaitīgos riska arodfaktorus; • sagatavot rekomendācijas, organizēt un vadīt pasākumus arodfaktoru riska novēršanai vai samazināšanai; • pazīt izplatītāko fizikālo, ķīmisko, ergonomisko, bioloģisko, mehānisko darba vides riska faktoru izraisīto arodslimību tipiskās saslimšanas pazīmes un formas, izvēlēties pareizās izmeklēšanas metodes; • pacientiem nozīmēt optimālo terapeitisko un rehabilitācijas kursu. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtā kompetence ļauj: • novērtēt kaitīgo riska faktoru bīstamības pakāpi uz veselību pacientam, darbiniekam, sabiedrībai un videi; • piedalīties arodveselības komandas darbā, lai risinātu jautājumus par veselību un drošību darbā, lai savlaicīgi atklātu arodslimības sākuma stadijā un palīdzētu risināt darba ekspertīzes jautājumus; • komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par arodveselības jautājumiem; • pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus lēmumus attiecībā uz pacientu, visas sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus ārstēšanas apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Higiēna. Prof. Z.Lindbergas red., Rīga, 1991. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Eglīte M. Darba medicīna. – Rīga, 2012. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Dundurs, Jānis, Occupational health : occupational hazards / J. Dundurs ; Riga Stradina University. Institute of Occupational and Environmental Health. Riga : [RSU], 1998. 84 p. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Dundurs J. Methodic Directions for Practical Works in Occupational Health. 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Zenc C (ed). Occupational medicine. Mosby, 1988. | ||||||||
2 | Rom WN. Environmental and occupational medicine. Boston, Little, Brown, 2007 | ||||||||
3 | Timbrell J. Introduction to Toxicology. Glasgow: Taylor & Francis, 2009. | ||||||||
4 | Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Pasaules veselības organizācijas un citas arodveselības nozares interneta vietnes. |