.
Arodmedicīna un arodslimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.08.2024 13:13:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_058 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Reste | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, vides veselībā, propedeitikā, fizioloģijā, iekšķīgajās slimībās un neiroloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt arodmedicīnas un arodslimību teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par dažādu darba vides riska faktoru ietekmi uz strādājošo veselību, prognozēšanu, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu, kā arī arodslimību etioloģiju, patoģenēzi, ārstēšanas un rehabilitācijas principiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Arodveselība un arodmedicīna, to uzdevumi, likumdošana. Kaitīgie darba vides riska faktori, kaitīga situācija, kaitīgs atgadījums, risks. Riska arodfaktoru noteikšana. Ģimenes ārsta un arodslimību ārstu loma arodmedicīnas uzdevumu veikšanā. Arodslimību saraksts. Nodarbināto obligātās veselības pārbaudes. Raksturīgākie riska arodfaktori un arodslimības medicīnas personāla darbā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Putekļu, kairinošo un toksisko ķīmisko vielu izraisītās elpošanas orgānu arodslimības. Augšējo elpceļu slimības. Pneimokoniozes. Azbestoze un citas azbesta izraisītās slimības. Putekļu etioloģijas bronhīts. Organisko putekļu izraisītās arodslimības. Alerģiskās arodslimības. Bioloģiskie riska faktori darba vidē. Aroda etioloģijas infekcijas slimības (tuberkuloze, vīrusu hepatīts). | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Ķīmisko vielu izraisītā arodpatoloģija. Saindēšanās ar smagajiem metāliem (svinu, dzīvsudrabu u.c.), saindēšanās ar organiskajiem šķīdinātājiem. Aroda onkoloģiskās slimības. Jonizējošās radiācijas izraisītie akūtie un hroniskie veselības traucējumi. Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidētāju galvenās veselības problēmas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Fiziskās pārslodzes izraisītās muskuloskeletālās un nervu sistēmas arodslimības. Kompresijas neiropātijas. Fizikālo faktoru izraisītās arodslimības: vibrācijas slimība, trokšņa izraisītā vājdzirdība. Psihoemocionālie faktori un stress darbā. Izdegšanas sindroms. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Paplašināta papildu zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības teorētiskajiem materiāliem, mācību grāmatām, videomateriāliem, grupu diskusijām. Klīnisko gadījumu un situāciju uzdevumu analīze. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanu vērtēšanā tiek ņemta vērā summāra studentu darba kvalitāte un individuālais ieguldījums visa kursa laikā: • piedalīšanās un aktivitātes praktisko nodarbību darbā, sekmīga docētāja uzdevumu izpildīšana (35%); • patstāvīgo darbu izpildes kvalitāte (35%); • teorētisko zināšanu par arodmedicīnas un arodslimību jautājumiem regulāra pārbaude visa kursa laikā un nobeigumā (30%). Pārbaudes metode: kumulatīvais eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūst pamatzināšanas arodmedicīnā un arodslimībās, kas ļauj orientēties un izklāstīt jautājumus par: • arodmedicīnas un darba veselības nozīmi, principiem, virzieniem, uzdevumiem; • darba vides faktoru ietekmi uz cilvēka organismu; • darba vides riska arodfaktoru prognozēšanu, mērīšanas metodēm, novērtēšanas un normēšanas pamatprincipiem, izstrādātajiem un likumdošanā ieviestajiem normatīviem; • ergonomikas pamatjautājumiem, nozīmi, pielietotajām metodēm dažādās darba vidēs; • preventīvu pasākumu izstrādāšanu un darba vides uzraudzību; • arodfaktoru izraisīto arodslimību un no darba atkarīgo slimību attīstības risku, to etioloģiju, patoģenēzi, terapiju, rehabilitāciju un profilaksi. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs: • orientēties literatūrā un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par darba vides riska arodfaktoriem un darba ekspertīzes jautājumiem; • novērtēt un interpretēt apkārtējas vides dažādu faktoru ietekmi uz cilvēka organismu un veselību; • atpazīt cilvēka veselībai nelabvēlīgos un kaitīgos riska arodfaktorus; • novērtēt izmaiņas cilvēka organismā saistībā ar dažādu darba vides riska faktoru iedarbību uz cilvēka organismu; • pazīt izplatītāko fizikālo, ķīmisko, ergonomisko, bioloģisko, mehānisko darba vides riska faktoru izraisīto arodslimību tipiskās saslimšanas pazīmes un formas, izvēlēties pareizo terapijas un rehabilitācijas kursu. | ||||||||
Kompetences: | Iegūtā kompetence ļauj: • klasificēt un novērtēt risku bīstamības pakāpi uz veselību pacientam, darbiniekam, sabiedrībai un videi; • konsultēt cilvēkus par aroda vides kaitīgiem faktoriem, pacientu tiesībām, darba ekspertīzes procesu un arodslimību profilaksi; • izstrādāt preventīvus pasākumus, darba vides kaitīgu faktoru ietekmes mazināšanai; • pielietot pastāvošu likumdošanu, tiesību aktus un dokumentus, lai risinātu ar aroda veselību un aroda medicīnu saistītus jautājumus; • piedalīties arodveselības komandas darbā, lai risinātu jautājumus par veselību un drošību darbā; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus, ārstēšanas apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. 2. izd. Rīga, 2012. | ||||||||
2 | Sadhra, S., Bray, A., and Boorman S. Oxford Handbook of Occupational Health. 3rd ed. Oxford University Press. Iegūts no: ProQuest Ebook Central | ||||||||
3 | Baxter P.J. et al. Hunter's Diseases of Occupations. 10th ed. Iegūts no: ProQuest Ebook Central | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Dundurs J., Environmental & Occupational Medicine: textbook for RSU foreign students. Rīga, Rīgas Stradiņa universitāte, 2014. | ||||||||
2 | Joseph LaDou, Robert J. Harrison, 2021. Current Diagnosis & Treatment: Occupational & Environmental Medicine, 6th ed. McGraw Hill Iegūts no: McGraw Hill Access Medicine |