.
Citoloģija un ģenētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.09.2022 15:09:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_003 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Ģenētika | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Madara Auzenbaha | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu; par ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un homeostāzes nodrošināšanā; par procesu nozīmību šūnas līmenī, no kura ir atkarīga organisma funkcionēšana kopumā, molekulārās bioloģijas un ģenētikas loma jaunu medikamentu izstrādē; veidojot pamatu specializētākām medicīnas nozares studijām, kā arī iegūt nepieciešamās prasmes šo zināšanu izmantošanā savā ikdienas praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips. Šūnas dzīves cikls, tā regulācija un kontrole. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanas traucējumi. Šūnu nāve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Mejoze. Gametoģenēze. Gametoģenēzes traucējumi. Apaugļošanās un implantācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iedzimtības molekulārais pamats. Nukleīnskābes, to uzbūve, funkcijas. Gēns kā hereditātes pamatvienība. Cilvēka genoma raksturojums. DNS replikācija. Transkripcija. Translācija. Ģenētiskais kods. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mainība. Fenotipiskā un genotipiskā mainība. Mutācijas, to veidi. Hromosomu struktūras un skaita izmaiņas, to klīniskās sekas. Ievads Farmakoģenētikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti. Mikropreparātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Transports caur plazmatisko membrānu. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Šūnas kodola uzbūve. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Mitozes traucējumi. Šūnu nāve. Mikropreparātu analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Šūnu dalīšanās veidi. Mejoze. Gametoģenēze. Mikropreparātu analīze. Interaktīvie uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Hereditātes molekulārais pamats. Nukleīnskābes. DNS replikācija. Transkripcija, translācija. Ģenētiskais kods. Klīnisko gadījumu uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Dominants un recesīvs pārmantošanās veids, uzdevumi, kas balstīti uz Mendeļa likumiem un gēnu saistību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Ciltskoku analīze. Ar iedzimšanas tipiem saistītie klīniski-ģenētiskie uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Farmakoģenētikas pamati. Personalizētā medicīna. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Interaktīvie uzdevumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studenti patstāvīgi veic laboratorijas darbus, pēc protokola – vienkāršu mikropreparātu sagatavošana, piemēram, mata, sīpola preparāts, osmoze augu un dzīvnieku šūnās. Studenti patstāvīgi risina vienkāršus uzdevumus ģenētikā. Katras nodarbības beigās students iesniedz protokolu, par kuru saņem atgriezenisko saiti. Studiju kursa ievaros katrs students sagatavo vienu prezentāciju par ārstēšanas metdodi, kuras radīšanas pamatā izmantotas zināšanas molekulārajā bioloģijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Katru nedēļu studentam ir īss pārbaudījums testa veidā. Lai studentam ļautu kārtot kolokviju ir jāiesniedz visi protokoli. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas 2 kolokvijos 1. semestrī: • 1. kolokvijs – šūnu bioloģijā • 2. kolokvijs – medicīniskajā ģenētikā Katrā no kolokvijiem studentam iespējas iegūt papildus balli, ja sekmīgi aizpildīti iknedēļas pārbaudījumi. Otrajā kolokvijā iespējams iegūt vēl vienu papildus balli, ja sekmīgi izpildīts patstāvīgais darbs - prezentācija par ārstēšanas metodi, kuras radīšanas pamatā izmantotas zināšanas molekulārajā bioloģijā Gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums no abu kolokviju vērtējuma summas, dalīts ar 2, ja vērtējums nav vesels skaitlis, students saņem augstāko no abiem vērtējumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa ietvaros studenti iegūst pamatzināšanas par šūnas funkcijām, iesaisti cilvēka patoloģijā. Apgūst šūnu dzīves ciklu, tajā skaitā dalīšanās veidus. Apgūst Mendeļa likumus. Zina iedzimšanas tipus un biežākās pazīmes. Spēj atrisināt klīniski ģenētsikos uzdevumus pamatlīmenī. Gūst ieskatu farmakoģenētikā un modernajās ārstēšanas metodēs, ieskaitot gēnu terapiju. | ||||||||
Prasmes: | Studenti lieto gaismas mikroskopu, sagatavo vienkāršus mikropreparātus; atpazīst dažādas eikariotu šūnas. Spēj aprakstīt ooģenēzi un spermatoģenēzi. Sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; Risina vienkāršus ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti analizē situācijas medicīniskajā ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā. Prot sastādīt ciltskoku. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell biology 3rd edition. – Elsevier Science (USA), 2016. | ||||||||
2 | Nagle E. Bioloģija vidusskolai – 2010 (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Krūmiņa, A, Eikariotu šūnu bioloģija : citoloģiskie, molekulāri bioloģiskie un ģenētiskie aspekti. Rīga: RSU, 2015. | ||||||||
4 | Lekciju materiāls | ||||||||
5 | Sausiņa L. Bioloģija vidusskolai, 3 - 2009 (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Balodis V. un citi Rokasgrāmata bioloģijā - 2015 | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
8 | Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell biology 3rd edition. – Elsevier Science (USA), 2016. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008. | ||||||||
2 | Groma V. Šūna : uzbūve, funkcijas, molekulārie pamati - 2012. | ||||||||
3 | Turnpenny P. D., Ellard S. – Emery’s elements of medical genetics, Elsevier; 16th edition (February 9, 2021) | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
5 | Turnpenny P. D., Ellard S. – Emery’s elements of medical genetics, Elsevier; 16th edition (February 9, 2021) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.ncbi.nlm.nih.gov | ||||||||
2 | http://pathmicro.med.sc.edu/book/parasit-sta.htm | ||||||||
3 | https://www.trikaftahcp.com/mechanism-of-action | ||||||||
4 | https://emedicine.medscape.com/article/1001602-overview | ||||||||
5 | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5858681/ | ||||||||
6 | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5079795/ | ||||||||
7 | 30.https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fgene.2020.010… | ||||||||
8 | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7701157/ |