Pārlekt uz galveno saturu

Citoloģija un ģenētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.09.2022 15:09:11
Par studiju kursu
Kursa kods:BUMK_003LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Bioloģija; ĢenētikaMērķauditorija:Farmācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Madara Auzenbaha
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, bmkatrsu[pnkts]lv, +371 67061584
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu; par ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un homeostāzes nodrošināšanā; par procesu nozīmību šūnas līmenī, no kura ir atkarīga organisma funkcionēšana kopumā, molekulārās bioloģijas un ģenētikas loma jaunu medikamentu izstrādē; veidojot pamatu specializētākām medicīnas nozares studijām, kā arī iegūt nepieciešamās prasmes šo zināšanu izmantošanā savā ikdienas praksē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis.Lekcijas1.00auditorija
2Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis.Lekcijas1.00auditorija
3Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips. Šūnas dzīves cikls, tā regulācija un kontrole. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanas traucējumi. Šūnu nāve.Lekcijas1.00auditorija
4Mejoze. Gametoģenēze. Gametoģenēzes traucējumi. Apaugļošanās un implantācija.Lekcijas1.00auditorija
5Iedzimtības molekulārais pamats. Nukleīnskābes, to uzbūve, funkcijas. Gēns kā hereditātes pamatvienība. Cilvēka genoma raksturojums. DNS replikācija. Transkripcija. Translācija. Ģenētiskais kods.Lekcijas1.00auditorija
6Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība.Lekcijas1.00auditorija
7Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē.Lekcijas1.00auditorija
8Mainība. Fenotipiskā un genotipiskā mainība. Mutācijas, to veidi. Hromosomu struktūras un skaita izmaiņas, to klīniskās sekas. Ievads Farmakoģenētikā.Lekcijas1.00auditorija
9Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti. Mikropreparātu analīze.Nodarbības1.00auditorija
10Transports caur plazmatisko membrānu. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības.Nodarbības1.00auditorija
11Šūnas kodola uzbūve. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Mitozes traucējumi. Šūnu nāve. Mikropreparātu analīze.Nodarbības1.00auditorija
12Šūnu dalīšanās veidi. Mejoze. Gametoģenēze. Mikropreparātu analīze. Interaktīvie uzdevumi.Nodarbības1.00auditorija
13 Hereditātes molekulārais pamats. Nukleīnskābes. DNS replikācija. Transkripcija, translācija. Ģenētiskais kods. Klīnisko gadījumu uzdevumi.Nodarbības1.00auditorija
14Dominants un recesīvs pārmantošanās veids, uzdevumi, kas balstīti uz Mendeļa likumiem un gēnu saistību.Nodarbības1.00auditorija
15Ciltskoku analīze. Ar iedzimšanas tipiem saistītie klīniski-ģenētiskie uzdevumi.Nodarbības1.00auditorija
16Farmakoģenētikas pamati. Personalizētā medicīna. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Interaktīvie uzdevumi.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa laikā studenti patstāvīgi veic laboratorijas darbus, pēc protokola – vienkāršu mikropreparātu sagatavošana, piemēram, mata, sīpola preparāts, osmoze augu un dzīvnieku šūnās. Studenti patstāvīgi risina vienkāršus uzdevumus ģenētikā. Katras nodarbības beigās students iesniedz protokolu, par kuru saņem atgriezenisko saiti. Studiju kursa ievaros katrs students sagatavo vienu prezentāciju par ārstēšanas metdodi, kuras radīšanas pamatā izmantotas zināšanas molekulārajā bioloģijā.
Vērtēšanas kritēriji:
Katru nedēļu studentam ir īss pārbaudījums testa veidā. Lai studentam ļautu kārtot kolokviju ir jāiesniedz visi protokoli. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas 2 kolokvijos 1. semestrī: • 1. kolokvijs – šūnu bioloģijā • 2. kolokvijs – medicīniskajā ģenētikā Katrā no kolokvijiem studentam iespējas iegūt papildus balli, ja sekmīgi aizpildīti iknedēļas pārbaudījumi. Otrajā kolokvijā iespējams iegūt vēl vienu papildus balli, ja sekmīgi izpildīts patstāvīgais darbs - prezentācija par ārstēšanas metodi, kuras radīšanas pamatā izmantotas zināšanas molekulārajā bioloģijā Gala atzīmi veido kumulatīvais vērtējums no abu kolokviju vērtējuma summas, dalīts ar 2, ja vērtējums nav vesels skaitlis, students saņem augstāko no abiem vērtējumiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa ietvaros studenti iegūst pamatzināšanas par šūnas funkcijām, iesaisti cilvēka patoloģijā. Apgūst šūnu dzīves ciklu, tajā skaitā dalīšanās veidus. Apgūst Mendeļa likumus. Zina iedzimšanas tipus un biežākās pazīmes. Spēj atrisināt klīniski ģenētsikos uzdevumus pamatlīmenī. Gūst ieskatu farmakoģenētikā un modernajās ārstēšanas metodēs, ieskaitot gēnu terapiju.
Prasmes:Studenti lieto gaismas mikroskopu, sagatavo vienkāršus mikropreparātus; atpazīst dažādas eikariotu šūnas. Spēj aprakstīt ooģenēzi un spermatoģenēzi. Sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; Risina vienkāršus ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus.
Kompetences:Studenti analizē situācijas medicīniskajā ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā. Prot sastādīt ciltskoku.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell biology 3rd edition. – Elsevier Science (USA), 2016.
2Nagle E. Bioloģija vidusskolai – 2010 (akceptējams izdevums)
3Krūmiņa, A, Eikariotu šūnu bioloģija : citoloģiskie, molekulāri bioloģiskie un ģenētiskie aspekti. Rīga: RSU, 2015.
4Lekciju materiāls
5Sausiņa L. Bioloģija vidusskolai, 3 - 2009 (akceptējams izdevums)
6Balodis V. un citi Rokasgrāmata bioloģijā - 2015
7Ārvalstu studentiem/For international students
8Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell biology 3rd edition. – Elsevier Science (USA), 2016.
Papildu literatūra
1Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.
2Groma V. Šūna : uzbūve, funkcijas, molekulārie pamati - 2012.
3Turnpenny P. D., Ellard S. – Emery’s elements of medical genetics, Elsevier; 16th edition (February 9, 2021)
4Ārvalstu studentiem/For international students
5Turnpenny P. D., Ellard S. – Emery’s elements of medical genetics, Elsevier; 16th edition (February 9, 2021)
Citi informācijas avoti
1www.ncbi.nlm.nih.gov
2http://pathmicro.med.sc.edu/book/parasit-sta.htm
3https://www.trikaftahcp.com/mechanism-of-action
4https://emedicine.medscape.com/article/1001602-overview
5https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5858681/
6https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5079795/
730.https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fgene.2020.010…
8https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7701157/