.
Ievads ekoloģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:28.03.2022 16:12:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_007 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Ekoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Vilnis Šķipars | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas bioloģijā un ķīmijā (vidusskolas programmas apjomā). | ||||||||
Mērķis: | Iegūt visaptverošas zināšanas un saprašanu par sugu un organismu mijiedarbību ar apkārtējo vidi - biotiskiem un abiotiskiem faktoriem un par to kā darbojas ekosistēmas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads, ekoloģisko pētījumu galvenie virzieni un pieejas, evolūcija, evolūcijas pierādījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Bioģeoķīmiskie cikli, sukcesija, biotopi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Limitējošie faktori, abiotisko faktoru ietekme uz sugu izplatību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Hidroekoloģija, apkārtējās vides aizsardzība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Populāciju ekoloģija, barošanās stratēģijas, vairošanās stratēģijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Bioloģiskā daudzveidība, ģenētiskā daudzveidība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ekoloģijas definīcijas un jēdzieni; dzīvnieku pēdas un izkārnījumi, to lietošana ekoloģijas pētījumos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Barības ķēdes, barības tīkli, to izmaiņas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Bioindikatoru sugu izmantošana apkārtējās vides raksturošanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Nodarbība botāniskajā dārzā. Floristiskie reģioni. Augu adaptācija un loma ekosistēmās. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Ekoloģisko ziepju pagatavošana; cilvēka ietekmes uz apkārtējo vidi samazināšana; informācijas par vielu kaitīgumu/nekaitīgumu kritiska uztvere. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Saldūdens ūdenstilpņu ekosistēma (floras un faunas, fitoplanktona un zooplanktona paraugu apskate). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Evolūcija (videomateriālu demonstrēšana un diskusija par dažādiem evolūcijas aspektiem, vienlaicīgi parādot bioloģiskās un ģenētiskās daudzveidības nozīmi). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Piesārņojums, piesārņojuma aprite dabā, studentu grupu darbs un prezentācijas par šo tēmu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Nodarbība zooloģiskajā dārzā. Dzīvnieku pielāgošanās spējas, nišu ieņemšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Kontroldarbs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Akarībā no konkrētās nodarbības, patstāvīgie darbi būs dažādi. Piemāram grupās vai individuāli sagatavotas īsas (5 - 10 min) prezentācijas vai individuāla informācijas meklēšana populārzinātniskajā vai zinātniskajā literatūrā par piedāvātajām tēmām, kas aptver dabas aizsardzību vai aktuālus ekoloģiskus jautājumus. Studiju kursa laikā plānota ekskursija uz Latvijas Universitātes Botānisko dārzu, kas iekļaus praktisko uzdevumu par augu ar noteiktām īpašībām atrašanu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiks vērtēta patstāvīgo darbu izpilde - atbilstība uzdotajai tēmai, skaidrojumu kvalitāte, spēja uzdevuma kontekstā argumentēti analizēt dažādus ar ekoloģiju saistītus jautājumus. Studiju kursa beigās studentiem jāraksta kontroldarbs, kurā atspoguļosies viņu spējas pielietot priekšmetā iegūtās zināšanas. Vērtējums ir kumulatīva atzīme, no kuras 30% veido patstāvīgais darbs un 70% - rezultāts gala pārbaudījumā. Gala pārbaudījums sastāv no 10 atvērtā tipa jautājumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs lietot un saprast ekoloģijā lietoto terminoloģiju, izpratīs ekoloģiskās organizācijas līmeņus, sapratīs galvenos bioģeoķīmiskos ciklus un bioakumulācijas likumus, gūs priekšstatu par sugu un indivīdu savstarpējām attiecībām, evolūcijas principiem kā arī varēs un nosaukt galvenās vides aizsardzības programmas. Studenti iegūs zināšanas par aktuālākajām problēmām ekoloģijā, arī kontekstā ar cilvēka veselību. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs izmantot gaismas mikroskopu, pratīs plānot eksperimentus, ievākt paraugus no apkārtējās vides un rīkoties ar tiem drošā veidā. Kursa ietvaros apspriedīsim ar kritisku informācijas analīzi sastītas iemaņas. | ||||||||
Kompetences: | Spēja analizēt dažāda līmeņa ekoloģiskās problēmas, izvērtēt iespējamos risinājumus. Spēja izvērtēt dažādu darbību ekoloģiskās sekas pirms šo darbību veikšanas. Spēja izvērtēt ekoloģisko situāciju kontekstā ar cilvēku veselību. Studenti iegūs pamatzināšanas aizsargājamo sugu likumdošanā un to starptautiskajā tirdzniecībā. Sapratne par dažāgu sugu pielietojumu iespējām medicīnā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V. Melecis. 2011. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, Rīga. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition | ||||||||
3 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
4 | M. Begon, C.R. Townsend. 2021. Ecology: from Individuals to Ecosystems. Wiley; 5th edition | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition | ||||||||
2 | M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition | ||||||||
3 | O. Nikodemus, G. Brūmelis (red.), 2015, Dabas aizsardzība. LU akadēmiskais apgāds, Rīga. 2. izdevums. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
5 | M. Molles, B. Borrell. 2010. Environment: Science, Issues, Solutions. W. H. Freeman; Illustrated edition | ||||||||
6 | M. Begon, R.W. Howarth, C.R. Townsend, 2014, Essentials of Ecology. Wiley; 4th edition | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | earth.nullschool.net (On-line map of atmospheric and hydrospheric conditions) | ||||||||
2 | http://www.latvijasdaba.lv/ | ||||||||
3 | http://www.faunaeur.org/ | ||||||||
4 | Plants for a future database | ||||||||
5 | Global invasive species database. | ||||||||
6 | Ārvalstu studentiem/For International students: | ||||||||
7 | Plants for a future database | ||||||||
8 | http://www.faunaeur.org/ | ||||||||
9 | earth.nullschool.net (On-line map of atmospheric and hydrospheric conditions) |