.
Bioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.08.2024 13:12:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_024 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Agrita Puzuka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas zināšanas vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studentiem teorētisko zināšanu bāzi bioloģijā, akcentējot tos bioloģijas aspektus, kas svarīgi sabiedrības veselības speciālistam. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šūna kā organisma pamatvienība. Eikariotu šūnas uzbūves elementi, to uzbūves īpatnības, funkcijas, patoloģija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Ģenētiskās informācijas uzglabāšanas iespējas. DNS. Hromatīns. Hromosomas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Molekulārās bioloģijas pamati. DNS replikācija. Gēnu ekspresija: transkripcija, translācija. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Šūnas cikls, tā regulēšana. Šūnu dalīšanās (mitoze, mejoze). Šūnas nāve. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Gametoģenēze (ooģenēze, spermatoģenēze). Apaugļošanās bioloģiskais pamats. Teratogēnu ietekme uz embriju attīstību. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Ģenētikas pamati. Mendeļa likumi. Mono-, di, poli-hibrīdiskā krustošana. Analizējošā krustošana. Alēlisko gēnu mijiedarbība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Gēnu mijiedarbība. Nealēlisko gēnu mijiedarbības veidi. Gēnu saistība. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Pazīmju iedzimšanas tipi. Autosomālā iedzimšana. Ar dzimumu saistītā iedzimšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Mainība, tās ietekme uz indivīdu un populāciju. Gēnu, hromosomu, genoma mutācijas, to sekas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Gēnu un vides loma pazīmju izcelsmē. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Dabiskās izlases un gēnu dreifa ietekme uz populāciju. Populāciju ģenētika. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Ekoloģija. Ekoloģisko pētījumu pamatnozares un metodika. Limitējošie faktori. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Abiotiskie faktori – gaisma, temperatūra un mitrums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Biomi, veidi, raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
15 | Populācijas un biocenozes. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
16 | Bioloģiskā daudzveidība. Dabas aizsardzības pamatjautājumi. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
17 | Prokariotu un eikariotu šūnas uzbūve (mikropreparātu analīze). Organoīda defekts - cēlonis cilvēka patoloģijai (grupu darbs/diskusija). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Plazmātiskās membrānas īpašības. Augu un dzīvnieku šūnas osmotiskās īpašības (pagaidu preparāti, laboratorijas darbs). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
19 | Kodols. Hromosomas (mikropreparāti). Kariogrammas analīze. Ģenētiskās informācijas realizēšana (grupu darbs/diskusija). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
20 | Mitoze dzīvnieku un augu šūnās (mikropreparāti un shēmu analīze). Gametoģenēze (mikropreparāti un shēmu analīze). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
21 | Pārbaudes darbs (šūna). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
22 | Uzdevumu risināšana: Mendeļa ģenētika, gēnu mijiedarbība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
23 | Uzdevumu risināšana: gēnu mijiedarbība, gēnu saistība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Pazīmju iedzimšanas tipu analīze. Ģimenes ciltskoka sastādīšana un analīze (pastāvīgais / grupu darbs) | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
25 | Gēnu, hromosomu, genoma pārmaiņas. Diskusija. Uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
26 | Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Diskusija. Uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
27 | Populāciju ģenētika. Diskusija. Uzdevumu risināšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Pārbaudes darbs (ģenētika). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
29 | Ekoloģisko pētījumu līmeņi. Organismu pielāgošanās limitējošiem faktoriem. Situāciju analīze (uzdevumi studiju e-vidē). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
30 | Biomu, populāciju, biocenožu analīze. Diskusija (uzdevumi e-studiju vidē). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
31 | Grupu darbu “Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācijas un diskusija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Pārbaudes darbs (ekoloģija). | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi jāapgūst videolekciju saturs, lai izpildītu e-testus un protokolus. Jāsagatavo patstāvīgais darbs "Organoīdu defekts - iemesls cilvēka patoloģijai" un patstāvīgais darbs „Ģenētiskās informācijas realizācijas procesi” prezentācijas, pēc noteiktiem, iepriekš izrunātiem kritērijiem. Ārpus kontaktstundām 1. semestrī jāizstrādā individuālais darbs „Kādas dzimtas ciltskoks” un jāiesniedz tas e-semināra formātā, ar tam sekojošu cita kolēģa darba izvērtēšanu. Izmantojot zināšanas par multifaktoriālo iedzimšanas tipu, jāizanalizē vides un gēnu loma kādas multifaktoriālas pazīmes izcelsmē, un savi novērojumi jāprezentē nodarbībā. Ārpus kontaktstundām 2. semestrī jāsagatavo grupu darba „Ekoloģiskās problēmas un to risinājumi” prezentācija, kā arī izmantojot e-semināra formātu jānovērtē divu citu kolēģu sagatavotu grupu darbi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude (e-testi), prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus (e-protokoli). Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas trīs kolokvijos (kopā 1. un 2. semestrī). Semestra noslēgumā students var saņemt ieskaiti, ja e-testu/e-uzdevumu un kolokvijos saņemto vērtējumu vidējā atzīme ir virs 4 ballēm. Eksāmena vērtējumu veido kumulatīvā atzīme (e-testu/e-uzdevumu atzīmju un kolokviju atzīmju kopsavilkums - vidējais vērtējums, ja kādu kolokviju kārto atkārtoti, tad aprēķinā iekļauj arī nesekmīgās). Ja studentu neapmierina kumulatīvais vērtējums, tad ir iespēja kārtot mutisku eksāmenu (par visu kursa vielu, gan rudens, gan pavasara semestru tematiem), atbildot uz trim plašiem jautājumiem un risinot vienu ģenētikas uzdevumu. Eksāmenā saņemtais vērtējums ir galīgais, pat, ja tas ir zemāks kā kumulatīvais vērtējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs izpratni par cilvēku kā vienotu sistēmu, šūnas kā dzīvo organismu pamatvienības uzbūvi, funkcijām un darbības traucējumiem, ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un slimību attīstībā, nelabvēlīgo vides faktoru ietekmi uz cilvēka organismu dažādos tā organizācijas līmeņos un ontoģenēzes etapos, dzīvo organismu nozīmi dabā un cilvēka dzīvē, dzīvo organismu mijiedarbību ar vidi, tai skaitā cilvēka mijiedarbību ar vidi, dabas aizsardzību, it īpaši Latvijā, Latvijas un pasaules vides problēmām. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs iemaņas darbā ar gaismas mikroskopu un preparātu sagatavošanā mikroskopijai, kā arī vienkāršu ģenētisko varbūtību aprēķinu veikšanu, lai prognozētu iespējamo ģenētiskās pataloģijas pārmantojamības risku, izmantot ekoloģisko pamatpētījumu metodes praktiskajās nodarbībās lauku praksē. | ||||||||
Kompetences: | Kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas par cilvēku kā bioloģisku būtni un izpratni par cilvēka vietu dzīvajā dabā un saikni ar to. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lekciju materiāls (e-studijās) | ||||||||
2 | Krūmiņa A., Baumanis V. Eikariotu šūnu bioloģija, RSU izdevniecība, 2015 | ||||||||
3 | Turnpenny P.D., & Ellard S. Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics, 2022 | ||||||||
4 | Melecis V. Ekoloģija. LU Akadēmiskais apgāds, 2011 (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Balodis V Ģ u.c., Rokasgrāmata bioloģijā, Zvaigzne ABC, 2015 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | The New England Journal of Medicine (NEJM) | ||||||||
2 | Madera S. Bioloģija I, II un III daļa, Zvaigzne ABC, 2001. |