.
Klīniskā imunoloģija un klīniskā ģenētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2023 08:54:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_068 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Imunoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Nataļja Kurjāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Imunoloģijas pamati, patofizioloģija, patoloģiskā anatomija, klīniskās medicīnas kursi: internā medicīna, infekcijas slimības, hematoloģija, reimatoloģija, nefroloģija. Ieprēkšojos studiju gados gūtās zināšanas medicīniskajā ģenētikā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentam iespēju apgūt zināšanas par galvenajiem imūnpatoloģijas veidiem un ar tiem saistītām slimībām (imūndeficīti, autoimunitāte, alerģija, u.c.); svarīgākajiem cilvēka imunitāti raksturojošiem parametriem, to noteikšanas iespējām, indikācijām, klīnisko interpretāciju un izmantošanu dažādu slimību diagnostikā un diferenciālā diagnostikā; imūnkorekcijas un imūnprofilakses paņēmieniem, līdzekļiem, lietošanas indikācijām un blakus iedarbību, kā arī praktiskas iemaņas imunoloģisko parametru izmantošanā dažādu slimību diagnostikā. Sniegt studentiem pamatzināšanas klīniskajā ģenētikā, ģenētiskajā konsultēšanā, veidot nepieciešamās prasmes šo zināšanu pielietošanai ģenētiskās patoloģijas savlaicīgā diagnostikā un ārstēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Svarīgākie primārie un sekundārie imūndeficīti, to iemesli, klīniskā aina, imunoloģiskā diagnostika un terapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Imūnkompleksu slimību imunoloģiskā diagnostika un diferenciālā diagnostika, klīniskie piemēri. Vaskulīti un glomerulopātijas. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Autoimūno slimību imunoloģiskā diagnostika. Sistēmiskās autoimūnās slimības. Klīniskie piemēri. Autoantivielu noteikšana un klīniskā interpretācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Alerģisko slimību imunoloģiskā diagnostika un imūnterapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Imūnmodulējošā terapija. Imūnsupresija un imūnstimulācija. Imūnglobulīnu terapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Ģenētiskā konsultēšana, tās indikācijas, norise. Izmeklējuma veidi ģenētikā, tajā skaitā diagnostiskie izmeklējumi, jaundzimušo skrīnings. Izmeklējumu metodes. Ētiskie aspekti. Klīnisko gadījumu analīze. Garīgā atpalicība kā ģenētiskās konsultācijas indikācija. Dismorfoloģija | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Reproduktīvo traucējumu ģenētiskie aspekti. Prekoncepcijas, preimplantācijas un prenatālā diagnostika. Teratoloģija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Iedzimto vielmaiņas slimību klasifikācija. Biežākās ārstējamās vielmaiņas slimības. Hiperamoninēmija. Homocisteīna vielmaiņas traucējumi. Biežākās lizosomālās slimības. Jaunākās ārstēšanas metodes ģenētikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa ietvaros, studentiem tiek sniegta informācija e-studijās dažādā formātā (panopto, pdf u.c.) patstāvīgai mācību vielas apguvei. Kā arī studentu patstāvīgais darbs tiek organizēts nodarbībās, kuru laikā studenti risina klīniskus gadījumus, mācās patstāvīgi izmantot pieejamos resursus, lai varētu nodrošināt diagnostiku, pacientu aprūpi un ārstēšanu. Trīs ģenētikas un piecu imunoloģijas nodarbību laikā katram studentam divas reizes ir jāuzstājas ar iepriekš sagatavotu prezentāciju (viena prezentācija katrā daļā, attiecīgi 1 prezentācija klīniskajā imunoloģijā, 1 klīniskajā ģenētikā), kuru tēmas norādītās e-studijās. Prezentācijas garums ir 8 līdz 10 minūtes. Prezentācija tiek ieskaitīts kā patstāvīgais darbs un dod 20% no kolokvija vērtējuma. Katrs gadījums, kur plaģiātisms pārsniegs 70%, tiks izskatīts individuāli un apstiprinoties plaģiātismam, students saņems vērtējumu 0%. Ja prezentācija norādītājā laikā nav augšuplādēta e-studijās, students arī saņem vērtējumu 0%. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentam ir jāpiedalās nodarbībās, lai saņemtu atļauju kārot kumulatīvo vērtējumu. Kumulatīvā vērtējuma iegūšana - studiju kursa noslēgumā students var saņemt kumulatīvo vērtējumu, kur 80% sastāda vienots studiju kursa kolokvijs un 20% patstāvīgais darbs (prezentācija), attiecīgi 10% Klīniskajā imunoloģijā un 10% ģenētikā. Vienots kolokvijs abām studiju kursa daļām (kopā 10 jautājumi): Imunoloģijā: kopā 6 jautājumi (4 atvērta tipa jautājumi un 2 klīniskie gadījumi). Ģenētikā: kopā 4 jautājumi (3 atvērta tipa jautājumi un 1 klīniskais gadījums). Visi teorētiskie jautājumu tēmas ir pieejamas e-studijās. Pastāv iespēja, ka kolokvijā tiek publicēta tikai daļa no norādītās jautājuma tēmas. Klīniskie gadījumi nebūs iepriekš zināmi, taču saskanēs ar teorētisko jautājumu tēmām. Ja tiek saņemts nesekmīgs vērtējums, studentam nepieciešams kolokviju kārtot atkārtoti. Kolokvija norises formāts nemainās. Ja studiju kursa gala vērtējums nav vesels skaitlis, tad atzīme tiek noapaļota uz augšu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs raksturot svarīgākos imūnpatoloģijas veidus, to klīniskās un imunoloģiskās izpausmes, slimnieku imunoloģiskās izmeklēšanas metodes, humorālās, celulārās, komplementa sistēmas un fagocitozes traucējumu izpausmes un imūnkorekcijas iespējas. Studiju kursa apgūšanas rezultātā zinās ģenētiskās konsultēšanas pamatprincipus, biežākās pielietotās izmeklēšanas metodes. Izpratīs biežāk sastopamās vielmaiņas slimības un dismorfiskās pazīmes. Apgūs preimplantācijas un prenatālās kosnultēšanas un diagnosikas īpatnības. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj novērtēt imūnās sistēmas funkcionēšanu normā un dažādu imūnsistēmas patoloģiju gadījumā; klīniski izvērtēt vienkāršu imunogrammu un noteikt indikācijas padziļinātai speciālai imunoloģiskai izmeklēšanai; izmantot imunitātes parametrus dažādu slimību diagnostikā un diferenciālā diagnostikā. Studenti spēj atpazīt biežākās ģenētiksi determinētas slimības un nosūtīt uz ģenētisko konsultāciju. Studenti gūst iemaņas neauglības un prenatālās konsultēšanas pamatos. Analizēs vienkāršākos klīniskos gadījumus un indikācijas nosūtīšanai pie ģenētiķa Spēs koordinēt un ārstēt biežākās neatliekamās situācijas, kas saistītas ar vielmaiņas slimībām. Spēs aprakstīt biežākos ar garīgo atpalicību saistītos sindromus. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, apvienojot teorētiskās un praktiskās zināšanas, varēs noteikt imūnpatoloģiskās izmaiņas, izvērtēt vienkāršu imunogrammu. Kursa noslēgumā studenti orientēsies ģenētiskajā konsultēšanā, biežākajās metabolajās saslimšanās un jaunākajās ārstēšanas metodēs. Pratīs izvērtēt nepieciešamību ģenētiskai konsultēšanai. Iegūs prasmi analizēt ģenētisko metožu pielietojamību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6157160/ | ||||||||
2 | The Autoimmune Diseases. 6th edition by M. Eric Gershwin MD (Editor), George Tsokos (Editor) 2020 | ||||||||
3 | https://www.omim.org/ | ||||||||
4 | https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK1116/ | ||||||||
5 | https://www-uptodate-com.db.rsu.lv/contents/search | ||||||||
6 | Rezaei N., et al. Primary immunodeficiency Diseases. Springer Verlag Berlin, 2019 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=OMIM | ||||||||
2 | GeneReviews | ||||||||
3 | Helen V. Firth Oxford Desk Reference: Clinical Genetics and Genomics (Oxford Desk Reference Series). OUP Oxford; 2nd edition, 2017 | ||||||||
4 | Smith's Recognizable Patterns Of Human Malformation. Saunders; 8th edition, 2022. | ||||||||
5 | Reardon, William. The Bedside Dysmorphologist. Oxford University Press; 2nd edition, 2016. | ||||||||
6 | https://ejim.springeropen.com/articles/10.1186/s43162-021-0… | ||||||||
7 | Neiroimunoloģija klīniskajā praksē. V. Ķēniņa, N. Kurjāne 2021 | ||||||||
8 | Chinn J.K et al. Primary immunodeficiencies: An Overview, 2020 | ||||||||
9 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
10 | Chinn J.K et al. Primary immunodeficiencies: An Overview, 2020 | ||||||||
11 | Helen V. Firth Oxford Desk Reference: Clinical Genetics and Genomics (Oxford Desk Reference Series). OUP Oxford; 2 edition2017 | ||||||||
12 | Reardon, William. The Bedside Dysmorphologist. Oxford University Press; 2nd edition, 2016 |