.
Informācijpratība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:8.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.09.2024 13:47:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | B_010 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Bibliotēkzinātne | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Daiga Spila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bibliotēka | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bibliotekarsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatiemaņas darbā ar datoru, valsts valodas un angļu valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Uzlabot studiju procesa kvalitāti, padziļinot zināšanas par psiholoģijas informācijas daudzveidību un pilnveidot iemaņas psiholoģijas informācijas meklēšanā, izvērtēšanā, izgūšanā un apstrādē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana. Atsauces un to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Uzziņu, enciklopēdiju un ziņu datubāzes: Letonika, News.lv, Leta, Nozare, Britanica. Mākslīgā interneta rīki. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Brīvpieejas interneta resursi. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Interneta resursu kvalitātes principi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. PubMed rīki: žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, MeSH datubāze, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Resursu daudzveidība, to savstarpējā sasaiste. Tests. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Informācijpratības jēdziens. Informācijas meklēšanas pamatprincipi, tēmas definēšana, atslēgvārdu noteikšana, meklēšanas stratēģijas veidošana, informācijas saglabāšana, individuālā reģistrēšanās elektroniskajos resursos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elektroniskie katalogi. Grāmatu, RSU akadēmiskā personāla publikāciju un studiju noslēguma darbu meklēšana elektroniskajā katalogā. Institucionālais atvērtās piekļuves e-resursu repozitorijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Publikāciju meklēšana elektroniskajos katalogos. Elektronisko katalogu sasaiste ar vienoto meklētāju Primo. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | E-grāmatu datubāzes: EBSCO, EbookCentral, AccessMedicine, ClinicalKey. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-grāmatu datubāzēs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Zinātnisko žurnālu veidi. Elektroniskie žurnāli. Citēšanas informācijas datubāzes. Žurnālu ietekmes faktors. Citēšanas indeksu meklēšana. Atsauces un to veidi. Atsauču izgūšana no resursiem, datubāzēm, vienotā meklētāja Primo. RSU noteikumi atsauču veidošanai. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pilntekstu žurnālu datubāzes. Informācijas meklēšana, izvērtēšana un saglabāšana e-žurnālu datubāzēs. Publikāciju pilno tekstu iegūšana. Starpbibliotēku abonements. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Vienotais resursu meklētājs Primo. Rīks: e-resursi no A-Z. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Atsauču veidošanas rīks EndNote. Atsauču eksportēšana un izgūšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Uzziņu, enciklopēdiju un ziņu datubāzes: Letonika, News.lv, Leta, Nozare, Britanica. Mākslīgā interneta rīki. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Brīvpieejas interneta resursi. Elektroniskās informācijas meklēšanas līdzekļi internetā. Interneta resursu kvalitātes principi. Brīvpieejas resursu kvalitātes izvērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Datubāze PubMed: raksturojums, individuālā profila izveide, meklēšanas stratēģijas veidošana, darbības ar rezultātiem, rezultātu saglabāšana. PubMed rīki: žurnālu datubāze, konkrētu rakstu meklēšana, MeSH datubāze, PubMed Centrāle. PubMed sasaiste ar citiem resursiem (datubāzēm, EndNote, Primo), pilntekstu izguve. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Resursu daudzveidība, to savstarpējā sasaiste. Tests. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga, sistemātiska norādīto literatūras un informācijas avotu apguve. Individuālais vai grupu darbs informācijas meklēšanas uzdevumu veikšanā un rezultātu prezentācija. Studējošais nostiprina apgūto lekciju materiālu, lasot norādītos avotus, aktīvi darbojoties ar RSU abonētajām datubāzēm un brīvpieejas resursiem, veicot patstāvīgos darbus un iesniedzot tos. Praktisko darbu mērķis ir iepazīt katru resursu, kurā meklējama kvalitatīva un izvērtēta informācija saviem pētnieciskajiem darbiem, prast pašiem izvērtēt resursu kvalitāti tiešsaistes resursos, kā arī izprast sasaiti starp šiem resursiem pilntekstu izgūšanai un atsauču veidošanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva līdzdarbība nodarbībās. 100% patstāvīgo darbu un mājas darbu izpilde. Nobeiguma pārbaudījums: ieskaite. Aicinājums aizpildīt studiju kursa novērtējuma anketu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus atpazīt un novērtēt kvalitatīvus, ticamus, izvērtētus un zinātniskus psiholoģijas un medicīnas informācijas resursus un izmantot uz pierādījumiem balstītus informācijas resursus. Studējošie demonstrēs informācijas meklēšanas rīkus un līdzekļus, izveidos atbilstošu informācijas meklēšanas stratēģiju un piemēros kritisko vērtēšanu atrastajai informācijai. Iegūtās zināšanas ļaus pielietot otrā tīmekļa rīkus un iespējas psiholoģijas jaunākās informācijas saņemšanai un organizēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs patstāvīgi strādāt ar elektroniskajiem resursiem psiholoģijas nozarē, pielietot paplašinātās meklēšanas prasmes elektroniskās informācijas meklēšanā. Veiks padziļināto informācijas meklēšanu tiešsaistes datubāzēs, pasaules citējamo žurnālu datubāzē PubMed, veidos precīzas meklēšanas stratēģijas un saglabās rezultātus. Pratīs patstāvīgi meklēt psiholoģijas informāciju uz pierādījumiem balstītajos resursos un tos kritiski izvērtēt. Studējošie lietos atsauču veidošanas rīkus. Studējošie pilnveidos savas digitālās prasmes, kas saistītas ar datu, informācijas un digitālā satura pārvaldīšanu. Studējošie pratīs pielietot digitālās tehnoloģijas, izveidot personīgo profilu informācijas resursos, pielāgot savas darbības atbilstoši autortiesībām un licencēm, kā arī pratīs atrast un citēt autorus digitālajam saturam. | ||||||||
Kompetences: | Studējošie, pielietojot apgūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, spēs veikt kvalitatīvu, izvērtētu uz pierādījumiem balstītu informācijas meklējumu. Patstāvīgi analizēs informācijas meklēšanas iespējas un situācijas, kā arī veidos atbilstošu meklēšanas stratēģiju. Kritiski analizēs atrastās informācijas ticamību un noderīgumu, tās atbilstību tēmai un konkrētajai situācijai un izveidos pilnīgus atsauču sarakstus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mārtinsone K., Pipere A. Zinātniskā rakstīšana un pētījumu rezultātu izplatīšana / Kristīnes Mārtinsones un Anitas Piperes zinātniskajā redakcijā; autori: Uldis Berķis, Maija Dambrova, Inese Gobiņa, Kristīne Mārtinsone; Ivans Jānis Mihailovs [un vēl 7 autori]. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 2019. | ||||||||
2 | Spila D., Znotiņa I. Medicīnas informācijas pamatu apgūšana elektroniskajos resursos: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
3 | Spila D. Pasaules medicīnas citējamo žurnālu datubāze PubMed un informācijas meklēšanas iespējas: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2013. | ||||||||
4 | Znotiņa I. Uz pierādījiem balstītas medicīnas resursi: labāko pieradījumu meklēšana un izmantošana: Mācību materiāls informācijpratībā [Elektroniskais resurss]. Rīga: RSU, 2014. | ||||||||
5 | Thomas N, Franklin L, Crow S. Information Literacy And Information Skills Instruction: Applying Research To Practice In The 21St Century School Library [e-book]. Santa Barbara, Calif: Libraries Unlimited; 2011. Available from: eBook Academic Collection (EBSCOhost). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Berkman, Robert I. Find It Fast : Extracting Expert Information From Social Networks, Big Data, Tweets, and More. Information Today, 2015. (EBSCO) | ||||||||
2 | Chen I, Kidd T. Wired For Learning : An Educator's Guide To Web 2.0 [e-book]. Charlotte, N.C.: IAP, Information Age Pub; 2009. Available from: eBook Academic Collection (EBSCOhost), Ipswich, MA. Accessed February 10, 2014 | ||||||||
3 | Downey, Annie. Critical Information Literacy : Foundations, Inspiration, and Ideas. Library Juice Press, 2016. (EBSCO) | ||||||||
4 | NCBI. PubMed help: NCBI help manual. Bethesda: National Center for Biotechnology Information National Center for Biotechnology Information, 2022. | ||||||||
5 | Safko L. The social media bible: tactics, tools & strategies for business success. (3 ed., p. 622). Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, 2012. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Informācijpratības ceļvedis veselības aprūpes zinātnēs. (2022.06.06). | ||||||||
2 | Informācijpratības ceļvedis sociālajās zinātnēs. (202.06.06). |